pätkä huoltoautoksi

natsa

New Member
Liittynyt
26 Toukokuu 2008
Moi kävin katastus asemalla kysymässä tänään pätkä pajeron muutosta huoltoautoksi,tuli tylyvastaus.
Ei mahollista paino ei riitä.
kysyin mites sitten jos lisää painoa ei onnistu.
Sanokaa viisaammat onko lyhyt pajero mahoton tehä huoltoautoksi nykyään :eek:
kiitos.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

on se mahollista,ota takapenkki pois ja käy vaakalla.painoo pitääs olla 1800kg että saa huoltoautoksi.vaakituksen jälkee näet palioko on alle ja sitä mukaa lyöt tavaraa mm.tankki täyteen,isoo viilapenkki mikä on heleppo poistaa,ym.mielikuvitus rajana.punnitte kaikki mit' laitat nii ei tuu palioo ylimäärästä
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

Näin olen itsekkin asian ymmärtänyt ::)
Onko muilla varmaa tietoa ,tai omaa kokemusta?
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

Haku on ystävämme:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32606.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=16749.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29917.0

Ja muitakin threadeja löytyi. Nämä noin alkuun... :)
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

Eikö se kannata tehdä ihan vaan pakettiautoksi? Penkit pois, kiinnikkeiden hitsaus ja leimalle.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

nokonzok sanoi
Eikö se kannata tehdä ihan vaan pakettiautoksi? Penkit pois, kiinnikkeiden hitsaus ja leimalle.
Miksi ihmeessä nuo kiinnikkeet pitäis hitsata? Ei sellaista ainakaan ole yhdestäkään pakuksi muutetusta autosta vaadittu tehtävän.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

Faija muutoskatsasti muutama vuosi sitten huoltoautoksi yhden pätkän. Takapenkit pois ja kontin/penkkien lattialle paksu rautalevy lisäämään painoa. Viilapenkki ja työkalupakki piti laittaa myös. Onnistui ongelmitta katsastus.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

5.-93 jälkeen ensirekisteröidyt voi muuttaa pakuksi, ennen sitä huoltoautoksi.

Takapenkin kiinnikkeet pitäisi ainakin kaksikäyttöautosta "tuhota" niin, että niitä ei tavanomaisin työkaluin saa käyttöön.

1800kg on huoltovarustuksen kanssa (tai 1870kg, jos omamassaan kuuluu laskea oletettu 75kg kuski mukaan, riippuvainen vuosimallista), eli kyllä sinne saa lisätä painavia varusteita, mutta teennäinen painon nosto on kielletty. Eli ei rautalevyä lattialle, mutta siittä rautalevystä tehty laatikko kelpaa. Mitäs sitä tuohon auton omamassaan kuului? Noko varmaan tietää ku eikös teillä ole tuonnissa paikkalukuvääntöä aina noitten massojen perusteella..?

Näin olen itseni antanut ymmärtää ja ainakin paikalisen konttorin käytäntöä vastaa. Nämähän on periaatteessa ja teoriassa, mutta jokaisella katsurilla mahtaa olla omia mielipiteitä ja käytäntöjä näistä.

Selvitteleppä samalla, et miten käy vakuutusten. jos ei ole Bosnuksia, niin saattaa joissain yhtiöissä vakuutukset nousta tähtitieteellisiin summiin, koska on erikoisajoneuvo. Aikoinaan laskeskelin, että ois ollu 50-100€ vuodessa, eli alle 10€/kk kalliimpi pitää henkilöautona, koska huoltoautoon uhkailivat Pohjolassa niin kauheita vakuutusmaksuja.

Ja jos ne vihdoin keksii hukata tuon Diisseli-veron, niin kyllähän meillä sitten on PALJON halpoja kaksipaikkaisia huoltoautoja. Niitähän ei ilman kauheita veroseuraamuksia takaisin muuteta henkilöautoksi..
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

MVa~1 sanoi
PALJON halpoja kaksipaikkaisia huoltoautoja. Niitähän ei ilman kauheita veroseuraamuksia takaisin muuteta henkilöautoksi..

Perustuuko tuo väite johonkin faktaan vai mutuun?
Nimittän minun mutu on että laissa sanotaan että aiemmin maksettu autovero luetaan hyväksi,
jos auton käyttötarkoitus muuttuu. Erotusta ei kuitenkaan palauteta.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

Onhan siittä käyttövoimaveron poistosta jeesusteltu jo kauan aikaa. Ei niistä tiedä, et mitä ne tekkee, mutta voihan se tieten olla, ettei tuo "diisseli"vero häviä mihinkään.

Ja nyt tullut korotus veroihin koskee kyllä ihan kaikkia autoja korimallista ja polttoaineesta riippumatta.. Se vain näkkyy noissa painavissa rohjoissa enemmän kuin jossaki Microissa.

Laskeskelin tuossa joskus, että mun Pajerosta ois jotaki noin 10 000€ annettu veroAlennusta silloin kun se on Suomeen laivattu. Sen verran pitäisi siis maksaa, että sais huoltoautosta takasi henkilöautoksi jos tuo ois muutettu huoltoautoksi.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

Major sanoi
Perustuuko tuo väite johonkin faktaan vai mutuun?
Nimittän minun mutu on että laissa sanotaan että aiemmin maksettu autovero luetaan hyväksi,
jos auton käyttötarkoitus muuttuu. Erotusta ei kuitenkaan palauteta.
Muistaakseni niitä veroja pitäis maksaa koko siltäajalta kun on ollut huoltoauto niin henkilöauton veroina. Muistaakseni jotenkin näin olivat kaverille sanoneet kun oli kysynyt että muuttaa huoltoauto takaisin 7hengen henkilöautoksi,tai sitten olen käsittänyt ihan vääriin. Paketti auton muuttaminenhan ei ole kuin muutoskatsastus ja tätsit.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

Jos autosta on tuontivero kokonaisuudessaan maksettu, niin sitä voi muutoskatsastaa miten vain. Silloin saa myös huoltoautosta henkilöautoksi.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

MVa~1 sanoi
Jos autosta on tuontivero kokonaisuudessaan maksettu, niin sitä voi muutoskatsastaa miten vain. Silloin saa myös huoltoautosta henkilöautoksi.
mistä saa selville onko tuontivero kokonaisuudessaan maksettu?
kiitti
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

5.-93 ja sitä ennen Suomessa käyttöönotetusta maasturista ei ole tarvinnut maksaa veroa kokonaisuudessan. Sen jälkeen ei ole tainnut autoa vajaalla verolla saaa suomeen tuotua. En sitten tiedä, että miten muuttoautoja kohdellaan. Mutta jos tosiaan osta kesäkuussa 1993 tai sen jälkeen käyttöönotetun Suomiauton, niin sen saa ihan vain kakspaikkaiseksi ottamaal penkit pois takaa ja ei tule mitään laatikoita eikä kaheksankympin lätkiä eikä mitään vastaavaa.

Mites muuten jos tuo maahan jossain muualla ennen 5.-93 käyttöönotetun maasturin? Verotetaanko sitä kuitenkin niinkuin kaikkia henkilöautoja? Semmoisestahan ei varmaan hirmu veroja tulis ja sais helposti kakspaikkasen. Jotenki tuntuu että ois ollu jossain joskus puhetta, että antaisivat ns. maasturiverolla sen tuoda, mutta silloin on taas verorasite estämässä henkilöautoksi palauttamista sitte joskus tulevaisuudessa.. Mutta tämä on siis ihan MUTUA, enkä tiedä miten noita verotellaan. Kukaan ei varmaan tuommosta vanhusta maahan kehtaa raahata. Nöpö lienee jonkinlainen outolintu ja poikkeus ;D

Tai sitten tois huoltoautona maahan, niin eikös silloin saa tuontiverosta helpotusta vai poistuuko se kokonaan. eikös nokolla ole huoltoautona oma?
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

No nyt kävin toisella konttorilla suhtautuminen oli aivan erillaista.
Katastusmies oli tosi pätevä ja mukava tuntui nautivan työstään,
antoi neuvoja,kerto painon mitä auto täytyy painaa .viilapenkit,työkalupakit.(KARHUKATSASTUS PORI) :peukku
Paino on oltava vähintään 1800kg ei vaikuta onko pitkä vai pätkä.
Olis päässyt heti vaakaamaan,mut olin eriautolla.
Maanantaina puntariin ja sit muutostöihin ;)
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

natsa sanoi
No nyt kävin toisella konttorilla suhtautuminen oli aivan erillaista.
Katastusmies oli tosi pätevä ja mukava tuntui nautivan työstään,
antoi neuvoja,kerto painon mitä auto täytyy painaa .viilapenkit,työkalupakit.(KARHUKATSASTUS PORI) :peukku
Paino on oltava vähintään 1800kg ei vaikuta onko pitkä vai pätkä.
Olis päässyt heti vaakaamaan,mut olin eriautolla.
Maanantaina puntariin ja sit muutostöihin ;)
Olen ottanut tavaksi käydä aina samalla konttorilla keskustelemassa saman kaverin kanssa, kun jostain tietopohjaa vaativasta asiasta on kysymys ;D On todella ilo keskustella asiansa osaavan ammattilaisen kanssa(ja ***seestä yrittää saada jotain aikaiseksi täydellisesti asioista pihalla olevan pikkuvirkamiehen kanssa... :mad:

Tuossa vielä lainaus autoverotuksesta:
Verovapaan huoltoauton muuttaminen
Huoltoauto on verovapaa, jos se on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993 ja sen omamassa on vähintään 1 800 kg.

Verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.

Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos verovapaa huoltoauto muutetaan
· pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot
· linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg
· kuorma-autoksi
· invataksiksi
· sairasautoksi
· pelastusautoksi
· eläinlääkintäautoksi
· ruumisautoksi
· verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg

Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero, jos verovapaa huoltoauto muutetaan
· tavalliseksi henkilöautoksi
· pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja
· linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg
· matkailuautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg

Esimerkkejä veronalaisista muutoksista:

Huoltoauton muuttaminen henkilöautoksi
· auto on ensirekisteröity verovapaana huoltoautona vuonna 1991 (maahantuoja ei ole suorittanut autoveroa, koska auton omamassa on vähintään 1 800 kg ja auto on tuotu maahan ennen 3.5.1993)

· auto muutetaan henkilöautoksi
autosta on suoritettava täysimääräinen henkilöauton autovero (veron perusteena on kyseisen auton maahantuontihinta vuonna 1991)

Huom!. Autovero on suoritettava riippumatta siitä, kuinka kauan auto on ollut rekisterissä huoltoautona

Lainaus on siis tuolta:
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvoluokan+tai+-ryhmän+muuttaminen+rekisteröinnin+jälkeen.htm
Siellä kerrotaan myös 3.5.1993 jälkeen tuodun/verotetun auton verokohtelusta.

Eli sikäli, mikäli, KUN Suomessa aletaan verottaa huoltoautoja raskaalla kädellä, tapahtuupa se sitten polttoaineen, käytön, tai millä tahansa muulla tavalla, meillä on melkoinen määrä kaksipaikkaisia ruosteisia diesel-"urheilu"autoja, joita ei pysty palauttamaan/muokkaamaan mihinkään järkevään käyttöön... Ellei se satu olemaan juuri tuo todellinen Huoltoauto-käyttö.

Itsellä oli tarve viime kesänä vaihtaa bensa-Jeeppi edulliseen 6-9-paikkaiseen diesel-maasturiin, niin kävi varsin nopeasti selväksi ettei niitä enää niin kovin hyvin ole saatavilla :eek: Jostain syystä useampipaikkaiset autot olikin jo hinnakkaampia ja harvinaisempia kuin 2-paikkaiset. Tämä tosin ei päde Pajeroiden kohdalla(?!), jollaiseen sitten päädyinkin, eikä harmita :-*
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

On aika leppoisa katsastusmies ollut aikoinaan mun vm 92 (pitkä tosin) muutoskatsastuksessa. Turvavyöt siellä roikkuu edelleen eikä tietoakaan mistään työkalupakeista. Ruuvipenkkinä toimii about 200g painava perhonsidontaan enemmän sopiva "ruuvipenkki". Edes 80 lätkää ei ollut ostaessa eikä muuten tästä tullut huomauttamista viime katsastuksessakaan... :D
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

Titan19 sanoi
On aika leppoisa katsastusmies ollut aikoinaan mun vm 92 (pitkä tosin) muutoskatsastuksessa. Turvavyöt siellä roikkuu edelleen eikä tietoakaan mistään työkalupakeista. Ruuvipenkkinä toimii about 200g painava perhonsidontaan enemmän sopiva "ruuvipenkki". Edes 80 lätkää ei ollut ostaessa eikä muuten tästä tullut huomauttamista viime katsastuksessakaan... :D

Niin no turvavöitä ei tarvitse poistaa. 80 lätkää ei tarvita jos on ABS ja kuljettajan airbag. Ja ruuvipenkki on ruuvipenkki. Työkalulaatikko tietenkin pitää olla.

Ja nämähän sit myös ratsiassa vaaditaan, jos on virkaintoisia poliiseja. Eli sama miten/millä varusteilla se on katsastettu...
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

Pas..at,mullakaan mitään kasikympin lätkää ole ja toi mun huoltoauto on vanha pa.ka -85,eikä sitä ikinä ole edes tarvinnu olla.Ja muuton tästä meiltä muutama kilsa,sielä on pätkä huoltobajero,ollu jo muutaman vuoden.Joskus jututin,niin olihan siihen painoo lisätty mm.puskurit on oikeesta raudasta ja takana on oikea vetokytkin kiinteästi tietenkin.Sit kyseisessä laitteessa on työkalupakki rautaa hitsattuna selkänojien taakse.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

harriveikko sanoi
Pas..at,mullakaan mitään kasikympin lätkää ole ja toi mun huoltoauto on vanha pa.ka -85,eikä sitä ikinä ole edes tarvinnu olla.Ja muuton tästä meiltä muutama kilsa,sielä on pätkä huoltobajero,ollu jo muutaman vuoden.Joskus jututin,niin olihan siihen painoo lisätty mm.puskurit on oikeesta raudasta ja takana on oikea vetokytkin kiinteästi tietenkin.Sit kyseisessä laitteessa on työkalupakki rautaa hitsattuna selkänojien taakse.

Joo ei ole lätkää minullakaan, eikä mainintaa edes otteessa, mutta se kuitenkin siellä pitää olla jos ratsiassa lainkirjainta tarkastellaan sillä tarkkuudella...
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

joku vko sitten katsastin, tosin pitkän, huotoautoksi.
ei tullu 80 lätkää ja pelkälteen laatikko (40cmx20cmx20cm) penkin takana.
 
Vs: pätkä huoltoautoksi

ile-78 sanoi
Niin no turvavöitä ei tarvitse poistaa. 80 lätkää ei tarvita jos on ABS ja kuljettajan airbag. Ja ruuvipenkki on ruuvipenkki. Työkalulaatikko tietenkin pitää olla.

Ja nämähän sit myös ratsiassa vaaditaan, jos on virkaintoisia poliiseja. Eli sama miten/millä varusteilla se on katsastettu...

Ei muuten löydy ABS tai Airbag :) Takaluukussa on vakiona pieni avattava lokero jossa on muutama lenkkiavain (joisa puolet on kadoksissa). Ehkä se on riittänyt "työkalupakiksi" :D
 
Takaisin
Ylös Bottom