Nepin Pajero

Vs: Nepin Pajero

Jaa juu mihkäs mä jäinkää...?

Nii se kuraläppä ja levikehommeli. Eli siis vasen etulokarinlevike putos pois. Ainoo niistä levikkeistä joka mun mielestä oli hyvin kii, päätti lähtee irti just siinä. Nostin takapaksiin ja käänsin auton siinä rännissä.

Aattelin lähtee kotiin, ja suunnistin takasin sille polulle, joka meni sinne rantsuun. Just ku olis pitäny kääntyy sinne, ni kuin salamana kirkkaalta taivaalta pärskähti siihen eteen se sama latupohja, mut sinne toiseen suuntaan. No siellähän mä en oo koskaan käynykään! Ihan äkkiä vaan sinne ja sit kotiin, kellohan ei oo vasta ku yheksän.

No eiku yli siitä rantapolusta ja etiäppäin! :driver

Ajelin kaikessa rauhassa, ku alko näyttää taas märältä ja pehmeeltä se ura. Pysäytin (!) auton ja nousin ulos (!) kattomaan reittiä (!). Jatkoin kävellen matkaa ja totesin reitin kelvolliseksi Pajatsolle. Takasin autoon ja kevyttä ravia eteenpäin.

Jossain kohtaa oli sitte taas vähän pehmeen näköstä ja taas nousin ulos ja jalan tiedustelin sen homman. Edessäpäin oli pehmee jutska, sen takana kova jutska ja sit alko tosipehmeetä. Päätin jämeränä, että ajan siitä pehmeen kohan yli siihen kovalle ja käännän auton siinä. Näin tein.

Paitsi että siinä kovalla, ku piti kääntää auto, ni jotenki en kääntäny sitä autoo :seina , VAAN jatkoin matkaa sinne tosipehmeelle! :seina :seina :seina

IHME IDIOOTTI!!!

Sinnehän se 30metrin päähän uppos koko paska! Tai ei se koko paska, mut siis pohjaa myöten kuitenki, eikä liikkunu enää minnekkää!

Kyllä pitää ihmisenlapsen olla tyhymä jätkä!

Tunkkia esiin ja renkas kerrallaan ilmaan ja tavaraa alle. En vain oikein jaksanu keskittyy siihen hommaa, vaan heittelin pyöränmonttuihin vain jotain nopeesti löydettäviä kiviä ja puunrungonpätkiä. Tunkki lipsu ja housut likaantu...

Siis yks ehkä siistein aspekti koko showssa oli se, että yöstä asti oli satanu vettä, eikä se sade ollu mihkään hellittäny. Kaiken muun lisäks siis sato koko ajan kaatamalla. Oli mulla kuoritakki päällä ja net metsurinsaappaat jalassa, mut housut ei ollu mitää teknistä materiaalia, vaan rehellistä puuvillaa, joten olin pikkusen märkä (ainaki osin). Kaikki oli liukasta ja märkää ja siksei ollu muutaku luistoo vaan jokapaikassa.

Niisiis. Monta kertaa kaatu se tunkki väärässä paikkaa ja ne levyt siellä alla lipsu ja tunkki siinä puskurinkorvakkeessa lipsu ja saappaat lipsu ja kädet lipsu ja hanskat ja kaikki lipsu. Lippiski lipsu.

Muutaman kerran nostin keulan ylös ja laitoin sitä tavaraa alle, ja sit laskin alas ja tavarat hävis suoho. Jossain vaihees keräilin sit tosi pitkää tavaraa ja ladoin niitä siihen renkaan montun viereen, et kippaan sen keulan siihen sit. Nostin ja kippasin. Tunkki lipsu, ja renkaat putos samoihin monttuihin takas. Tätä sit jatku ja jatku.

Jossain vaihees tein semmosen 'setupin', et eturenkaasta meni räikkäliina siihen viereiseen parin kuution kiveen. Sit nostin tunkilla keulan taivaaseen ja sillä liinalla pidin sen hommelin suorassa, niin ettei se pääse ennen aikojaan kaatumaan. Sitte ku Hi-Liftistä oli nostovarat lopussa, ni siitä liinasta vetämällä kippasin koko homman... yli ja ohi siitä äsken rakentamastani pitkospuusta!!! :seina :seina :seina

No eiku taas koko hommeli uusiks ja uusiks ja uusiks ja siis takana sama juttu. Kyllähän lipsu!!!

Mut en valita. Ittehän sinne itteni työnsin.

Kilautin kaverille, et käy meiltä hakee Delican ja tulee sinne. En vaa muistanu paikan tarkkaa nimee, vaan sanoin vain sen mikä tuli ekana mielee. Tunnin päästä alko kaveri kyselee tarkempii ajo-ohjeita ja siinäkohtaahan mulle sitte selvis, et olin neuvonu sen toiselle puolelle pitäjää! AINII!

Ei ihme et se ei heti löytäny mua ;D

Sillä aikaa aloin toden teolla (siis vasta silloin! Miks sitä pitää ens aina yrittää päästä mahollisimman vähällä, ku kuitenki tietää, et siit ei koskaan seuraa mitään hyvää?!?) yrittää sitä autoo sieltä ylös.

Sahailin puita ja kannoin kiviä ja virittelin taljoja ja muita ja touhusin ihan hikipäässä (vai oisko se ollu se ihan pikkunen, virvoittava kesäsade, joka sen lippiksen kasteli?), samalla kokoajan mäjelle vilkuillen, et koska se prinssiuljasratsullaan tulee mut pelastamaa...

jatkan taas koht
 
Vs: Nepin Pajero

No muutaman kerran siinä välissä sitä aina pikkusen kerrallaan yritin saada liikkeelle, mut aina jotaki kävi, se putos niihen puitten päältä pois tai puut putos sen päältä pois tai se putos sen päältä pois tai joku putos, mut lipsu kuitenki ihan kaikki. Ja siis ku se lälli oli niin järettömän pehmeetä ja ja semmosta älyttömän sitkasta tavaraa, et renkaat oli kuviot tukos ihan koko ajan, teki mitä tahansa, ni eihän siitä mitään tullu, niiku mistää...

Sain ominpäin sitä autoo siirrettyy sen ehkä 20 senttii. Tuskin kuitenkaan ihan niin paljoo.

No sit tuli tää kaveri. Nostettiin taas Pajatso siihen turpeen päälle ja tavaraa renkaitten alle ja sit viriteltiin kaikki maholliset systeemit siihen hinausköydeks ja ku sanon kaikki maholliset, ni tarkotan. Se Deliriumi piti jättää niin kauas (ei siks, et pelkäisin et pajerosta hyppää siihen ruosteet, vaan siks että lähin vähänkään kovempi paikka oli sielä kaukana!), että jouduttiin tekemään hinaus-setup ihan erikseen erikseen. Se oli tämmönen:

Pajero 1kpl
Kuormaliina, 2500kg:n, räikällinen 1kpl
Hinausköysi, 3000kg:n, Piippo 2kpl
Delica 1kpl

Sitte muutama (ehkä 10 eriä) vetoyritys. Pajero liikku 10cm ja Delica jäi melkein jumiin, vaik sitä siirrettiin kokoajan uuteen paikkaan. Vähän lisää tunkkailua ja samat tulokset aina vaan.

Siirrettiin "sitä viimestä yritystä" varten Delica mahollisimman kovaan paikkaan ja tehtiin "The-ultimate-Nepin-hinaus-setup-pajeron-poissuosta-avittamiseksi", joka menee näin:


Pajero 1kpl
2500kg:n kuormaliina, räikällinen 1kpl
Nepin ketjuraksi 1kpl
3000kg:n hinausköysi, Piippo 2kpl
Hi-Lift maastotunkki, TML 1kpl
3500 kg:n ketjutalja, viputalja 1kpl
Delica 1kpl
Sakkeli, T-kaupan sinivalk. 3kpl

Että repikääs siitä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :peukku

Eka vedettiin Hi-Liftillä ja ketjutaljalla hampaat irvessä, mut sit alko Delican perä lähestyy, ni aateltii että eiköhän lähetä kotiin. Kello on kuitenki kohta jo kolme! :eek:

Purettiin setupit ja jätettiin sinne ladunvarteen ne kaikki levälleen. Todennäkösesti niitä ei ois kukaan sieltä vieny, vaik ois ollu muutaman kuukauden.

Kotio yrittää saada vähän unenpäästä kii. Sovittiin et puol seittemän aikaan lähetään takasin. Noniiiiiiiiin. Tossa puol kuus tää kaveri laitto viestin, et koita saada joku muu ku hän ei pääse! :seina :seina :seina

Eihän mulla mitään kavereita oo! Tai ainakaa semmosii, jotka haluis keskiviikkona illanpäälle lähtee vapaaehtosesti lähtee johonki hemmetin suohon ettii jotain hemmetin japaninjalometallia!!! Onks sulla?

No yhelle entiselle työkaverille sit rohkenin soittaa, ku hää on entinen mehtäkoneenkuljettaja ja pikkusen ehkä itekki noihin "älyttömii mehtähommeleihi" kallellaa. Sano, et pitää mennä yöksi töihin, mut et voihan sitä lähtee kattoo, jos heti lähetää.

Raapasin lapset kyytii ja nakkasin ne mummilaan. Sieltä pihalta otin Scanian takapaksista kolme räikkäliinaa lisää ja lisäks yhen semmosen päättymättömän (se o semmonen lenkki vaa) vissii 9000kg:n hinausliinan.

Net kyytiin ja sitte hakee sitä kaverii. Se oli tienvarressa oottamassa. Hyppäs autoon ja huomas ku katoin vähän hitaanlaisesti.

-"No mitä?"
-"Ei mitää. Ollaan muuten suolle menossa, enkö muistanu mainita?"
-"Niiiii?"
-"No, tota, ku sulla on shortsit ja T-paita ja pyhälenkkarit"
-"Niiii?"
-"No on mulla tuolla saappaat tuolla autonperässä"
-"Emmätarvi"

Noni. Päästiin perille ja mentiin kattoo. Oli se vähän vielä ennestään painunu. Mut paikoillaan oli kuitenki, siis ettei kukaa ollu pölliny ::)

Kaveri sano et "kyllähän toi tosta nousee". Viritettiin Delica siihen vielä vielä kauemmas. Siinä oli semmonen ojarumpu laitettu ja siinä päällä oli vähän kovempaa maata. Siihen päälle. Sitte poistettiin "The-ultimate-Nepin-hinaus-setup-pajeron-poissuosta-avittamiseksi" ja setupattiin se uudestaan, mut ilman tunkkia ja taljaa, mut laitettiin niitten tilalle kaks niitä rahtariliinoja, sekä se päättymätön (jatkuva) hinausliina. Heti kylmiltään yritettiin nykästä, mut mitä sitten tapahtui... siitä kuulette ensikerralla!
 
Vs: Nepin Pajero

Ei mitää tapahtunu. Ei vaikka kuinka yritti. Sitte hajimma siitä voimalinjan alta semmosia kuusia (mie en tienny, joten todennäkösesti tääl on moni muuki semmonen ku ei tiijjä, että semmoset pienet kuuset on kaikista parhaita laittaa pyörän alle. Oksineen päivineen. Tommosia 1,5-2,5 metrisiä kuusia. Ne isommat, vaik koivunrangat ja muut on liukkaita ja pyörii ja lipsuu ja menee syyläriin ja öljypohjaan ja jokapaikkaan, mut ei auta. Kuuset on pinnaltaan karkeita ja ku ne on noin pieniä, ni ne ei hajota mitään ja ku niis on oksat paikallaan ja niit on tarpeeks ni ne takertuu toisiinsa ja kantaa sikahyvi. Nyt tiedän.), kaadettuja kuivia kuusia oli siellä pilvin pimein.

Nostettiin keula ilmaan ja niitä kuusia sinne alle ihan hulluna. Sitte rymhäytettiin se keula takasi paikoilleen ja siirrettiin Delitsiä 30cm eteenpäin, kiristettiin liinat ja yritettiin taas.

Ei liikkunu mihinkää!

Tai liikku. Ehkä 5cm.

No se kaveri ajatteli, et nyt se muuten lähtee ja otti sen 10cm löysää siihen köyteen. Sitte varovasti niin kova veto ku vain mahollista sutimatta ja NOUSI SE!

Samalla pakilla siitä sitte satametrii taaksepäin. Kaveri ajeli alta pois ja piteli liinaa senverran tiukalla, ettei se jää pyörän alle. Kello oli kaheksan.

Kamat kyytiin ja siitä sit peruuttelin takasin sinne uimarantaan ja pudottelin kaiken takapaksissa olleen irtaimen omaisuuden järveen. Olihan pikkusen turpeessa kaikki mahollinen. Liinat uitin siitä rannasta laiturinpäähän ja siitä nostin laiturille. Tunkin huljuttelin ja taljan kans. Sakkelitki pesin ja sahan. Senki pesin sen 'sergein' ammuslaatikon, missä ne liinat ja se talja asuu. Sit pesin kuskin 'Rensi-kaukalomaton' ja sen avulla pesin polkimet ja takapaksin. Lopuks pakkasin kaikki kamat kyytiin ja peruutin koko auton (jep, minä eräopas ja luonnonsuojelija) sinne järveen niin pitkälle ku uskalsin. Oli matalahko ja loivahko hiekkaranta, et kyllä sitä jonkinverran rantaviivasta makas se vehje. Sieltä sitte reippaalla peruskaasulla ylös, että putsaantu tukivarret ja nivelet ja sensemmoset.

Yheksältä olin hakemas lapsia mummilasta. Samalla laitoin ne liinat aitan eteen kuivumaan.

Siis koko projektiin ei menny kolmeetoista tuntiakaa! Ja vielä söin ja torkahin välissä!

Vaa arvakkaapa oliko aamulla paikat kipeenä? Ei se oo kevyttä tua tunkkaaminen. Ainakaa jos henkilö on kaulaa myöten suossa!

Neppi of Finland
 
Vs: Nepin Pajero

NIIIII tosiaan, Iso Kiitos Mikolle ja Aslakille, jokka mulle siellä oli vuorotellen naureskelemassa! Eiköhän me täs joku päivä oteta uusiks !?! ;D

Neppis
 
Vs: Nepin Pajero

Tänää kävin sit taas äkkii mutamontulla, ihan vaa sillee nopee...

Meinasin et ajan kerran ympäri koko paikan ja semmoset perusreitit ja sit lähen kotii. No siellä oli se semmonen yks paikka, missä joskus kokeilin tota viputaljaa takaovi auki ja sit laskin sen koko auton sen takaoven varaan ja silleen. Se juttu löytyy tuolta aiemmista posteista, jos kuullostaa ihan uudelta asialta. Käy lukee...

No siitäki mäestä oon päässy sen jälkee yli monta kertaa, mut en koskaan toisinpäin. Sehän loppuu se reitinpätkä siihen mutaponniin, missä ykski päivä sen seittemän tuntii tota Pajanderii tunkkailtii (seki löytyy noista aiemmista postauksista). Sieltä ylämäestä ku ajaa silleen mahollisimman vinoon ja ottaa suunnan etuvasemmalle, ni pääsee sen mutaponnin päästä yli. Ei tarvi pelätä uppoomista enää siellä.

Nyt yritin sitä hommaa toisinpäin. Seki on joskus kerrottu täällä, semmonen epäonnistunu yritys (vitsi ku ei oo niitä kuvia!!!), tosin siitä ei oo kyl paljon kerrottavaa. Ei nouse, otat takasin alas ja peruuttamalla sen lätäkön poikki.

Nyt menin siihen lätäkön rannalle parkkiin ja kattelin sitä järventakana kohoavaa vuorenseinää. Arvelin että "kakkonen tupaan ja lappu lattiaan, suunta suoraan tota koivuu päin, ni kyllä se saattais noustakki!"

No eiku kakkonen tupaan ja lappulattiaan ja suunta kohti koivua. Yhtäkkiä olinki sen mäen päällä!!! Vähäks siistii!!! Kukaan ei oo koskaan ajanu siit sillee! Nii paitsi meikä!!! :driver

Toiselta puolelta alas, ja sit pikku lenkki. Olin kohta jotenki samassa paikassa, ja aattelin että kyllähän tää nyt on helppo nakki, ku tietää mitä pitää tehä. P*skan marjat!

Nous alkuun ihan kivasti, mut sit alkoki luistaa sivuttain ja käänty tommosen 90astetta vasuriin (oikeesti pitiki, mut ei vielä siinä) ja siihen se sit pysähty. :nykii

No taas kertois tuhat kuvaa ihan paljo enempi, ku yks nepinkelmi. Eiku oota...

DSC_0680.jpg


Toi on ylivalottunu, enkä sitä kerinny yhtää muokkaamaa, enkä piirtelee siihen taktiikkaviivoja, mut ehkä täs joku päivä. Mut siis tosson se mutaränni ja pahin paikka on tosta puolesta välistä tonne toiseen päähän. Toi homma on semmosen ehkä 30m pitkä ja kaikki mikä on veden alla on ihan vellii.

Tosta tämänpuoleisesta päästä lähetään liikkeelle (vasemmasta reunasta, keula oikeaan reunaan päin ::) ) ja suunnataan ton hommelin poikki, noitten oikeessa reunassa näkyvien pajujen takaa alkaa heti se mäki. Ja se on jyrkkä!

Nyt sitte ku se lipsahti sen 90 astetta (siis siellä mäessä) ne perä osottiki suoraan tohon vasemmassa reunassa näkyvään koivuun. Siitä koivusta peremmälle on sitä pahinta. Koivun takana on puoltoist metrii vesirajasta semmonen kolmenpajeronkokonen siirtolohkare. Nyt otin tähtäimen sitä päin. Arvelin, että ku oon kuitenki jonkinmatkaa sitä rinnettä ylös, ni saan senverran vauhtii, et pääsen niitten kauheitten ajourien yli (siis poikittainpäin ton rännin yli, nii) sen koivun vierestä sitä kivee päin, ni ois ees takapyörät suht kovalla. Siitä sitte kakkonen tupaan ja lappulattiaan ja ratti oikeelle vinoon, ni pääsen taas sen rännin yli, mut nyt viistosti sen oikeella olevan pajupuskan tälle puolelle, jos on pikkusen autooleveempi kova hommeli aina tänne poisturvaan saakka.

Jep. niinhän se just meni. ::)

Pajero jysähti just siihen keskelle tota rännii poikittain. renkaat oli poikittain niissä ajourissa ja mahasta kii. No tää oli se tietonen riski (todennäköisyys oli kyllä älyttömän suuri, joten uhkapeliä) minkä otin. ::)

Siitä sitte lähes ilmiömäisen notkeesti penkkienvälistä takapenkille, ja takapenkin yli takapaksiin, sandaalit pois ja saappaat jalkaan. Sit takaovesta ulos ja katteleen, et missäs oikein ollaan...

Linja oli pikkusen heittäny, enkä siitä suoraan pääsis siihen kiveen asti. Kiven vieressä oli jämerä koivu, ja siihen sitte ankkuripiste hinausliinasta. Viputalja sihen kii. Toisen pään muistin laittaa pajeroon kii.

PIKKUSEN OLI MUUTEN PAITA MÄRKÄ IHAN HETI!!! Oli kauhee helle, ja seku on soramontti ni eihän siellä ilima vaihu ollenkaa. Lisäks oli ukkosta ilmassa, ni siksiki oli kauheen hauteinen se paikka. Ihan vetenä valu hiki päässä ja paita oli samantien läpimärkä ku sen taljan kans reuhasin. Se ei oo mitää ihan kevyttä touhuu sekää!

Kolmenkymmenen sarjoissa ja sit oli ihan pakko pysähtyy huilaamaa! Hirvee homma.

Sain Pajatson vedettyy siihen kiveen kii (kaks puuta piti vaa kaataa eestä pois, eli tota kuvassa näkyvää koivuu ei sit enää oo :-X ). No ei se kaikenkaikkiaan ihan noin helppoo ollu, mut en ny jaksa enää täs kerrata kaikkii niit vastoinkäymisii, mitä siin kohtasin. Setuppi irti ja kakkonen tupaan ja lappulattiaan. Ratti oikeelle kenolleen ja Let´s born to Rock!

Pääsin eteenpäin kymmenen senttii enemmän, ku mitä äsken vinssasin taaksepäin, mut sain keulaa sinne oikeelle päin kääntymään ihan monta astetta ::)

Siitä sitte hinausliina kainaloon, viputalja toiseen ja yritit kuivia paikkoja pitkin päästä sinne toiselle puolelle sitä järvee. Siellä sitte semmoset setupit, ettei paremmasta väliä ja keulaa kovalle päin. Vinssasin ja vinssasin ja vinssasin...eiku...taljasin ja taljasin ja taljasin ja olipahan hullunrankkaa hommaa. Lämmöt nousi sisällä ja ulkona ja vettä vain valu ihan kokoajan jokapaikasta. Muutamakymmenen soutuliikettä (istuin siinä sen vintturin takapuolella, sen ankkuriliinan päällä ja sousin) ja sit oli pakko pitää tauko. Tommonen muutamakymmenen soutuliikettä toi autoo aina sen ehkä viis senttii lähemmäs. Talja heitti vielä montakertaa jumiin, ku sinne meni savee sisää sitä ketjuu pitki. Se ei ollu sitä liejuu, vaa semmosta kovaa savee mitä oli siinä rinteessä. Muutaman kerran aina kokeilin ku oli veto päällä, et nousisko jo ajamalla. Joka kerta sain senverran sitä vehettä eteenpäin, et talja meni löysäks, jippii.

Jossain vaihees se sit meni niin lyhkäseks, et otin sieltä autonpäästä sen hinausköyden pois välistä. Riitti pelkkä talja. Siirsin siinäkohtaa sen köyden sitte sinne ankkuriliinan jatkoks nelinkerroin, ja sillätöin sain sen taljahommelin pois sit kivenpäältä niin et se sisäänmenevä ketju oli ilmassa, eikä näinollen vetäny sitä savee sinne koneeseen enää (vähäks oli siisti lause!). Keveni se homma, ku ei tarvinu enää kiukutella sen jumiutuvan taljan kans. Keveni vähä.

Sit keveni muutenki, ku etupyörät ei enää vajonnu, vaa oli jo suht kovalla. Veto päälle ja koitin konevoimalla. Noushan se juu. Ihan hyvin nous, mut sit taas jumahti siihe.

Nous kuitenki niin paljon, et keula meni sen ankkuripuu-järkevän-vetolinjan ohi, eikä siellä suunnalla ollu enää muita puita. Oikee takarengas oli vielä niin syvällä, et vannetta ei oikeestaan näkyny ollenkaan. Vasen takarengas oli puoliks näkyvissä. Molemmat niin pehmeessä ja taka-akseli myös, et ei etupyörät vetäny sitä vehettä pois sieltä.

No minkäs teet. Keulasta ei voi vinssata, ja tunkkihommelit ois ollu ihan älyttömii, ku sieltä lällin seasta ei ois löytyny kovaa pohjaa vissii ikinä, eikä niitä levyjäkää enää oo, ku ne on saanu niinpaljon offroad-damagee (enkä oo vielä ehtiny uusii tehä), et ne on jo päässy offilevyjen taivaisiin.

Nii. Mitäs teet? Häh?

Meinasin, et otan "suurjännitemeisselin" (se on muuten rautakanki) ja pajavasaran takapaksista ja junttaan sen "instrumentin" ("instrument sano r*ssä ku rautakangen näki", mikä johtuu yksin siitä, et instrument tarkottaa työkalua venäjäks!) semmosen sopivan taljausmatkan päähän sinne maanpoveen ja siihen teen uuden setupin. Arvelin kuitenki, et siinä hommassa saattaa tulla hiki (WTF? NIIKU EI OIS OLLU JO!!! HÄH?), eikä sen taljan siirtämiseen ollu enää voimavaroja, ku ne (voimavarat) oli valunu noroina sinne savikkoo. Tosin niitä ois jonkin verran saanu takasinpäin, ku ois suuauki kiertäny paidan naamanyläpuolella kuivax...hehheh :-X

Nyt paljastu siis niin ihana (aika tyttömäinen sana tuli tohon kohtaan, kuitenki puhutaan maastoauton vinssaamisesta, mikä taas sit ei oo kyl musta yhtää tyttömäinen juttu) hommeli tossa viputaljassa, et varmaan en ikikuunapäivänä asenna mitää keulavinssii mihkään vehkeeseen, vaik täs oon jo pikkusen sivusilmällä Töytötän mekaanista katellukki. Nimittäin siitä samasta setupista vetelin sitä ketjuu niinpaljon ulos, et sain "nepin ketjuraksihommelin" toisestapäästä takavanteeseen, ja toisesta sen taljan koukkuun kii. Sitte aloin taljailemaan puolisivuttain takavanteesta Pajeroo ylös savivellistä. Taljaaminen ei ollu yhtään raskaampaa näin sivuttain päin, vaik aattelin niin. Eli ihan yhtä raskasta, taljaatko pyörien pyörimissuuntaa, vai siihennähen poikittain. No ihan oikeesti, ni ei se veto ollu poikittain, vaan silleen etuviistoon, mut kuitenki.

Satakuuskyt soutuliikettä ja Pajero oli pois lällistä. Varovasti vaihde päälle ja tuli viimiset metrit iha itte. Setupit kyytiin ja maitokaupan (ja autopesun :p ) kautta kotio.

Kolme ja puol tuntii kauppoineen kaikkineen, ei paha! ;D

Saattaa olla aamulla soutulihakset kipeenä!

että hehheh

Neppi
 
Vs: Nepin Pajero

Missään en oo käyny. paitti sysmässä.

mut en oo ollu suossa tai muussa yhtäänkään.

Sensijaan oon käyttäny neljän viikon kesälomasta jo kohta seittemän :eek:

Sunnuntaina pitäis töihi... ahistaa.

Pajeroon oon tällävälin paneutunu niin uskomattoman paljon, et ostin uuden syylärinkorkin. Vanhasta alko olla tiivisteet jo hävinny jäähdytysnestekiertoon, että silleen.

Tänään sitte tein älyttömän hauskan havainnon: Vasen takanapa vuotaa öljyy vanteelle!!! Jiihaa! Tais mennä laakerihommiks.

Toisaalta, onhan neki sit vaihdettu...

Tänkertaseen iltasatuun ei sisältyny tämänkummempaa dramatiikkaa, saati keerullisia (se on viroo ja tarkottaa hankalaa) juonenkäänteitä.

Hyvää yötä.

snebe
 
Vs: Nepin Pajero

nonytselakkas nopeusmittari toimimasta. Täytyy vissiin uus vaijeri laittaa... Ja eko-miehen vinkkinä vedonpoisto / letkunkannatin sinne mittarinpäähä, eiks ni? Juuuuu

Aatteli näin kesän kynnyksellä hommata itelleni taas pitkän multiviisumin venäjälle. Semmosen vuoden viissan. Ku eihän tästä oo Viipuriin ku pari tuntii rajahommineen. Sieltä sitte Nesteeltä tankki täyteen ja Karusellista takapaksi täyteen eineksiä ja takasin kotio. Se on äkkiä viisumin hinta tullu takasin siinä rumbassa!

Kaveri käy kerran viikkoon / kahteen ja ei sitä harmita se homma yhtään!

Vois säästyneillä rahoilla tilata saksasta 130litran lisäpolttoainentankin ja säästää lisää!!!

että sillee...

Ei oo kukaan vielä Pajeroo ostanu. Ihme homma!

Njebr
 
Vs: Nepin Pajero

Äsken tossa joutessaa (ehhehe ehhehe) ajelin Pajanderin talliin tarkoituksena herkistellä korin kiinnityspultteja. Pitäis hommaa pitemmät pultit niihin, ni sais sen korotusrojektin pikkuhiljaa etenee...

No lopputulos oli se, että kaheksan takimmaista on nyt kokonaan irti ja neljä etummaista ihanihan löysällä. Siis aivan ihme homma!!! Netistä joskus jostain ameriikkasivulta (oisko ollu http://www.4x4wire.com ) lueskelin tommosen Gen2 pajeron korotusrojektia ja kyllä sillä oli suuria vaikeuksia saada niitä pultteja poistiehensä. Oisko ollu täälläki jollaki (vai muistelenko jotain ihan muuta hommaa?) onkelmia saada niitä pultteja irti.

Ite en laittanu etes crc:tä vaan otin hylsyllä pultin päästä kii ja aloin vääntää. Niin vain läks kaikki. Tai ei oikeesti kaikki. Oikee etu pitää ottaa rälläpyörällä poikki ( ku se pyörii läpi, eikä siitä saa avaimella kii, vaikka pääsee suoraan siitä edestä ottaan ku siitä puuttuu vahingossa pikkusen peltii ) mut ei se oo mulle mikään ongelma, ku onhan mulla vissiin kuus rälläkkää käytös ja laikkojaki on ainaki repullinen... ::)

Sit aloin toisenki homman samaan syssyyn ku näytti virtaa riittävän (taitaa olla maaninen vaihe menossa...). Revin (noku ei niitä mitenkään muuten saanu!!!) lokasuojanlevikkeet irti. Kouvolan Motonetissa on mun takalokarin kaaret oottamassa. Second-hand (toinen käsi) etulokasuojaa (oik) en oo vielä löytäny, mut enpä oo paljon kysellytkään. Vasen on edellisen omistajan toimesta jo vaihdettu ja se on hyvä, mut jos sen oikeen jostai...

Ku oli levikkeiden riipimisen jälkeen vieläki maaninen olo, ni purin myös sen oikee etulokarin. Kivakiva. Eipä siitä paljon kyllä jääny jälelle!

Jos yhtään saan ite päättää, ni tässä aivan lähitulevaisuudessa Pajeroon tulee siis:

-noin 5cm:n korinkorotus
-ehjä etulokasuoja
-uudet takalokasuojan kaaret
-palkkihelmat

Lisäksi paikataan kuskin jalkatilassa, ja takalokasuojien sisällä (etupuolella, vakiopaikalla tiätsä) olevat reijät. Samoin eturenkaiden edessä olevat pellinlirpakkeet tehään uuvvet.

Samallahan vois ton PA-tankin puottaa vihonviimein pois ja putsata ja panssaroida ja viritellä ne letkut uusiks ja sit vielä nostaa niitä kiinnityskannakehommii (ja siis koko tankkii) ylöspäin.

Ainiiiiiii rungossahan on kans se yks reikä siinä tiisselintäyttöputken kohalla. Muuten ookoo... jag hoppas!

Let´s born to rock!

Neppi
 
Vs: Nepin Pajero

Tuolla toisessa topicissa

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17305.0

keskustellaan Pajeron korottamisesta ja sieltä iteltäni lainasin tämmösen:

Ite ostin tän palstan kautta joltain, en enää muista keltä, (jos luet tän ja sulla niitä vielä on se kottikärryllinen, ni tähän viestiketjuun vois varmaan pistaa siitä tietoo...) semmosiijotain rullii. Vähän skeitilaudanrenkaan näkösii. Ne on varmaan jostain teollisuuskuljettimesta tai jotain. Siihen laittelin kahet prikat, eka pyöreet ja sit neliöt (semmoset vähä paksummat) ja nää paketit pulttasin paikoilleen 8.8 10x140köhän se oli pulteilla. Paitsi että ne kaks takimmaista pulttii on ihan olemassaanki pitemmät, ja missään pulttikaupassa ei ollu tähän hätään 10X160 pultteja, joten ostin sitte 2metrii 8.8 kierretankoo ja siitä sahailin. Mutterit, pultit, pultinkannan ja mutterinkannan alle tulevat prikat laitoin uudet. Samoin ne isot prikat jokka laittelin sinne korotuspalan kahtapuolta on uudet.

Alkuperäset kumipuslat annoin olla, ku ei niitä poiskaan saanu Roll Eyes ja siks toisekseen ne on kuitenki siellä jo valmiiks ni ei tarvinu niitä lähtee erikseen kaupasta... Tongue

Nää rautatavara tuli osin Kouvolan Parollista ja toisin osin mikähänsenytoli Kouvolan pultti ja työväline tai joku, yllättäen Kuusankoskella. Se on kyl mainio paikka!

Neppi
 
Vs: Nepin Pajero

Tänään sit pikkusen taas tuli puuhasteltuu.

Suunnittelin pikkusen peltitöitä eteenpäin. Lisäks tuskailin eilen syntyneitä tuhoja :-X

Oonhan siis lukenu vaikka kuinkamonta selostusta (ja vaikka kuinkamonella eri kielellä) Pajeron korin korottamisesta, mut siinä vaiheessa ku ite maanisena into piukassa alkaa paukuttaa, ni semmoset ohjeet voi näköjään työntää omaan tai kaverin hanuriin... :seina

Perän kans ei ollu mitään häikkää (paitsi se oikeanpuoleinen ihan takimmainen pultti, ku sitä ei saa sinne paikoilleen niiku mitenkää! Tai saa alapuolelta, mut siihen ei saa mutskuu päähä!!!), ja siitä riemastuneena sitte tunkkasin keulan ylös ja laittelin sinne kans palikat väliin. Illalla sit nukkumaan käydessä aloin miettii, et mites se homma nyt sit oikeesti pitikään tehä. Muistelin kaikki syylärin irrotukset ja jarruputkien oikasut ja muuta vastaavat... :-[ :-[ :-[

Pikkunen kylmä hiki oli persiissä ku aamulla hiivin tallille päin. Oik jarruputki on nyt sit juuresta murtunu ja vasenki on aika piukeella... Tuuletin nojas hyvin tukevasti omaan tunneliinsa ja olihan siellä pari johtohommaaki vähän kireenä, ei muuten mutku joku ois älynny ees vähän kattoo sinne, ni ois voinu niitä nippusiteitä löysäillä, ni ei ois ollu mitään hätää. Etuperän tuuletusjuttu pullahti kans reijästänsä ulos, mut eihän se millään kiinni ollutkaan ::) .

No sain sit jotenki pelastettuu mitä pelastettavissa on ja ilmeisesti jäi nyt ainooks ihan oikeesti uusittavaks jutuks se oikee jarruputki. Siinähän on niitä laajenemiskierroksia vaikka kuinka, ni jos siihen tekis vaan uuden pään??? Ei tarvis koko putkee asentaa, ku se kulkee vähän ahtaassa välissä ja on sikapitkä.

Sitä tunneliikaa ei enää siellä oo... Pitää vissiin laskee sitä syylärii jotenki jossain vaihees.

No sithän mä kävin iha ekaks (siis lasten hoitoonviemisen jälkeen) hakemassa motonetista ne takalokarin kaaret. Ton ylläkuvatun hätäensiavun jälkeen ruuvasin ovikytkimenreijästä vasemman kaaren ovikytkimenreikään kii ja piirtelin piirtopuikolla reunat kylkipeltiin. Sitte rälläkkä joikhaamaan ja kyllähän siihen iso reikä tuli autonkylkeen tolla keinolla ;D

Huomenna jos sais sähköliimalla ne kii...

jeejee (bemarimenee)

Neppi
 
Vs: Nepin Pajero

Nojuu eise kytkinkää enää toimi... :nykii Että pitää olla ihmisen höyrypää, silloku on :seina !

En jaksanu ruveta tarkemmin kattelee, mut putki on ihan varmana poikki sieltäki, ku kerran polkimessa ei tunnu vastusta ja lätäkkö alla kasvaa sitä mukaa ku paineleeeeeeee ::) ::) ::)

Nomut enivei. Tänään on taisteltu ankarasti. Piti kymmeneltä alottaa, mut en ollu itekkää silloin vielä oikein ees maisemissa ku olin yövuorosta tulossa myöhässä kotioppäin.

Siinä matkalla oli yhessä ylämäessä semmonen märkä viiva ja sit mutkantakana mopoauto keskellä tietä. Tuli niinsanotusti peräeellä vastaan (se peruutti just siihen edelliseen liittymään... ). Kerkesin senverran näkee, et siitä vehkeestä se tuli se märkä siihen tielle. Näky auton alta valuvan jotain matskuu. No kurvasin ite siihen toiselle puolelle tietä parkkiin ja lähin kävelee sinne mopokeksinnölle päin. No se äijjä sai sen kikottimen seisattumaan ja pyöritteli vain päätään siellä kabiinissa. Kauhee sininen savu jokapuolella. No näytin sille että "sammuta nyhhyvämies se kamiina, ennenku se kilahtaa jumii! " , kuullosti nimittäin siltä ettei se enää kauaa kestä.

Siinä sen tiessä olevan märän kohalla otin siitä sit sormenpäähän näytteen, ja ei se ollukkaa öljyy! Tai oli se mut dieselöljyy ::)

Konepelti auki ja voi taivas, että sitä oli sit ihan jokapaikassa sitä tavaraa! No hetken aikaa sitä sen hemmon (se oli semmonen ehkä joku 135-vuotias, pikkusen saihraan olonen kaveri, että ku ei enää saa ajaa autolla, ni ostetaa vaarille mopo(auto) ) kans pähkäiltii (räknäiltii, sanos tyrvääläinen) ja ku todettiin että se onki diisselii ja tulee jostain siitä koneen päältä, missä ne polttoaineputket ja letkut menee, ni eiku kaveri kabiiniin ja varovasti kone käyntiin.

Kauhee diiselisuihku alko ryöpsyilee sieltä pumpunpäältä. Koneet seis ja 12mm avain räpylään. Pikku kiristys ja siinä se. Muuttu se käyntiki pikkusen paremmaks. Ei enää kuullostanu siltä, että kohta se leipoo kii!!!

Enää oli ongelmana se, että miten se keksintö saadaan liikkeelle, ku se oli ylämäkeen ja variaattori (niiku kaikki muuki) oli aivan diiselissä.

Raskaalla jalalla kaasua ja ankara työntö, ni noushan se takas siihen asfaltille. Siitä sit kaasupohjassa takasin tulosuuntaan (alamäkeen) että kuivaa se variaattori. Ihan järjetön oli se savu!!!

Nythän mä vähä eksyin aiheesta. Totaniinmihkäsmäjäin...

Nii sitte ku vihdoin pääsi tallille ja tuli se peltiseppäki paikalle (mähän en edelleenkään osaa hitsata, vaikka jo tämänpäivän jälkeen paremmin. On hyvä opettaja, kiitos Mikko!!!), ni ku viimeset hitsausvalmistelut oli tehty, ni kaveri lähti pihalle tupakille (hyihyimikko!) ja mä lähin viereisestä huoneesta (se on semmonen kolmeovinen talli se meijjän talli. Tää on pajan puoli, ja ne kaks muut ei oo) hakee sitä mikmakkii, ni eihän se ollukkaan siellä!!! Siis ei ollu hitsivehkeitä talossa!!! Tai siis ei ollu ku puikkokone, ja TIG ja kahet kaasuvehkeet, mut ei Migiä ollenkaan!!! No soittelin pari puheluu ja selvis et "juu se on jollaki lainassa, tulee syksyllä!" :seina

No taas pari puheluu ja sitte iskältä hakee migiä (kiitti iskä, oot kulta!). Takasin pajalle ja arpomaa asetuksia koneeseen ja siitä sitten vaa... Kello oli puol yks tai jotain.

Toinen puoli saatiin ihan melkein kokonaan liimattuu paikoilleen, ku miksun piti lähtee. Toinenki on leikattu. Sit rälläköin pari muuta paikkaa auki, joihin sit ois tarkotus ITE, siis MINÄITE liimailla lappuset, kuhan kerkijän.

Hitsausharjotuksia touhuilin ehkä kaiken kaikkiaan tunninverran. Puol neljältä piti lähtee hakee lapset hoidosta. Vähän lyhyeks jäi toi tehokas peliaika, mut joitain aina...

Kyllä siitä vielä hyvä tulee. Näkyviä peltejä en kyl lupaa hitsata, ennenku esim vuoden kahen päästä. Paitsi tietenki toisten vehkeisii voin kovalla hinnalla!!!

nyt nukkuu jo toinen silmä, joten pitää vissii mennä...

Palataan
 
Vs: Nepin Pajero

Tää aamu meni hitsausharjoitteiden (se o pajero) parissa. Vasen takapyöräkotelo oli harjoitusvastustajana. Sain monta isoo reikää aikasiks, mut kyllähän se ylivoiman eessä taipuu ratakiskoki, niintettä nyt on pyäränkotelo ehjäku uus. No ei nyt ihan. Sisäkehä pitää vielä rakennella uusiks vai saako niitä jostain korjauspalana? mulle voi laittaa yv:tä aiheesta jos tiedät et saa.

Seuraavaks ois ohjelmassa lokarinkaarien paklailuu ja maalailuu. Molemmat kaaret on nyt sit kii. Vasen on jo hiottu ja oikee oottelee vuoroaan.

Niiden jälkeen etuoik pyöränkotelo paikkausvuorossa.

jippiaijee
 
Vs: Nepin Pajero

No tänään sain motivoitua itseni taas pellintyöstötyömaalle. Kyllähän se ei taas meinannu maistua millään se homma. Tuli kuitenkin jotain saatua aikaan. Oikee etupyöräkotelo on nyt sit niiku peli avattu. Pari kolme paikkaa sinne liimailin ja vielä ois samanverran tekemättä. Löyty pari uutta paikanpaikkaa jeejee.

Vieläku osais hitsata... ::)

Kyllä sitä jonkunlaista räkäsaumaa tulee, välillä jopa ihan siedettävän näköstä, mutta on se vain vaikiaa. Ku ei oo mitään käsitystä siitä, et "ku tää tekee nyt tällasta, ni mitä nappulaa pitäis kääntää et tää alkais taas tekee sellasta hyvää?"

Ois mukava koittaa jollain kunnon vehkeellä, et jos sais jotain vähän siedettävämpää aikaan. Toi on semmonen ijänvanha valovirta halppisweldmag millä mä yritän operoijja. Ei hyva, huonö.

Etulokari on tilauksessa... koska lie saapunee...
 
Vs: Nepin Pajero

Tänään sain aikasiksi ihan nättiä saumaa.

Ja sit ihan sikaräkää myöski!

Mut luulen, et alan jo ymmärtää jotain hommasta...

Senhän näkee huomenna, vissii
 
Vs: Nepin Pajero

No jaajuu tota eilen sitte rälläköin oikeaa etupöäränkoteloo auki lisää. Samalla sitä repsikan jalkatilaa kans. Liimailin sinne peltii vähä sinne ja tänne. Pikkusenko on ärsyttävää tavaraa tuo massa (alusta/ äänieriste)!!! Sen vaikka kuinka putsaat ja millä putsaat veke, ni jostain se niinku imeytyy siihen saumaan, ja sit alkaa se hirvee rätinä.

No aikataulukiireet (se o lasten haku hoidosta) sotki senverran, et en kerinny saamaan valmiiks koko showta, mut jotain aina. Edu Kettusen "apinoiden planeetalla" sanotaan 'jotain aina'. Siinä sanotaan myös et: "Mikki Hiiri sekos aivan ykskaks. Se sekos Islamiin. Se pisti Hollywoodin paskaks, ja muutti Berliiniin, eikä Hessu kelpaa sille enää, se puhuu siitä pelkkää pahaa. Hyvä sen on, sillon rahaa, olla aivan a s s h o l e".

No tänään sit päiväunien aikaan hiippailin tallille, et jos sais sen loppu oikeenetukulman valmiiks, tai ees vähän valmiimmaks, ni ei. Semmosen postimerkinkokosen lapun sain hissattuu kii, sit alotin toista paikkaa laittaa, ni arvatkaa loppuko lanka?

Loppu
 
Vs: Nepin Pajero

Tänään kävin viemäs uuden lankarullan ja suuttimet hitsausvehkeen päälle. :peukku
 
Vs: Nepin Pajero

Tänään tein autopeltitöitä sitte ihan totuuvvessaan. Välillä piti tosin vähän istuu ja jumittaa vaa. Nyt ois oikee etupyöräkotelo ja repsikan jalkatila kondiksessa. Nii paitsi se etupyörän eressä ja siis puskurin takana oleva lirpake tulee huomenna laitettuu.

Vaihoin nollakasiin lankaan, ja täytyy kyllä sanoa, et homma muuttu jo ihan mukavaks! En tiijjä mistä johtuu mut on parempi hitsata paksummalla langalla. Saumatki on jo melkein siedettäviä. Tosin sitte ku karkaa, ni karkaa kauas!

Huomenna siis maalaus ja se pellinlärpäke sinne pyörän eteen. Sit uus pää jarruletkuun ::) ja pyörä paikoilleen. Etulokari on vielä noutamatta... kenties sen vielä joskus saan.

jeejee

neppi
 
Vs: Nepin Pajero

Tänään en jaksanu niin paljon, ku meinasin. Flunssa. Vein aamulla lapset hoitoon ja menin takas nukkuu. Kympiltä heräsin ja pikku aamiaisen kautta raahauduin talliin. Kotvasen hämmästelin ja sit aloin maalailee. Ainuvvaa, et joku kelmi oli tarvinu mun maalit. Ne pullonpohjat mitä löysin, suihkuttelin pintaan ja sit ettin koko tallin läpi, ja löysin kolme samanlaista pullonpohjaa, jotka neki suihkuttelin sinne pyöränkoteloo. Vielä jäi maalaamatta konehuonetta vasten oleva seinä, sekä repsikan jalkatila sisältä ja päältä.

Uuden pään tein jarruputkeen, ei ollu vaikeeta, kiitos tämän foorumin tarjoamien mainioiden ohjeiden!

Alottelin pyörän etupuolella olevan pellinlärpäkkeen rakentelua. Poistin vanhat happamoituneet osaset ja leikkelin ja taittelin pari uutta. Tulee paksusta (oisko 2mm!) pellistä net.

No sitä siinä hitsaileskelin, ni alko kuuluu siitä pistoolin sisältä semmonen räpinä, että oksat pois. Meinas kirvota käsistä koko keksintö ku arvelin et nyt se lyö valokaaren sormille. Siihen lakkas kaasuntulo. Purin kahvan ja löysin löystyneen johtoliitoksen. Korjasin vian, mut eipä tuu kaasuu edelleenkää! Ärsyttäviä vehkeitä! Täytyy huomenissa kattoo tarkemmin...

Jonkin aikaa siinä hiplailin ja sit laitoin pullon kii ja lähin kotio. No puolen tunnin päästä tuli jotenki vaa mielee, et "laitoinkohan mä sen pullon kii?" "käynpä kattomassa".

Menin tallille ja avasin oven. Kämppä puolillaan savua. Etupyörän edessä lattialla sauhusi trasselituppo niinku viimeistä päivää. Oli siinä lattialla kaikkee roskaa ja mujuu, et kyllä se varmaan ois kohta roihahtanu koko torppa. Kaapasin seinältä lapion ja siihen potkiskelin ne kekäleet ja kannoin ulos sateeseen rauhottumaan. Pikku tuuletus, ja kyllä toi nyt vielä ainaki näyttää pystyssä olevan. Talli.

neppi
 
Vs: Nepin Pajero

No se oli kaasu loppu siitä pullosta. Ekaks tietenki kävi mielessä, et rosvomiesherrawoikoski oli myyny mulle vajaan pullon. No tätä vaihtoehtoa punniskelin ja melekein soitin sille tulikivenkatkusen puhelun, mut sit järjen ääni (se on minun isä) sanoi, et se taitaa vuotaa se kone. Siinä oli pullon ja koneen välillä kolme metrii vanhaa scanian polttoaineletkuu, joka tais olla jo aika hapanta.

Uus pullo ja uus letku, ja nyt ainaki paremmin toimii se vehke!

Hitsasin kaverin Nissania tänää. Todella kauniita paikkoja ja todella kaunista saumaa!!! ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom