pajero: öljyletku suodattimen rungolta alipainepumpulle

eko_mies

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2005
moikka,

kertauksena ja ohjeena muille:

ko. letku ON kulutustavaraa (mulla 3 letkua "räjähtänyt, +1 joka oli jo pykinyt! elinikä max 2v ). Letku joutuu koville jos vähänkin laturissa klappia/väljyyttä kiinnityksessä (kuten taitaa olla ainakin 90% pajeroista, vanhemmista). Varokaa huonoja letkuja/virityksiä, ihminen joka sen virittää ei oikein tiedä mitä se (letku) joutuu kestämään ja mitä siitä aiheutuu rikkouduttua...

eli käyttäkää kunnollista letkua ja tehdas/omatekemät PURISTUSLIITOKSET banjo-liittimiin *1 ja riittävän pitkä letku ! *2

ko letku kannattaa (itse olen paitsi nyt viimeksi (uuden hankinnan) yhteydessä vaihtanut letkun uuteen nokkahihnan vaihdon yhteydessä eli n. 40 - 60 tkm

btw, en ole kuullut kuin yhden tapauksen itseni lisäksi jolla ko. letku olisi pettänyt... , onko muita ??

t:eko_mies


*1 itse teettänyt omiin päihin hiflex, nyk hiflex-dunlop tai toisinpäin: maksaa 13.5 e / 200mm letku + holkit puristettuna (v2000 maksoi 35 mk :-\ )

*2 jos vaihtolaturi, niin kiinnitys korvakkeet lyhemmät -> alkup. letku ei käy/ei yllä, letkulla on myös olemassa minimitaivitussäde, joten (omakoht) 200 mm letku on sopivasti riittävän väljästi mutkitteleva eikä ota kiinni moottorin kannattimeen, öljykelloon tms. + , samalla joutuu vaihtamaan laturin hihnan eri mittaiseksi ...
 
Oliskos sulla valmiiksi niitä mittoja liittimiin, niin voisihan tuonkin letkun pätkän teettää ja vaihtaa.
 
ei suoranaisesti..

banjoliittimet 10 mm sisärei'ällä, letkuliitin 6 mm letkulle... itse olen käyttänyt vanhasta letkusta ottamia päitä.

niin ja ne päät pitää krimpata 90° kulmassa ! muutoin ei oikein tahdo sujua.

kiinnittäessä sitten 2x kupari prikat (10mm) / pää = 4 kpl vaihdetaan.

t:eko_mies
 
Laturin vaihdon jälkeen ihmettelin runsaasti pulppuavaa öljylähdettä koneen kyljessä. Kyseinen letku oli murtunut alipainepumpun päästä. Onneksi huomasin ennen ajoon lähtöä. Öljyä nimittäin tuli ulos koneesta TODELLA runsaasti.
pitää huomenna käydä teettämässä uusi Hiflexillä ja ostaa pari litraa Teboil Goldia. Josko pian pääsisi cruisailemaan suht tuoreella hankinalla.... :driver
 
Maksoi hiflexillä 5,22 € (150 mm), päät vanhasta letkusta. Alkuperäinen letku oli 130 mm pitkä.
 
Oliko tuollainen letku siis minunkin autossani (4D56 kone)?

En ole vielä päässyt niin alas koneessa kun on ollut murheita muualla autossa ;D

No ei... kyllä se Mitsu ihan kunnon peli on ollut :D Samalla lailla vikoja kun missä tahansa vanhassa autossa :-[
 
eko_mies sanoi
btw, en ole kuullut kuin yhden tapauksen itseni lisäksi jolla ko. letku olisi pettänyt... , onko muita ??
Tuossa kun vaihdatin liikkeessä laturin niin ne tarkasti siellä tuon letkun multa. Sanoivat sen paukkuvan kuulema aika usein. Kehuivat että mulla se on kuulema hyvässä kunnossa. En tiedä sitten.
 
Joo kerran emäntä oli aamulla lähtenyt töihin ja jättänyt pihalle öljylätäkön ja siitä pistekatkoviivaa työpaikalleen asti. Sitä lätäkköä siivoillaan vieläkin hiekkapihalta kuuden vuoden jälkeen.

Vaihdoin letkun polttoaineletkun pätkään ja koplasin sen ruuvattavilla klemmareilla kiinni banjoliittimeen. Unohdin sitten pikavirityksen kokonaan, kunnes vein auton vuoden päästä autosähkökorjaamolle uuden laturin vaihtoon. Kyllähän se korjaaja huusi minulle, kun olin tuollaisia virityksiä tehnyt paineputkeen! Mitähän se sillekin kuului. No se teetti sitten hydrauliliikkeessä "virallisen" letkun.
 
Takaisin
Ylös Bottom