Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
no sitten on alettava sitä etsimään samontein ::)

mutta iski toinen juttu kun menin auton alle rasvamonttuun... oli entinen omistaja ilmeisesti öljypohjaa takas laittaessaan/irroittaessaan hajottanut 2-3 pultin kierteet, koska nämä puuttuivat. tiivistemassaa oli kylläkin törsätty vähän enemmän. nyt sitten alkaa tihuttaa sieltä välistä öljyä. eli, onko niissä ihan perus 6mm kierre vai jokin muu? pitää koittaa kierretappia sinne, josko sitten sais pultin ja kiristettyä sen.
 
mL200 sanoi
no sitten on alettava sitä etsimään samontein ::)

mutta iski toinen juttu kun menin auton alle rasvamonttuun... oli entinen omistaja ilmeisesti öljypohjaa takas laittaessaan/irroittaessaan hajottanut 2-3 pultin kierteet, koska nämä puuttuivat. tiivistemassaa oli kylläkin törsätty vähän enemmän. nyt sitten alkaa tihuttaa sieltä välistä öljyä. eli, onko niissä ihan perus 6mm kierre vai jokin muu? pitää koittaa kierretappia sinne, josko sitten sais pultin ja kiristettyä sen.

normaali 6mm, helicoil on ihan hyvä vaihtoehto jos on kierteet menny ja haluaa oikean kokoisen pultin paikalle :peukku
 
jep, pari pulttiahan siellä on poikki. toinen sijaitsee laturin korvallisen etupuolella eli ennen kulmaa. ja toinen puuttuu ihan kokonaan toiselta laidalta, sieltä ei tiputa ja molemmat on poikki.
eli onko tuossa laturin kohdalla jotakin heikkoa kohtaa vai vuotaakohan vaan sitten tiivistemassan välistä...?
itelläni ei ihan sopivan kokoisia avaimia yms löytynyt ja aika on taas melko rajallinen, joten pitänee huomenissa kilautella, et kuka/mikä korjaamo tekis kierteet siihen. ja onkohan öljypohjaan saatavana ihan oikeaa tiivistettä vai pitääkö laittaa tiivistemassatökötillä?

ja motonetistä löytyi ainankin öljypohjan tiiviste, 8.5€uroo.
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

ja itse en ajan puutteen takia ala itse tuota korjailemaan... eikä näköjään oikeen kukaan muukaan kahteen viikkoon. melkein kolmen paikkakunnan korjaamot kävin läpi; "tää vuos jo täys", "vajaan kahen viikon päästä", "se voi olla lohko alumiinia ja pultti kova, joten se voi mennä vi*uiks. eli kannattanee kysyä moottorikoneistamolta, niiden heiniä tommoset."

joo, että sellasta.
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

mL200 sanoi
ja itse en ajan puutteen takia ala itse tuota korjailemaan... eikä näköjään oikeen kukaan muukaan kahteen viikkoon. melkein kolmen paikkakunnan korjaamot kävin läpi; "tää vuos jo täys", "vajaan kahen viikon päästä", "se voi olla lohko alumiinia ja pultti kova, joten se voi mennä vi*uiks. eli kannattanee kysyä moottorikoneistamolta, niiden heiniä tommoset."

joo, että sellasta.

pultit on normi pulti, lohko on valua, päädyt mm öljypumpun kohta on alumiinia
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

no sitähän minäkin vähän kuuntelin sen autokorjaajan höpinöitä... että pajerossa alu lohko :nykii ;D

mutta nyt tarkempien putsailujen ja testien jälkeen totesin öljyvuodon tulevan jakopään tiivisteestä. eli se etuosa koneesta, joka on pulteilla kiinni. alimmaista tiukattuani se hieman tyrehtyi, mutta seuraava onkin jo sillei, että pitäis napata laturi edestä...

selventävä kuva olis tietysti pitänyt olla, mutta jäi ottamatta :-\
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

sitten kyllä kannattaa kyllä ruveta stefojen vaihtoon ei tee hyvää se öljy jakopään remmeille
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

melko varmaankin. on vaan edellisen omistajanjäljiltä tuo jakopään remppa+stefat. ja ajettu sen jälkeen n. 8tkm
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

Osa tarvike stefoista ei kestä edes tuota 8000 kilometriä...
Orkkis kampuran etupään stefa timanttitiskillä n.10€ ja takapää n.30€.
Tp-akselin ja nokan stefat oli alle kympin kpl.
Pieni hinta siitä ettei tarvitse heti uudelleen purkaa :)
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

Imperio sanoi
Osa tarvike stefoista ei kestä edes tuota 8000 kilometriä...
Orkkis kampuran etupään stefa timanttitiskillä n.10€ ja takapää n.30€.
Tp-akselin ja nokan stefat oli alle kympin kpl.
Pieni hinta siitä ettei tarvitse heti uudelleen purkaa :)

Minkä valmistajan stefoja originaalit oli? Jännityksellä olen odottanut, että milloin alkaa tp akselin tarvikestefa valskaamaan. Kaikki muut stefat meni ihan nätisti paikalleen, mutta siinä stefassa oli akselinreikä jostain syystä aavistuksen liian pieni. Tunnin ähräsin sitä paikalleen kunnes tajusin tehdä paperisuppilon jonka kanssa se sinne lopulta sujahti. Kokeilin siihen toista tarvikestefaakin, joka oli eri valmistajan, mutta yhtä kireä sekin oli.
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

Ei havaintoa valmistajasta mutta kaksi kertaa on pitänyt kokeilla tarvikkeita ennenkuin olen uskonut pysyväni orkkiksissa...
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

kertokaas viisaammaat, (kun ei aikaisemmin ole tullut purettua pajen konetta!) että mitähän tuolle kannattanee tehdä?

mitä kaikkea tarviaa purkaa? jos siis eletään siinä toivossa, että olis tarvikestefoja mennyt sieltä... oisko räjäytyskuvaa?
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

500€ sis. työt jakopääremppa... kuulemma. mutta taas jotain uutta, jakohihna on ainaski täysin kuiva...?

joo, no etsitään vielä syyllistä muualta ja samalla ajetaan vikaa ulos.
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

No tuota tuleekohan se öljy sitten päätylaipan vai öljypohjan välistä jos ei tule stefoista? Eikä se voi tulla jos jakopää on kuiva.
Vertailuna kuva tuosta omasta 1g:n koneesta..
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Moottori4/IMG_7935.JPG
 
Vs: Pajeron öljypohjan vuoto/puuttuvat pultit

se valuu tuohon laturin korvalliseen. ei niinku sen yläpuolelta, mutta ei oikeen niinku öljypohjan tiivisteestä. mutta jälkimmäistä kyllä pidän enemmän syyllisenä.

ja siis juurikin tuosta laturin korvallisen takaanta, päätylaipan halkeaman kohdalta. päätylaipan alimmaista pulttia tiukkasin, niin vähän vähemmän tulee öljyä. eli voihan se olla sen päätylaipan tiivistekkin.
 
Takaisin
Ylös Bottom