calle
Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
- Liittynyt
- 17 Toukokuu 2006
- Sijainti
- Tammisaari
Tämän päiväistä uutta TM:ä lukiessa osu tälläinen juttu silmää:
Siinä on valokuva joka on otettu 14.2 Hki-Hämeenlinna moottoritieltä Riihimäen kohdalla lumettomasta tiestä. Epäilemättä talvinopeusrajoitukset on tullut jäädäkseen, mutta mitä talviajalle on tapahtumassa?
Tuntuisi loogiselta, että talvirajoitusten ideana on pienentää sallittuja ajonopeuksia olosuhteissa, jossa renkaan ja ajoalustan väliinnen ei ole kesä kelien luokkaa. Kesäolosuhteisiin talvirajoitukset ei lienee tarkoitettu. Ajo-olosuhteita ei voi kuitenkaa määritellä kalenterin perussteella. Niistä päätetään korkeemalla tasolla.
Monissa maissa käytetään ajoturvallisuuden ylläpitämiseksi sellaista järjestelmää, etta kuljettajien usko nopeusrajoitusten järjellisyyteen säilyy. Kun keli on huono eli sataa, suurin sallittu nopeus pienenee. Rajoitusten lasku on yleensä 20 kmh, mutta muitakin numeroarvoja käytetään. Pääperiaate on esaada kuljettajat ajamaan sateella hiljempaa.
Olemme TM:n sivuilla aikaisemminkin kysyneet, voitaisiinko meillä soveltaa samaa ajatusta. Talvinopeudet olisi voimassa, jos tienpinta olisi lume tai jään peittämä osittainkin. Järjestelmä voisi olla käytössä ympäri vuoden ja koskea myös märkää ajorataa, mutta kuivalla paljaalla tiellä noudettaisiin kesä rajoituksia.
Asia olisi käytännössä hoidettavissa pysyvin liikennemerkkijärjestelyin. Siinä säästyisi rahaakin, kun jokakeväistä ja -syksyistä merkkisulkeista voitaisiin luopua.
Entä mahdollisesti syntyvät tulkintaerimielisyydet??
Sellaisia voisi ilmetä, mutta voisi kuitenkin myös kuvitella, että liikenteen valvojilla tuskin olisi erityistä intoa ryhtyä näpertelemään epäselvien juttujen kanssa.
Epäselvät tilanteet ratkaistaan yleisen tuomariohjeiden mukaisesti syylliseksi epäillyn eduksi.
Siinä on valokuva joka on otettu 14.2 Hki-Hämeenlinna moottoritieltä Riihimäen kohdalla lumettomasta tiestä. Epäilemättä talvinopeusrajoitukset on tullut jäädäkseen, mutta mitä talviajalle on tapahtumassa?
Tuntuisi loogiselta, että talvirajoitusten ideana on pienentää sallittuja ajonopeuksia olosuhteissa, jossa renkaan ja ajoalustan väliinnen ei ole kesä kelien luokkaa. Kesäolosuhteisiin talvirajoitukset ei lienee tarkoitettu. Ajo-olosuhteita ei voi kuitenkaa määritellä kalenterin perussteella. Niistä päätetään korkeemalla tasolla.
Monissa maissa käytetään ajoturvallisuuden ylläpitämiseksi sellaista järjestelmää, etta kuljettajien usko nopeusrajoitusten järjellisyyteen säilyy. Kun keli on huono eli sataa, suurin sallittu nopeus pienenee. Rajoitusten lasku on yleensä 20 kmh, mutta muitakin numeroarvoja käytetään. Pääperiaate on esaada kuljettajat ajamaan sateella hiljempaa.
Olemme TM:n sivuilla aikaisemminkin kysyneet, voitaisiinko meillä soveltaa samaa ajatusta. Talvinopeudet olisi voimassa, jos tienpinta olisi lume tai jään peittämä osittainkin. Järjestelmä voisi olla käytössä ympäri vuoden ja koskea myös märkää ajorataa, mutta kuivalla paljaalla tiellä noudettaisiin kesä rajoituksia.
Asia olisi käytännössä hoidettavissa pysyvin liikennemerkkijärjestelyin. Siinä säästyisi rahaakin, kun jokakeväistä ja -syksyistä merkkisulkeista voitaisiin luopua.
Entä mahdollisesti syntyvät tulkintaerimielisyydet??
Sellaisia voisi ilmetä, mutta voisi kuitenkin myös kuvitella, että liikenteen valvojilla tuskin olisi erityistä intoa ryhtyä näpertelemään epäselvien juttujen kanssa.
Epäselvät tilanteet ratkaistaan yleisen tuomariohjeiden mukaisesti syylliseksi epäillyn eduksi.