Nepin Space Wagon -86

neppi

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2006
Sijainti
kausala
Tossa kesällä kun ei ollu muuta tekemistä, niin hajotin Delicasta laatikon. No kun piti äkkiä saada tilalle jotain, johon mahtuis koko perhe (6) ni kävin netissä tiiraamassa Space wagonit. Löytyi sopivan hintanen ja näkönen Varkaudesta, joten pari puhelinsoittoa ja hirmuvauhilla junaan. Vastassa oli aivan mainion oloinen yksilö. Tosisiisti sisältä eikä ulkoakaan aivan pommi. Alta oli ehjä ja koeajolenkilläkin tuntui tosi pirteeltä toi masiina.

Ainoina "vikoina" katoin että kone vuoti vähän öljyä jostain, ja syyläri oli "korjattu" sillä älyttömällä jäähdytinsementillä. Muuten ookoo. Pikku nykimistä, johon omistaja sanoi syynä olevan bensapumpun, joka kuulemma oli vaihdettu just, mut oli ollu väärä, ja vaihdettu uus, joka sekin vissiin oli väärä ku se vielä nyki.

No hinta oli kuitenki semmonen, ettei siinä paljon nykimiset tunnu, joten...

Pikku tinkimisen jälkeen tehtiin paperit, ja läksin köröttelemään meijjänkylänmeille. Matkalla pysähdyin kenttälounaalle Juvalla, ja samalla koitin fiksailla juuttunutta keskipenkkiä liikkeelle, siinä kuitenkaan onnistumatta. Otin nokoset.

Seuraavana päivänä lähdettiin vähän isommalla porukalla (oisko ollu vaimo ja kaks neljästä lapsesta) Lahteen kaupoille. Ihan siinä Kodin Terran nurkalla pomppas lämpömittari punaselle ja alko kuulua konehuoneesta purputusta. Auto parkkiin ja kans auki; ei toimi flekti, eikä auta mikään, siinä meni kansi  :seina

Hinauksessa seuraavana päivänä auto kotiin ja soittelemaan kaverille Rovaniemelle, että oiskohan tommosta kantta "käteisvarastossa"?

Oli kansi.

Tuli siinä sitte viikkojen (tää aika ajettiin sitte millon milläki laina-autolla, että kiitos taas vaan kaikille osallistuneille!!!) päästä asiaa Rovaniemelle, ja sieltä tarttui mukaan kansi, syyläri ja jotain muutaenmuistamitä.

Kotona innolla purkuhommiin ja uudet tiivisteet ja stefat ja hihnat ja systeemit paikoilleen ja jippii; aloin nimittäin säätää ajoitusmerkkejä kohdalleen ni "klonk". Mie että mitä!?! No eiku uudestaa käänsin ni "klonk". No voi kilin kellit (sano se yks seriffi siinä yhessä bondissa, kuka muistaa mikä bondi se oli? siin oli niit alligaatoreiki). No toiseen suuntaan sama "klonk".

Kansi auki ja kattomaan...

Pallopäämäntä otti siihen palotilanreunaan kii. Siis väärä kansi! Ei mulla tullu mieleenkään (olinhan ekaa kertaa tekemässä mitsulle tämmöstä hommaa), että täsmälleen samannäköset kannet, samasta autosta vois olla jotenkin erilaiset  :-[

No siitä sitte se vanha kansi oikasuun ja koeponnistukseen ja takasin sorvin ääreen. Mie tein muuta ja kaveri kasas kannen. Kaikki hommat kohilleen ja auto käyntiin. Jostain kuulu joku kihinä, joka tulkittiin jakoremminkotelo/hihnapyörä-ääneksi. Tässä vaiheessa tää kaveri (siis oikee autoasentaja, eikä Nuoriso-ja Vapaa-ajanohjaaja niiku mie) tokas: "Oiskohan noi venttiilinvarren ohjurikumit pitäny laittaa sinne kans?"

taas yks jipii! Eiku kansi-lepo-kansi-lepo-kansi pura ja kokoa mars-mars.

Tuli muuten pikkusen hyvin opittua toi Space wagonin kannen ja jakopään purku ja kasaus!  ;D

ja mitä sitten tapahtui...siitä kuulette ensi kerralla.
 
noni, pääsin taas koneen ääreen. Ollaanpa kaikki ihan hiljaa, kun lapset nukkuu tossa vähän matkan päässä ;)

niinmihinkäsminä...?

nii totta, eli kun oli saatu kone sitte vihonviimein kasaan ja taas kerran käyntiin (tähän muuten nyt muistin aikana pitää laittaa siitäki että sehän oli siis ihan jätettä se alkuperänen syyläri! En oo ikinä nähny mitää niin surkeeta, siis syyläririntamalla, ku se! No samalla Rovaniemen reissulla tarttu mukaan SW:n syyläri, joka yllätysyllätys oliki noin kymmenen senttii kapeempi, kuin alkuperänen ja pikkusen matalempiki. No Migillä ja porakoneella ja miljoonalaatikolla ja sivuleikkureilla ja abiko-pihdeillä ja muutamalla putkiliittimellä rakenneltiin avaruusromuun uus syyläri, niiku siinä sivussa!)

Nii,nonii, siis sain auton käyntiin ja lähdin koeajoretkelle. Kone veti hullun hyvin ja tuntu tosi tiukalta. Nykiminen oli kuitenkin pahentunu: pintakaasulla-töks-töks ja moottorijarrutuksissa töks-töks, kiihdytellessä ja kovaa ajaessa ei mitään, mut sit taas töks töks :seina

Laitoin tännekin kyselyy siitä, miten pitäis tommosen Aisan-kaasarin alipaineletkut mennä, mut ku ei kukaan osannu auttaa, ni taas puhelin pikkuseen karvaseen kätöseen ja soitto Rovaniemelle. Sieltä löytyi imusarjassa kii oleva kaasari, josta näki. Työpaikan pihassa puhelin korvan ja olokapään välissa tyrkin alip letkuja paikoilleen annettujen ohjeiden mukaan. Ei auttanu! :seina töks-töks :seina :seina

Purin kaasarin ja puhaltelin kaikki auki ja tein uuden tiivisteen (hajos avatessa) ja sen välijäähdyttelybakeliittijutskan (oli ennestään neljässä osassa, mikä varmaan vähä (?) vaikutti nykimiseen) siihen kaasarin ja imus väliin. No eiku homma kasaan ja kiinni koneeseen, ni eihän se :-X lähteny enää ollenkaan käyntiin. :seina :seina :seina

No. Niin uskomattomalta kuin kuullostaakin ( ;) ), soitto Rovaniemelle, ja parin päivän päästä oli kaasaripaketti matkahuollossa. Avasin paketin ja siinä pääs minulta, uskovaiselta mieheltä, ruma sana :-X ja :seina.

En toki oottanu näkeväni tehdasuutta, kiiltelevää ihmeidentekijää, mutta toi oli kyllä ihan hirvee! Aivan paskassa siis ihan joka kohasta ja ne kohat mitkä ei ollu paskassa oli joko hapettunu tai ruosteessa.

Ruuttasin akseleihin ja niveliin ja oikeestaan vähän sinnepäin koko kaasariin ja tallinlattialle tippakannulla öljyy (siinä tilanteessa tuntu turhalta haaskata crc:tä edes ajatuksissa siihen paskakasaan!) ja sitte kerran, kaks vääntelin vivustoja - painoin yläkautta puukepillä jumiutuneen kakkoskurkun auki ja pulttasinkarburaattorin paikoilleen.

Ryyppyläpän ohi pikkusen hotusiinia koneeseen, kääntö avaimesta, ja kone lähti heti käyntiin ja jäi käymään!!! :eek: :eek: :) :D ;D

Pikku koeajolenkin jälkeen himpun verran manuaalisäätöö ja pakokaasutestiin. Vähän piti kääntää rikkaammalle (oli se rajojen sisällä jo ennen sitä, mut että saatiin hyvästä paras!) ja sitte pikkusen sytkää ja siinä oli seki homma! On nää ihme keksintöjä nää mitsut!!!

No vaihtelin siitä toisesta kaasarista ne uudet alipaineletkustot tähän ja hyvin on pelittäny! Vähän jää tyhjäkäynti korkeeks, mutta ku polkasee kaasuu, ni laskee normaaliin, mistäs se sit johtuu??? Laittakaas PM:mää, jos tiedätte.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin...täältä,tähän.
 
Ja täällä taas. Vaihtelin / rakentelin pakoputkeen uudet kiinnitykset ja meinasin vaihtaa uuden etuputken, mutta joku villi-ihminen oliki hitsannu koko putken yhdeksi palaksi, ni jäi vaihtamatta. Ei se kyllä sitte tarkemmin seurailtuna vuotanutkaan.

On muuten meillä täällä maailmassa ihme tyyppejä! Niiku tänki auton edellisiltä omistajilta on jälkeensä jääny aivan käsittämättömiä virityksiä, siis jos ei oo rahaa laittaa autoo tehdasuuteen kuntoon, ni voihan niitä korjauksia tehdä kuitenkin järjen kanssa vai mitä tuumitte tästä:

oik pyyhkijän sulasta on jossain vaiheessa mennyt lehti hajalle -> korjattu kiertämällä sähköerkkaa koko sulan ympäri noin kahden sentin välein. No se on sit se teippi ja suolahiekkapaska hangannu siihen lasiin noin kahden sentin välein semmosen sähkoteipin levysen himmentymän! Ja just vähän aikaa sitte vaihdettu lasi!?! :seina Turvaurat ja kaikki!!!

En muuten oo löytäny mistään tähän vehkeeseen käyviä pyyhkijän sulkia, mutta vaihdoin kuitenki ne lehdet koko autoon että on millä pyyhiskellä niitä naarmuja :seina

Muutenki on löytyny ihan ihme virityksiä tosta vehkeestä.

Vaihdoin siihen takajouset, tosin käytetyt, mutta kuitenkin. Mut edelleen on haaveena uudet jouset ja iskarit joka nurkkaan, mutta siitä sitte myöhemmin to do listassa.

Tähän mennessä on autoon menny rahaa ehkä neljä kertaa hankintahinnan verran, eikä loppua näy... tää on sitä harrasteautoilun riemua! Ei vaan pitäny tulla tästä harrasteautoo, vaan ihan semmonen tavan kakkosauto, mutta toisin kävi!

Koneeseen / konehuoneeseen siis tähän mennessä tehty täys kansiremppa, vaihdettu hihnat, kiristimet, jakopäästä löytyvät stefat, öljyt+suodatin, ilmanputsari, kaasari, alipaineletkut, virranjakajan kansi+pyörijä+tulpanjohot ja tulpat, syyläri, pakkasnesteet, bensansuodatin, termostaatti,
kytkin säädetty, laatikkoöljyt vaihdettu, auton oma säälittävän pieni lasinpesunestesäiliö vaihdettu saab 900 vastaavaan vissii neljä litraseen, lämmityslaitteen letkut vaihdettu toisinpäin ja heti alko pelittää paremmin! Nyt just en muista muuta mut laitan sit taas päivittelyjä ku tulee mieleen ( on nää kaikki jossain paperilla, mut en oo ihan varma paperin sijainnista...)

Alle on talveksi laitettu 185/65x15" nokian nastapyörät saabin vanteilla, jotka myös muutoskatsastettu. Muuttu heti tila-auton näköseks! Kyllä ne 13" aika säälittävät on...

Bensatankista laskin kurat pois ja jarrunesteen vaihdoin.

Katsastusmies löysi kuskin puolelta noin kahden millin palan etujarrukilvestä, oli sitä mieltä et pitäis laittaa uudet. Itsehän en ollut edes tajunnut että sinne kuuluu sellaset kun tosiaan niistä ei ollut mitään jälellä. Nyt on uudetkäytetytrovaniemeltä tullu ja ne oottelee varastossa sitä vaihtopäivää. Lisäks oli oikee takap laakeri löysällä. Siinä kaikki. Läpi meni.

tähän on hyvä lopettaa. Pasila, olkaa hyvä...
nyt meni kuva ja nyt meni ääni
 
Semmosta pikkuhiplailua ollu katsastuksen jälkeen...
Ja muutenki. Irrotin keskimmäisen penkin ku ei se liikkunu. Läysin pienenpojannyrkin kokosen kiven sieltä kiskon välistä. Vähän rasvaa kiskoihin ja penkki takas kii. On muuten se usein haukuttu Japanin insinööri ollu kyllä hyvällä päällä kun se on tota vehjettä suunnitellu. Penkit saa vaiks mitenmoneen asentoon, eikä irrottaminenkaan oo mikään ihmehomma.

Kun toi kuljin oli ostohetkellä niin siisti, ni oon yrittäny pitää "viritykset" mahd vähissä ja aina tarpeen ilmetessä tilaillu Rovaniemeltä alkuperäsen näkösiä osia hävinneitten tai hajonneitten tilalle. Viimeisimpinä mm. lukonnupin kehys (ihan järjettömän tärkee osa muute), sen ovi-auki-ovivalon se semmonen punanen lasi, takaluukun sisäverhoilumuovi ihan vain muutamia mainitakseni.

Tässä päivänä muutamana vaihtelin alkuperäisen Mitsubishi-Auto-Hifi vehkeen tilalle Pioneerin CD:n, kiitos Hämeenlinnalaisen Mitsu-Clubi-veljen (nimi muutettu). Takaovissa majailleet, niinikään Mitsu-car-audio, kajarit vaihdoin kirpparilta vitosella ostettuihin Infinity Kappa ämyreihin. Ostohetkellä niistä oli reunat hajalla, mutta mullapa toimii alakerrassa Accusound speakers -nimine yritys (suosittelen lämpimästi), joka korjaa työkseen kaiuttimia, niinku just vaihtaa niitä reunuksia ja näin. Nyt on Infiniitit ku uudet!!! Toimii pioneerin kans aivan mainiösti. Vielä kun löytyis eteen jostain vastaavat, ni A VOT!

Kuten aina ennenkin mitsujen kans, yritin ensin saada Pioneerin istumaan alkuperäisiin johdotuksiin, ja kuten aina ennenkin päädyin parin päivän kärvistelyn jälkeen vetämään kokonaan uudet kaijutinjohdot, ja maajohdot koneelle. Miksei sitä koskaan opi? Vaikka kuinka hakkais päätään Karjalan mäntyyn :seina ni aina pitää samat kämmit tehä! :'(

nyt meen syömään
 
WOW! tää on luettu 100 kertaa !!! :eek:

Tänään purin oik takakaijuttimen (sen Infinityn) omituisten särinöiden vuoksi. Kiikutin sen alakerran hifitukihenkilölle, eikä siitä löytynyt mitään vikaa. Takasin laittaessa alko ihan hullu pärinä, joka ei loppunu ennenku otti kaijutin johdon irti. Ei siis riittäny, että laitto stereot pois päältä... Erikoista. Otin koko Pioneerin irti tarkoituksena kiikuttaa se sille samaiselle hifituelle, jos sitä vaiks vähän mittailis. Piuhoissa se vika ei siis ollu. ???

Mitähän sitte... Nii, joo, yks hilpeähkö juttu Space wagonista: Oon kulkenu viimisen viikon keppien kans, kun meni nilkka poks, ja oon havainnu Avaruus Romun aivan mainioks Handicap ajoneuvoks! Istuinkorkeus on mitä mainioin; just sopivan korkeella jalkavaivasen peruuttaa ja lysähtää. Sitte jalat kyytiin ja mikä cooleinta; kepit saa etupenkkien väliin ilman mitään suurempia kikkailuja! On tainnu Japanin insinöörillä olla pään lisäks jalka paketissa kun se on tota keksintöä keksiny! ;D

nyt kauan odotettu To Do lista (arvotussa järjestyksessä), ei todellakaan realistisia juttuja kaikki mut saahan sitä aina vähän poika uneksii:

Takalasin pesurin säiliö ei pidä vettä (tod näk pumpun tiivisterinkula)
Uudet Jouset ja iskarit (jos jotenkin mahdollista ni ihan pikkusen korotusta)
Uus pakoputki, ehkä vähä isompi
Turbokone 8)
ohjaustehostin (ois Rovaniemellä, vaa enpä taijja jaksaa)
Uudet poljinkumit (WOW)
kuskin ikkuna ahistaa aukikiertäessä->ovipahvi irti ja rasvausta kai
Moottorin pesu
Aluperäisen kokonen syyläri (onks kellää?)
Pyöränkulmien säätö
Taka-ja etupuskureihin ylälistat turkkialumiinista
Mukiteline siihen vaihdekepin taakse (Ihan tosi tää on tärkee; liian monta kertaa on termosmuki kaatunu syliin tai etukaiuttimiin :-[)
Kylkien maalaus (ikkunalinjan alapuolelta alaspäin) valk
Yläosan (konepelti/katto) maalaus, grafiitin harmaa
Helmojen maalaus (hitsimpimpulateikstähänoisvoinulaittaakokoautonmaalaushäh?)
Karttavalo apparin puolelle keskikonsolin kylkeen
Kumimatot (uudet rensit tai alkup, onks kellää?)
Bensatankin (siis polttoainemittarin) anturin avaus ja herkistely (jos mahd)
Lämmityslaitteen etuvastus (oma korjauspatentti petti just)
Lämmityslaitteen kennon pesu ja vivustojen säätelyhomma (tuntuu ettei hana aukee ihan kokonaan, tai ilmaläppä jää vähän ravolleen)
Pyöränpulttien vaihto eteen (hampaat irvessä joutuu vääntää kiinni melkein alusta asti)
Jarrukilpien asennus (osat on)
Lasinpesurin takaiskuventtiili (laitan muuten ihan kohta paikoilleen) TEHTY
Imuilman esilämmitysrööri (on jo, mut on niin iso homma asentaa ::) )
Etupyyhkijöiden nivelten putsaus ja rasvaus
Feikki pohjapanssari turkkialumiinista
Takaluukun "kuormauslista" (se on se kynnyslista) niinikään turkkialumiinista
muu, mikä:____________________________________

noni. Nyt ku kattoo tota listaa, ni onhan siinä aika paljon semmosta, mihin ei pitäis perheellisen miehen ryhtyä ensinkää, mut onkai mullaki pakko joku henkireikä olla? (No mitäs tällä vanhalla Mitsulla on sen asian kans tekemistä?!? )

Katellaas taas...
 
Toi on muuten ihan koko ajan myynnissä toi vekotin, että jos vähänkään kiinnostaa, ni eiku tarjousta tiskiin. Ihan iliman en viittis toki antaa...
 
Parina päivänä haistellut bensanhajua aina autolle tullessa. Sitte alko jo lätäkkökin näkyä peräpään alla. Ihan ilman sen kummempia tutkimisia marssin kauppaan ja ostin bensaletkua ja klemmareita, ajatuksena että on mennyt a)putki poikki/reijälle b) jostain joku joustoliitos (letkunpätkäsiis) puhki.

Sittenhän ajoin kinnerin montun päälle ja katso, tankin tyhjennysproppu oli löysällä! Pikku kiristys ja jovain tuliki hyvä!

Mihkähän joudun kaiken sen polttoaineletkun kanssa?

Fiksasin kiinnijuuttuneen tankin avausvipusen, joka nyt pelaa ku puikki. Asensin siihen Saabista lainattuun tuulilasinpesujärjestelmään takaiskuventtiilin kun se alkuperäinen ei aivan toivotulla tavalla pelannu.

Mitä muuta? Sun pääs on puuta.

nep
 
Noni, tänään lähti sitte hyvin palvellu sotaratsu pihasta. Haikein mielin katselin perävalojen surumielistä tuiketta, kun hän jätti minut toisen miehen vuoksi. ni.

No tästä jatkaa Pokko. Eli toivonmukaan "Nepin Spage wagon" odysseia jatkuu "Pokon Space wagonin" parodiana tästä eteenpäin.

Itse sensijaan jatkan esiintymistä "Nepin Delica"-otsikon alla. Kiitoksia mielenkiinnosta, ja toivottavasti jaksatte lukea näitä vuodatuksia myös jatkossa.

Muistakaahan nyt kaikki toi Joulun todellinen merkitys, niitten uusien Tuning pakettienne keskellä!!!

Neppi
 
Takaisin
Ylös Bottom