Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

miitsu

Member
Liittynyt
31 Tammikuu 2007
Mistähän pitäisi alkaa hakea vikaa. Auto on seissyt ajamatta melkein vuoden, tosin olen sitä muutaman kerran käyttänyt tänä aikana. Mittavat korin korjaushitsaukset menossa, toisen puolen alustan saatua kuntoon, piti auto kääntää talliin. Akun johdot kiinni ja starttaus, moottori pyöri juuri ja juuri. No eipä hätää, akkuun kiinni boosteri ja uusi yritys, ei vaikutusta. Aivan kuin akku olisi tyhjä, no latasin akkua toista päivää ja uusi yritys, edelleen moottori pyörii niinkuin akku olisi tyhjä... Boosterilla ei vaikutusta. Olen koittanut kahdella akulla ja tulos on sama. Käynnistin auton viimeksi joskus syksylla, mutta luulisi sen käymään saavan koska vaan. Olen tosi kummissani ja ihmeissäni...
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Ettei olisi niinkin yksinkertainen vika kuin startista hiilet loppu?
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

En usko, kun siitä ei ole pitkää aikaa, kun ne vaihdoin. Tosin kaikkihan voi olla mahdollista.
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

alakerran laakerit jumissa.... ainakin tuos varaosiksi tulleessa L200 oli laakerit päälekäin alakerrassa
ja käyttäytyis startatessa kuten olis akut tyhjät
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

miitsu sanoi
En usko, kun siitä ei ole pitkää aikaa, kun ne vaihdoin. Tosin kaikkihan voi olla mahdollista.

No ei se varmaan sitten hiilet ole, koska kyllä ne nyt yleensä sen toistakymmentävuotta kestää normaali käynnistelyäkin..
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Niko Päivinen sanoi
No ei se varmaan sitten hiilet ole, koska kyllä ne nyt yleensä sen toistakymmentävuotta kestää normaali käynnistelyäkin..

omassani kesti vuoden päivät uudet hiilet. että kyllä ne voi kulua nopeastikin...
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Moottori pyörii kyllä, kun sitä avaimella nokka-akselin päästä pyörittää. Tosin aikalailla saa vääntää, mutta onhan se siitä vääntäen aika kankea.
Jos hiilet olisi kulunut, niin olisihan se ehkä siitä ennempääkin varoitellut. Syksyllä lähti hyvin käymään, ei minkäänlaista ongelmaa. Maadoitusta minäkin epäilen, sitä tosin jo katselinkin, eikä siinäkään näyttänyt mitään ihmeellistä olevan. Täytynee ottaa startti pois ja tutkia sitä tarkemmin. Sehän onkin helppo ottaa pois... ;D
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Ootko hitsannu akunnavat paikalla? Startti voi ottaa herkästikin siipeensä.
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Plusjohto oli irti, miinus oli kiinni. Huomenna jos jaksaisi, niin otan startin irti ja tutkin sen sielunelämää... Vai olisiko vika sittenkin akuissa... Jospa mulla on kaksi tyhjää akkua :nykii
Mittarilla näyttää kyllä täyttä latinkia, mutta jos tehot uupuu. Tiedä näistä, pitäisi ostaa rasitusmittari.
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Noinhan se viallinen akku oireilee, jos joskus vaikka jäätyny virran vähyyttään. Saattaa näyttää mittarilla täysiä jännitteitä, mutta kun pistää kuorman päälle niin puottaaki puoleen tai jopa lähelle nollaa. Mittaa jännite vaikka pitkät valot päällä ja kato paljonko tippuu. Startilla tippuu sitte enemmän.
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Ja kokeile nyt ensimmäisenä kuitenkin se maadoitus. Jos siis vaikka boosterilla starttailet, niin laita se boosterin majohto moottoriin kiinni, älä akkuun. Ja onko sulla iso buusteri? Meinaan, että pelkkä hehkutus vie jo julmetusti sähköä.

Tuota "akku paikoillaan, kytkettynä hajottaa kaiken hitsatessa"-juttua en ole vielä ymmärtänyt. Tietenkin jos laittaa maajohdon semmoiseen paikkaan, että hitsausvirta joutuu kulkemaan laitteen läpi, niin tottakai se palaa, mutta empä ole kenenkään nähnyt laittavan maajohtoa esim starttimoottorin plus-napaan. Paljonkin olen Ooppelia ja myös joitain autoja hitsannu, enkä ole yhtään akkua tai sähkölaitetta sen takia hajottanut. Ja se kait on ihan sama, että onko sulla akun kenkä kiinni vai ei, kun se startin (tai muun laitteen) maajohto on kuitenkin rungossa ja plus-johto on solenoidilla (tai releellä tai katkaisijalla) katkaistuna.
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Pahasti kyllä näyttää akku vialta. Laitoin boosterin kiinni ja volttimittarin kans. Mittari näyttää 17v ja sitten kun alkaa starttaan niin voltit putoo 4-7 voltin tienoille.
Moottori pyörähtää pari kolme kertaa vaivalloisesti. Kumma sinänsä, kun mulla on traktorissa akku ihan finaalissa, niin kyllä siihen boosteri auttaa kummasti.
Niin ja auton akku näyttää 12 ja osia päälle ilman mitään kuormaa. Nykyään akun ikä taitaa olla vain takuuaika.
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Laturi siinä hitsatessa voi kärähtää ja uudemmissa missä paljon bokseja sekä elektroniikkaa voi mennä mitä tahansa. Varminta on ottaa molemmat kengät akusta irti niin sit on jo ihme jos jotain polttaa..
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

.... ja hitsatessa maa mahollisimman lähelle hitsattavaa kohtaa, tietty :peukku
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Hyvä tietää ration mahdollinen koodi ennen kenkien irrotusta. :seina
Nimim:kokemusta puutteesta. :-[
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

juken kans samaa mieltä,tosin joirenki pienten heppaalujen takia enoo irrottanu mitää.diorit sieltä taitaa paukkua..
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Kyllä minä oon hitsannu vaikka kuinka monen laisia autoja akunkengät paikoillaan eikä mitään oo kärähtänyt. Seassa jopa Can-väyläisiäkin. On vaan pidettävä huoli että hitsauskoneen maa on aivan hitsattavan kohdan vieressä, max 10 cm ja ettei ole korisauman toisellapuolen eli on aina kiinni juuri siinä saumattomassa korinosassa jota hitsataan.
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

Niin.. Eihän se akun irrotus niitä elektroniikka-ja sähkölaitteita kuitenkaan irti kytke ja samalla lailla se sähkö voi kierrellä niitten purkkien kautta jos maa on väärässä paikassa. Jos laturin diodit onnistuu polttamaan hitsaamalla niin pitää se hitausvirta saada kulkemaan laturin läpi. Mutta koskaanhan ei voi olla liian varovainen, eli ei niitten kenkien irroittamisesta haittaakaan ole, varsinkaan jos se radion koodi on tallessa.
 
Vs: Pajero 2,5 TDIC Käynnistys ongelma

No niin, tänään sitten lähti pajero käymään, ku hauki rannasta ;D Eipä se muuta tarvinnut, kun kolmannen akun, missä sitä virtaa oli. Eipä sitä olisi uskonut, että akku taas kerran
koirailee. Hitsauksen jälkeen siis akku kaupoille ja katsastukseen ja sitten baanalle :peukku Kiitoksia kaikille vinkeistä ja ohjeista. Onneksi ei kuitenkaan, ollut vakavammasta kyse.
 
Takaisin
Ylös Bottom