Pajeron etu ylä tukivarsi

khonkonen

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2007
Onkos kukaan perehtynyt ton osan sielun elämään sen tarkemmin? Katsastusmies löysi kyseisestä osasta taaemman helan väljyyden. Purimme tukivarren irti, mutta yllätykseksi siellä mitään helaa edes ollut. Sellanen ihme pultti missä sisä ja ulkopuolinen kierre. Tarvikeliikkeen luettelo ei tuntenut mitään helaa kyseiseen osaan, eikä edes koko tukivartta. Pitääkö nöyrtyä ja mönkiä timanttiosille vai onko joillakuilla jotain tietoa asiasta?

Selailin muuten nettijussin kuvat läpi ja siellä oli kuva tukivarresta, mutta siitä ei ollut edes pultteja irrotettu purkukuvassa.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Oiskohan se sisäkierre rasvanipalle? Ainakin mulla tuossa -84 on näköjään rasvanipat molemmissa päissä. En ittekkään ole purkanu tota pulttia irti niin heloista en tiedä.


Ois kai se aika loogista että siel ois helat ettei siittä kulu tuo koko tukivarsi, mutta asiaan perehtyneet kertokoot enemmän.
Jos siihen ei nyt sitten löydy mistään niitä heloja, niin voisko siihen sorvauttaa sellaiset vai kannattaisko vaihtaa turvallisuuden vuoksi koko tukivarsi?
Jos otat yläpallon irti, mutta se pultti on vielä paikallaan niin tuntuuko siinä edes välystä? Ei ne katsastusmiehet aina oikeassa ole.

Tässä taas hyvä esimerkki siittä että nuo rasvanipat ei ole koristeita. Eipä ole tuommosta ongelmaa vielä vastaan tullu. En tiedä miten khonkonen on alustaa rasvannu, mutta edellinen omistaja ei oo tainu muistaa ollenkaan.

Edit: Pikkusen fiksumman kokoinen kuva.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Piru ku ei tullu näpsittyä kuvia siitä kun purin sen, mutta kyllä se sisä kierre on sille osalle, joka on rungossa kiinni. Väljyys on erittäin selvä siinä tukivarressa, näkee ihan silmällä sen, eikä auttanut rasvaaminen. Pitää mennä käymään timanttiosissa ensi viikolla sitä kyselemässä. Ei siellä ollut minkäänlaista helaa, enkä oikeen keksinyt mihin väliin siihen sellaisen sorvauttasikaan.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

No nyt selkis tämäkin asia. Eli hela on se osa jossa on se rasvanippa päässä. Kuten tuossa kuvassakin hyvin näkyy. Timanttiosistahan se löytyi uusi 27 euron hintaan. Se helan ulkokierre on se joka kuluu niin menee väljäksi. Näin ne asiat selviää. Näppään huomena kuvan siitä ku nyt en muistanu ja osa jäi autoon.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

jaa.. aina oppii uutta. En ole itse tuota käyttänykkään auki, vaan irrottelin sen kok hässäkän rungosta silloin. Ei oikein suostunu aukeamaan nuo mutterit. Eli onko ne nyt just nuo helat..
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

khonkonen sanoi
Timanttiosistahan se löytyi uusi 27 euron hintaan.

mulla kävi sama homma katsastuksessa. mutta sainkin timanttitiskiltä tinkimättä 22€/kpl
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Noniin on nämä foorumit hyviä paikkoja. Aina löytyy apu, ei tartte yksin pähkäillä. Mulla kävi juuri sama homma, ja nyt oon tuskaillu kun ei mistään tahdo saada heloja/puslia tuohon. Timanttiosilla tässä ilmeisesti tarkoitetaan merkkiliikettä vai mitä? Paikallisesta merkkiliikkestä kerkesin jo kysyäkin, mutta sieltä noheva varaosamyyjä ilmoitti että ei saa erikseen mitään tuohon tukivarteen vaan täytyy hankkia koko tukivarsi? Tä?

Eli mistä hommasitte tuon osan?
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

No oulussa mitsubishin merkkiliike on Aine Oy tai Veho. Jossainpäin suomea Wemix. Eli mitsubishin merkkiliikkeestähän tässä puhutaan.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Oulustako ite hankit osan vai mistä tuon oulun keksit? Oulusta kuiten kysyin, mutta häätyy mennä uudestaan kärttämään. Ihmetyttää kun kertaalleen myyjä jo sano että ei saa mitään erikseen siihen tukivarteen.

Sähellystä.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

knato sanoi
Oulustako ite hankit osan vai mistä tuon oulun keksit? Oulusta kuiten kysyin, mutta häätyy mennä uudestaan kärttämään. Ihmetyttää kun kertaalleen myyjä jo sano että ei saa mitään erikseen siihen tukivarteen.

Sähellystä.

Kummasta liikkeestä kysyit?
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Melkein arvasinkin. Ei Aine myykään uusia mitsuja mutta huolto ja varaosat on ja kyllä helat ja tapin saa siihen tukivarteen.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Asiaa. Aineelle siis huomenna. Kiitokset. Mun on hankala löytää tuosta Vehosta mitään positiivista sanottavaa... eri merkin parissa on tullut enimmäkseen asioitua siellä.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

lahden mega-autosta hain itse. sanoi heti että koneelta ei löydy räjäytys kuvaa jossa olisi kyseisen helan varaosanumero, on jossain vanhoilla mikrofilmeillä. mutta ne olikin laittanut sen varaosanumeron siihen ekan varaosamyyjän tietokonepöytään jollain tarralla.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Muistin juuri noiden helojen varaosanumeronkin, eli MB109643 ja tappi MB109539.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

tiitus sanoi
Olispa tollasistakin tarkat mitat nii vois tehä niitä. :)

Juu aineeltahan minäki sen hakin. En usko et oisivat ainakaan helppoja tehdä ite. On meinaan aikamoinen keksintö toikin, jota helan nimellä myydään. Voisin sanoa sitä erikois tapiksi, jossa kierteet niin sisä, kuin ulkopuolellakin. En tietenkään tiedä kuinka taitava olet sorvaamaan.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Moi! Vaihdoin viikonloppuna uuden. Lammin Varaosassa sanottiin, ettei tarvikkeena saa, joten tilasin uuden. Auto piti saada liikkeelle. Vanha tukivarsi petti, onnekseni hiljaisessa vauhdissa. Edellisenä viikkona kävin Hesassa ja uutta lahdentietä mennen-tullen 120 km/h :eek:. Ei tuntunut mitään vikoja. Kulki tasaseen, kun juna. Oli ollut enää sen kiinnityspuolen tapin (joka siis katkesi) ja pallon varassa. Oikea puoli tukivarresta oli lahonnut aikaisemmin täysin.Oli siis poikki! :nykii. Olen hengissä. Hinta mahtavat 217 euroa. Onneksi toinen ja isot alimmaiset on hyvässä kunnossa.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

jaa semmosta remonttia teit. meinasinkin että teit jotain isompaa remonttia. t:pajero jossa on oranssit vanteet.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Onko kaikissa pajeroissa samanlaiset tapit ja helat? (siis näissä hieman vanhemmissa pajeroissa)
Itselläni on -91 2,5 tdic pitkä vanhakoppa.
Kävin Vaasan käyttöautossa ja sieltä löysivät koneelta rekkarin perusteella vaan koko ylätukivarren heloineen, noilla ugen antamilla varaosanumeroilla löytyi kyllä osat mutta eivät osanneet sanoa varmasti että sopivatko ne autooni.
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

asiasta kolmanteen mutta aattelimpa mainita :D mulla kävi niinki karusti että katkes koko tukivarsi :D toinen varsi aivan poikki ja toinen puolet kiinni nii pysty onneksi kotia ajaan... hirvee paukahus kuulu ja rengas oli ihan vinossa.. melko ruosteista rautaa pitää olla ku normaalisti vaan risteykseen hidastin :D lähteekö se irti ku ottaa vaan nipat ja nuo isot mutteri pois? muistaako kukaan noitten mutterien kokoa ku pitää huomenna ottaa hallilta mukaan oikeen kokonen lenkki?
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

Tosta näkee kuvan heloista: http://www.sloopweb.com/style/frame/templates7/product_detail.asp?lang=2&customer_id=2292&name_id=98803&content_set=color_1&rid=53689&id=308680
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

http://viewitem.eim.ebay.fi/MITSUBISHI-PAJERO-MK1-8291-UPPER-WISHBONE-SUSPENSION-ARM-NEW-LEFT/220967744297/item

Tuossahan näkys olevan aika edullinen tukivarsi.. ainaki näyttäs että ois oikia tiiä sitte nuista :D

Kuskin puolelle tarvis tosiaan uuen ku näkyy menneen tuhannen palasiksi koko varsi joka kohasta...

nuita 32mm muttereita yritin aukoa vaa ei muutaku kätesä teloin niin taitaa helppoiten irrota ku löysää nuo 2 tuossa tangossa olevaa pulttia jotka pitää tuon kiinni rungossa ja sitte vaan pallonivelestä se mutteri poisa..
 
Vs: Pajeron etu ylä tukivarsi

MVa~1 sanoi
Oiskohan se sisäkierre rasvanipalle? Ainakin mulla tuossa -84 on näköjään rasvanipat molemmissa päissä. En ittekkään ole purkanu tota pulttia irti niin heloista en tiedä.


Ois kai se aika loogista että siel ois helat ettei siittä kulu tuo koko tukivarsi, mutta asiaan perehtyneet kertokoot enemmän.
Jos siihen ei nyt sitten löydy mistään niitä heloja, niin voisko siihen sorvauttaa sellaiset vai kannattaisko vaihtaa turvallisuuden vuoksi koko tukivarsi?
Tukivarsirakene on peruja vanhoista ameriikkalaisista. Siinä on "laakeriholkeissa" kierre sekä sisä- että ulkopuolella. Minulla oli ensimäisenä autona Ford Customline -53 sivuventtiili V8:lla ja ihan sama rakenne. Kun katsastuksessa todettiin väljyyttä, kiersin holkin kerrallaan irti, tinasin sen sisältä ja kiersin rasvan kanssa paikalleen. Visu tuli ja läpi meni. Ilmeisesti on ajateltu eräänlaista "itsekiristävää" rakennetta nivelille. Tukivarsi puristuu hieman ja kierteet pysyvät "aina tuntumassa, ei välystä". Säätynee samalla olkatapin takakallistuma?
 
Takaisin
Ylös Bottom