Pajero Gen2 pauke etupäästä?

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
Nyt olisi pikaiset neuvot tarpeen. Mahtaisiko kellään olla tietoa, mistä lähtisi etsimään vikaa. Kysessä Vm. -92 V6 Pajero SS -laatikolla. Takavedolla auto toimii normaalisti, mutta kun pistää kepistä nelivedon päälle (ihan sama oli päällä sitten 4H, 4Hlc tai 4Llc), niin vedätettäessä kuuluu jostain etupään suunnalta jumalaton kolke ja pauke, joka tuntuu myös nykäyksinä ratissa. Tasaisesti ajaessa pauketta ei kuulu.

Etukardaanin ristikot on mielestäni kunnossa, samoin kuin vetoakselien nivelet. Etuperässä näyttäisi toimivan se vetoakselin vapauttava toimilaite, se ainakin liikkuu n. 1,5cm kun kytkee nelivedon päälle. Mitä etuperä pitää sisällään, millaiset osat siellä kytkee nelivedon päälle ja voiko siellä joku "rivata", tms?

Ekana kävi mielessä, että jakolaatikossa ketju hyppisi, mutta kun se tekee samoin myös keskilukko kytkettynä pitävällä alustalla, ja äänikin tuntuu kuuluvan jakolaatikkoa edempää..
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Moro,
Kyllä se varmaan se ketju hyppii siellä jakolaatikossa. Ainaki itellä oli aikoinaan ykköskoppasessa ketju venynyt ja siinä oli keskitasuri aina lukittuna. Samanlaiset oireet eli kova pauke vedossa ja kuulosti niinkuin tulisi etuakselilta.
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Ok. Olisiko mitään keinoa, millä pystyy varmistamaan sen ketjun venyneisyyden, kun ei viitsisi turhaan lähteä vaihtamaan?? Saako tuota ketjua mistä ja mitä maksaa, vai onko halvempi hommata tilalle toinen jakolaatikko??

Niin, ja onnistuuko jakolaatikkoon ketjun vaihto, siten, että purkaa sen auki paikallaan, vai onko se pakko pudottaa koko vaihteistopaketti lattialle??
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Varmaan helpoin (en tiiä onko varmin) on tunkata keula ilmaan 4xLc päällä ja kokeilla miten paljon kardaania pystyy pyörittää... minusta sen ei pitäis montaa astetta kääntyä.

Mitä ketjun vaihtoon tulee paikallaan... unohda...pääakselilla olevia (ketjupyörän) neulalaakerin puolikkaita et saa takasin laatikko vaaka-asennossa. Tai jos pystyt laittaa ketjun paikalleen em.ketjupyörä paikoillaan niin voisin väittää että ketju on valmiiks löysä...
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Ykköskoppaseen vaihdoin joskus ketjun vaihteisto paikallaan, enkä kyllä muista tommosta neulalaakeriongelmaa. Ketjun vaihdon jälkeen ajelin jonku 100 000 kilsaa ilman ongelmia. Sitte vaihoin auton uudempaan. Vaihtoketju oli kyllä käytetystä varaosalaatikosta, että saatto olla jo väljä, mutta ei hyppiny ikinä yli. Enkä tiedä onko kakkoskoppasen jakis paljonki erilainen. Helppo homma se oli vaihtaa, mutta ei se hankalaa ole vaihteistopaketinkaan lattiallepudottaminen, kun on hyvät työkalut (=nivellettyjä räikkälenkkejä ja pitkiä jatkoja räikän ja hylsyn väliin). :peukku
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

jokinen74 sanoi
Ok. Olisiko mitään keinoa, millä pystyy varmistamaan sen ketjun venyneisyyden, kun ei viitsisi turhaan lähteä vaihtamaan?? Saako tuota ketjua mistä ja mitä maksaa, vai onko halvempi hommata tilalle toinen jakolaatikko??

Kokeile tuolla em. kartaanista pyörittelyllä, tai avaa jakiksen täyttöroppu jos se sattuu olemaan siellä ketjun suunnilla ss-jakiksessa. Tossa ykköskoppasen tdic jakiksessa pystyy ainakin kokeilemaan ketjun tiukkuuden meisselillä täyttöropusta.

Jos kuitenkin päädyt ottamaan jakiksen auki, mittaa ketju ja kysy Tamgearsilta ketjua, saattaa löytyä hyvällä tuurilla.
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Kiitokset vinkeistä. Purkamolta tilasin jo jakolaatikon, pitäisi ainakin olla ehjä, täytyypi se vaihdella paikalleen, kun kiireet helpottaa...

Ketjua kyselin jo mm. Tamgearsilta, kun tuolta jostain löytyi ne mitat, ei löydy ei, timanttitiski edelleen ainoa vaihtoehto, joten pienemmän riesan tie lienee vaihtaa koko jakoaski...
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Janne sanoi
Ykköskoppaseen vaihdoin joskus ketjun vaihteisto paikallaan, enkä kyllä muista tommosta neulalaakeriongelmaa. Ketjun vaihdon jälkeen ajelin jonku 100 000 kilsaa ilman ongelmia. Sitte vaihoin auton uudempaan. Vaihtoketju oli kyllä käytetystä varaosalaatikosta, että saatto olla jo väljä, mutta ei hyppiny ikinä yli. Enkä tiedä onko kakkoskoppasen jakis paljonki erilainen. Helppo homma se oli vaihtaa, mutta ei se hankalaa ole vaihteistopaketinkaan lattiallepudottaminen, kun on hyvät työkalut (=nivellettyjä räikkälenkkejä ja pitkiä jatkoja räikän ja hylsyn väliin). :peukku

Ykköskoppasessa ei oo sitä SS laatikkoo /syncronoitua nopeaa aluetta.... voisko johtua siitä? Ite kun purin SS jakiksen niin olipa irrallaankin työmaa :) olis pitäny olla ainakin yks käsivars otassa lisää :D
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

mki sanoi
Ykköskoppasessa ei oo sitä SS laatikkoo /syncronoitua nopeaa aluetta.... voisko johtua siitä? Ite kun purin SS jakiksen niin olipa irrallaankin työmaa :) olis pitäny olla ainakin yks käsivars otassa lisää :D
Todennäkösesti tässä se ero, SS-jakis järkevämpää laskea alas.
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Tänään tuli uusi jakovaihteisto purkaamolta, mutta ei vielä kerkiä ruveta vaihtamaan sitä paikalleen, jos sit ensi viikolla, kun alkaa vapaat...

Onko mitään mahdollisuuksia saada jakoloota irti ilman päävaihteistoa? Keskikonsolin kun purkaa pois edestä, niin saa jakiksen päältä irti sen kannen, johon molemmat kepit on kiinnitetty. Siitä aukostahan mahtuisi naputtamaan irti sen päävaihteiston vaihteensiirtäjän putkisokan, sama kai se on, kumman laatikon puolelta sen irroittaa, vai?? En alapuolelta tutkinut sen tarkemmin, mahtuuko jakis tulemaan riittävästi taaksepäin(mahtuuhan koko vaihteistopakettikin), mutta muutenhan tuo ei vaikuttaisi ihan mahdottomalta operaatiolta, kardaanit, mittarinvaijeri ja johdot irti, ja jakis irti päälootasta ja alas, ja takaperin taas sama...
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Äkkiseltään en pitäs tuota ihan mahottomana hommana, eli kokeile ja infoa meitä muita miten kävi. Eihän siinä mitään häviä jos kokeilee. Jos ei onnistu niin irrottaa sitte koko paketin.
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Täytyypi tuossa ensi viikolla ottaa työn alle, ja kokeilla..

Onko kukaan tilannut tuota ketjua Kiinasta? Olisi tarjolla Morsen valmistamaa A-laatuista ketjua tarjolla hintaan 128$/kpl, ja Kiinassa valmistettuja B- ja C- laatuisia 64$ ja 40$/kpl, rahti 72$/lähetys DHL:llä, ja vähintään 2kpl pitäisi tilata kerralla... Mahtaako tuohon tulla vielä jotain veroja ja tulleja päälle, en tiedä, mutta tuskin tulisi maksamaan tuota timanttitiskin hintaa likellekään...


Edit: Korjattu rahayksikkö...
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

http://www.mitsuparts.com.cn/search/product?_csrf_token_=zb62cxj98yz8&IndexArea=product_en&SearchText=MB886422
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Tänään aloitin jakolaatikon vaihdon. Onnistuu ainakin irroittaa ilman päävaihteistoa, eikä ole edes kovin paha rasti. Työläin vaihe oli saada kardaanit, panssarit ja tukipalkki laatikon alta irti, kun meinas osa pulteista olla tiukassa... Huomenissa pitäis sit yrittää saada uusi laatikko paikalleen, se voi olla jonkin verran kinkkisempi saada pujotettua paikalleen, täytyy viel mittailla, että on kunnossa ne merkkivalojen katkaisimet, aika paljon helpompi pelailla tuos irrallaan niiden kanssa...

Sattuuko kukaan muistamaan ulkoa noiden kytkimien järjestystä? Jossain joskus näin kuvan, mistä ilmeni minkä pitää yhdistää missäkin kepin asennossa, mut nyt en sitä onnistu löytämään mistään..

Edit: Löytyikin jo kaavio noista kytkimistä...
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

No hyvä että onnistui... näin oletinki, mutta hyvä tietää kun ite alkaa omaa välittämään niin ei tarvi koko pakettia pudottaa.
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Niin ja myy mulle se vanha laatikko, olis helppo labrata siihen nuo välitysosat ennenku purkaa oman alas.
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Nyt on paikallaan laatikko ja auto jälleen ajossa, takaisin laitto ei ollut niin paha rasti kuin oletin. Pauke etupäästä loppui, joten työ ei ollut turha, kiitokset kaikille hyvistä neuvoista.

Kyllä tuosta vanhasta jakoaskista voidaan kaupat tehdä, tarpeeton se mulle on. Paljonko Janne olisit valmis siitä maksamaan?
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Riippuu vähän missä asti aski majailee? Mietiskelen vähän ja kattelen noiden purkaamojen hintoja niin vois jonku tarjouksen tehä. Onhan se varmaan kuitenki samanlainen ku dieselin aski.
 
Vs: Pajero Gen2 pauke etupäästä?

Kyllä se sama loota on kuin dieseleissäkin, tämä yksilö majailee Kuhmoinen - Jämsä suunnalla. Purkamoilla ehjät maksaa alkaen 500€, yksityisillä halvin tällä hetkellä oli 420€. Tämä yksilö lähtee huomattavasti halvemmalla, lähes romuraudan hinnalla...
 
Takaisin
Ylös Bottom