Vs: Offi pajero kysymyksiä
Kyllä sanoisin että pitkä taittuu siitä mistä pätkäkin
täällä kuopiossa rämmittiin peräkkäin, ensin pätkä ja sitten pitkä, ja vaikka miten tiukkoja paikkoja oli niin ilman kummempia kommelluksia päästiin...
Pitkässä on uusimmissa 1gen pajeroissa kierrejousitettu perä, jota on helpompi parannella. Maastureissahan korkeudella ei ole pirunkaan merkitystä jos ei ole joustoja, ja vakiopajero joustaa ulospäin melkein 30cm lepotilasta taka-akselin osalta. Kallistuksenvakaajien poisto vähentää ristiriipuntoja huomattavasti. Etuakselin korotus on vähän hankalaa vääntösauvajousituksen takia... Tai siis, korotus on helppoa mut joustoja sillä ei saa lisää. Mutta tosi hyvin se etenee pelkästään vakaajien poistolla ja isommilla renkailla
Heikkoja kohtia on juuri laatikko ja rungon osittainen pehmeys varsinkin takarenkaiden ympäristöstä. Sekä dieselkoneissa kansi, joka kestää hyvällä käytöllä 300tkm ja huonolla 30tkm... Eli jälkijäähdytys on tärkeää. Mutta uusi kansikaan ei ole hinnan kiroissa, riippuu tietysti mihin vertaa, mutta raakakansi on noin 500-600 euron tietämiä suomalaisissa liikkeissä ja ulkomailta tilattuna pääsee puoleen tuosta hinnasta.
Laatikkoja on ainakin kolmea sorttia manuaalisena ja automaatti päälle; galantin manuaaliloota (vanhempi pikkuloota), vahvistettu pikkuloota ja iso canter-loota. Laatikon tunnisti vaihdekepistä, varsi paksunee alaspäin jos laatikko on iso. Ihan varma en tuosta ole, mutta auton alle kurkkaamallakin näkee mikä laatikko on kyseessä: kytkinkopassa on alapuolella "mikkihiirenkorvat" jos laatikko on iso, pikkulaatikossa alapuoli on tasaisen pyöreä. Pikkulaatikkokin kestää inhimillistä käyttöä, automaatista ei itsellä kokemusta
Henkilöpajeron pitäminen tulee dieselinä olemaan sietämättömän kallista, pelkästään veroja menee yli 1400 euroa vuodessa kunhan verouudistus tulee voimaan. Huoltoautona ja pakuna nelisen sataa tai alle, ja bensavehkeenä noin 80-90 euroa vähemmän ja tietty bensapajesta ei makseta henkilöautona sen enempää veroa kuin pakunakaan...
Yksi vaihtoehto on ostaa ihan vain offikäyttöön, jos muunnella meinaa niin tämä on tietysti se paras vaihtoehto kun ei tarvitse miliisejä väistellä tai taistella katsurin kanssa.
Siinäpä omat huomiot tähänastisista, itsellä kytkin jo poltettu piloille kun en tyhmyyttäni älynnyt laittaa pikkualuetta päälle. Muitakin pieniä vikoja on, mutta niitä ei kannata tähän listata. Kyllä manuaalipajerokin kestää, eihän sitä kytkintä tarvitse jatkuvaan olla polkemassa, happea vaan niin se menee...
Pari kohtaa mitä itse katsoisin ostaessa (nyt kun olen ostanut jo auton):
-roikkuuko perä (=jouset väsyneet)
-rungon kunto erityisesti takapyörien kohdalta
-löytyykö runkonumero (vänkärin takapyörän takana)
-onko takavanteissa öljyä tai onko jarrurummut öljyssä (perän huohotin tukossa tai stefat paskana)
-auto johonkin niin että toinen takapyörä on ilmassa ja sitten koittaa kitkalukon toiminta pyörittämällä käsin ilmassa olevaa pyörää
-ääntääkö vaihteisto tai perä 60-80-100 nopeuksissa
-onko ohjauksessa välystä (normaali noin 50mm ratin liikettä keskiasennosta, enemmän=kulunut simpukka)
-toimiiko neliveto ja etunapalukot (tarvitsee ajaa aika huonosta paikasta että tulee selville)
-onko hihna vaihdettu ajoissa, ja tasapainoakselin remmi myös (venttiilit ottaneet mäntiin ja alkava konevaurio ennen hihnan vaihtoa)
ja sitten normaalit tarkastukset, kuten jäähdytysnesteen väri, määrä ja pulputtaako paisarissa, toimiiko jarrut, koliseeko ylimääräisiä (pajerohan on yllättävän hiljainen vakiopyörillä) ja niin edelleen. Pajero tykkää joskus puoltaa suuntaan tai toiseen vaikka olisi kunnossakin, ei niin vakavaa.