Mittaristo E55

TeemuS

Galant E55A vm.93
Liittynyt
10 Syyskuu 2009
Uusia probleemoja ilmenee kun vanhat korjaantuu. Koetin korjata toista vikaa autosta ja sen takia jouduin purkamaan kojelautaa sekä jouduin ottamaan mittariston irti. Kasaamisen jälkeen ei sitten enää mittariston valot, siis taustavalot, ja kojelaudasta puhaltimen säätimien taustavalot toimineet. Silti varoitusvalot toimivat kuten ennenkin. Sitten vaan mittaristo irti ja tutkimaan. Muutama niistä isoista polttimoista oli palanut. Voisiko olla niin että kun mittariston polttimot olisi kytketty sarjaan ja piirin pimentyessä se vaikuttaisi myös puhaltimen nappeihin? Ajatus kuulostaa kyllä järjettömältä.. Sisällä olevan sulakerasian olen käynyt läpi ja kaikki oli siellä kunnossa. Pitänee silti tehdä double-check sulake-osastolle. Loppuun vielä varmistukseksi että eikös ne isoimmat lasikantaset polttimot olleet merkinnällä 3W/12V?

Parin päivän päästä pitäisi lähteä pääkaupunki-seudulle ajelemaan aamu kolmen aikaan ja ihan hirveästi ei kehtaisi taskulampulla nopeutta tarkkailla ;D
 
Vs: Mittaristo E55

Levitetään tietoutta.. Vika ei ole sulakkeissa tai polttimoissa. Eli kaikki ohjaamon "pikkuvalot" eli mittaristo, propellit, tuhkakuppi, tupakansytytin sekä hanskalokero ovat pimeänä. Kaikki nämä ovat samassa piirissä rinnan kytkettyinä, tästä tiedosta kiitos Haynesin Galant-kirjalle. Tällä hetkellä vahvalla intuitiolla väitän että vika on himmentimessä..?? Huomenna tämän kerkeän selvittämään. Luultavasti himmentimessä on kosketushäiriö, tai valopiiriä ohjaava piuha on katkennut. Patenttiratkaisuna voisi kokeilla himmentimen ohikytkentää, ei se valojen säätö niin tärkeä ominaisuus ole..
 
Vs: Mittaristo E55

Eipä ole vieläkään vika löytynyt. Sen verran on laaja katkos että on vetänyt myös parkkivalot pimeäksi.. Sisällä olevat valot, ei siis kattovalot, ja parkit ovat siis käsittääkseni samassa piirissä. Lisäksi valo-muistutinsummeri on samassa piirissä em. laitteiden kanssa.Ovatko auton kaikki sulakkeet joko kuskin jalkatilassa ja konehuoneessa vai mahtaako jossain olla niitä lisää piilossa?

Kaikki avut ja neuvot otetaan avosylin vastaan, jollain jos olisi jotain kertoa..
 
Vs: Mittaristo E55

Kaaviota ei ole ,mutta miltä kuparoinnit tai piirilevyt näyttää ? Olisko kyseessä jonkinlainen vesi/hapettuma vaurio , joka etenee pikkuhiljaa.
 
Vs: Mittaristo E55

Tää ongelmahan tulee yleensä, jos on asentanut huonosti jälkiasennusmankan, mut tästä ei liene kyse?
Katsele silti mankan takaa johtoja, ettei siellä olisi vaan päässyt jokin liitos aukeamaan ja/tai oikosulkuun.

Mulla pimeni myös spacewagonista mittarivalot, sillon vikana oli kosketushäiriö valoviiksessä. En lähtenyt vaihtamaan viikseä vaan otin mittarivalojen virrat muualta.
 
Vs: Mittaristo E55

Sainpas "vian" korjattua.. Melkeenpä hävettää mutta opinpahan jotain. Eli todellakin kyseessä oli vain palanut sulake. Hieman hätäisesti tullut käytyä tuo sulakerasia moottoritilasta läpi. :seina

Eli auton parkit, ovisummeri sekä mittareiden valot ovat kytketty samaan piiriin, jota ohjaa konehuoneen puolelta rele jossa lukee TAIL. Tämän kuin sain selville niin alkoi vika paljastumaan. Sitten tämä TAIL-piiri on jaettu kahteen eri piiriin: TAIL Left ja TAIL Right. Vasemmassa piirissä on tietääkseni vain vasemman puolen takavalot sekä vasen etuparkki. Oikein puoleiseen piiriin taasen on em. valojen lisäksi kytketty summeri, mittarinvalot sekä alkuperäiselle radiolle tuleva piuha. Siintä radion piuhasta oli tosiaan kuparit näkyvissä, joten pitäisin 100% syynä oikosulkua kyseisen piuhan aiheuttamana. Sitten vaihdoin Tail Left-sulakkeen ja kaikki toimii kuten ennenkin..

Eipä auta kuin myöntää että hieman liian kaukaa tuli taas tuota vikaa etsittyä ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom