pajero ja talvi ominaisuudet

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
mites topikki näitten talvi ominaisuuksista...?

itteeni ainaski naurattaa (jännittää ;D) ajaa polanteisella ...huonosti hoidetulla... tiellä pajerolla, jossa on suhtkoht jäykkä alusta, 33"x12.5"x15" renkaat. urissa menee ku juna, ei tarvii rattiin pahemmin koskea... hakee, hakee, hakee... :D polannepinnalla saa kyllä keskittyä ajamiseen, ettei imase reunasta hankeen ja muutenkin. takavedolla ei minusta ole ihan ykkösauto ajaa, voi tietty kyllä johtua "vanhoista" 33"x12.5" renkaista, ku ei ole nastoitetut. odotetaan lunta vähän vielä lisää, niin pääsee kokeilee et meneekö se nelikko päällä kuinka hangessa.. vinssi pitäis hommata, ni uskaltais vähän enemmän kokeilla. ja lämmintä tulee just ja just kabiinin puolelle, nähtäväksi jää kovalla pakkasella. pahvia keulaan ;D
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Komppaan täysin. ;D

Itsellä oli myös 33x12.5" alla, ja aina sai jännittää varsinkin liikennevaloihin pysähtymistä. Lumella pitikin sitten ihan tolkuttoman hyvin, kun oli niin leveä rengas. Jos vielä tiputtaa paineet tuonne ~1bar tuntumaan (tai jos uskaltaa niin allekin), niin rupeaa pito riittämään. Mutta taas maantielle ei ole sitten enää mitään asiaa, ennen kuin paineet on nostettu :D

Kyllä siellä lämpö riittää pitämään ikkunat sulana, mutta mikään saunahan se ei ole...
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Mulla tossa kakkoskoppasessa pätkässä ollu pariviikkoa kokeeksi 35x12,5 GY:n Wranglerit nastotettuna kuorma-auton nastoilla. Jokasessa sivunapissa kaksi nastaa. Aivan tautinen pito löyty ja yllätys oli suuri noiden wranglereiden katuominaisuuksista, kun ovat hiljasemmat ku entiset katukumit. Ei vetele uriinkaan ehkä siksi että laitoin -44 offsetilla vanteet eli raideleveys on tosi leveä... vaatii rajut levikkeet lokasuojiin. n.7cm. Umpihangessa kävin kokeileen etenemistä, kun lunta puskuriin asti niin eteni paremmin ku yhdetkään aikasemmat renkaat mitä mulla ollu (BF:n mutikat, Superswamperin SX:t, Mickey Thompsonin baja clawit ja sitte erinäinen valikoima noita kapeita katukumeja nastoilla). SUOSITTELEN, jos noita jostain vielä saa.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

no joo, ikkunat pysyy tosin sulana mut ei mikään sauna ole... niinkuin nostokurki mainitsi. pitäis varmaan uusia ite renkaat, niin löytyis taas pitoa. taitaavat nykyisetkin olla jo vähän kovettuneet. sitten olisikin jo 2 sarjaa maantielle...
liikennevaloihin pysähtyy kun ajelee "ennakoiden", mutta aina ei onnistu liikkeelle lähdön ajoitus. mene siinä sitten valoissa kääntelee napalukkoja päälle :eek:
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Miksi pitää edes yrittää kikkailla ilman oikeita talvikumeja takavedolla? Sehän on kuin laakerikuulilla ajaisi, eli pärjää siihen asti kun tulee jotain odottamatonta.
Mulla on umpeen kasatut napikset ja neliveto aina päällä kun valkosta paskaa maassa, ei tarvi jännittää ihan niin paljoa. Ja renkaissa 1,2 bar.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Ei mitään toivoakaan että omalla 2.8 pajella olis pystyny ajaan noilla 33x12.5 renkailla talvea vaikka uudet niin perkeleen liukkaat cooper stt:t. Kaverilla 33x12.5 yokohama geolander ja niillä pystyy ajamaan. ihan erilainen kumiseos noissa. nyt itellä nokian nastat 235/70 ja kyllä pitää! umpihankeen noilla taasen ei tarvi lähteä..
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

ite en viitti kurnuttaa lukot päällä, jos pääasiassa tulee 100km maantiellä päivittäin ja siitä 50m tarvii nelivetoa... eli risteyksissä joissa lähtö ylämäkeen.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Saa nähä mitä pakkaset tuo tullessaan kun tuossa minun vehkeessä ei oo sitä takalämppäriä. Vielä on tarennut vaikkakin alussa tuli lämppäristä vain haaleaa ilmaa, mutta kun säätelin vähän läppiä ja rutistunutta kennonputkea niin tuntuis vielä näillä keleillä tarkenevan. Takavedon luistothan oikaistaan vastaohjauksella ja etuvedon kaasulla. Nelivedon luistot oikaistaan peltisepällä. ;D
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

ite painelen meneen talven nastoitetuilla 33" general grappereilla ja pito on kyllä hyvä. Ainoo on että polanteisilla teillä tuppaa kyllä vetelemään että saa olla tarkkana. Oikein liukkailla keleillä parempi ajaa neliveto päällä mutta muuten on pärjätty takavedolla. Mulla lämpenee kajuutta kyllä yllättävän hyvin että tarkenee.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Juu, ei tarvii kyllä bensa-pajessa palella ;D, kaksi lämppäriä, ja reeeeiiiiluusti tulleepi tuota lämpöä mökkiin 8)

Se vaan ärsyttää, kun päivät joutuu ajamaan t5-koppasella Transporterilla, jossa vepastot ja kaikki, sekä takana oma lämmityslaite, (bussi kun on),
niin siinä ei meinaa millään riittää se lämpö...tai sitten olen liian hyvään tottunut..?!?! :p

Ja ei kyllä tarvii arpoo noilla vakio 235-75-15 Continentalin nastoilla, että pysähtyykö...tahi että lähetäänkö.

Yritin alkutalvesta ajaa noilla 285-75-16 X/T (pikkuisen miedompi kuin M/T, mutta karkeempi kuin A/T) renkailla, mutta eihän sillä nollakelillä päässyt tasasella edes liikkeelle takavedolla, saati kun yritin pihaa niillä aurata :seina, pakko oli laittaa "surkeanpienet" nastat alle :mad: vois tietty nyt pakkasilla ollakkin jotain pitoa noissa äks-kautta-teessä, tiedä sitten..?


ps. ihan hyvin liikkuu tuo nuoskalumi pahjeerolla :

http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=cIpqbGG6axg
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Tällä myös Uudet Continentalin ContiIceContactit alla -89 V6 pajessa. Lämpöä riittää ja talvi ajo-ominaisuudet siirtyivät aivan uudelle tasolle näiden renkaiden myötä! Olen muutenkin sitä mieltä että vanhassa maasturissa on oltava talvisin mahdollisimman hyvä nastarengas. Muutaman talven luistelin henkeni kaupalla vanhoilla hakkapelitoilla kunnes tajusin hommata uusinta rengasteknologiaa. Kyllä kannatti!
Pajeron tapauksessa myös kunnon iskunvaimentimilla on todella suuri merkitys hallittavuuteen. Ei kannata ostaa halvinta vaan nimenomaan maasturiin suunniteltu järeämpi malli!
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

#timo# sanoi
Tällä myös Uudet Continentalin ContiIceContactit alla -89 V6 pajessa. Lämpöä riittää ja talvi ajo-ominaisuudet siirtyivät aivan uudelle tasolle näiden renkaiden myötä! Olen muutenkin sitä mieltä että vanhassa maasturissa on oltava talvisin mahdollisimman hyvä nastarengas. Muutaman talven luistelin henkeni kaupalla vanhoilla hakkapelitoilla kunnes tajusin hommata uusinta rengasteknologiaa. Kyllä kannatti!
Pajeron tapauksessa myös kunnon iskunvaimentimilla on todella suuri merkitys hallittavuuteen. Ei kannata ostaa halvinta vaan nimenomaan maasturiin suunniteltu järeämpi malli!

Juuri näin!! :peukku
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

heh, ite myin syksyllä pois auton mukana tulleet uudet continental icecontact renkaat :nykii noo, yritetään pysyy tolppien välissä.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Nuo fedima extremet pitää yllättävän hyvin, ihan pystyy takavedolla ajelee suht normaalisti. Isännän autossa sitten taas Gt radial savero mt:t ei sit taas pidä oikeen mitenkään. Tiiä sit onko vaikutusta kun itellä on pitkä ja isällä pätkä.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

lähes kokonaan ajelen auratulla ja suolatulla asfalttipinnalla,ja ajelen takavedolla.kokoajan tuntuma kitkaan ja onpaha jotain tehtävissä jos alkaa puskemaan.
oon huomannu että on huomattavia eroja eri baarumeitten kesken,jos joutuu hangessa käymään,mistä tunnistaa hankikelissä toimivan renkaan ?
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

itellä 235/85/16 nokian hakkapeliitta lt alla hyvin on pitoa riittänyt.auto -92 bensa pajero ja lämpöä piisaa:)
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

galantisti sanoi
,jos joutuu hangessa käymään,mistä tunnistaa hankikelissä toimivan renkaan ?
Karkea kuvio 31x10.5 ei välttämättä sen leveempää. fedima extreme trial tai hankook m/t. Niillä päsee jo jotenkin eipä pajero mikään mahtava umpisen menijä ole lähinnä painonsa takia. Lavaauto menee jo ihan eri tavoin.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

ensin oli semmoset talvipyörät missä on renkaan kupeessa palaa,pito oli hengenvaarallinen normitiellä mutta niillä meni auto eteenpäin hangessa,takasilta ja vaan lanas jälkeä,samana päivänä vaihdoin toiset nastapyörät(bf goodrich),missä on siloset kupeet,ja niillä voi mennä liikenteen sekaan,mutta samalla auraamattomalla tiellä sai lapioida.lumi oli viimetalvena jo alkutalvesta murumaista :-\ nelikko traktorillakin ol pitovaikeuksia.tuleeko se pito 31x10.5 renkaan kantamisesta vai jauhattamallako ?
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

(welmu) sanoi
Karkea kuvio 31x10.5 ei välttämättä sen leveempää. fedima extreme trial tai hankook m/t. Niillä päsee jo jotenkin eipä pajero mikään mahtava umpisen menijä ole lähinnä painonsa takia. Lavaauto menee jo ihan eri tavoin.

meinaakko sitä, että painaa enemmän ja huonommat maavarat (riippuu vastakohdasta!!)..? mullahan on tähän asti ollut vaan pickuppeja ja henkilöautoja, muistellut olen kyllä sitä et pikkari menee ehkä vähän paremmin (jopa takavedolla pelkästään huomaa eron)
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

mL200 sanoi
meinaakko sitä, että painaa enemmän ja huonommat maavarat (riippuu vastakohdasta!!)..? mullahan on tähän asti ollut vaan pickuppeja ja henkilöautoja, muistellut olen kyllä sitä et pikkari menee ehkä vähän paremmin (jopa takavedolla pelkästään huomaa eron)
Painaa enemmän. Pakilla pajellakin pääsee yleensä pois. Lavis menee hangessa paljon paremmin oikealla renkaalla. Meillä myös l200:n hankook M/T renkaalla 285/70 16. Tässä rengas jolla pääsee hangessa kun nastottaa kuormaauton nastoilla. Maantiellä kaameet. http://korjaushuolto.com/kauppa/renkaita-4x4renkaat-insa-turbo-insa-special-track-19580-p-1768.html
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

galantisti sanoi
ensin oli semmoset talvipyörät missä on renkaan kupeessa palaa,pito oli hengenvaarallinen normitiellä mutta niillä meni auto eteenpäin hangessa,

ilman nastojahan nuo ehdottamani renkaat on lähes hengenvaaralliset normi liikenteessä talvi kelillä :-\ Mutta nastoilla jo pystyy ajelemaan muun liikenteen seassa ja pääsee jo vähän hangessakin hyvin puhdistuvan kuvion ansiosta.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Siis väitättekö tosissaan että lavavehkeet menee paremmin umpihangessa kuin pajero, Range tai esim. Toyotan HJ. Ei tod. pidä paikkaansa. En tiedä onko lumen laatu täällä pohjosessa erilainen, mutta kyllähän umpilumessa paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Lava-autot on kevyitä ja kevytperäisiä ja nousee hangen pintaan aika helposti. Sit ku tippuu läpi niin se on siinä. Painavat autot on käsittämättömän eteneviä umpilumessa kun menevät pohjia pitkin. Kapea ja pitävä rengas tähän yhtälöön vielä parantaa painavien lumiominaisuuksia.... suohiippailussa kesäkelillä sitte päinvastoin. Oon harrastellu vakavasti noita offroad safareita rapiat kymmenen vuotta erilaisilla vehkeillä ja rengastuksilla ja olosuhteiden vaikutus eri vehkeisiin on käsittämättömän suuri. Siellä missä toinen kampe on hyvä, toinen ei etene yhtään ilman apuvoimia. Rengastus pelastaa paljon oli auto mikä vaan. Talvikelillä mahdollisimman kapea ja korkea rengas hyvillä nastoilla on ylivoimainen, kun taas kesäkelillä renkaan korkeus ei niin merkittävä kuin leveys. Ite oon löytäny kokemuksen kautta kohtuu hyvät renkaat sekä talvi että kesäkelille pätkäpajeroon. Talvella alla kuorma-auton nastoilla varustetut Wranglerit 35x12,5x15 koossa (kumpa noita sais kapeempana) ja kesällä 35x15,5x15 Super Swamperin TSL SX:t (saisi olla vielä leveemmät). SX:illä ajoin viime kesäkauden ja aikasemmin samankorkusilla Boggereilla ajelin ja totesin SX:t paremmiksi. Ei se karkeus aina tee autuaaksi kun hiippaillaan pohjatonta suota yli. Pinta rikkoontuu Boggerilla liikaa. Siellä missä mutaa ja pohja tuntuu Boggeri on ylivoimainen, mutta ei ongelmia SX:lläkään.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Janne sanoi
Siis väitättekö tosissaan että lavavehkeet menee paremmin umpihangessa kuin pajero, Range tai esim. Toyotan HJ. Ei tod. pidä paikkaansa. En tiedä onko lumen laatu täällä pohjosessa erilainen, mutta kyllähän umpilumessa paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Lava-autot on kevyitä ja kevytperäisiä ja nousee hangen pintaan aika helposti. Sit ku tippuu läpi niin se on siinä. Painavat autot on käsittämättömän eteneviä umpilumessa kun menevät pohjia pitkin. Kapea ja pitävä rengas tähän yhtälöön vielä parantaa painavien lumiominaisuuksia.... suohiippailussa kesäkelillä sitte päinvastoin. Oon harrastellu vakavasti noita offroad safareita rapiat kymmenen vuotta erilaisilla vehkeillä ja rengastuksilla ja olosuhteiden vaikutus eri vehkeisiin on käsittämättömän suuri. Siellä missä toinen kampe on hyvä, toinen ei etene yhtään ilman apuvoimia. Rengastus pelastaa paljon oli auto mikä vaan. Talvikelillä mahdollisimman kapea ja korkea rengas hyvillä nastoilla on ylivoimainen, kun taas kesäkelillä renkaan korkeus ei niin merkittävä kuin leveys. Ite oon löytäny kokemuksen kautta kohtuu hyvät renkaat sekä talvi että kesäkelille pätkäpajeroon. Talvella alla kuorma-auton nastoilla varustetut Wranglerit 35x12,5x15 koossa (kumpa noita sais kapeempana) ja kesällä 35x15,5x15 Super Swamperin TSL SX:t (saisi olla vielä leveemmät). SX:illä ajoin viime kesäkauden ja aikasemmin samankorkusilla Boggereilla ajelin ja totesin SX:t paremmiksi. Ei se karkeus aina tee autuaaksi kun hiippaillaan pohjatonta suota yli. Pinta rikkoontuu Boggerilla liikaa. Siellä missä mutaa ja pohja tuntuu Boggeri on ylivoimainen, mutta ei ongelmia SX:lläkään.
En itse harrastakkaan mitään offroadia. Perustuu täysin siihen mitä koettu kun ketun pyynnissä kulkee,auraamattomilla metsäteillä.. Pajerolla ei vaan pääse sinne minne laviskalla pääsee. Offroad hommissa varmaan onkin näin kuten sanot koska metsän pohjassa yleensä pitoa kun läpäisee hangen. mutta tällaisia metsäteitä kun ajelee ja aina tulee uusi lumi vanhojen raiteitten päälle niin siellä se lavis vain menee paremmin. Vanha hilux on ollut ihan lyömätön special track 235/80 16 renkaalla ja kuormaauton nastoilla näissä pyynti hommissa. Mutta nämä tosiaan korostan vielä niin on vakio autoja. HJ on ollut surkein näissä hommissa painonsa takia kun se on pyöreällä auraamattomalla tiellä heti ojassa kun tuumaa jumiutua.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

(welmu) sanoi
En itse harrastakkaan mitään offroadia. Perustuu täysin siihen mitä koettu kun ketun pyynnissä kulkee,auraamattomilla metsäteillä.. Pajerolla ei vaan pääse sinne minne laviskalla pääsee. Offroad hommissa varmaan onkin näin kuten sanot koska metsän pohjassa yleensä pitoa kun läpäisee hangen. mutta tällaisia metsäteitä kun ajelee ja aina tulee uusi lumi vanhojen raiteitten päälle niin siellä se lavis vain menee paremmin. Vanha hilux on ollut ihan lyömätön special track 235/80 16 renkaalla ja kuormaauton nastoilla näissä pyynti hommissa. Mutta nämä tosiaan korostan vielä niin on vakio autoja. HJ on ollut surkein näissä hommissa painonsa takia kun se on pyöreällä auraamattomalla tiellä heti ojassa kun tuumaa jumiutua.
Kyllä se hiluxin lyömättömyys todellisuudessa johtuu nimenomaan vain ja ainoastaan noista huippu hyvillä nastoilla olevista korkeista ja kapeista renkaista. Laitappa sama satsi Pajeron alle ja ylläty :peukku
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

mulla oli noita lavureita usiampia kettuautoona enne pajeroja ja kyllä tämä ne pesee mennen tullen ja renkaakki samat alla viä mitä niis käytin,235x85x16.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Janne sanoi
Kyllä se hiluxin lyömättömyys todellisuudessa johtuu nimenomaan vain ja ainoastaan noista huippu hyvillä nastoilla olevista korkeista ja kapeista renkaista. Laitappa sama satsi Pajeron alle ja ylläty :peukku
Täyttypä koittaa ;)
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Tuossa yks päivä kävin Pajen kanssa kuntoilemassa (lapioimassa), kun nyt on nuo nastoitetut maantierenkaat (Cooper 31") tuli suuri ikävä entisiä BF:n AllTerrain renkaita. Nyt kun lumi yltää puskuriin, niin liike lakkaa. Ennen oli kiva katella konepellilla liukuvaa lunta.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

no nyt on harjoteltu pajella umpisessa, kyllä se siellä vielä menee dynapro mt:llä koossa 33x12.5, pintaa 10mm. ottaa mahasta kiinni, et sen verran on lunta tarjolla mettätiellä...
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Terve kaikille, löytyi suht vähän ajettu pajero 2,5 gls gen 2 ja niinpä ostaa päräytin sen. Aika karut nuo talvirenkaat mitkä alla, meinaa mennä noin äkikseltään jarrutukset pitkäksi ja muutama oho tilanne valtatiellä ylämäissä (takavedolla)... Mietin jo, että laitan M+S renkaat jo näin talveksi. Lumellahan niillä tietty pitoa on muttah...miten sitten rytisekööhän risteyksissä kun jäällä ne tahtovat olla. Kyllä tuossa lämpöä riitti ainaki -10 pakkasella vielä että hikiä saa pyyhkiä ;D
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

noniin, satoi taas tuota moskaa taivaalta... sen verta, että tämmönen 188 pitkä äijä ku kävelee ni nivusiin asti on tavaraa. eli tuonne ei välttämättä enää viitsi lähtee kokeilemaan yksinään pajeron ominaisuuksia hangessa.
ja pitää laittaa vinssi tilaukseen, niin sitten voi lähteä.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

JOE sanoi
Tuossa yks päivä kävin Pajen kanssa kuntoilemassa (lapioimassa), kun nyt on nuo nastoitetut maantierenkaat (Cooper 31") tuli suuri ikävä entisiä BF:n AllTerrain renkaita. Nyt kun lumi yltää puskuriin, niin liike lakkaa. Ennen oli kiva katella konepellilla liukuvaa lunta.
nyt en kyllä usko.viime talvena,ketjut päällä,nelikko traktorilla ei meinannu mennä tasamaallaakaan,miten muka pajerolla ? korotettu auto kait kyseessä mutta jo pelkän taka-akselin lanaaminen vaatii paljon vetoa :)
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

galantisti sanoi
nyt en kyllä usko.viime talvena,ketjut päällä,nelikko traktorilla ei meinannu mennä tasamaallaakaan,miten muka pajerolla ? korotettu auto kait kyseessä mutta jo pelkän taka-akselin lanaaminen vaatii paljon vetoa :)

Riippuu myös aika paljon lumesta. Eli onko mitenkä höttöstä tuo meneminen mun evokin kulee jäällä ihan nätisti vaikka ajovalot uppoo hankeen jos on kevyttä lunta mut onko semmosessa ajelemisessa mitään järkee onki toinen juttu. Ainaki evoo sai sulatella hyvän tovin ton neronleimauksen jälkeen.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

ja vielä vinssistä, kun sitäkin saattaa talvella joskus tarvita ::) eli onnistuisiko semmoinen ajatus, että vinssiin sovitepala kiinni paksusta levystä johon hitsaisi kunnolla kiinni lenkin. eli teoriassa sitä voisi käyttää molemmissa päissä autoa, kun on se lenkki. lenkistä johonkin kiinni (vetokoukku, edessäkin on jokin koukku, tms) ja sitten vain vinssailemaan. tietysti jotenkin pitäisi suunnitella se nii, että ei ihan mahdottomuuksia pääse heilumaan ja se kitakin pitäisi rakennella jotenkin... pitäisikö moinen ajatus kokeilla käytännössä vai unohtaa kokonaan..?
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

mL200 sanoi
ja vielä vinssistä, kun sitäkin saattaa talvella joskus tarvita ::) eli onnistuisiko semmoinen ajatus, että vinssiin sovitepala kiinni paksusta levystä johon hitsaisi kunnolla kiinni lenkin. eli teoriassa sitä voisi käyttää molemmissa päissä autoa, kun on se lenkki. lenkistä johonkin kiinni (vetokoukku, edessäkin on jokin koukku, tms) ja sitten vain vinssailemaan. tietysti jotenkin pitäisi suunnitella se nii, että ei ihan mahdottomuuksia pääse heilumaan ja se kitakin pitäisi rakennella jotenkin... pitäisikö moinen ajatus kokeilla käytännössä vai unohtaa kokonaan..?
Plus sähköt jotenki pikakytkennällä..
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

(welmu) sanoi
Plus sähköt jotenki pikakytkennällä..
Onhan noita valmiitaki pikapetejä vinsseille olemassa. Ottaa valmiista mallia jos itse haluaa rakennella halvemmalla. Isoja trukkiliittimiä ovat käyttäneet noissa siirreltävissä virityksissä. Paksut kaapelit vaan tyrkylle molempiin päihin autoa. Ei kovinkaan hankala rakennettava. Todistetusti toimiiki. Jossain safarilla näin ku oli kahteen eri autoon rakennettu pikakiinnitysvalmius vinssille eteen ja taakse. Vinssi oli yhteiskäytössä ja heittelivät sitä edestä perään ja autosta toiseen ku tarve tuli.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Meinaspa se säikäyttää tänään. Pakkasta reilut -30, liikkeelle ja jonkin matkaa ajettua öljyn varoitusvalo syttyi. Sammui saman tien ja kohta uuestaan syttyi. No sammahti saman tien. Onneksi olin menossa huoltsikan ohi ja eikun sinne. Konepelti selälleen ja öljyn mittatikku pompannu ylös, öljyä oli ruikkinu ihan huolella :seina Epäilys yhen puhelun jälkeen suuntautu huohotinletkun puolelle. No se irti, osittain tukossa mutta ei täysin. Sitten huohotinputken adapteri irti turbon imuputkesta.. se oli jäätyny niin umpeen ku olla ja voi :( Ei muuta ku sulattelemaan, onneksi selvis säikähyksellä tällä kertaa :) Enää ei muuta kuin se, että konehuone on "vähän" öljynen ;D Positiivista oli se, että olin sopivasti huoltsikan kohalla mistä sai öljyä heti ja vian paikallistaminen kävi nopeasti. Ja hyvissä ajoin välhähtää näköjään pajeron öljyn varoitusvalo :)
Oishan tämäki episodi voinu päättyä huonolla tuurilla vaihtomoottorin ettimiseen.........
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

pitänee varmaankin ite rassata tuo letku auki ennenku menen starttaa pajen käyntiin, seissyt nyt kovien pakkasten aikaan toista viikkoa ja kerran kävin ajelemassa sillä... ettei käy hassusti.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Pajeron talvikäynnistys on kyllä omalta kohdalta täysi nolla jos ei anna webaston hurista ainakin vartin verran silloin kun pakkasta on -20 tai enemmän... Oliskohan siitä hehkut menneet kun startti pyörii iloisesti mutta turhaan ennen kuin webasto on lämmittänyt tarpeeksi pitkään?
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Susihukka sanoi
Pajeron talvikäynnistys on kyllä omalta kohdalta täysi nolla jos ei anna webaston hurista ainakin vartin verran silloin kun pakkasta on -20 tai enemmän... Oliskohan siitä hehkut menneet kun startti pyörii iloisesti mutta turhaan ennen kuin webasto on lämmittänyt tarpeeksi pitkään?

ite en kyllä edes viitti alkaa starttaa autoa ku autoa (joka on oma) ilman lämmitystä jos on yli -10 pakkasta. ihan sama kuin se asia, että kaikille vehkeille, koneille ja autoille tulee annettua ensin tyhjäkäyntiä ja lopussa kans tyhjäkäynti. oli kyseessä kesä tai talvi, bensa tai diisseli vehje.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

En minäkään viitti jos on vaihtoehtoja, mutta tässä tapauksessa pointtina on että se ei ole edes mahdollista. Lähinnä vaikka jotain hätätilanteita silmällä pitäen, auto ei vain käynnisty. Sen takia voisi siihen vähän perehtyä...
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Pajero lähtee hehkuttamattakin käyntiin, kunhan sahaa tarpeeksi laitetta säälimättä. Eri asia riittääkö akuissa jerkku pyörittää jäistä myllyä käyntiin tai sulaako startista paikat ennen käynnistymistä. Voihan ne hehkut mitata tai testata ottamalla irti ja antamalla sopivaa virtaa suoraan tulpalle.

Hätätilanteita varten pilotti on kaveri... ;D ;D :driver
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

oma pajero ainakin lähtee lämmittämättä käyntiin parissakympissä parin päivän seisomisen jälkeen. joutuu vaan hehkuttelemaan noin minuuttin. (väärät hehkut vakiosysteemillä, hehkuttaa puoli minuuttia kerrallaan.)
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

no lähtee varmasti monikin vekotin käyntiin, esim king cabit on tästä hyviä esimerkkejä. -30 ja senkus näyttää avainta. :nykii mutta onko siinä järkeä...? omasta mielestäni ei, mutta kyllä ite järjestän kyydin vaikka jollain muulla konstilla. onhan välillä kyllä niitä pakkosaadakäyntiinjustnyt- starttauksiakin, itelläni viimeeks gemssin kans -26 pakkasta ilman lämmitystä ja kesäöljyillä.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

juu ei tuota ihan huvikseen tuu nuin tarttailtua mut oli tosiaan pakkotilanne.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

No mulla porisee lohkolämppärit jo nollan kieppeillä, tuli vaan koitettua tuo pajeron käynnistyvyys viime talvena kun oli öljyt syylärissä, remppa tiedossa siis ja lämppärinvastus räjähti samaan kasaan. Vituttiko, oi kyllä. Kiinnostiko, ei todella. ;D
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Ei kyllä ilman lohkolämmitintä viitti käynnistellä ellei aivan pakko jostain kumman syystä. Ennen oli l-200 4wd, eräänä talvena oli viikon seissy (auto) ;D ja vimoset vuorokaudet pauttiarallaa -30, pahaa teki mutta pakko oli. Oli samassa rytäkässä ovien lukot jäässä..onneksi oli toho 8) Oli se l-200 kyllä karu lähtemään kovilla pakkasilla käyntiin, siis positiivisessa mielessä :)
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Täytyypä tsekkaa nuo hehkut kun jos tulee tilanne missä pitää vaan saada olosuhteista riippumatta auto käyntiin ilman 30min webaston hurinaa niin olis kiva että käynnistyis! Toivottavasti ei tartte, kylmäkäynnistykset tuntuu vaan niin ilkeiltä ja sit sitä huomaa mielessään pyytelevänsä autolta anteeksi kun näin sitä rääkkää... ;D
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Ja sitten kun hoksaat niiden hehkujen olevan päin mäntyä jostain syystä, teet siihen nappihehkun ja 11v berun hehkut paikalleen. Loppuu niidenkin kanssa pelaaminen siihen paikkaan.

Nuo kaikenmaailman tarviketulpat kun ei pelaa sen juuri oikeanlaisen vastuksen haluavan hehkuboksin kanssa sitten yhtään, niin menee tulpat timanttitiskihommiksi ja se on kallista se.
 
Vs: pajero ja talvi ominaisuudet

Pidetään mielessä et noita hehkuja, tänks ;D

Muuten kuin tuo kevyt käynnistysproblematiikka, niin tämä talvi on ollut muutenkin... mielenkiintoinen ajaa miun Pajerollani ::) On ollut kolmessa neljästä kardaanin ristikosta väljyyttä, huomasin kun nelivedon kytki niin alkoi ravistaa vähän mutta selkeästi. En kehdannu nelikolla siis ajellakkaan ettei sieltä sen enempää hajoaisi... mutta ei tässä vielä kaikki! Painavalla takavetoisella autolla ajelu oli vasta puoli voittoa :p Renkaat kun ovat kuluneet nastattomiksi nastarenkaiksi, niin niitten pito jäällä on jotain aivan infernaalista yhdistettynä pelkkään takavetoon :seina

No nyt sentään etukardaanin ristikot on vaihdettu joten nelikkoa voi käyttää. Nelikko versus takaveto ovat kuin eri maailmasta, tänään just viimeks ajelin huvikseni takavedolla ja totesin sen taas! Tietenkin tämän asian voi hyvinkin korjata se, kun ostan uudet talvirenkaat tai ainakin toivon niin! Uskon kyl et silloin viittii ihan iloisesti lähteä risteyksestä takavedollakin ilman että risteyksen toiselle laidalle pääsyyn tuhraantuisi yli kymmentä sekuntia ;D Kunhan vaan pitää tilannenopeudet alhaalla, noilla renkailla tuollainen auto ei todellakaan pysähdy ihan hetkessä jos alla on jäätä lumen sijasta... :-\
 
Takaisin
Ylös Bottom