Pajeron -90 pitkät valot kateissa!!

juke

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2008
Vaihettu on nyt uusi valokatkaisin mutta edelleen pitkät ei pala eikä myöskään pitkien merkkivalo syty, onko pitkille oma valorele jossain?
 
Vs: Pajeron -90 pitkät valot kateissa!!

Ei saa tolkkua, sen releen löysin mikä lampun ja akun välissä. Siinä menee molemmat kärjet kiinni. Pitkiä kun rämpyttää viiksestä niin lyhyet palaa koko ajan eikä vaihdu pitkiksi? Onko pitkille joku oma rele jossain?
 
Vs: Pajeron -90 pitkät valot kateissa!!

Lähde mittaamaan vaikka sieltä polttimon kannalta että tuleeko virta ja seuraa johtoja että missä se katkos tapahtuu. Ja tarkista että maadotukset on kunnossa eikä hapettuneet.
 
Vs: Pajeron -90 pitkät valot kateissa!!

Tulee virta siis pätkille. Lyhyet palaa koko ajan huolimatta pitkien valojen viiksen asennosta. Eli ei katkea syöttö lyhyille ja siirry pitkille. Valoviiksikin vaihdettu. Rele purettu ja toimii mut nyt epäselvää onko valoille jossain toinenkin rele?
 
Vs: Pajeron -90 pitkät valot kateissa!!

Ainakin omassa -94 Eclipsessä lyhyet valot palavat aina, oli sitten pitkät päällä tai ei. Eli niiltä ei katkea jännite lainkaan muutakuin parkki- tai 0-asennossa. Jos Pajerossa on sama juttu niin silloin ei kannata murehtia tuota lyhysten valojen katkeamattomuutta, voi ehkä auttaa etsimään vikaa oikeammasta paikasta.

edit: Kuulostele kuuluuko mistään releen napsahdusta (kojelaudan sisältä tai konehuoneesta) kun vedät pitkät päälle. Kun vedät viikseä vain vähän eli "vilautat" pitkiä niin releen ääni ei pitäisi peittyä viiksen napsahduksen alle. Voit ehkä löytää releen tällä tavalla. Omassa autossa on muistaakseni kaksi relettä. On valojen päärele joka kytkee valoille jännitteen kun valot laittaa 1-asentoon, ja pitkillä on oma rele.
 
Vs: Pajeron -90 pitkät valot kateissa!!

Mikez sanoi
Ainakin omassa -94 Eclipsessä lyhyet valot palavat aina, oli sitten pitkät päällä tai ei. Eli niiltä ei katkea jännite lainkaan muutakuin parkki- tai 0-asennossa. Jos Pajerossa on sama juttu niin silloin ei kannata murehtia tuota lyhysten valojen katkeamattomuutta, voi ehkä auttaa etsimään vikaa oikeammasta paikasta.

Pajeron valot on h4 ni pitäs sammua lyhyet kyllä kun pitkät laittaa päälle. Tuossahan on maaohjatut valot että seki voi sotkea vähän mittailuja.
 
Vs: Pajeron -90 pitkät valot kateissa!!

Bazeeba sanoi
Pajeron valot on h4 ni pitäs sammua lyhyet kyllä kun pitkät laittaa päälle. Tuossahan on maaohjatut valot että seki voi sotkea vähän mittailuja.
H4 on omassakin autossa, mut ei mikään katko lyhysiä valoja edes sähkökaavion mukaan :) Mitä vähän ihmettelin, kun mun mielestä lyhynen ja pitkä ei saisi palaa yhtä aikaa. Tosin isän Volvossa (-01) palaa lyhynen ja pitkä samaan aikaan myös, mut siinä on H7. En tiedä sitten Pajeron valoista.

Juuri toi maaohjaus on asia mikä pistää ainakin oman ajattelun täysin solmuun, insinöörinä ja sähkösuunnitteluakin tekevänä tuo tuntuu lähes satanismilta tai joltain :p Mut joo, H4 lampun kannalla pitäisi olla kahdessa nastassa (sekä lyhyen että pitkän puolen) +12V maita vasten aina kun on valot 1-asennossa. Valoviiksi katkoo pitkän puolen nollaa. Eli siis lampun kannan nastoista löytyy jatkuva +12V (lyhyet+pitkät), jatkuva maa (lyhyille valoille) ja katkottu maa (pitkille). Näin siis omassa autossa.
 
Vs: Pajeron -90 pitkät valot kateissa!!

Pajerossa ei tosiaan ole mitään valomuistia, eli pätkät kierretään valokatkaisimesta päälle. Mikään rele ei anna ääntä kun vilauttelee pitkiä eikä myöskään pitkien merkkivalo vilahda. Mistään en löydä infoa onko jossain toinen rele?
 
Takaisin
Ylös Bottom