Vs: pätkä huoltoautoksi
natsa sanoi
No nyt kävin toisella konttorilla suhtautuminen oli aivan erillaista.
Katastusmies oli tosi pätevä ja mukava tuntui nautivan työstään,
antoi neuvoja,kerto painon mitä auto täytyy painaa .viilapenkit,työkalupakit.(KARHUKATSASTUS PORI)
eukku
Paino on oltava vähintään 1800kg ei vaikuta onko pitkä vai pätkä.
Olis päässyt heti vaakaamaan,mut olin eriautolla.
Maanantaina puntariin ja sit muutostöihin
Olen ottanut tavaksi käydä aina samalla konttorilla keskustelemassa saman kaverin kanssa, kun jostain tietopohjaa vaativasta asiasta on kysymys ;D On todella ilo keskustella asiansa osaavan ammattilaisen kanssa(ja ***seestä yrittää saada jotain aikaiseksi täydellisesti asioista pihalla olevan pikkuvirkamiehen kanssa...
Tuossa vielä lainaus autoverotuksesta:
Verovapaan huoltoauton muuttaminen
Huoltoauto on verovapaa, jos se on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993 ja sen omamassa on vähintään 1 800 kg.
Verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.
Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos verovapaa huoltoauto muutetaan
· pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot
· linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg
· kuorma-autoksi
· invataksiksi
· sairasautoksi
· pelastusautoksi
· eläinlääkintäautoksi
· ruumisautoksi
· verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg
Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero, jos verovapaa huoltoauto muutetaan
· tavalliseksi henkilöautoksi
· pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja
· linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg
· matkailuautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg
Esimerkkejä veronalaisista muutoksista:
Huoltoauton muuttaminen henkilöautoksi
· auto on ensirekisteröity verovapaana huoltoautona vuonna 1991 (maahantuoja ei ole suorittanut autoveroa, koska auton omamassa on vähintään 1 800 kg ja auto on tuotu maahan ennen 3.5.1993)
· auto muutetaan henkilöautoksi
autosta on suoritettava täysimääräinen henkilöauton autovero (veron perusteena on kyseisen auton maahantuontihinta vuonna 1991)
Huom!. Autovero on suoritettava riippumatta siitä, kuinka kauan auto on ollut rekisterissä huoltoautona
Lainaus on siis tuolta:
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvoluokan+tai+-ryhmän+muuttaminen+rekisteröinnin+jälkeen.htm
Siellä kerrotaan myös 3.5.1993 jälkeen tuodun/verotetun auton verokohtelusta.
Eli sikäli, mikäli,
KUN Suomessa aletaan verottaa huoltoautoja raskaalla kädellä, tapahtuupa se sitten polttoaineen, käytön, tai millä tahansa muulla tavalla, meillä on melkoinen määrä kaksipaikkaisia ruosteisia diesel-"urheilu"autoja, joita ei pysty palauttamaan/muokkaamaan mihinkään järkevään käyttöön... Ellei se satu olemaan juuri tuo todellinen Huoltoauto-käyttö.
Itsellä oli tarve viime kesänä vaihtaa bensa-Jeeppi
edulliseen 6-9-paikkaiseen diesel-maasturiin, niin kävi varsin nopeasti selväksi ettei niitä enää niin kovin hyvin ole saatavilla
Jostain syystä useampipaikkaiset autot olikin jo hinnakkaampia ja harvinaisempia kuin 2-paikkaiset. Tämä tosin ei päde Pajeroiden kohdalla(?!), jollaiseen sitten päädyinkin, eikä harmita :-*