Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Smoothar

New Member
Liittynyt
20 Lokakuu 2009
Terve, että pätkähtää! :)

Eli siis omistan galkatin ja vika alkoi sillä, että ensiksi auto nyki ajaessa. Yhtenä kauniina päivänä auto vain sammui yhtäkkiä keksken ajon. Koitin käynnistää ja autohan lähti käyntiin, mutta vain muutamaksi sekunniksi. Ensiksi luulin bensan loppuneen tai olevan todella vähissä ja kävin hakemassa bensaa, mutta ei auttanut. Siitä auto sitten hinattiin pihaan ja koitin taas niin käynnistyi, mutta vain muutamaksi sekunniksi, kuitenkin ennen kuin sammui otti kierroksia ihan normaalisti ja sitten kuului naksahdus pelkääjän puolen jaloista (bensapumppu?) ja sitten sammui. Sen jälkeen koitin väännellä bensapumpun johtoja sekä relettä ja lähti kuin lähtikin taas käyntiin, mutta erona se, että jäi käymään. Toimi muutaman päivän ihan normaalisti, nykimistä lukuunottamatta, kunnes tuli taas sama vika :mad:. Eli ei lähde käyntiin, kuin muutamaksi sekunniksi jonka jälkeen ilmeisesti bensapumpun rele naksahtaa ja auto sammuu. Nyt parin viikon päästä perehdyin taas paremmalla ajalla autoon, mutta ei lähde enään ollenkaan käyntiin. Tänään värkkäilin vikakoodin lukija ja näytti jatkuvaa taisaista välkkymistä(eikös silloin pitäisi kaiken olla ok?).
Nyt siis kysyn teiltä viisaammilta, että missä vika?. Olen koittanut etsiä foorumilta aiheeseen liittyen ketjua, mutta en ole oikein samaistunut mihinkään, tai sitten on vaan niin pää jäässä, etten osaa yhtyä muihin, kun tuntuu olevan tässä autossa niin miljoona mahdollista vikaa näillä oireilla.
Jos on bensapumpun rele niin mistähän sellaisen saa ja mihin hintaan? Motonetin sivuilla ei ainakaan ollut. Entäs jos se on ecu niin se on kuulemma moneen kertaan auton hintanen, mutta sen korjautus, onko kallista? Onko mitään mitä tällänen tavallinen tallaaja pystyisi tekemään?​
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Tankissa roskaa ja suodatin tukossa ja pumppukin ehkä jo tukossa...
Suodatin on rintapellissä konetilassa...

Onko Ecu huollettu? (konkat voi olla vainaita ja ei bensapumppu saa oikeata "käskyä")

Alipaineletkut rikki?
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Ecua ei ole minun tietääkseni huolletu ikinä, millähän sen toimivuuden voisi testata? Mistä sellaset alipaineletkut löytyy ja jos ne on rikki niin näkeekö sen silmin vai voiko ollaa vaan joku hiuksen paksuinen murtuma?
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Smoothar sanoi
Ecua ei ole minun tietääkseni huolletu ikinä, millähän sen toimivuuden voisi testata? Mistä sellaset alipaineletkut löytyy ja jos ne on rikki niin näkeekö sen silmin vai voiko ollaa vaan joku hiuksen paksuinen murtuma?

Tulipellistä myös löytyy testiliitin sille bensapumpulle (johon syöttömällä +12v sen saa pyörimään)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

voisko olla ecun liittimesta piuha löysällä. pinnit 63, 66 ja 56 on sille releelle.
http://www.dsmtalk.com/gallery/data/500/Drawing2_Model_1_.jpg

tekee meinaan just tota jos joku johto on irti, eli startilla pyörii pumppu mut sit ku pitäs boksin alkaa ohjata ni eipä pyörikkää....tietysti voihan siellä ecussakin se vika olla, joka ehkä todennäkösempää jossei piuhoja oo revitty.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Smoothar sanoi
Ecua ei ole minun tietääkseni huolletu ikinä, millähän sen toimivuuden voisi testata? Mistä sellaset alipaineletkut löytyy ja jos ne on rikki niin näkeekö sen silmin vai voiko ollaa vaan joku hiuksen paksuinen murtuma?

Voisi hyvinkin olla ecu. Omassa -92 glsi automaatissani ecu näytti ehjää vikakoodinlukijalla ja heti käynnistyksen jälkeen kuutta eri vikakoodia. Lähtökohtahan oli ensin vikamuistin tyhjennys ja sitten vasta testailtiin. Ecuta vaihtamalla ongelmat korjautuivat, tosin se on -91 vuosimallista joka on erilaisella kaasuläppäkotelolla ja tyhjäkäynninsäätömoottorilla varustettu. Käy ja kukkuu silti :)
Vanha ecu on korjauksessa nm. janialho Nokialta.
Ecun kondensaattori vaivojahan näissä on ollut ja aiheesta löytyy artikkeleita Foorumilta
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Onko vähäpäästöinen malli? Jos ei, ja auto on 89 vuosimallia, niin siinä on ns. Paksu eku joka ei ole läheskään niin altis kosahtamaan kuin ne ohuet.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Noniin, nyt olis sitten vika selvitetty ja ecusta oli kärähtänyt muutama komponentti. Eli siis kannattaako tuo vielä korjauttaa vai tuleeko sen verran kalliiks, että kannata? Auto kun on muuten ihan hyvässä kunnossa. Ja löytyykö pirkanmaalta ketään joka sellasen osaa korjata? Kiitos kaikille, jotka yritti auttaa, se on mukavaa että on ihmisiä, jotka viitsi edes yrittää neuvoa vaikka on tuntematon immeinen. :)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Kapula7 sanoi
Voisi hyvinkin olla ecu. Omassa -92 glsi automaatissani ecu näytti ehjää vikakoodinlukijalla ja heti käynnistyksen jälkeen kuutta eri vikakoodia. Lähtökohtahan oli ensin vikamuistin tyhjennys ja sitten vasta testailtiin. Ecuta vaihtamalla ongelmat korjautuivat, tosin se on -91 vuosimallista joka on erilaisella kaasuläppäkotelolla ja tyhjäkäynninsäätömoottorilla varustettu. Käy ja kukkuu silti :)
Vanha ecu on korjauksessa nm. janialho Nokialta.
Ecun kondensaattori vaivojahan näissä on ollut ja aiheesta löytyy artikkeleita Foorumilta

Heips! :)

Itse itseäni lainaten oma ecu.ni ollut/on korjattavana "haen sunnuntaina" nimimerkiä janialho käyttävällä henkilöllä. Asustelee Nokialla eli on pirkanmaata. Hänen yhteystietonsa löydät jäsenrekisteristä puhelin numeroa myöten joten kilautappa hänelle voi auttaa kyseiseen vaivaan. Minultakin jää kohta yksi jo huollettu ecu ylimääräiseksi kunhan saan omani asennettua paikalleen tosin en tiedä käykö -91 -89?


T. Marko
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Okei, kiitos tiedoista. Täytyypi kilautella pyhien jälkeen, niin ei suotta hermostu :) Minkähänlaista hintaa ajattelit ylimääräiselle eculle? Ja mistähän mahtaisi tietää käykö nuo eri vuosimallien ecut toisiinsa?
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Ei käy.

Asiasta löytyy lisää haulla..
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

ST sanoi
Ei käy.

Asiasta löytyy lisää haulla..

Ok. Itse en ole edes nähnyt -89 ecuta joten uudemman sopivuudesta ei ole tietoa.

T. Marko
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Galant käy vihdoin ja viimein! Eli siis aluksi auto nyki, joten vaihdoin autoon virranjakajan kannen, pyörijän, tulpat ja tulpanjohdot, n50e. Ei auttanut. Tästä parinviikon päästä auto sammui ja lähti käyntiin vain muutamaksi sekunniksi ja sitten sammui. Avasin ECUn ja käryhän siellä oli käynyt. ECU huoltoon ja seuraavana päivänä pois 100e. Äkkiä ECU kiinni ja ei toimi. Uutta vikaa etsiessä sitten päädyttiin, että TPU vaihtoon, n.50e. Eikä toimi vieläkään ja vitutus mitä mahtavin. Jostain kumman syystä sain kuitenkin idean koittaa vanhoilla tulpilla käyntiin ja panin samalla merkille, että lämpöarvo oli hieman eri ja AVOT se lähti käyntiin! Eikö oo aika omituista? Mutta pääasia on, että auto toimii!
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Smoothar sanoi
Galant käy vihdoin ja viimein! Eli siis aluksi auto nyki, joten vaihdoin autoon virranjakajan kannen, pyörijän, tulpat ja tulpanjohdot, n50e. Ei auttanut. Tästä parinviikon päästä auto sammui ja lähti käyntiin vain muutamaksi sekunniksi ja sitten sammui. Avasin ECUn ja käryhän siellä oli käynyt. ECU huoltoon ja seuraavana päivänä pois 100e. Äkkiä ECU kiinni ja ei toimi. Uutta vikaa etsiessä sitten päädyttiin, että TPU vaihtoon, n.50e. Eikä toimi vieläkään ja vitutus mitä mahtavin. Jostain kumman syystä sain kuitenkin idean koittaa vanhoilla tulpilla käyntiin ja panin samalla merkille, että lämpöarvo oli hieman eri ja AVOT se lähti käyntiin! Eikö oo aika omituista? Mutta pääasia on, että auto toimii!

mikä vois olla vikana kun ostin 89 2.0glsi galantin niin ottaa kierroksia hitaasti ja ei taho vetää ja pientä nykimistä ajon aikana hyvin lähtee kyl käyntiin mut ei ota kierroksia niiku pitäisi et saa hetken aikaa pitää kaasuu pohjassa
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

Vika on autossa :D Onko auto ollut sulla kauan? Tuliko vika ihan yhtäkkiä? Ootko tarkistanut kaikki perussydeemit eli tulpat, ettei ole kauhean kulunut tai karstanen ja antavat kunnon kipinän, polttoainelinjat, että saa kunnolla ainetta ja ilmansaannin, lähinnä ilmanputsari ja akunkengät? Mikä vaan noista voi aiheuttaa moisen vian. Jos ei noista löydy vikaa niin sitten, kannattaa myydä auto ja ostaa kunnolliset tennarit ja juosta helvetin lujaa karkuun ja ostamaan saksalainen auto. Vaihtoehtoja alkaa meinaan olee lähes miljoona. Ota vikakoodit, jos et osaa niin foorumilta löytyy todella tarkat ja hyvät ohjeet niiden ottamiseen. Tarkista kaikki konehuoneen liittimet ja poista hapettumat. Sitten varmaan ECUn tarkistus onko käyny käry, jos on niin sit huollettavaks. Virranjakaja, kansi ja pyörijä, sekä tulpanjohdot kannattaa myös katsoa. Varaa myös järjettömän monta mietintäkaljaa ja pitkä pinna hommaan mukaan :)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -89 käyntiongelma.

mikä vois olla vikana kun ostin 89 2.0glsi galantin niin ottaa kierroksia hitaasti ja ei taho vetää ja pientä nykimistä ajon aikana hyvin lähtee kyl käyntiin mut ei ota kierroksia niiku pitäisi et saa hetken aikaa pitää kaasuu pohjassa

Mitäs jos aloittaisi vaikka lukemalla vikakoodit

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Vikakoodien_lukeminen

Sen jälkeen voi laittaa hakuun

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?action=search

hakusanoiksi esimerkiksi "galant nykii" tai "nykii" tai "nykiminen"
Tuloksista löytyy jo aika kattavasti mahdolliset vikakohteet sekä niiden korjaus. Kannattaa lukea myös ruisku Lancerista kertovia juttuja, koska periaatteessa ruisku toimii Lancerissa ja Galantissa -88-92 välillä hyvin pitkälti samalla lailla.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26594.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21016.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14790.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=22551.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5199.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4094.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12697.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=7533.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=22065.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8256.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17103.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=16209.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3334.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28707.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28490.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12500.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13737.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=10341.0

Lähtökohta tietenkin on, että moottori on mekaanisesti ehjä ja tiivis: ei venttiilivikoja, kansipahvivikoja, jakopään ajoitus kohdallaan. Oletko tarkistanut?

Toinen asia, että se on oikein säädetty -tai oikeammin, että se on jätetty ruuvailematta sen naapurin klonkkarisedän toimesta, koska yleensä silloin on vähintään sytkä säädetty väärin ja mahdollisesti ruuvailtu kaasuläpän perussäädöt päin berberiä. Eurooppalaisten autojen huoltajat tuntevat olonsa kotoiseksi kun pääsevät/joutuvat kerran viikossa ruuvailemaan kaikki säädöt ja säätöruuvit läpi äärestä ääreen, eivätkä tajua, että kaikissa autoissa tällainen ei ole tarpeellista. Ainakin sytkän ajoitus kannattaa tarkistaa sellaisen asentajan toimesta, joka tietää mitä on tekemässä. Jos jakajaa on lähiaikoina käytetty irti, se voi olla väärällä hampaalla.

Onhan siellä bensaa tankissa? Tarpeeksi? Riittävän tuoretta? Auto seissyt ja tankki täynnä vettä?

Seuraavaksi voidaan sitten lähteä etsimään sitä oikeaa vikaa, jos tähän astiset tarkistukset eivät ole tuottaneet tulosta. Ihan ensimmäisenä luetaan vikakoodit ohjeiden mukaan. Tällä voi jo päästä vian jäljille, tosin pitää muistaa, että tuon ikäisessä Galantissa itse ECU on hyvin potentiaalinen vikakohde, ja jos ECU on viallinen, koodeihin ei voi luottaa.
Sitten tutkitaan ne normaalit moottorin käyntiin vaikuttavat jutut.

*tulpat, tulpanjohdot, jakaja / CPS, jakajan kansi, pyörijä, puola tai puolat
-Tulpat pitää olla oikealla lämpöarvolla, oikean malliset ja oikealla kärkivälillä. Jakajan kansi hyvin miellellään alkuperäinen, uudetkin italialaiset tarvikeosat sytkässä ovat aiheuttaneet ongelmia. Tulpanjohdot ehjät. Ajon jäljiltä tulikuuma puola on yleensä huono merkki, puolan kuntoa voi myös tutkia yleismittarilla mittaamalla.

*p-aine suodatin
-yleensä tämä on vaihdettu viimeksi takuuaikana, eli melkein 20 vuotta sitten. Sen jälkeen tankkiin on kondensoitunut about 20 litraa vettä + tankin saumat ovat lahonneet auki, jolloin tankki on täyttynyt hiekalla. Jos tankki tai täyttöputki on ollut rikki, järjestelmään joutunut hiekka riittää monesti tukkimaan USEAMMANKIN uuden suodattimen, jolloin vika ei aina parane yhdellä suodattimen vaihdolla.

*ilmansuodatin
-onko edes tarkistettu?

*bensapumppu ja sen johdotukset
-Bensanpaineen voi mitata sopivalla mittarilla ja adapterilla polttoainekiskon päästä. Pumppu on joka tapauksessa 20 vuotta vanha ja sitten jos se on lisäksi saanut soraa, niin se ei välttämättä jaksa pitää riittävää painetta. Bensaputket voivat vuotaa myös tankin sisällä. Bensapumpulle menevät johdot voivat olla lähes poikki tai hapettuneet liitoksistaan. Bensapumpulle menevän jännitteen voi mitata yleismittarilla tankin laipan luota. Ehjäkään pumppu ei jaksa tehdä painetta, jos pumpulle ei mene riittävästi jännitettä. Pumpulle menevä jännite menee vielä releen läpi, eli myös rele ja sen liitokset voivat vaikuttaa pumpun virransaantiin.

*likaiset suuttimet, vuotavat suuttimet
-Suuttimet voivat jumittaa kiinni tai auki, myös mahdollinen seuraus vuotavasta tankista tai täyttöputkesta.

*ECU
- voi aiheuttaa vaikka mitä ja on tuon ikäisissä mahdollinen vikakohde

*power transistor unit
-ECUn ja puolan välinen elektroninen "rele", vaikuttaa sytkän toimintaan ja kipinään. Huono kipinä voi tuntua siltä kuin kone ei saisi bensaa. Huono liitos, varsinkin ohjausjännitteen puolella vaikuttaa äkkiä, koska ohajuspuolen jännitteet ovat pienet.

*alipainevuoto
-joku niistä monista alipaineletkuista, imusarjan tiiviste tai jopa jarrutehostin voi olla syypää. Letkut pitää yleensä TAIVUTELLA läpi ennen kuin vuodot löytää. Tiivisteitä voi kokeilla start-pilotilla läpi, jos käynti muuttuu, vuoto löytyi.

*likainen kaasuläppä
-voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja ajettavuuteen. Puhdistukseen on omat ohjeensa.

*lambda tai pakosarjan vuoto ennen lambdaa
-vaikuttaa kulutukseen ja kulkuun osakaasulla ja lämpimällä koneella

*tukkiutunut katalysaattori tai äänenvaimennin
-vie yleensä tehot, voi sytyttää myös vikakoodia lambdasta.

*kaasuläpän asennontunnistin
-ECU tarvitsee tiedon kaasunasennosta. Jos tieto on väärä, ei kone toimi optimaalisesti

*lämpöanturit
- viallinen anturi voi antaa ECUlle väärä tietoa koneen tai imuilman lämmöstä: väärä tieto -> väärät suihkutus- ja ennakkoarvot. Varmasti vaikuttaa tehoon. Antureita voi mittailla yleismittarilla. Vedenlämpöantureiden toimintaan vaikuttaa myös jäähdytysnesteen määrä: jos nestettä ei ole tarpeeksi, anturi voi antaa väärää tietoa.

*ilmamäärämittari (IMM)
-viallinen IMM voi antaa ECUlle väärän ilmamäärätiedon -> seos väärä-> tehot hukassa, kulutus taivaissa, tyhjäkäynti hukassa, you name it.

Kaikkien sähkökomponenttien lisäksi myös KAIKKI komponenttien väliset johdotukset ja liitokset vaikuttavat ruiskun ja sytkän toimintaan. Eli jos ECU antaa vikakoodin jostakin komponentista, itse komponentin lisäksi PITÄÄ tutkia myös siihen liittyvät johdot ja liittimet. Jos kaikki ylempänä kerrottu meni täysin yli hilseen, suosittelen viemään auton ihan suosiolla korjaamolle. Internetin yli sitä ei saa kukaan korjattua, ellei itse pysty tekemään mitään mittauksia, tarkistuksia tai toimenpiteitä.
 
Takaisin
Ylös Bottom