pajero 3.2did automaatti 2001

rakki

New Member
Liittynyt
3 Toukokuu 2007
eli vaihtaa 5 sisälle noin 50km vauhdissa.. muuten toimii hyvin, vaihtaa nätisti jne.. mitä vois tehdä?
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Saman tuo tekee mullakin, ainut mikä puree on pakkovaihteet....
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Millaisessa nopeudessa vaihteiston tulisi lukittua?
Tuntuu että luistaa aina moottoritienopeuksiin asti.
Vai onko vain moottori jo väljä ja automatiikka säätää
turbiinin, taimikäsenyton, luistamaan ja jättää lukittumatta?
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Normaaleilla renkailla momentinmuunnin lukittuu vitos vaihteella siinä 80 kmh paikkeilla, tarkka ehkä 82? Kierrokset silloin ~1550rpm.

Vitonen kytkeytyy ~55kmh.

(nopeudet mittarinopeuksia ja renkaat 285/60R18)
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Kyllä tuo meiän Pajeron automaatti sitten luistaa ja pahasti.

:(
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

vaikuttaako vaihteistoöljyn lämpötila siihen lukitukseen ? eli lukitseeko heti kylmällä lootallakin
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

mystinengalant sanoi
vaikuttaako vaihteistoöljyn lämpötila siihen lukitukseen ? eli lukitseeko heti kylmällä lootallakin
Sama juttu kun esim. Galantissa, lukko aktivoituu vasta laatikon lämmettyä. Tosin joko vaadittu lämpö on matalempi tai lämpeneminen tapahtuu nopeammin kun Galantissa, koska lukko aktivoituu huomattavasti lyhemmällä ajolla. Puhataan ~5km:stä. Gallussa tän asian kanssa tuli kikkailtua, mutta Pajerossa ei ole ollut tarvetta.
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

ea sanoi
Kyllä tuo meiän Pajeron automaatti sitten luistaa ja pahasti.

:(

Kuinkas tuttuja momentinmuuntimella varustetut automaatit sulle on? Meinaan vaan, että oletko nyt ihan varma siitä viasta?

Se lukittuva turbiini ei tarkoita, etteikö momentinmuunnin voisi olla avoinna noissa maantienopeuksissakin. Tai sitä että 80 vauhdista ylöspäin turbiinilukko olisi koko ajan kytkeytynyt ja aski sen myötä kova. Turbiinilukko kytkeytyy vain kevyesti kuormitettuna. Kaasua antaessa se vapautuu ja kierrokset nousee hiukan. Pajerossa muutos kierrosluvussa voi olla todella pieni, joten jos asiaan ei keskity, voi olla ettei koko lukitus tapahtumaa edes huomaa. Tuntuu vaan että luistaa.

Seuraavan kerran kun lähdet autolla liikenteeseen, paina mieleen paljonko kierrokset on tasaisessa 90kmh vauhdissa. Matkan jatkuessa seurailet laskeeko kierrokset koneen lämmetessä? Jos toteat kierrosten laskeneen, turbiinilukkosi toimii. Kokeile myös lukon vapautumisen rajaa kaasupolkimella.

NM ja NP Pajeroissakin tuntuu olevan eroa turbiinilukon toiminnassa ainakin ylämäkeen ajettaessa. NP:ssä tuntuu, että automaatti "haistaa" sen ylämäen, sillä lukko aukeaa vaikkei loadia lisätä? Tiedä sitten saako vaihteiston ecu g-anturilta tietoa nousukulmasta, siltä se ainakin tuntuu?
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Mizushima sanoi
Kuinkas tuttuja momentinmuuntimella varustetut automaatit sulle on? Meinaan vaan, että oletko nyt ihan varma siitä viasta?

Ei ole tuttuja... Itsellä aiemmin ollut vain kolme automaagista laatikko autoa: Gen 1 Pajero, Chevrolet
TransSport ja 530dA bemari.
Pajerosta en enää muista, mutta bemarissa lukittui selvemmin tai helpommin. Muutenkin tuo bemarin
laatikko toimi siistimmin. Tietysti oli moottorissakin enempi voimaa ja tehoa sekä vääntö alkoi alempaa
mikä helpotti tasaista ajoa.
Transportissa oli rele vika 2-3 vaihteella, muuten toimi ok. Vaihtoi tosin pienemmälle helposti ja suoraan
4 vaihteelta 2 jos vähänkin pitempi ylämäki.
"Lapsuudessa" ajelin paljon W123 koppasella automaatti MB:llä, jossa ei tuota tehoa paljoa ollut :)

Pajerosta:
Kyllä lukittuu, mutta toimii juuri niin kuin kerroit. Lukitus avautuu todella helposti ja pienestä rasituksesta.

Mielestäni :) voisi pysyä paremmin lukossa, sillä väännön pitäisi kyllä riittää, jotenkin.

Antaa lukituksen luistaa ja ennen kesälomia voisi vaihtaa nuo laatikon öljyt, varmuudeksi.
Tai siis vaihdattaa ;)
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Eiköhän tuolla turbiinilukon toiminnalla ole haettu lukkolevylle käyttöikää, näillä kun suunnittelun lähtökohtana hinaillaan päivittäin ~3000kg kaksioita ym. älytöntä ;D. Esim. 33" mutikat tms...

Mitä suuremman vääntömomentin alaisena turbiinilukko avataan, niin sitä enemmän lukkon kytkinlevy varmasti kuluu. Väkisinhän se avaushetkellä "nanosekunnin" lipsahtaa. Kuormattuna tai muuten poikkeavasti rasitettuna näitä vääntömomentin alaisia lukon aukeamisia tulisi aika tavalla, eikä moottori- tai vaihteiston ohjaus osaa sellaista ennustaa. Raja on vaan vedetty momenttiin x.

Penarissa suunnittelun lähtökohtana on voinut olla esim. se, että turbiinilukko pysyy kytkettynä keskieuroopan mäkien nousuun tarvittavalla vääntömomentilla. Siinäkin tapauksessa lukon kytkinlevyä kulutetaan oletusarvoisesti mahdollisimman vähän, pois lukien erikoistilanteet. Sitä en tiedä minkä ikäinen ja tehoinen 530d sulla on ollut, mutta eikös Penarin (330D 530D) käyttämissa GM lootissa ole ollut ongelmia turbiinin lukkolevyn kulumisen kanssa?

Hyvä jos turbiinilukkosi kuitenkin toimii, mutta siististihän Pajeron automaattilaatikon pitää toimia myös. Jos sulla on sen suhteen jotain ropleemaa, niin en tiedä onko siitä öljynvaihtosta hyötyä? Eihän kokeileminen maksa kun ne öljyt ja hyvähän ne muutenkin on joskus vaihtaa.
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Kerrohan Mizushima kuinka tarkalleen ottaen kannattaa testata Pajeron automaattivaihteiston toiminta kun olen kolmoskoppaista automaattivaihteista Pajeroa tässä käynyt jo vähän katselemassa...

Autokaupan pihasta on lyhyt matka 100km/h tielle, joten jos kurvaa suoraan sille tielle ja kattoo kierrokset vaikka siinä 90km/h nopeudessa. Sit ajelee jonkin aikaa (riittääkö vartti?) ja kattoo kierrokset uudestaan 90km/h vauhdissa? Ja jos kierrokset on laskeneet hieman niin se on hyvä juttu? Kuinka helposti sen turbiinilukon vapautumisen käytännössä huomaa?

Niin ja jos on muita vinkkejä mitä kannattaa tarkistaa kun autoa hommaa niin kerro toki! Eka automaattivaihteinen auto mulle, joten itte en oikein osaa arvioida vaihteiston kuntoa....
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Vastaan, vaikka en tiedäkkään. Käyks se ;D?

Tosiaan. Min en ainakaan mitään vedenpitävää konstia tiedä miten automaattivaihteiston kunnon pystyisi koeajolla varmistamaan. Itse kiinnitäisin huomiota vaihtoihin ja sniffaisin laatikon öljytikkua, ettei öljyt haise tai näytä palaneelle. Yleensäkkään mitään epämielyttävän tuntuista tuollaisen ei kuulusi tehdä. Ihan kestävän olonen laatikko-/momentinmuunnin kombo tommonen tuntuisi olevan, aika vähän noiden ongelmista puhutaan tai kirjoitellaan. Momentinmuuntimen lukon toiminnan testaus onnistuu kertomallasi tavalla. Todennäköisesti se toimii ihan oikein ja tiedätpähän ainakin sen jälkeen minkälaista autoa olet ostamassa.

Aikahan sen lopulta näyttää, kuinka onnistunut autokauppa sitä tuli tehtyä. Jos et ole vielä ajanut tuollaista, niin saatat jopa yllättyä kuinka matalilla kierroksilla tuolla mennään, verrattuna esim. gen2 Pajeen.

Pajeron omistajana tietysti tiedät, että tollasta ostaessa kannatta kiinnittää normi henkillöautoa enemmän huomiota mm. renkaiden kuntoon, öljynvaihtoihin yms. kulutustavaraan. Jos kaikki on tulossa samontein eteen, niin niihin uppoaa "konerempan" verran pelimerkkejä heti harrastuksen alussa. Pitää siis näkyä hinnassa.

Onnea vaan sen oman helmen etsintään. Itse tykkään a lot.
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Joo oon kyllä tehnyt parhaani et oon kolunnut auton läpikotaisin. Renkaat hyvät ja öljyä mulla on jo valmiiks ostettuna et voi vaikka heti vaihtaa ne jos tarvii. Mut aikahan sen näyttää tosiaan :)

Mutta mistähän päin se laatikon öljyjen mittatikku löytyy?
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Mulla se on ainaski tossa koneen vasemmalla puolen lähellä tulipeltiä
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Se on siiis eri mittatikku kuin moottoriöljyn mittatikku? Täytyy viel käydä tsiigsilee :)
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Kyä se on eri tikku ja pitäs öljyn värinkin olla eri. Automaattöljyn pitäis olla punasta ja vanhana se on mattaruskea. Mustaa se ei saisi olla.
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Selkis, nää täytyy tsekkaa ennen ku tekee kaupat! Onko muita vinkkejä noin yleisesti ottaen?
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Saako tuon automaattilaatikon opit nollattua kotikonstein?
Virta päälle - kaasu pohjaan - aurinkolippa alas - jne. tempuilla :)
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Susihukka sanoi
Selkis, nää täytyy tsekkaa ennen ku tekee kaupat! Onko muita vinkkejä noin yleisesti ottaen?

Tarkasta takarenkaiden sisäreunan kuluneisuus, nokkaketjun ääni, helmapeltien takanurkat sisäpuolelta, kojetaulun keskinäyttö, jakovaihteiston toiminta kaikissa asennoissa, moottorin öljyvuodot apparin puolelta pakosarjan alta, takaperän klonksuminen takavedolla, imusarjan umpeenmuurautuminen egr venttiilin takia, takaluukun lukon toimiminen ja pyörien laakeriäänet

Lisäksi normit alustan klonkseet ja nesteet jne. jotain saatto unohtua ;D

Edit: Tutustu tuohon http://www2.pajeroclub.com.au/forum/showthread.php?t=16381
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

jostakim katoin youtubesta jonkun laisesta sähköisestä lukitus systeemistä siis erillinen nappi joka laitetaan ite jolla voi lukita laation mutta en löydä sitä enään youtubesta.

onko pensa pajerossa automaatti laatikolla minkälaset moottorinkirrokset 80kmh nopeudella ja käyttääkö se samaa laatikkoa kun diesel gen3?

Mizushima sanoi
Normaaleilla renkailla momentinmuunnin lukittuu vitos vaihteella siinä 80 kmh paikkeilla, tarkka ehkä 82? Kierrokset silloin ~1550rpm.

Vitonen kytkeytyy ~55kmh.

(nopeudet mittarinopeuksia ja renkaat 285/60R18)
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Kiinnitin sellaiseen huomiota, kun tietyissä olosuhteissa ajelee pintakaasulla ja turbiinilukko on kytkeytyneenä nelosella, niin se pysyy kytkeytyneenä vielä vitoselle vaihtuessakin. Vauhdeissa se tarkoittaa minimissään ~70kmh ja ~1300rpm.

Edit:
Jatkan tähän.

Testasin tota lukon toimintaa lisää ja yllä oleva hommahan on toistettavissa kun käyttää manuaalisifteriä. 70 vauhdista kun pudottaa neloselle > turbiini lukittuu > ja vitoselle vaihtaessa pysyy lukittuna. 70kmh ~1300rpm ja 80kmh ~1500 jne... 8)

On sen verran leppoisaa kruisailla maantienopeuksia noilla jengoilla, että pitää miettiä jotain manipulaatiota tohon neloselle vaihdon tilalle ja mittailla vähän laatikon paineita. Jos sais lukon päälle jo 50 kmh:ssa se tarkoittaisi vitosella hiukan alle 1000rpm. Nice 8). Pian paukkuu kasit kulutuslukemissa ;D
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

Kerro vaan lisää kun testailet, mielenkiinnolla seurailen et josko omaakin tarvis modailla :peukku
 
Vs: pajero 3.2did automaatti 2001

we18fi sanoi
jostakim katoin youtubesta jonkun laisesta sähköisestä lukitus systeemistä siis erillinen nappi joka laitetaan ite jolla voi lukita laation mutta en löydä sitä enään youtubesta.

kirjoittaa kuukkeliin: pajero torque converter lockup switch
 
Takaisin
Ylös Bottom