Pajero vetoautona

  • Viestiketjun aloittaja pauli_kankanen
  • Aloituspäivämäärä
P

pauli_kankanen

Guest
::)Onkohan joukossa tietoa , kokemusta tai mielipiteitä millainen Pajero on vetoautona?Olisi mukava saada asiasta aikaan keskustelua. :eek:
 
Se mitä edellisellä Pajerolla tuli asuntovaunua vedettyä, niin hyvin se perässä tuli minne ikinä ajoinkin. Jaksoi vetää vaunun keskellä talvea Levin huipulla sijaitsevalle caravan-alueelle. Myös 5-vaihteella kärsi vaunua vetää, johtuen varmaankin vahvemmasta Canterin tekniikkaan perustuvasta laatikosta. Joskaan en tosin pitkää matkaa vetänyt 5-vaihteella, johtuen siitä että vaunu alkaa helposti heijaamaan yli 90 km/h:n vauhdissa ja eihän vaunun kanssa edes saa ajaakaan kuin 80 km/h. Olen kuullut juttua, että vanhemmilla (vm-88 ja vanhemmat) ei laatikko kestäisi 5-vaihteella vaunun vetämistä. Uudemmilla malleilla, kuten Pate tuolla sinun Sportilla, tuskin laatikko-ongelmaa on odotettavissa.
Nykyisellä Pajerolla en ole vielä vaunua päässyt vetämään, mutta ensi kesänä olisi tarkoitus vaunun kanssa lähteä Norjaan kuukaudeksi, joten siellä Norjan vuoristoteillähän se sitten joutuu kunnolla "tulikokeeseen".

Kovastihan Pajeroa tunnutaan käyttäävn esim. hevosvaunujen veturina, asuntovaunujen veturina kuin myös isompien esim. autokärrjyen veturina, joten en usko että Pajero nyt ihan susikaan on veto-autona.

Jopa nämä monet off-road harrastajat, jotka eivät arvosta Pajeroa maasturina ovat kehuneet pajeroa hyväksi veto-autoksi, mitä olen lukenut.
 
Jep noilla vanhempien Pajeroiden "pienillä" laatikoilla ei kannata vetää vitosella missään nimessä vaikka jaksamisen kanssa ei tule ongelmaa. Menee laatikko solmuun ;D

Mutta eikös kuormien vedossa uusissakin päde se juttu, että käytetään mielellään suoraa vaihdetta vedettäessä?
 
pätee, ainakin kaikki joita olen kuullut suosittelevat ylivaihteiden välttämistä vetohommissa.

Jos Pajero miehet luulee että laatikot hajoaa vain Mitsuissa, niin käykää kysymässä vaikka Ford, Fiat tai Nissan hepuilta, niin kyllä ne laatikot saa rikki niistäkin (fordissa ei tarvii edes yrittää pahemmin). Eikä ainakaan transitin tapauksessa syy voi olla voiman runsaudessa....
 
Niko Päivinen sanoi
Jos Pajero miehet luulee että laatikot hajoaa vain Mitsuissa, niin käykää kysymässä vaikka Ford, Fiat tai Nissan hepuilta, niin kyllä ne laatikot saa rikki niistäkin (fordissa ei tarvii edes yrittää pahemmin).

Pitää varmasti paikkaansa tuo, että laatikko hajoaa muissakin kuin mitsuissa, eikä Pajeron laatikko varmaankaan huonoin ole, ainakaan minun mielestä. ;)
 
V.Taavila sanoi
Jep noilla vanhempien Pajeroiden "pienillä" laatikoilla ei kannata vetää vitosella missään nimessä vaikka jaksamisen kanssa ei tule ongelmaa. Menee laatikko solmuun ;D

Mutta eikös kuormien vedossa uusissakin päde se juttu, että käytetään mielellään suoraa vaihdetta vedettäessä?

::)Olen samaa mieltä Taavilan kanssa vetoasiasta.Vitosella voi kyllä vetää kun ei rasita liikaa,eikä kierrokset laske liian alas..Jos on pitkiä nousuja kannattaa kyllä vaihtaa ajoissa neloselle,muuten saattaa tulla kyllä ikäviä yllätyksiä.
 
Ymmärsit nyt väärin mitä tarkoitin :-\

En nimittäin suosittele vitosen käytöä missään vaiheessa kuormaa vedettäessä. Pajeroissahan on juuri se ongelma, että se jaksaa vetää viitos vaihteellakin ilman, että huomaat itse minkään olevan pielessä ennenkuin on myöhäistä.
 
"Pajeroissahan on juuri se ongelma, että se jaksaa vetää viitos vaihteellakin ilman, että huomaat itse minkään olevan pielessä ennenkuin on myöhäistä."

Wau, tämän luettuani olen entistä varmempi, että saksan seisoja joutaa vaihtoon (tai paaliin) ja racing teamin veto autoksi hommataan Pajero (mieluummin pakuksi katsastettu). Kyllä voortissa meinaan ainakin huomaa millä vaihteella vaan vetäessä, että jotain on perässä.....
 
ja yhtälailla moksahtaa hiassen tai jenkkivanin laatikko jos vitosella tai od:lla vetää traileria tai isoa asuntovaunua :p
mitenhän mahtaa muuten tuon -03 ducaton loota kestää 5:sta trailerin kanssa, tosin vauhtiakin on silloin jo 110 ennenkuin se jaksaa vetää 5:lla ;D
 
ei ainakaan vanhempien ducatojen loota kestä: tiedän tapauksen jossa asuntoautosta lojahti 5-vaihde 2 kertaa peräjälkeen... eikä sillä edes hinattu mitään....

joo ja huomasin että pitää olla 110 joo, en meinannu tyhjällä transistorilla pysyä trailer-racing teamin perässä... ;)
 
ducaton vitos vaihdehan on ihan legendaarinen.... Töissäkin yks hemmo on kironnut sen suohon. Toinen juttu ducatossa on käynnistyksen esto. ;D
 
joo ja huomasin että pitää olla 110 joo, en meinannu tyhjällä transistorilla pysyä trailer-racing teamin perässä... ;)

eiku se oli toi sun kärrys kun tyänsi, kokeile josko se ransukin intoutuisi yli 105km/h vauhtiin ;D
 
Meillä on hinattu tuolla intercoolerilla matkaaja 8004 Sx vaunua joka painaa noin 1200 kg, siihen tietty päälle 4 ihmisen kamat ja eväät eli aika paljon tulee painoa, nelosella olen pääasiassa vetänyt, vain alamäissä käytän vitosta. Toissakesän helteillä alkoi lämmöt nousta jos nopeus kasvoi yli 90 km/h, saattaa olla visco menossa?

Voima riittää hyvin, mukava muisto tuli jostain vaasan suunnalta kun joku jenkkimaasturi (bronco tms) peräkärryn kanssa lähti ohittamaan ylämäen ohituskaistalla ja kun se tuli vierelle laitoin kolmosen päälle ja savua putkeen, alkoi siitä jenkistä kuulua meteliä kun se yritti päästä ohi mutta jäi taakse peräkärryineen ja mulla oli sentään vaunu koukussa...

Sitten ollaan hinailtu jenkkivenettä joka painaa noin 1500kg ilman traileria,kokonaispainoksi tulee ehkä 1900 kg, sen kanssa pitää jo olla tarkkana ettei kärry vie autoa ja renkaissa pitää olla kunnolla ilmaa, 80 km/h on senkanssa ihan max vauhti.

t:kristian
 
Takaisin
Ylös Bottom