Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Pensamitsu

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2012
Outlander, vm 06 ohjausvaihteeseen (?) tulee jostain ylhäältä ilmeisesti kangaspäällysteinen letku, joka on pinnaltaan jossain öljyssä :(
Onko se ohjaustehostimen letku? Mistä se tulee? Mitä ainetta se letku on? Vuotaneeko liittimestä vai pitääkö koko letku vaihtaa? Hinnakas korjaamolla tehtynä?
Havainto tehty katsastukseen vientiä ajatellen tehdyssä yleiskatselussa..
Armahtakaa tyhmää ja kokematonta... :-[
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Varmaankin tehostimen pumpulta tuleva letku. Itsellänikin sama letku "hikoilee" prässiliitoksesta sen verran että huomaa letkun kostuneen, mutta ei kuitenkaan hukkaa mainittavasti öljyä. Puristusliitosta ei pysty kiristelemään niin täytyisi vaihtaa koko letku jos vuoto rupeaa olevaan häiritsevää.

Olisikohan tässä näkyvä nro17 koneeseesi sopiva osa? Hintaa näyttäsi olevan jenkeissä pari sataa dollaria. Deltalla se voi olla sitten vaikka ja mitä.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

No kurkkasimpa minäki pellin alle. Siellä oli vuotava letku joka menee ohjaustehostimelta alas.

_smaller.jpg
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Sen hinta on Deltalla 377 eur. Vaihdoin sen omaan Outtikseen aikanaan, kun vuoti kanssa. Tuossa kirjoittelin joskus vähän tarinaa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12949.75
Omassa autossa se vuoti jo reilusti ja teki lätäkön alle.

Kävin puolenkymmentä hydrauliikkafirmaa läpi, ja kukaan ei pystynyt tekemään uutta letkua.

Tuolta löytyy käytettyjä 30 eur. Ostin tuolta uuden. http://www.tapanilanauto.fi/


Sellaisen huomasin, että turbossa on sitten hiukan erilainen se letku kuin vaparissa, lähinnä se metalliosa. Mutta sen pystyy taivuttelemaan sopivaksi kyllä.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Teemu T. sanoi
Sen hinta on Deltalla 377 eur. Vaihdoin sen omaan Outtikseen aikanaan, kun vuoti kanssa. Tuossa kirjoittelin joskus vähän tarinaa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12949.75
Omassa autossa se vuoti jo reilusti ja teki lätäkön alle.

Kävin puolenkymmentä hydrauliikkafirmaa läpi, ja kukaan ei pystynyt tekemään uutta letkua.

Evossa on vastaava ja yhtä kallis letku, teetin itse Hydromarketissa Keravalla uuden. Onnistuu missä tahansa hydrauliikkaletkuja tekevässä firmassa.

Pumpun pään saa sovitettua melko helpolla ja jopa kikkailemaan karkeasuodattimen vanhasta "banjopultista" uuden pumppuun kierrettävän sovitteen sisään, mutta toiseen päähän ei löydy sopivaa liitintä. Helmiliitoksella laitoin kiinni ohjausvaihteen ja letkun välissä olevaan putkenpätkään. Askartelua tämä kyllä edellyttää ja se putkenpätkäkin pitää "tuhota", mutta mahdollista on.

Kustannuksia tuli muutama kymppi.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Kävin vanhan letkun kanssa Tampereella läpi noita liikkeitä (mm. Hiflex, Salhydro,Parker ja pienempiäkin) ja kaikki nostivat kädet pystyyyn.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Teemu T. sanoi
Kävin vanhan letkun kanssa Tampereella läpi noita liikkeitä (mm. Hiflex, Salhydro,Parker ja pienempiäkin) ja kaikki nostivat kädet pystyyyn.

Sulla ei varmaankaan ollut se kova putki mukana, muuten olisivat kyllä keksineet että siihen voi tehdä helmiliitoksen.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Kyllä oli ihan koko pätkä hammastangolta pumpulle asti mukana. Siis se käppyräputkikin mukana.Siitä nyt on jonkin verran aikaa, mutta muistelen, että ne eivät saaneet sitä käppyrää mahtumaan siihen prässiin. Siellä Parkerilla ne yritti korjata sen vuotavan kohdan prässäämällä siihen jatkoksen, mutta sekin alkoi vuotaa jonkin ajan kuluttua. Käytetty letku löytyi, niin asia tuli kuntoon.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Teemu T. sanoi
Kyllä oli ihan koko pätkä hammastangolta pumpulle asti mukana. Siis se käppyräputkikin mukana.Siitä nyt on jonkin verran aikaa, mutta muistelen, että ne eivät saaneet sitä käppyrää mahtumaan siihen prässiin. Siellä Parkerilla ne yritti korjata sen vuotavan kohdan prässäämällä siihen jatkoksen, mutta sekin alkoi vuotaa jonkin ajan kuluttua. Käytetty letku löytyi, niin asia tuli kuntoon.

Jatkot eivät tahdo pitää koska letku on pehmeää eikä sitä ole tehty tavallisia hydrauliikkaletkujen jatkoja varten. Siellä on itse asiassa ainakin Evossa pitkä kierrejousi sisällä tuomassa jonkunlaista jämäkkyyttä. Kokeilin tätäkin, piti hetken.

Helmiliitoshan tehdään kierrettävällä liittimellä eikä putkea tarvitse saada prässiin sitä varten.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Joo niin olikin sellainen jousi. Ja se jatkos taidettiin painaa siihen liian suurella voimalla, että kudokset ottivat itseensä. Mutta en nyt alkanut vängätä sen enempää, jos kerran ammattilaiset sanoivat, että eivät saa tehtyä uutta, niin ei sitten.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Muistatte sitten myös ettette rupea itse mistään gatesin öljynkestävästä 10bar letkusta tekemään virityksiä sinne painepuolelle. Ei tule kestämään. Paluupuolella kestää kylläkin sitten jo ihan ok.
En itsekään uskonut vaikka olen lukenut että siellä voi olla kovakin paine. Meinaan tuon dynyn 4ws:n painepuolenputki vuoti niin että joutui pidemmän letkun laittamaan tilalle.. pari km ja tuli nätisti 0,9L aft:tä takaisin luontoon letkun kyljestä ;D
Nyt korjattu purku gallun osilla ja toimii :)
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Kiitoksia viisastutuksesta!
Letkun hinta on reilut 300€ ja asennuksessa joutuu ottamaan apurunkoa alas, kertoi korjaamosetä.
Siispä saan kiitellä, että 500€:llä selviän :seina
Tämähän alkaa haiskahtaa letkun tekovialta, kun näinkin lyhyt otos tuottaa vuototuloksia ???
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Jos on tosiaan mahdollista itse tehdä homma, niin kannattaa ottaa vanha letku kokonaisuudessaan irti ja tallustella Salhydroon tjms. asiansa osaavaan liikkeeseen kuten ast ylempänä totesi.
Tekevät uuden letkun sinne tilalle käyttäen vanhaa hyödyksi. Useat ohjaustehostimen ja öljynjäähdyttimien letkut on tullut näin teetettyä/korjattua ja säästettyä pitkä sentti.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Ikävä kyllä kuulun joukkoon kolme peukaloa keskellä kämmentä ja nekin selkäpuolella..
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Eikä joudu koskemaan apurunkoon. Se mahtuu tulemaan sieltä, kun vääntää konetta pikkasen eteenpäin tarkoitukseen sopivalla esim. sorkkaraudalla.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Teemu T. sanoi
Sellaisen huomasin, että turbossa on sitten hiukan erilainen se letku kuin vaparissa, lähinnä se metalliosa. Mutta sen pystyy taivuttelemaan sopivaksi kyllä.

Tilattu samasta paikasta. Laitan ton väliaikasesti sinne ja sitten teen tuosta tbo:n letkusta ast:n ohjeiden mukaan kunnollisen. Laitan 2k 300bar kestävää letkua ni jos kestäis paremmin.

tbo:n sopiva letku kulkee osanumerolla MN184038
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

No se tuli sitten mulle se ainoa oikea turbon letku sieltä. Se metalliputki on kyllä niin taipusaa, että sen saa hyvin väännettyä uuteen muotoon. Itsellä ei ainakaan ollut mitään ongelmia vuotamisen kanssa. Siis sen jälkeen, kun laitoin sen turbon letkun sinne.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Teemu T. sanoi
Eikä joudu koskemaan apurunkoon. Se mahtuu tulemaan sieltä, kun vääntää konetta pikkasen eteenpäin tarkoitukseen sopivalla esim. sorkkaraudalla.

Vielä sen verran, kun tässä muistelin. Muistaakseni, kun otti moottorin etukannakkeen irti (peltilirvake koneen alla), niin moottorin sai siirtymään riittävästi eteenpäin. Ei siellä silti tilaa mielinmäärin ole, mutta sen saa taiteiltua pianistin sormilla sieltä pois.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Noni, letku vaihdettu ja varaosaletku oli ihan samanlainen ku mikä tuostaki löyty. Eli ei turbon ja vaparin letkuilla taida olla eroa. Huomenna tehdään alkuperäsestä vähän parempi.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Ja nyt mulla on kädessä vanha "ehostettu" letku. Helmiliittimillä tehty ja 2k letkua 300bar kestävää. Tein vielä kahdesta pätkästä toinen 700mm ja toinen 300mm niin helpompi asentaa paikalleen ja saa vaikka suodattimen väliin.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Oliko ne putkikäppyrätkin ihan samanlaiset? Minkähän letkun sitten asensin omaan autooni aikoinaan, kun sen näki jo perssilmälläänkin, että varaosaletku oli täysin erilainen? Ja sitä täytyi väännellä aika lailla.
 
Vs: Outlander -06, öljyinen letku konehuoneessa?

Teemu T. sanoi
Kävin vanhan letkun kanssa Tampereella läpi noita liikkeitä (mm. Hiflex, Salhydro,Parker ja pienempiäkin) ja kaikki nostivat kädet pystyyyn.

Nostivat varmaan siksi että eivät ota vastuuta JOS liitos irtoaa ja sen johdosta tapahtuu onnettomuus. Ainakin paikassa missä minä nuo teetin niin kovasti kyselivät että mihin tulee? Vastasin että mitä se teille kuuluu laita nyt se helmi siihen vaan. Tekijä ymmärsi kyllä yskän :p
 
Takaisin
Ylös Bottom