Outlander PHEV 2014 puhaltaa sisään vain viileää

Anturi joka mittaa lämpötilaa auton sisällä, mittauspisteitä taitaa olla useampia
 
Kun nyt kyse phev:stä aika todennäköistä että tämä vika on kuitenkin tuolla muualla. En anturia ensimmäiseksi lähtisi tutkimaan.
 
Itselläni MY13 Hollannin tuonti ilman sähköistä lisälämmitintä ja oireet lämpimän ilman puuttuminen kabiinista. Nyt kelien viilentyessä palasi mieleen taas tämä vaiva ja aikaakin oli sopivasti käytettävissä. Ajattelin tehdä lämppärin kennnon huuhtelun, mutta hyvin nopeasti huomasin sen turhaksi. Tässä mallissa ei ole alumiinista putkea kennolle menevässä letkussa. Sen sijaan löytyy erillinen suodatikuppi, joka oli aivan täynna hiekkaa (?!? ) Ja muuta mujua. Hetken kylpy jäähdyttimen puhdistusaineessa ja kunnon mekaaninen puhdistus, niin alkoi lämpö siirtyä ohjaamoon....
 

Liitetiedostot

  • IMG_20220910_182045637.jpg
    IMG_20220910_182045637.jpg
    115.9 KB · Lukukerrat 380
  • IMG_20220910_181808136_HDR.jpg
    IMG_20220910_181808136_HDR.jpg
    141.2 KB · Lukukerrat 401
Kertokaapas nyt puuttuuko autosta jotain vai onko ominaisuus.
Kulkine on my20 webastolla. Hytti lämpenee webastolla normaalisti, bensamylly kun jauhaa niin lämmintä tulee ok. Sitten jos pihistelee pelkällä sähköllä niin lämpö loppuu. Puuttuuko tästä nyt joku lämmitykseen liittyvä ominaisuus vai onko jotain rikki/tukossa?
 
Kuulostaisi että sun autossa ei ole sähkölämppäriä lainkaan ja siihen on sen vuoksi laitettu Webasto. Oletko kattonut meneekö pohjassa ne lämppärin putket?
 
On tuossa sähkölämppäri olemassa ja kyllä sieltä lämmintä tuntuu paikallaan tulevan ja letkutkin lämpenee. Toki sihti voinee olla vähän tukossa ja ei vesi ehdi lämmetä…
 
Se on aika hengetön loppupeleissä se sähkölämmitin kun pakkaset alkaa/kovenee. Itse eristin solukumilla kaikki näkyvät putket sieltä auton alta aina rintapeltiin asti, auttoi jonkin verran ettei viima jäähdytä nesteitä, mutta ei se kesää ohjaamoon tehnyt. Pitää toppavaatteet pitää päällä kun ajelee pelkällä sähköllä. My19 malli.
 
Noniin siinä taisi tulla oikea vastaus. Saahan sitä ihan väärän kuvan kun vertaa webaston tehoon :D
Bensa Webasto on 4 kW tehoinen, phev sähkölämmitin samaa luokkaa. Jos ero käytännössä suuri, niin sähkölämmitin viallinen (tai sen tehonsäädin). Täälläkin ollut tapaus jossa tehoton lämmitin vaihdettu uuteen ja vika korjaantunut. Jos webasto asennettu lämmittämään samanaikaisesti moottoria lämmitysteho sisätiloihin voi olla pienempikin.
 
Eikös tuo sähköinen lämmitin ole ennemminkin on tai off eli toimii tai rikki? Tuo on varmasti totta mitä aikaisemmassakin kommentissa ilmeni eli etenkin ajossa tuo sähköinen lämmitin on melkoinen lämmönhukkaaja vs webasto joka on hyvin lähellä kennoa.
Tämä minun probleema tuli ilmi nimenomaan ajossa. Pitää tässä joskus jaksaa kokeilla vielä parkissa lämmittää 10min ja verrata vähän lämpöä vs jos lämmittää saman ajan webastolla.
 
Tämä lämpiämis puoli vähän jännittää phevi päätöstä pohtiessani, täällä taitaa suurin olla 14-15 mallisia, ykköskoppasia missä tätä sihti, kiertovesipumppu, nelitieventtiili ja oliko yksi lämmitysvastuskin ollut viallinen? Jäikö jotain puuttumaan?
Onko 16 kuitenkin täysin sama systeemi?
En ole vielä paremmin foorumia tutkinut vuosien mitsu tauon jälkeen mutta tähän voisi joku perehtynyt tehdä check listin tonne yleisiä kysymyksiä topikkiin mitä pitää kattoa ja tutkia. Voisi merkkikorjaamot täältä sitten saada ohjeita, käsittämätöntä että vaihdellaan osia summamutikassa, mutu tuntumalla.

Lämpiääkö kaikilla phevit tällä hetkellä, vai onko täällä vielä vika päällä olevia autoja? Tuollasen selvitys autoa ostaessakin vaatii pitkän koeajon pakkasessa kun autot usein lähtee lämpösestä hallista koeajolle.

Itse en tuota sihtiä poistaisi, koska sihdin putsaus paljon helpompaa kun kennon putsaus, toki menee aikansa ennenkö kenno on tukossa.
 
Eikös tuo sähköinen lämmitin ole ennemminkin on tai off eli toimii tai rikki?
En voi enään kokeilla uudelleen kun autoa ei enään ole. Mutta akku ladattuna täyteen, 16 ampeerin latausjohto kiinni esilämmityksessä kulutusmittarin kautta katselin, niin otti lämmenneenä vähemmän kun mitä johdon kautta olisi saanut. Muuten ottaisi täydet reilu 3kW mitä tuolla johdolla sai.
 
Sisätilan puhallin toimii mulla vain hetken ja pysähtyy, tilasin uuden mutta tässä odottaessa sitä mietin että voisiko se sittenkin olla puhaltimen vastus joka reistailee tai lämpiää liikaa? Putsasin lehdet ja roskat pois puhaltimen ympäriltä, ja uusi suodatin, sulakkeita ei ole mennyt. Näyttää puhaltimen vastukset olevan loppu lähes kaikissa verkkokaupoissa? Onkos muilla tästä kokemuksia? PHEV 2014
 
Sisätilan puhallin toimii mulla vain hetken ja pysähtyy, tilasin uuden mutta tässä odottaessa sitä mietin että voisiko se sittenkin olla puhaltimen vastus joka reistailee tai lämpiää liikaa? Putsasin lehdet ja roskat pois puhaltimen ympäriltä, ja uusi suodatin, sulakkeita ei ole mennyt. Näyttää puhaltimen vastukset olevan loppu lähes kaikissa verkkokaupoissa? Onkos muilla tästä kokemuksia? PHEV 2014

Kokeile ilman suodatinta, siitä suodattimen aukosta pyöräyttämällä, lähteekö se pyörimään.
Minulla lähti pikku hetkeksi aina noin.
Jos täysin hengetön, mittaa onko jännite syöttöjohdossa (muovisuoja moottorin alta pois niin pääsee).

Minulla hiilet oli loppu puhaltimen moottorista.
 
Kokeile ilman suodatinta, siitä suodattimen aukosta pyöräyttämällä, lähteekö se pyörimään.
Minulla lähti pikku hetkeksi aina noin.
Jos täysin hengetön, mittaa onko jännite syöttöjohdossa (muovisuoja moottorin alta pois niin pääsee).

Minulla hiilet oli loppu puhaltimen moottorista.
Joo minäkin annoin sille tekohengitystä yläkautta pyöräyttämällä käyntiin, toimi noin viikon mutta sit oli täysin kuollut. Uusi https://www.autodoc.fi/tyc/14546910 moottori toimii ok. Saitko sen muuten hiilet vaihdettua, mullakin viel vanha tallessa?
 
Tämä lämpiämis puoli vähän jännittää phevi päätöstä pohtiessani, täällä taitaa suurin olla 14-15 mallisia, ykköskoppasia missä tätä sihti, kiertovesipumppu, nelitieventtiili ja oliko yksi lämmitysvastuskin ollut viallinen? Jäikö jotain puuttumaan?
Onko 16 kuitenkin täysin sama systeemi?
En ole vielä paremmin foorumia tutkinut vuosien mitsu tauon jälkeen mutta tähän voisi joku perehtynyt tehdä check listin tonne yleisiä kysymyksiä topikkiin mitä pitää kattoa ja tutkia. Voisi merkkikorjaamot täältä sitten saada ohjeita, käsittämätöntä että vaihdellaan osia summamutikassa, mutu tuntumalla.

Lämpiääkö kaikilla phevit tällä hetkellä, vai onko täällä vielä vika päällä olevia autoja? Tuollasen selvitys autoa ostaessakin vaatii pitkän koeajon pakkasessa kun autot usein lähtee lämpösestä hallista koeajolle.

Itse en tuota sihtiä poistaisi, koska sihdin putsaus paljon helpompaa kun kennon putsaus, toki menee aikansa ennenkö kenno on tukossa.
Ehkä kannattaa unohtaa 14-15 mallit sillä väliraha uudempaan ( jos nekään toimii ? ) hupenee noihin sihtiseikkaluihin.
Ja sehän voi uusiutua ja taas rahaa palaa.
Jollakin pitäisi se väliaika kulkea jos sihtihomman takia pajalla.
Siihenkin palaa rahaa.
 
Omasta (MY15, 153tkm) putsattiin tänään sihti määräaikaishuollon yhteydessä. Eipä tuo kallis homma ollut, 30min töitä. Tukossa oli, minkä kyllä empiiriset havainnotkin osoittivat jo ennen huoltoa. Eikai mahdoton homma tehdä itsekään, mutta aika kätevästi ja edullisesti hoitui huollon yhteydessä.
 
Noniin. Itsellä tuli tämä vika myös. Lueskelin keskustelun läpi, mutta se oli melko rikkonainen tai luetun ymmärtämiseni on huono. :D
Mistä tätä vikaa lähtisi ensikädessä etsimään? Se putkessa oleva suodatin? 4-tie venttiili? Joku muu?

Ajastetulla esilämppärillä auto lämpeää hyvin kovallakin pakkasella. Muutaman kilsan ajon jälkeen tuntee jo viileemisen. Eilen reilu 100km ajossa -15 pakkasella hytissä oli helvetin kylmä, vaikka pyyntö oli 29 astetta. Ei auttanut save eikä charge modet. Tammerin viimasuojat keulassa.
Jos saisi itse ronklattua kuntoon. Ilmeisesti se suodatin on ainakin helppo vaihtaa itse?
Ajelin just auton talliin jos sielä jokin jossain on jäässä kun ulkona olen pitänyt. Varmaan toiveajattelua ettei tarvisi ruveta remppaamaan. :D
Jokseenkin persiistä nuo autorempat AINA. Vaihdat sitten vaikka "vain" polttimoa niin kohta on umpio pöydällä kun tila on niin vähissä.

Niin vielä... Juuri äsken kun kävin mutkan ajamassa -15 pakkasella range näytti nollaa vaikka ajoakun varaus oli melkein täysi. Muutaman kilsan päästä paukahti vasta range näkyviin. Sitä ennen mentiin polttiksella. Käytän defrosteria, en heateria. Tulisiko akun esilämmitys toimia molemmilla? No tämä hieman offtopikkina vaikka lämmitykseen liittyykin.
MY19
 
Omasta (MY15, 153tkm) putsattiin tänään sihti määräaikaishuollon yhteydessä. Eipä tuo kallis homma ollut, 30min töitä. Tukossa oli, minkä kyllä empiiriset havainnotkin osoittivat jo ennen huoltoa. Eikai mahdoton homma tehdä itsekään, mutta aika kätevästi ja edullisesti hoitui huollon yhteydessä.
Onko Haksu kuulolla? Toimikos sulla esilämppäri hyvin, mutta ajossa hytti viileni?
 
Eikös tuo kannata selvittää jo ihan käsipelillä? Siellä koneen ja tulipellin välimaastossa on se 4-tieventtiili josta letkuja seuraamalla voinee löytää jotain? Ja sitten siinä jossain on se sähköpumppukin? Sehän kait kierrättää jäähärin nestettä ihan normiajossa (pelkällä sähköllä) kun mm se takasähkömoottorihan jäähdytetään tuolla nesteellä?!
Arvaus 4-venttiili taikka siinä oleva sihti jumittaa?
Ja sekin pitää muistaa ettei tämä enää ihan lämpimin auto ole… vaikka tekis mitä…
 
Morjens. Ongelmia täälläkin kapiinin lämpenemisen kanssa. Tähän asti toiminut hommat hyvin, remotella hytti lämmennyt hyvin. On tarennut ajella niin sähköllä kuin bensallakin. Eilen illalla lähdin ajelulla käymään. Esilämmitys 10min. laitettu > hytti kylmä, putket auton alla lämpimät. Moottori hörähtää käyntiin, käy n. 1min ja sammuu. Ei lämpöä. Ajeltu 30 min, koko matka sähköllä. Ei lämpöä. Charge napilla kone käyntiin, ei lämpöä. Puhallin pyörii ja reagoi nopeuden säätöön, mutta tuntuu silti että puhallustehokin on normaalia heikompi.

Paljon puhuttu sihti näyttäisi tästä puuttuvan, eli joskus järjestelmä puhdistettu ja jätetty ilmeisesti pois. Tämän jälkeen ilmailin järjestelmän ohjeiden mukaan, mutta ei vaikutusta. Onko vika nyt niin selvä, että uskaltaisi tuon 4-venttiilin tilata ja vaihtaa? Kiertovesipumppu myös keskusteluissa tulee esille, mutta mutta ?
 
Sen verran tuossa tallissa temusin, että sain sen sihdin putsattua. Oli jotain alumiini ja muovihöttöä täynnä. Ilmeisesti irronnutta mujua jäähdytinjärjestelmän osista. En koeajanut kun vitutti löhötä kipeällä selällä siinä myllyn päällä. Neste ainakin virtaa hyvin kun sain glykolit naamalle ilmaruuvia väännellessä.
Pitää ostaa törppö tuota Glysantin BASF G30 litkua koska jotenkin tuntuu ettei tää ollut vielä tässä.
 
On tämä kyllä ilmeisen yleinen ja ärsyttävä vika. Omaani olen vaihtanut huuhdellen nesteet (orig), suodattimen putsannut, nelitieventtiilin avannut&putsannut ja viimeisimpänä sähkölämmityksen kiertovesipumpun vaihtanut. Esilämmityksen teho on heikko ja monesti se lopettaa toimintansa ennen ajastuksen päättymistä. Polttomoottori päällä lämpiää.
Nesteet eivät olleet pahan näköiset eikä sihdissä ollut kuin muutama valuhiekan jyvä. Jostain irtosi painepesurilla huuhtoen alumiinihilettä veden päälle kellumaan, muttei kovin paljon. Letkut kuumenevat esilämmityksellä kättä polttavan kuumaksi. En ymmärrä mistä kiikastaa.
 
Viimeksi muokattu
On kyllä. Merkkiliikkeessä kuulemmma lähdetään huuhtelusta liikkeelle. Hinta noin 500e. En tohtinut vielä varaillla aikaa kun näyttää että sekään ei tunnu auttavan. Mikähän sen sähköisen lisäpumpun osanumero on? Entä niiden termostaattien? Toinen menee syylärille ja toinen lämmityskennolle. Tutkiskelen ja päivitän tänne jos tulee jotain eteen.

Niin muutes. Pitkää matkaa ajaessa -15 pakkasella ilmastoinnin automaattiasento paiskasi sen lumihiutaleen näyttöön? Pyynti oli +29. Eikös se ole jäähdytyksen merkkivalo?
 
Viimeksi muokattu
Järjestelmän huuhtelulla ja 4-tie venttiilin uusimisella selvisin (en tarkkaan tiedä oliko venttiilissä vikaa mut puoli ilmaiseksi sain). Aikas paljon oli mujua. Tunteja ja tyhjiä kaljatörppöjä en edes laske mut nyt lämpeää!
 
Itsellä jääkaappi MY17, ei puhalla lämmintä kuin ajastuksella. Systeemi huuhdeltu paikallisessa autohuollossa jossa vahvistivat oman löydäkseni, siivilä oli poistettu järjestelmästä. Huuhtelu auttoi hieman mutta meinasivat että nelitieventtiilissä ongelma, termostaatti ei aukea ja siksi sisälle tulevat vesiletkut ovat kylmät.

Olisko kellään tietoa mitä termostaatti siihen sopii, nelitieventtiili maksaa puoli tonnia ja työt päälle. Jos venttiilin saa itse auki, voisin ensiavuksi koittaa vaihtaa termostaatin ja estää henkilökohtaisen konkurssin ennen joulua.
 
Moottori-lehti on juurikin julkaissut jutun aiheesta. Nyt kun selkeästi on laaja ongelma / tyyppivika, niin mitenköhän kannattaako kysellä meniskö takuun piikkiin? Onko kellään tietoa?
 
Tässä vielä linkki aiheeseen.


Jään mielenkiinnolla seuraamaan tilannetta. Nyt vaan helvetillinen meteli aiheesta, jotta saataisiin ongelman perimmäinen syy selville maahantuojalta ja ehkä takaisinkutsu? Mihin suuntaan aletaan täyttämään lanketteja? Ilmoittaako merkkihuollot aina maahantuojalle ilmenneistä vioista? Tämähän ei varsinaisesti ole suoraan turvallisuusvika, josta ilmeisesti herkemmin tulee kutsuja, mutta mutta...
 
Tämähän hiekoittaa kohtuu paljon uutta tuloa Eurooppaan jos vikaa ei saada selville. Hyvä että media ottanut asiasta kopin.
 
Olisihan tuo aika ennenkuulumatonta jos jopa 10 vuotta vanhoihin autoihin alettaisiin "takuuna" jotain liikenneturvallisuuteen liittymätöntä korvaamaan.
Tyyppivikoja monissa merkeissä ja kalliitakin jotka paukkuu takuun umpeuduttua. Mutta onhan joissain tultu vastaankin.
 
Kyllä tuo liittyy liikenneturvallisuuteenkin.

Laitetaanpa vaikka neljä ihmistä autoon 20 pakkasessa. Lämppäri kun lakkaa puhaltamasta lämmintä, niin kauanko menee kun ikkunat hiessä ja näkyvyys autosta heikkenee siihen pisteeseen, että meno alkaa olla vaarallista. Ihan kaikki kuskit eivät älyä tuossa kohtaa siirtyä sivuun vaan aina löytyy joku, joka jatkaa menoa hinkaten rukkasella lasia.

Puutteellinen huurteenpoisto on myös yksi peruste hylätä vuosikatsastus.

Edit: Törmäsin aiemmin yhdessä toisessa keskusteluketjussa mainintaan, että tuo tukkeutuva suodatin oli jollakin poistettu Mitsubishin merkkihuollossa 2018 tai 2019. Nyt en valitettavasti juttua enää löydä, mutta olisiko jollakin omakohtaista kokemusta asiasta?
 
Viimeksi muokattu
Itsellä oli juuri auto kolmannen kerran merkkihuollossa jäähdytysjärjestelmän huuhtelussa kun lämmintä tuli hieman heikosti; edellisillä kerroilla on saatu hieman enemmän lämpöä tulemaan kabiiniin mutta nyt autosta tuli jääkaappi tämän viimeisen huuhtelun jälkeen. Saivat ilmeisesti kennon täydellisesti tukkoon. huuhtelun yhteydessä. Nyt odotellaan yhteyden ottoahuollosta, ilmeisesti menee kenno vaihtoon.
Oma mielipiteeni on, että tällainen vika on jo tehtaan valmistusvika (jos ymmärsin tuosta Moottorilehden artikkelista oikein että ovat käyttäneet tehtaalla vääriä aineita valmistuksen yhteydessä) ja kuuluisi ilman muuta takuun piiriin.
 
Meidän 2014 Mitsu oli nyt myös kolme kertaa hoidossa:
1. Järjestelmän huuhtelu sitruunahapolla ja samalla totesivat suodattimen puuttuvan. Mujua poistui järjestelmästä, mutta edelleen auto kylmä.
2. Järjestelmän huuhtelu uudelleen ja todettiin puhtaaksi. Lisättiin puuttuva suodatin ja vaihdettiin sähköinen vesipumppu, koska vanhan todettiin olevan heikkotehoinen. Lämpöä tuli satunnaisesti, mistä syystä kävi mielessä, että järjestelmään oli jäänyt ilmaa tai nelitieventtiili ei toimi. Tilattu uusi nelitieventtiili.
3. Tilattu nelitieventtiili saapui kahdeksan viikkoa ennakoitua nopeammin ja se vaihdettiin. Nyt viikko kurvailtu lämpimällä autolla.

Merkkihuollossa tekivät sen minkä pystyivät, joten huoltoa en osaa moittia. Kalliiksi kävi kun kolme käyntikertaa maksoi yhteensä noin 1800,- ja tuossa jo huolto jätti laskuttamatta toisen huuhtelun työn osuuden. Olisi kyllä Mitsubishi valmistajana saanut osallistua kuluihin!

Kävi jo auton vaihtokin synkimpinä hetkinä mielessä, mutta vastaavilla ominaisuuksilla olevaa autoa ei kohtuu hintaan ole muita.
 
Luinko minä nyt ihan oikein… maksoit reilusti webaston hinnan tuos rempasta missä huolto toki parhaansa yritti mutta eihän se nyt ihan maaliin mennyt ekalla kerralla…
 
Luit oikein, mutta minkä verran siitä webastosta on apua jos vesi ei kierrä. 1800 eurolla saa paljon muutakin jos nyt asiaa alkaa miettimään vaan enpä viitsi kun tulee paha mieli.

Korjaamo aloittaa ilmeisimmästä ja edullisimmasta vaihtoehdosta ja se on järjestelmän puhdistus ja mahdollisesti suodattimen vaihto. Suurin osa korjaantuu tuolla.

Valitettavasti meidän autosta suodatin oli poistettu, mistä syystä muhju oli päässyt eteenpäin jumittaen vesipumpun ja nelitieventtiilin.
 
Pakkasten myötä huomasin että kabiini ei lämpene entiseen tapaan, lämpöä tulee, mutta ei tarpeeksi.

Ajatus olisi aloittaa sihdin ja järjestelmän huuhtelulla/putsauksella. Merkkihuollossa sihdin vaihdosta ja järjestelmän huuhtelusta antoivat hinta-arvioksi noin 700 euroa.

Kuulostaa aika hapokkaalta verrattuna osien hintaan ja (ymmärtääkseni) työn määrään?
 
Viimeksi muokattu
Viikko kolmenkympin pakkasilla meni hyvin, kunnes sitten eilen lauantaina herättiin ilmeisesti täälläkin tähän ongelmaan (MY16). Aamulla sähköllä esilämmittäessä vielä kajuutta lämpisi, mutta bensamoottorin käynnistyksen jälkeen loppui kaikki puhallus. Eikä enää lämpiä sähkölläkään moottori sammutettuna. Ajossa moottorin lämmöt kunnossa (80-90C) PHEV Watchdogin mukaan.
Ilmaa ei tunnu tulevan tuuletusaukoista vaikka kuinka isolle säätäisi puhalluksen. Oliko tämä yksi sihdin/4-tien tukkeutumisen ilmenemismuotoja vai pitääkö alkaa etsimään ongelmaa muualta?

Minusta ei ole huoltoa tekemään. En usko, että pakkasten helpottaminenkaan tulee tätä korjaamaan. Odottelen maanantaita, että voin alkaa pyytelemään tarjouksia huoltamoista. Fniibon mainitsema summa hirvittää...

Edit: Vika selvisi! Sisätilan puhaltimen moottori sökönä ja samalta kylältä löytyi purkuautosta varaosa. Siinäpä se (huoh). Kunhan vielä vähän kelit lämpenee niin pitää ottaa sihtikin tarkastukseen kun kerta sellaistakin alttiutta näyttäisi näköjään olevan liikkeellä.
 
Viimeksi muokattu
Pakkasten myötä huomasin että kabiini ei lämpene entiseen tapaan, lämpöä tulee, mutta ei tarpeeksi.

Ajatus olisi aloittaa sihdin ja järjestelmän huuhtelulla/putsauksella. Merkkihuollossa sihdin vaihdosta ja järjestelmän huuhtelusta antoivat hinta-arvioksi noin 700 euroa.

Kuulostaa aika hapokkaalta verrattuna osien hintaan ja (ymmärtääkseni) työn määrään?

Kannattaa lähteä liikkeelle sihdin putsauksella ja järjestelmän ilmauksella.

Omassa autossa ongelma alkoi viime talvena. Pohjoisen reissulla -30 pakkasella lämmöt hiipuivat ja kuin ihmeen kaupalla selvittiin paksulla vaatetuksella seuraavaan kohteeseen (ikkunat jäässä ja kaikki mahdolliset lasketteluvaatteet päällä, lapset kyydissä). Onneksi sää lauhtui ennen kotiinpaluuta. Kotiin päästyä yhteyttä huoltoon, putsasivat sihdin, tekivät huuhtelun ja vaihtoivat nesteet. Tämän jälkeen lämpöä taas riitti, ei tämä lämmin talviauto silti ole, mutta talviautoilu oli jälleen mahdollista.

Kaikki oli siis suht hyvin, kunnes lähes täsmälleen vuosi tästä, jälleen kerran tien päällä pohjoisessa, lämmöt alkoivat taas hiipumaan. Pakkasta oli tällöin noin -10, mutta tieto tulevasta kovasta pakkasjaksosta loman ajaksi alkoi huolestuttaa. Otin siis yhteyttä paikalliseen autokorjaamoon ja opastin Youtuben avulla missä sihti on ja miten sen saa irti. Sihdin putsauksessa ja ilmastuksessa meni noin 15 min, jonka jälkeen kabiiniin tuli taas haaleanlämmintä ilmaa, joka mahdollisti reissun jatkamisen. Kotimatkalla etelään päin ajellessa lämpö taas hiipui ja kotiin tultiin ikkunat jäässä ja kaikki mahdolliset talvivaatteet päällä. Perhe mukana tietysti.

Kotona päädyin kokeilemaan uudelleen järjestelmän ilmausta, joka auttoikin. Sisäänmenoletkun lämpö nousi 40c -> 65c ja nyt lämmintä taas riittää, toistaiseksi.

En lähtisi maksamaan toista kertaa järjestelmän huuhtelusta, koska tästä oli apua vain vuodeksi. Kun sihti putsattiin autokorjaamossa, siellä oli sisällä sinistä tahnamaista geeliä ja pieniä hippusia (ehkä metallia tai jotain korroosiotuotetta). Ajattelin että otan tavaksi puhdistaa sihdin ja suorittaa ilmauksen aina ennen talvilomalle lähtöä. Mitään takuita ei silti ole, etteikö lämpö voisi loppua keskellä korpea -30 asteen pakkasessa lauantaiyönä. Ehkä jopa olisi syytä ottaa mukaan tarvittavat työkalut tämän toimenpiteen suorittamiseen hätätapauksessa.

Tämä tarina olkoon myös varoituksena kaikille Outlanderilla ajaville. Lämpö voi loppua milloin tahansa, 1000 km päässä kotoa. Vähintään on pakollista, aina Mitsulla talvella reissunpäällä ajettaessa, pitää lämpimät talvivaatteet mukana, helposti saatavilla ja kaikille matkustajille! Tämä on tietenkin pohjoisessa liikkuville itsestäänselvyys, mutta ei välttämättä satunnaiselle hiihtolomamatkailijalle.
 
Kävin tänään vaihdattamassa nelitieventtiilin. Jäädytysneste oli puhdasta,mutta sitä meni litran verran lisää. Ilmaus tehtiin pariin otteeseen. Vika ei kuitenkaan poistunut ja kabiiniin virtaa kylmää ilmaa ajossa. Sähköinen esilämmitys toimii kuitenkin moitteetta. Vieläkö koko järjestelmä tulisi huuhdella kunnolla vai mistä kiikastaa?
 
Onko sähköinen esilämmitys yhtä tehokas kuin ennen? Jos se toimii yhtä tehokkaasti kuin aiemmin, kenno ja sihti on todennäköisesti ok, koska se sähköinen lämmityskierto menee molempien läpi. Oletko kokeillut ilmata järjestelmää 4-tie venttiilin vaihdon jälkeen kylmällä ja kuumalla koneella, sekä sähköinen kierto päällä? Onnistuu helposti itsekin kun on vain 12 ja 17 mm lenkkiavaimet.
 
Onko sähköinen esilämmitys yhtä tehokas kuin ennen? Jos se toimii yhtä tehokkaasti kuin aiemmin, kenno ja sihti on todennäköisesti ok, koska se sähköinen lämmityskierto menee molempien läpi. Oletko kokeillut ilmata järjestelmää 4-tie venttiilin vaihdon jälkeen kylmällä ja kuumalla koneella, sekä sähköinen kierto päällä? Onnistuu helposti itsekin kun on vain 12 ja 17 mm lenkkiavaimet.
Kuumalla koneella ilmaus on tehty. Pitää yrittää ilmata uudestaan kun moottorin jäähdytysvesi on kylmää. Ja vielä kerran sitten kun esilämmitys on käynnissä. Toivottavasti näillä tempuilla lämmöt saadaan kabiiniin.
 
Kuumalla koneella ilmaus on tehty. Pitää yrittää ilmata uudestaan kun moottorin jäähdytysvesi on kylmää. Ja vielä kerran sitten kun esilämmitys on käynnissä. Toivottavasti näillä tempuilla lämmöt saadaan kabiiniin.
Tänään lisätty jäähdytysnestettä ilmausruuvin kautta niin paljon, että sitä tuli ulos jäähdytyskennon täyttöaukosta. Nestettä meni noin 400ml. Sitten ilmausruuvi kiinni ja koeajo. Eipä tule kabiinin lämpöä edelleenkään. Vaikuttaa siltä, ettei sähköinen vesipummpu herää hommiin, koska lämmityslaitteen kennolle menevä letku on kylmä. Muut letkut ovat lämpöisiä. Mitähän vielä pitäisi kokeilla?
 
Outo juttu. Sanoit että esilämmitys toimii normaalisti? Tämä kiertohan toimii myös sillä sähköisellä pumpulla. Kokeile tehdä ilmastus niin että avaat ilmausruuvia pari kierrosta, niin että sieltä alkaa tulla nestettä tipoittain koneen käydessä. Kokeile alkaako sisäänmenoletku lämmetä. Näin sain järjestelmän itse ilmattua, ilmausruuvin voi antaa olla hieman auki pitkän aikaa niin ilma varmasti poistuu kierrosta.

Olen myös päätymässä siihen, että oman auton 4-tie venttiili jumittaa. Huomaa siitä, että pitkää matkaa ajaessa lämpimällä koneella ei tule niin lämmintä ilmaa kuin normaalisti. Todennäköisesti likaa on päässyt sinnekkin. Oletan että venttiili ei aukea kunnolla lämpimällä koneella (sähköinen lämmitin pois päältä), vaan kierto ohittaa osin moottorikierron ja koneen kautta ei tule tarpeeksi lämmintä virtausta.
 

Liitetiedostot

  • mitsu.PNG
    mitsu.PNG
    131.5 KB · Lukukerrat 87
Outo juttu. Sanoit että esilämmitys toimii normaalisti? Tämä kiertohan toimii myös sillä sähköisellä pumpulla. Kokeile tehdä ilmastus niin että avaat ilmausruuvia pari kierrosta, niin että sieltä alkaa tulla nestettä tipoittain koneen käydessä. Kokeile alkaako sisäänmenoletku lämmetä. Näin sain järjestelmän itse ilmattua, ilmausruuvin voi antaa olla hieman auki pitkän aikaa niin ilma varmasti poistuu kierrosta.

Olen myös päätymässä siihen, että oman auton 4-tie venttiili jumittaa. Huomaa siitä, että pitkää matkaa ajaessa lämpimällä koneella ei tule niin lämmintä ilmaa kuin normaalisti. Todennäköisesti likaa on päässyt sinnekkin. Oletan että venttiili ei aukea kunnolla lämpimällä koneella (sähköinen lämmitin pois päältä), vaan kierto ohittaa osin moottorikierron ja koneen kautta ei tule tarpeeksi lämmintä virtausta.
No tänä aamuna kun kokeilin sähköistä esilämmitystä, se ei enää toiminut. Eli nelitieventtiilin vaihdon jälkeen asiat menivät vain huonompaan suuntaan. Testaan huomenna, saanko sähköisellä esilämmityksellä kabiiniin lämpöä. Palataan asiaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom