Pajero -90 2,5TDIC

J

juha71

Guest
Moi kaikille!

Hankinpa reilu vuosi sitten otsikon mukainen398tkm ajetun diisselinaperon perheenkuljetusvälineeksi.

Nyt sitten kajahti rullakeinu tärvellen nokka-akselin.

Ilmeisesti joskus on autossa seonnut jakopää ja rullien akselit ovat alkaneet lähteä omille teilleen(voi tietysti olla kulumavikakin) ja joku apina on ensiavuksi
hitsannut rullien akseleita :eek:
Nyt se sitten pamahti.
Vaihdoin kaikki keinut varmuden vuoksi.

Liekö tuo rullakeinujen tyyppivikaa vai onkohan tuossa joskus käynyt rymähdys?
Onhan noilla tosin jo kilometrejä takana.

Samalla ajattelin vaihtaa jakopään ja tasap. akselien hihnat ja stefat kampiakselille ja tasapainoakseleille.

Rattaat olivat ruostuneet kampiakseliin tosi tiukasti :seina
Kiilahihnapyörään ulosvetäjän teko kävi vielä kätevästi mutta
jahohihnan pyörä oli hankalampi tapaus.
Piti kierteittää rattaassa olevista 10mm reijistä pari sopivalla tuumakokoisella tapilla(turvavyön kiinnityspultti) että sai ulosvetäjän sillekin.
Irtosihan se siitä mutta lujassa oli, onko muilla ollut vastaavia vaikeuksia?

-JK-
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

Mulla on samanlainen, ajettu 415tkm. Viime syksynä vaihdoin jakopäänkilkkeet ilman mitään ongelmia. Kaikki hihnapyörät lähti helposti irti. Laitoin takas kasatessa kuparitahnaa väliin, jotta irtoaa sitte puolen miljoonan hujakoilla paremmin.
Vaihdoitkos stefat noihin tasapaino- ja kampiakseleihin samalla? Jos ne vuotaa, niin kovettaa hihnana nopeasti, jonka seurauksena saattaa tulla ongelmia...
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

tere,
jos on pajerossa 400 tkm takana ja alkuperäinen kansi, niin varaudu kannen vaihtoo lähiaikoina, sit huomaa kun paisarissa kuplii.

mulla halkes tossa 450 tkm tienoilla, ja kouvolan moottorikon.:sta uusi kansi+yläkerta jolloin aikasemmat liukukeinut vaihtu rulliin. oli ne nokatkin sen näköisiä että vaihtoa kaipas (liki 1 mm kulumaa).
en usko niihin kannenhitsaushommiin, pikkuisen enemmän juuroja riviin ja uusi kansi+orkkis pahvi väliin.

miten muuten saa tasapainoakselin hihnapyörän pois, siis lukittua akselin kun avaa mutteria. mulla jäi ne stefat vaihtamatta kun en heti keksiny.

Tomi
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

Onkos sillä lukitustapilla jotain tekemistä asian kanssa ::) Siis tasapaino akselin lukitsemiseksi , myös paineilmavääntimellä voisi lähteä. Jakoremmin katkeaminen aiheuttaa sen, että nokkapukit poistuu toimipaikaltaan / männät penetroituu venttiilikoneistoon ja keinuvipuakseli katkeaa ( mulla oli joku kusipää tehnyt ekaan koneeseen hitsaamalla sen keinuvipuakselin korjauksen )
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

Tomi.T sanoi
miten muuten saa tasapainoakselin hihnapyörän pois, siis lukittua akselin kun avaa mutteria. mulla jäi ne stefat vaihtamatta kun en heti keksiny.

Tomi

1. tappi koneen kyljestä sisään, niin ettei pääse pyörimään.

2. vanhasta hihnasta pihdeillä kiinni ja sitte vaan avaamaan...

Tomi.T sanoi
jos on pajerossa 400 tkm takana ja alkuperäinen kansi, niin varaudu kannen vaihtoo lähiaikoina, sit huomaa kun paisarissa kuplii.

Tuosta saatan olla erimieltä. Tuttavapiirissä on paje jolla on ajettu orkkiskannella 720tkm ilman ongelmia. Konetta on käytetty AINA ennen ja jälkeen liikkeellelähdön se minuutti pari tyhjää, jotta lämmöt tasaantuu. Nöy pröplems.
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

Jep, vaihdoin stefat akseleille.
Laitoin kampiakselille sitkeää punaista vaseliinia, jospa se estäisi siellä välissä
rattaiden uudelleen kiinni ruostumisen.

Huoltokirjan mukaan on vaihdettu uusi kansi 330tkm kohdalla, eli jos on todella ollut uusi kansi niin pitäis sen puolesta huristella mutkaista tietä näkymättömiin.

Löytyi uudet keinuvivut siedettävään hintaan Japan moottorituonti Oy:stä
25eur/kpl(merkkiliikkeessä sietämättömät 57eur/kpl).
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

Viime vuona omasta pajerosta lähti rullakeinun tappi irti ja särki nokan. Edellinen omistaja oli vaihtanut 50tkm ennen uuden kannen ja väitti vaihtaneen uudet keinut joissa tuo tyyppivika ei vaivaisi, mut olihan se vaihtanut yhden keinun tai ostanut samanlaiset paskat tilalle. Kyselin ko. keinuja eri kauppiailta ja huomasin että niitä löytyy 16 eri versiota joissa kaikissa on parannettu tuota rullan tappia. Osa tarvike myyjistä möivät vielä tuota samaa paskaa nro D5-3-1 25e.Veho moi D5-14-1.
Uusin tyyppi tuolloin oli D5-15-1 jotka sain 25e kpl jostain pohjanmaalta. Eli kannattaa tarkistaa nuo keinujen tyypit ettei tule sama ongelma uudelleen vastaa, tai toisaalta taitaa ne nuokin kestää ajaa 200tkm et silleen ja silloin nuo meidän paherot ovat jo sulattomolla.
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

Flugfiske sanoi
Tuosta saatan olla erimieltä. Tuttavapiirissä on paje jolla on ajettu orkkiskannella 720tkm ilman ongelmia. Konetta on käytetty AINA ennen ja jälkeen liikkeellelähdön se minuutti pari tyhjää, jotta lämmöt tasaantuu. Nöy pröplems.

Tuossa pihalla seisoo kans yksi reilut 450 000 ajettu, jossa ei mitään merkkiäkään kannen oireista, mutta odotellaan jännityksellä. Itse kyllä yritän sitä lämmittää ja jäähdyttää aina, mutta en sitten auton virallisesta omistajasta tiedä.

Pölläytti paje tässä yks aamu melkoiset savut ku starttasin, mutta ei oo sen jälkeen taaskaan sitten mitään erikoista.
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

Flugfiske sanoi
Tuosta saatan olla erimieltä. Tuttavapiirissä on paje jolla on ajettu orkkiskannella 720tkm ilman ongelmia. Konetta on käytetty AINA ennen ja jälkeen liikkeellelähdön se minuutti pari tyhjää, jotta lämmöt tasaantuu. Nöy pröplems.

:eek:fftopic Onkohan tämä se VEMIC:in teknisen tuen tuttavan auto, se kun kertoili samoilla kilometreillä ajetusta vehkeestä, huollot on tehty ajallaan ja aina kuulemma on ollut lämmitys ja jäähdytyskäyttö :peukku
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

[quote author=MVa]
Tuossa pihalla seisoo kans yksi reilut 450 000 ajettu, jossa ei mitään merkkiäkään kannen oireista, mutta odotellaan jännityksellä. Itse kyllä yritän sitä lämmittää ja jäähdyttää aina, [/quote]

475000 rullattu meikäläisen -90 TD:llä, yhä alkuperäinen kansi vailla mitään oireita. Itsehän en tuolla ole ajellut kun sen puolisen vuotta ja ~15000km, mutta aina on lämmitys- ja jäähdytyskäyttöä tullut käytettyä. Miten mä muistelisin jostain lukeneeni, että ilmeisesti -89/90 malliin tehtiin kanteen jotain parannuksia?

-Ville
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

no mullapa onkin 480000km ruuvattu paje missä on kolmas kansi menossa eka oli paukkunu mukanatulleiden kuittien perusteella 300000km kieppeillä ja seuraava olikin sitten paskana kun ostin auton 460000km mittarissa. minä kyllä käytän aina ajon jälkeen sitä tyhjäkäynnillä.
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

paj-ero sanoi
no mullapa onkin 480000km ruuvattu paje missä on kolmas kansi menossa eka oli paukkunu mukanatulleiden kuittien perusteella 300000km kieppeillä ja seuraava olikin sitten paskana kun ostin auton 460000km mittarissa. minä kyllä käytän aina ajon jälkeen sitä tyhjäkäynnillä.

Joo mutta tuo ajon jälkeen tyhjäkäynti ei auta kannen halkeamiseen vaan ensisijaisen tärkeää on lämmityskäyttö!!! Kannen halkeavat sen takia että pakkasilla lähdetään liian aikaisin ajamaan kylmällä koneella.
 
Vs: Pajero -90 2,5TDIC

pakkasilla lämmitän kyllä koneen ennen kuin lähden liikkeelle.
 
Takaisin
Ylös Bottom