Outlander DI-D käynnistyakku - oikea kunto?

Dieselhörpötin

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2022
Moro

Outlander III DI-D käynnistys tökkii satunnaisesti. Välillä auto ''käynnistyy'' mutta ei starttaa - ei edes suostu pyörittämään. Toisaalta ei meinaa sammua sitten milllään epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen - siis moottori ei käy mutta virrat pysyy itsepintaisesti päällä. Vika poistui kun seisoi korjaamon pihassa, ei vikakoodeja. Ensiapuna putsasivat johdot ja liittimet akusta suoraan startille ja toisaalta maadoitukset. Ei ole sen jälkeen jättänyt kokonaan käynnistymättä, mutta kosteissa oloissa tökkii.

Akku on ainakin 5 v vanha, mutta yleismittarilla katsottuna vuorokauden seisonnan jälkeen oli 12,45v, kun alla oli eilen lyhyt kauppareissu. Käynnistyksessä ei tipu alle 10v. Hyvin lataa.

Edellinen omistaja on siihen joskus laittanut huomattavasti tehdasasennusta isomman 95ah (720a) akun. Kysymys, kuinka hyvän kuvan tuo yleismittari oikeasti antaa akun tarjoamasta käynnistyvirrasta? Ainakin mun vanhemmissa autoissa lähes aina akun vaihto on auttanut epämääräisiin sähkövikoihin, mutta ne akut ovat olleet paljon huonommassa kunnossa.
 
Vaihda akku ekana - 5 v on jo vanha.
Jos se ei auta niin olisiko starttimoottori tiensä päässä --uusi noin 140 € ja vartin työ.
Akun navoissa pitäisi olla noin 14,2 V. ( startissa tippuu alemmas )
Tuo ylisuuri akku on hyvä asia.
 
Jep, kiitos. Kaipa se akku on aikansa outlanderissa viettänyt - ei oikein muutakaan vinkkiä ole tullut vastaan. Startti taitaa olla tossa jossain sen verran alhaalla, että pitäis päästä auton alle?
 
Takaisin
Ylös Bottom