Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

outrunner

New Member
Liittynyt
22 Helmikuu 2013
Muilla kokemusta "täysitehoisesta" Mitsusta? :driver

Ihan uutena ei ollut epäilystäkään, etteikö autossa olisi 380Nm vääntö.
Auton ongelmat alkoivat ajettuani reilu 1000km. Ajoneuvon mittaristoon syttyi moottorin vikavalo.
Vikaa haettiin ja lopuksi korjaamo vaihtoi kaasuläppäkotelon ja kaasupolkimen.
Samalla autoa tutkittiin voimakkaan kiihdytyksen yhteydessä kuuluneesta pamahduksesta.
Pamahdus vavisutti kuljettajan istuinta ja sai kuljettajan olon tuntumaan varsin epävarmalta.
Asiaan löytyi korjaus, joka oli vaihteiston ohjelmiston päivittäminen.
Päivityspaketti toi mukanaan korkean kulutuksen, luistavan kytkimen ja tehottoman tuntuisen auton.
Testeissäkin kiihdytysvetelystä autoa moitittua ominaisuutta ei enää esiintynyt.
Itse arvioin korjaamokäynnille jääneen noin 50Nm.
Niin monta kertaa olen merkkikorjaamolla vaihteiston käyttäytymistä valittanut.
Vaihteiston ohjelmistoa on päivitetty useasti ilman mitään muutosta.
Tehottomuus, vaihteiston luistaminen ja korkea kulutus vaivasivat aina tuonne 40000km tietämille.
Ajettuani nuo kilometrit alkoi auton käytös olla sietämätöntä.
Vein auton takuuhuoltoon ja kytkimen vaihtoon, kerroin myös puutteellisesta väännöstä.
Auton automaattivaihteistoon vaihdettiin uusi kytkin, mutta vääntöjä ei uudella kytkimellä tullut.
Käytin auton tehomittauksessa, joka näytti tehoksi 149hv, 337Nm.
Maahantuoja tutki tehomittauksen pohjalta auton mekaniikan ja totesi auton olevan kunnossa.

Onko nyt niin, että Mitsubishin kustannukset näissä kytkinvioissa ovat nousseet niin korkeiksi, että
ovat päivittäneet kaikkien autojen vaihteistojen ohjelmat.
Jos asiakas ei itse ole valittanut vaihteiston epänormaalista käyttäytymisestä on huollossa
kuitenkin olemassaolevaan vikaan puututtu.
Hiljaisin toimin ovat ajaneet vaihteistolle uuden ohjelman.

Tuon väännön rajoittumisen huomaa kyllä selvästi.
Lähes 400Nm voima jaksoi repiä riisikippoa hienosti, mutta siitä tunteesta on jo aikaa.
Kiihdytettäessä ei ohjaus vetele, räjähtävä liikehdintä on poissa.
Eli kokonaisuudessaan summattuna Outlander on nyt rauhalliseen ajoon suunnattu auto.

Mikäli joku teistä on vastaavassa tilanteessa ja painitte tehottoman autonne kanssa niin ottakaa kantaa.
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Mielenkiintoinen juttu.
Mun samanlaisella Outtiksella on ajettu reilu 20tkm.

Pari kertaa olen huomannut pienehkön paukahduksen, kun auto on ollut vaihtamassa vaihdetta esim. 3:lta 2:lle tai 2:lta 1:lle ja olen samalla tarjonnut reilummin kaasua. Ikäänkuin sykka olis todella pahasti laatikossa pielessä.
Olen myös huomannut "vipotusta" kytkimessä, kun kiihdyttää reilusti 2 tai 3 vaihteella. Lisäksi aika-akoin kytkin haisee ihan normaalin maantieajon jälkeen aika reilusti.

Olen aikeissa mainita asiasta huoltoon huomenna.
Pitäisköhän sittenkin olla hiljaa ja venata, että kytkin lahoaa itsekseen, koska en todellakaan halua mitään alitehoista autoa. ???
Tosin voihan ne sen softapäivityksen ajaa sinne joka tapauksessa. Täytyy varmaan sanoa sinne että vien auton mitattavaksi korjauksen jälkeen. ;D

Jos sulla on validia dokumenttia tuosta mitatusta väännöstä ja sen puutteesta, niin hommahan kuuluu kuluttaja-asiamiehelle.
Eihän nyt voi olla niin, että sulle myydään auto jollain spekseillä ja sitten kun kauppa on tehty, niin niitä muutetaan, jotta saadaan auto kestämään normaalia käyttöä. :nykii

Pystytkö laittamaan tänne foorumille esim. skannattuna tuon vääntömittauksen? Olis todella mielenkiintoista nähdä se.

Jos joku autoliike jää kiinni tällaisesta vilpistä, niin se ei ole ihan pieni juttu, tästähän voisi saada ihan uutiskynnyksen ylittävän aiheen.
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Hienoa jos edes yksi kohtalotoveri löytyy.
Eli onko autossasi havaittavissa voimakkaassa kiihdytyksessä ohjauksen vetelyä?
Tämä kysymys vain siksi, että mahtaako autossasi olla vielä tuo tehtaan lupaama 380Nm.

Itse käytin autoni Hyvinkäällä V-tech pajalla tehomittauksessa.
Mikäli haluat varmistua ennen ensimmäistä huoltoa autosi tehoista niin käytät sen nyt tehomittauksessa ja, jos
huollon jälkeen perstuntuma poikkeaa normaalista niin on sitten mustaa valkoisella.
Näin minulle sanottiin, että voi voi kun olisi näyttöä tuosta tehosta ennen päivitystä.
Harva uuden auton ostaja kuitenkaan vie autoaan tehomittaukseen.

Auto ajettiin vapailla rullilla, siis ilman mitään jarrutusta. Menetelmä on hellävarainen tekniikalle ja kustansi ainoastaan 75 euroa.

Varsinainen vika joka laatikossa tapahtuu on kuulemma kaksoiskytkentä. Eli uutta vaihdetta tarjoillaan vanhan ollessa vielä kytkettynä.
Ilmeisesti mekaniikka hylkii toimintoa siinämäärin, että aiheuttaa pamauksen. Autossani tämä ilmeni ainoastaan suuremmalle vaihtaessa.
Päivitys tuo mukanaan vaihteen kytkemiseen hieman viivettä, mutta olen varma, että vääntökäyrää myös rajoitetaan.

Muuten takuupuoli toimii Mitsulla hienosti, mutta tiettyyn pisteeseen asti.
Nämä tehtaalta tulleet, auton takuuaikaiseen kestoon liittyvät päivitykset ja asiat jäävät sitten kuluttajan murheeksi.

Itse olen suunnitellut ämpärin kokoista ahdinta tuohon omaan autoon :peukku

Tosin minun asiani on etenemässä Japaniin. Odotan vain koska Same Young Guy ottaa minuun yhteyttä
ja kertoo olevansa hyvin pahoillaan ja lopuksi tekee kuluttajasta onnellisen.

Kerrothan miten oman autosi kanssa käy.
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Jos pelkkä etuveto on kytketty, niin veteleehän ihan se tolkuttomasti, 4 vedolla menee kohtuu suoraan mielestäni.
Mulla oli se 320Nm 2.0 VAG pumpparilla varustettu Outlander ennen tätä nykyistä ja ainakin siihen verrattuna hönkää on reippaasti enemmän.
Vaikea sanoa onko sitä kuitenkaan 380Nm edestä.

Eihän se voi olla niin että auto markkinoidaan joillain tehoilla, jotka ei sitten pidäkään paikkaansa.
Sehän on pahasti harhaanjohtavaa markkinointia... mulle ei ainakaan kelpaa, ihan sama onko mittaustulosta ennen päivitystä otettu, sehän lukee auton spekseissä!! ???

Joo päivitellään tietoja tänne kun hommat etenee...
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Suosittelen sinua käymään mittauksessa ennen mahdollista päivitystä.
Näin saataisiin mahdollisesti yhdestä Mitsusta oikea teholukema paperille.
Siihen ei "tiskillä" olisi enää paljoa vastapuolelta lisättävää.
Kuluttajaa viedään näissä asioissa aika lujaa.
Tätä autoa valitessani poikkesin yhteen liikkeeseen, jossa automyyjä kertoi heidän koeajoauton olevan varustettu
optimoidulla moottorinohjauksen ohjelmalla. Juuri samat konstit on 2000 luvulla käytössä kuin joskus muinoin pölynimuri kauppiaalla.

Jään kuulolle
 

Liitetiedostot

  • dyno ajo.jpg
    dyno ajo.jpg
    176.5 KB · Lukukerrat 1,981
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Olisko linkin ongelma samaa sukua? http://m.mitsubishiforum.com/forum/showthread.php?t=40264

Muistaakseni vääntökäyrät oli jopa myyntiesitteessä ja toi ei näytä samalta, ainakaan enää.
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Logattiinko moottorinohjausta ton tehonmittauksen aikana? Ehtikö syöttö- ja ilmamäärät nousta dynovedon aikana samalle tasolle kun oikeassa kiihdytyksessä?
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Vedot olivat ihan normaaleja kiihdytyksiä vitosvaihteelle.
Luistonesto pois kytkettynä ja kiihdytys voimakkaasti tappiin asti, eli juuri sellainen lähtö jolla pääsee nopeasti liikennevirran mukaan.
Maksiminopeus rullilla ajettaessa oli 206km/h.

Tuosta tehonalenemasta saisi näytön, jos ecuun pääsisi jollakin kaapelilla käsiksi ja saisi tiedot luettavaan muotoon, mutta Japsit ovat nuo boksit
suojanneet todella hyvin. Asiakkaan eduksi tilanne kääntyisi, jos joku käyttäisi oman "ohjauksen vetelystä" kärsivän mitsun mittauksessa.
Tuon todisteen nojalla voisi lähestyä maahantuojaa uudella asenteella.
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Käytin auton huollossa, kerroin tästä tapauksesta anonyymisti, eikä korjaamopäällikkö ei tuntunut olevan tietoinen asiasta.
Sanoivat kyllä että laatikkoihin on tullut ohjelmistopäivityksiä.

Lähinnä hän hämmästeli vain asiaa ja oli mun kanssa samaa mieltä, että vaikka autoa ei olisi etukäteen mitattu, niin ei ole hyväksyttävää, että autossa ei ole sitä vääntöä mikä on luvattu esitteissä.

Pyysin kirjoittamaan huoltokuittiin, että auton vääntökäyriin ei saa koske.
Klausuuli kirjattiin ylös.
Tutkimuksissa mitään vikakoodeja ei kuulemma kuitenkaan löytynyt, eikä koeajolla oltu havaittu mitään normaalista poikkeavaa, joten mitään päivitystä tai muutakaa toimenpidettä ei kuulemma tehty. ???
Eli eipä tuosta kauheasti viisastunut.

Auto tuntui musta samalta kuin ennenkin.
Outoa on se, että jos kerran laatikkoon on tullut joku päivitys, niin miksi sitä ei ajettu sisään?
Tulee vaan mieleen, että olisko tuo mun vaatima klausuuli ollut ristiriidassa päivityksen kanssa.
Harmi etten tuota tajunnut siinä tiskillä enää ryhtyä tiedustelemaan, mutta kun ei siellä ollut enää muita kuin vuokraamon kaveri eilen illalla paikalla, niin se jotenkin jäi kysymättä. :seina
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Jos koet edelleen, että vanhaan pumppusuutin moottoriseen nähden vääntöä on reilusti enemmän niin en usko heidän tehneen mitään päivityksiä.
Nautit vain sujuvista ohituksista ja raivokkaista kiihdytyksistä. Minulle tämä Mitsu jäänee viimeiseksi tuttavuudeksi ja panostan laatuun.
Auto vain tuntui niin "kivalta", mutta tunteisiin ei enää ole varaa! Seuraavan mahdollisen pikkumaasturin keulalla komeilee tähtönen.
Tämän merkin tuotteet ovat aina sitä mitä luvataan. Ecu:un pääsee kivasti käsiksi ja voi muokata vääntökäyrän mieleisekseen.
Hinta tietenkin kohoaa, mutta se kaikki mikä siihen rahaan mahtuu, aah niin ihana. Tietenkin tämän vanhan voisi kiepauttaa vaikka tolpan ympärille ja ottaa yhtiöltä uuden ja viedä sen tehomittaukseen, tietenkin ennen ostopäätöstä ja myyjän lukuun. Voisi sitten myyjältä tivata, että missäs ne loput tehot ovat. Joudun ehkä matkaamaan Japaniin tavatakseni Some Young Guyn ja vääntää hälle rautalangasta sellaisen koukeron, että yllättyvät peräpohjolan kaverin asenteesta tehtaan tuotteita kohtaan :pesis Positiivisena puolena näen sen, että autossani on takuuta vielä vuosiksi eteenpäin.
Välillä vain tuntuu, että voimani ehtyvät tätä autoa kohtaan. Mutta olen päättänyt edetä kuluttaja-asiamiehen juttusille, ei sittenkään, prosessi on liian pitkä. Siiispä isoa turboa tilaamaan! Seuraava kirjoitukseni löytyy osiosta projektit ja tuning.

Jään silti kuulolle
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Mulla oli sellainen vika. Kun mittarissa oli noin 5000 km, alkoi kiihdytyksessä tärinä käymään auton rungossa, rattikin tärisi. Kävin monesti huollossa kysymässä, mistä se johtuu? Huollossa kukaan ei osannut sanoa yhtään mitään. Mittariin tuli 40 000 km, tärinä vain paheni. Kävin huollossa melkein joka viikko. Sitten tuli käymään täällä päin Mitsun maahantuonnista asiantuntija. Hän kävi ajamassa lyhyt lenkki mun autolla ja ihme, löytyi vika!!! Vika oli sähköhydraullikkaohjainyksikössä. Tämä yksikkö tuottaa öljypainetta kytkimeen, sillä paineella kytketään levyt toisiinsa. Koska se ei tuottanut riittävää painetta, kiihdytyksessä levyt luistivat ja siitä syntyi tärinä. Hassua oli, kun kuulin, että aiemmin vaihdettiin koko vaihteisto vastaavassa tapauksessa, nyt vaihtavat vain tämä s-h yksikkö:)
Minä epäilen, että tämä robottivaihteisto ei vain kestä moottorin vääntöä, sen takia päivityksellä vähennetään sitä. Ja varmaan sen takia Mitsu on luopunut siitä robotista ja uudessa Outlanderissa on tavallinen automaatti.
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Delta autossa haastattelin mitsun myyjää vajaa vuosi sitten robotin ongelmista ja kaveri totes et ei se oikeen automaatin veroinen ole...mutta vetos 150tkm takuuseen et miksi uskaltais ostaa, mutta äkkiä sekin on suhattu.
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Olikos tuossa se kaksitasoinen luistonesto? Pidempään nappia pohjassa pitämällä (olikos 4 sek)lähtee ainakin Pallerossa vasta kaikki estot pois...
 
Vs: Outlander 2,2Di-D, TC-SST, 2011

Soya King kertoi tehomittauksen olevan vain suuntaa antava. Eli ei ollenkaan vertailukelpoinen luvatuille arvoille.
Virheellistä oli se, että dyno oli vain etupyörille eikä 4wd. Toivottavasti joku Mitsubishia autokseen haaveileva lukee tämänkin viestiketjun ja ottaa opikseen ostopäätöstä tehdessään. Mitsubishi ei ole mikään auto! Dustereita tälläkin rahalla saa useamman. Merkki jonka maahantuoja nostaa vaikeuksien ilmaannuttua kädet korkealle on mielestäni naurettava kumppani. Virheelliseksi saatettu tuote jätetään asiakkaan murheeksi.
Asiakas kustannuksellaan näyttäköön toteen vaatimuksensa. Me ei oteta kantaa autosi ongelmiin kun emme näe mitään vikakoodia.
Naurettava oskesteri noin kokonaisuudessaan :peukku
Takuu 5v/150tmk. Ja jos näyttää tehtaan kannalta pahalta niin hillitään kaluston menoa uusilla parametreillä.

Tämä parametrein rajoitettu tehoseikka tuotiin tehtaan edustajan osalta taas kerran esiin.
Eli aivan kuin pahat kakarat, ei me tuota tehty ja oli siinä muitakin.
Ongelmista ei osata puhua, tai ei haluta kun tulee niin kalliiksi.

Jään varjoihin ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom