O. Andersson, -77 Galant Sigma 1.6 GL

joaquin4x4

1977 Galant Sigma
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
heinola
Kuvia.

Tästä pitäisi ryhtyä rakentamaan museopeliä. 260tm ajettu, kilometreihin nähden todella siisti ja ehjä, joskaan ei mitenkään virheetön. Katsastettu viimeksi 01/2004 (!). Kori pitänee kuitenkin purkaa ja maalata. Muutamia osia joutuu luultavasti vaihtamaan, tätä varten haettiin jo varaosa Gallu (-80 GLX 2.0), josta saa ainakin ehjemmän takaluukun kannen, syylarin (katsotaan sitten mitä siitä varaosa pelistä saadaan vielä syntymään ;)).

Edelleen hakusessa mm. ehjä radion konsoli, puuttuva teksti hanskalokeron kanteen, ehjä kuskin penkki, ehjät ovet, hattuhyllyn verhoilu, työkalut +jotain pikku nippeleitä kojelautaan.

Joissain kuvissa näkyvät aluvanteet on lainattu Coltista, mutta melko kivasti sopivat Galanttiinkin. :)

Ja muistakaa: KOMMENTIT ja KESKUSTELUT TÄNNE.
 
akku kuollut, vaihdettu tilalle toinen hieman parempi.

Kävi hieman huonosti, selvästi kolmella pytyllä ja ei jaksanut kiivetä ylämäkeen.

Aloitettiin ihan perusjutuista, katsottiin tulpat, sytkän ajoitus, kärjet ja alipainevuodot. Tulos:

-tulpat entiset, aivan noessa, mutta putsaamalla parani hieman, nelosen tulppa pimeänä ennen puhdistusta.
-katkojan kärjissä oikea väli, mutta myös kamala piikki, eli kärjet entiset. Näillä näkymin tilataan kärkien tilalla Ignitor-merkkinen kärjetön sytkä, joka käy kärkien tilalle, eikä näy ulospäin.
-yksi alipaineletku irti, öljyn syömä letku oli liian lyhyt ja löysä kiinnityksiinsä. Vaihdettu uusi.
-sytkän ajoitus oli pari astetta pielessä, säädetty tehtaan arvoihin.

Näillä korjauksilla käynti ja kulku paranivat huomattavasti.

Alle vaihdettiin samalla uudet kesärenkaat avatarin kuvassa näkyvillä vanteilla. Samalla huomattiin etupyörän laakerissa klappia (säädettiin) ja muutama mätäpaikka alustassa. Takaa kuopissa kuuluva kolina paikallistettiin löysäksi kuluneeseen takaiskarin puslaan tai pulttiiin.
 
Tehtiin eilen pikku retki Alastaroon. Sitä ennen vaihdettiin uudet tulpat. Tässä kommentteja ja havaintoja reissusta:

-1.6 GL ei tosiaan ole mikään raketti (kiihtyvyys mitataan kalenterilla, ei kellolla ;)), mutta tuollaiseen rauhalliseen ajeluun se sopii mainiosti :)
-sytkä ja kaasutin kaipaavat vielä lisäsyynäystä, nykii kiihdyttäessä..
-kone vuotaa öljyä pihalle jostain aika railakkaasti, Alastaron päässä sai lisätä litran. Tutkitaan ekana etupään stefat (kampura, tp-akselit)
 
Gallun kunnostus jatkuu pitkän tauon jälkeen. Autolle löytyi tallipaikka. Lattialämmityksellä varustetun tallin vuokra on vaivaiset 42 euroa kuukaudessa.
Mikä parasta, vuokra sisältää hitsauskoneen, langat, kaasut, laikat, pellit ja muuta kivaa. ;D ;D

Gallua on kovalla kyydillä pistetty palasiksi. Kiinni ovat enään moottori, vaihdelaatikko, tankki, akselit ja ovet.
Ruostetta oli enemmän kuin osattiin odottaa. Takapäästä menee varmaan kaikki palkit uusiksi. Ihmettelen miten auto on voinut mennä läpi viimeisen katsastuksen. Varmaan on ollut tuttu katsastusmies.

Projektikuvia lisätään kun saan kameran takaisin kotiin.
 
varaos(i)a hommattu:
ISOJA kuvia täällä.

Viime joulukuussa leimattu -80 2.0 GLX. Sittemmin kone poikinut, ei vaan lähde käyntiin, mutta pyörii startilla. Edellinen omistaja epäili jaon hypänneen kovilla pakkasilla. Tutkitaan... EDIT: tutkittu: jako on tosiaan sekaisin.

Lokasuojat ja ovet parhaat tähän mennessä nähdyt. Kilikolimaalilla maalailtu sieltä täältä, pohja massattu todella huolella -toivottavasti alla on peltiä...

Jos kone ei ole täystuho, niin täräytetään johonkin tapahtumaan vielä kesällä tuolla ;D
 
"Varaosa" auto on nipussa ja toimii. Kampiakselin stefa vielä vaihdetaan, se vuotaa melko rankasti.

Tuohon vaihdettiin siis kansi eräästä varaosamoottorista. Nyt se on aivan soiva peli, eiköhän tuolla johonkin tapahtumiin keritä....

Aika paljon ripeämpi tuo kaksilitrainen kuin 1.6gl....
 
Takaisin
Ylös Bottom