Pajero, ~90 2.5TDic , tasapainoremmi poikki. Haittaako, jos kokonaan pois?

duraceller

New Member
Liittynyt
13 Huhtikuu 2008
Eli mitä se loppujen lopuksi merkkaa se remmi? Se oli poikki mutta onneksi ei ole mennyt minnekään jakohihnan väliin.

Onko muita ongelmia kuin mahdollinen tärinä? Mitä se ylipäätään siellä tekee, tuskin sitä turhaan on sinne aikanaan laitettu, mutta haulla löytyi seuraavaa: oltava / ei oltava ? Eli onko sen oltava siellä vai voinko vain lyödä jakopään kiinni ilman tp-remeliä ja Wash ´n Go? Hyvin kulkee?
 
Vs: Pajero, ~90 2.5TDic , tasapainoremmi poikki. Haittaako, jos kokonaan pois?

Otin tässä sukkien järjestelyn ja kyttäämisen välissä aikaa vastatakseni tähän, vaikka en kyllä ole ihan varma miksi.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3798.50

->Vastauksesta #54 eteenpäin puhutaan TP-hihnan poistamisesta. Vastauksista voit itse päätellä onko sen pois jättäminen järkevää vai ei, mahdollista se kyllä on. Vaurioitunutta tai katkennutta hihnaa ei missään tapauksessa saa jättää jakopään kopan sisälle, jos konetta aiotaan käyttää. Tilapäisesti sen TP-hihnan voi ottaa pois, pysyvä poistaminen on jokaisen omassa harkinnassa. Ja tämä koskee ainoastaan moottoreita, joissa TP-hihna ei pyöritä muita laitteita, esim. öljypumppua (kuten useissa bensakoneissa.)

TP-akselit ovat pääasiassa mukavuusvaruste, joiden tarkoituksena on vähentää moottorin värinää. Varsinkin isomukisessa nelipyttyisessä dieselissä sitä värinää kyllä riittää vaimennettavaksi. Kaikista moottoreista TP-hihnaa ei voi suoraan jättää pois, koska toista TP-akselia pyöritetään jakohihnan ja öljypumpun välityksellä, eikä ainoastaan toista akselia voi yksinään poistaa toiminnasta. Gen1 Pajeron 4D56 moottorissa TP-akseleita pyörittää ainoastaan TP-hihna, eli TP-hihnan voi jättää pois jos on sitä mieltä, että moottorin ylimääräinen värinä ei aiheuta ongelmia. Siitä voidaan olla kahta mieltä. Tuon linkin alta löytyvän, vanhan tutun threadin lukemalla voit huomata, miten "karppinen" ja "JanneK" ovat sitä mieltä, että värinästä ei ole haittaa ja ovat jättäneet hihnan pois. Sen sijaan "ekomies" ja allekirjoittanut ovat päättäneet jättää hihnan paikoilleen. On oma asiasi päättää ketä uskot tässä asiassa, kukaan ei anna mitään takuuta sille mitä tapahtuu jos hihnan jättää pois, vaan se on täysin oman harkinnan varassa ja omalla vastuulla. Sinällään suora nelipyttyinen ei vaadi TP-akseleita, kuten esim. V4-rakenne vaatii. Mitsulta löytyy pienempiä bensakoneita, joita on myyty sekä TP-akseleilla varustettuna, että ilman.
 
Vs: Pajero, ~90 2.5TDic , tasapainoremmi poikki. Haittaako, jos kokonaan pois?

Eli mulla on varmaankin toi öljypumppu alipainepumpun yhteydessä jotenkin. Sieltä laturin takaa lähtee mm. öljypohjaan letku ja johonkin muistaakseni suodattimen viereenkin. Eli ei pyöri TP-hihnan kanssa?
 
Vs: Pajero, ~90 2.5TDic , tasapainoremmi poikki. Haittaako, jos kokonaan pois?

Ei ole. Moottorin öljypumppu on lohkossa, ja sitä pyörittää kampiakseli rattaiden välityksellä. Yleensä OHC moottoreissa öljypumppua pyöritetään hihnalla, mutta gen1 4GD56 moottorissa öljypumppua pyöritetään rattailla.

Laturin perässä on pelkkä alipainepumppu, ei mitään muuta. Alipainepumppu vaatii toimiakseen voitelua, sitä varten lohkon öljynkierrosta sinne menee paineletku ja paluuletku. Aivan kuten turboahtimellekin, ei turbossakaan mitään omaa erillistä pumppua ole. Ja laturiahan pyörittää erillinen kiilahihna, se ei liity mitenkään jakopäähän tai TP-hihnoihin.
 
Vs: Pajero, ~90 2.5TDic , tasapainoremmi poikki. Haittaako, jos kokonaan pois?

Mitäs muita johtoja siinä laturin johtonipussa on? Yksi menee laturille ja muistaakseni 4 muuta minulla on vain roikkumassa siinä.. onkohan niille paikkaa?

Entä haittaako jos laturin johdon "prikka", eli sellainen punertava holkki menee rikki kun kiristää sitä laturille menevää johtoa? Onko tietoutta asiasta..
 
Vs: Pajero, ~90 2.5TDic , tasapainoremmi poikki. Haittaako, jos kokonaan pois?

duraceller sanoi
Entä haittaako jos laturin johdon "prikka", eli sellainen punertava holkki menee rikki kun kiristää sitä laturille menevää johtoa? Onko tietoutta asiasta..

Kunhan ei pääse ottamaan liitin kiinni laturin runkoon. Mulla toi oli murentunu yhessä tojotassa enkä sitä kiireessä hoksannu,komia tulipalo sytty konehuoneessa sen jälkeen. Eli voisin melkein suositella että vaihdat sen ehyeen ::)
 
Vs: Pajero, ~90 2.5TDic , tasapainoremmi poikki. Haittaako, jos kokonaan pois?

En nyt muista johtoja ulkoa, mutta sinne tienoille menee öljynpaineanturin piuha, laturin piuha akulta/akulle (se paksuin), laturin herätevirta, oliskohan lisäksi laturin maa, sekä mahdollisesti alipaineanturin piuha. Ja kyllä ne eristeet on syytä olla siellä paikoillaan, esim. weikon kuvailemista syistä.

hakujen avuksi: tasapainoakseli, tasapaino, tasapainoakselin hihna
 
Takaisin
Ylös Bottom