Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Totta, mutta eikö palikan tulisi silloin olla vaan sisään joustaneella puolella autoa ? Mahdollinen hyöty sisään joustaneella puolella mielestäni kaikkoaa ulosjoustaneeseen puoleen verrattaessa. Ulosjousto se on tärkeämpää, ei se jäykkäakselikaan auton alla käyttäydy samalla tavalla kuin keskeltä nivelöity traktorin etuakseli.MVa~1 sanoiei lisää, ei, mutta sisäänjoustoa lisää ja sitämyötä laajentaa tuota jouston liikerataa. Jos toinen rengas vaatii ulosjoustoa, niin yleensä toinen on silloin sisäänpainuneena. Näillä palikoilla saadaan ennemminkin se renkaiden välinen korkeusero mahdollisimman suureksi äärijoustossa..
Pajeron jos ajaa ristiriipuntaan, niin kyllä se eturengaskin painuu rajoitinta vasten sisään
No joo ottaahan se tietty kiinni pohjaanlyönti kumiin.. Tuleehan siinä sauvaa säätämällä lisää liikerataa vaikka periaatteessa "väärällä" puolella onkin.. Joo, kun oikeen väännetään rautalangasta niin kyllähän tää toimenpide alkaa tuntua koko ajan tarpeellisemmalta ;DRisukeulan säätöhän on kompromissi joustavuuden ja maavaran väälillä. Haetaan ulosjoustoa niin paljon kuin mahdollista, mutta rajan tullessa vastaan otetaan loput sitten sisällepäin
tiitus sanoiPitäiskö alkaa sorvaamaan... ;D
Noh niillä mennään mitä mitsunöörit on aikanaan suunnitelleet.
hiukan kun sais rahnaa nii tilais jäykkä-akselisen mitsun ja sais eri lähtökohdat.
MVa~1 sanoiethän sekota masa- nyt etupään joustoa koko auton joustoon. Vai onko Aussit saanu 3.Gen etupään joustaan muka noin plajon? Toki onhan se mahdollista, mutta vaatii 2* pidemmät etuvetoakselit. Siis tuossa mittasin etuakselin liikeradan, ja jos runko on suorassa, niin eturenkaista toinen voidaan nostaa 20 cm ylemmäksi kuin toinen jos oletetaan, että siinä alasjäävässä on joustot ulkona niin kauas kuin nivelet kestää..
Kyllähän koko 1.Gen saa joustamaan tuon ½metriä ku etupäästä löytyy jo puolet siittä ja takana on jäykkä akseli, niin saa joustamaan aina siihen asti, että koko kippo kaatuu..
Eii välttämättä, ainakaan liikaa, tulee turhan kaatumaherkkä, joku hyvä kompromissi se on tehtävä.masa- sanoiEhkä sitten kannattaakin panostaa taka-akselinmaksimijouston lisäämiseen,
MVa~1 sanoiEi kellään sattuis olemaan kuvaa tuommosesta esim HJ60:sen etukartaanissa käytetystä tuplaristikkoratkaisusta tai sitten mahollisuutta tutkia ja mitata, että kuinka jyrkkään kulmaan se taipuu niin, että pyörii ja toimii vielä.
Nyt ois muutama idea, että heittää akselit ahistamasta joustoa, mutta tuo tuplaristikko ja ennenkaikkea se kuulamysteeri siinä on ratkaisun avain.. Ihan semmosenaa en ole tuota silti kopioimassa. Ei kai kellään ole vetoakselissa ristikoita ;D
Tuossa offipalstaa sellaillessani löysin tälläisen jutun:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55087
Eli Hummerihan on myöskin erillisjousitettu, mutta tosin portaalinavoilla... Hyvin utopistinen ajatus., mutta ehkä tälläiset voisi virittää Pajeroonkin. Grin
MVa~1 sanoiEdelleenkin kääntää pyörimissuunnan, eli ois 5 vaihetta taakse ja yksi eteen + ei tuo sitä kaivattua joustoa lisää..
MVa~1 sanoiOiskohan 2.G pajerosta yhtä helppoa laskea etuperää alemmas kuin 1.G:ssä on. Mulla on siihen palikat jo valmiina, mutta en ole vain varma, onko ne paikoillaan autossa vai lojuuko jossain tallin nurkassa. Ei tarkkaa muistikuvaa, että millä kiinnikkeillä tuli kasattua tuo etuperä tuonne paikoilleen.
Niko Päivinen sanoiEi kai pelkillä gen 2 tukivarsilla sitä joustoa tule lisää, yleensähän niillä vaan korjataan pieleen menneitä pyöränkulmia, silloin kun vääntösauvat on ruuvattu ääreensä?
Mutta gen 2 tukivarret + balljoint flip voi jo vähän tuodakin. 5 cm kuulostaa kyllä paljolta siihenkin, mutta kaikki vähäkin mitä saa, on aina plussaa.
Tämä taitaa olla ainoa järkevä toteutus tuolla omalla akselilla. Voisko tuota ylätukivarren kiinnitystä muuttaa runkopalkin alapuolelle, niin ei tarvis tota yläpalloon tehtyä patenttia käyttää? Vääntösauvoilla heittäisin samalla lintua ja jotkut sopivat coiloverit iskareiksi. Murikan pudotushan tuossa on välttämätöntä, mutta helpoimmasta päästä toimenpiteitä kuitenki.Niko Päivinen sanoiMinkä tahansa porttaalinavan kanssa tulee ongelma kokonaisvälityksestä, sekä yleensä, että myös etu- ja taka-akselin saamiseen samalle välitykselle.
Etujousituksen korottaminen, eräs lähestymistapa (liitekuva). Tukivarsien lisäksi täytyy kyllä tiputtaa muutakin tavaraa, ohjaus, etuperä.. tuo yläpallon-navan välinen korokepalikka on kyllä.... :-\
Janne sanoiTämä taitaa olla ainoa järkevä toteutus tuolla omalla akselilla. Voisko tuota ylätukivarren kiinnitystä muuttaa runkopalkin alapuolelle, niin ei tarvis tota yläpalloon tehtyä patenttia käyttää? Vääntösauvoilla heittäisin samalla lintua ja jotkut sopivat coiloverit iskareiksi. Murikan pudotushan tuossa on välttämätöntä, mutta helpoimmasta päästä toimenpiteitä kuitenki.
No eihän tästä katulaillinen tule näillä muutoksilla muutenkaan, niin sama kai se on korottaa sitte kunnolla jos kilvettömän mettävehkeen rakentaa. Saattaahan tuo hyvin ja huomaamattomaksi tehtynä joltaki puusilmäkatsurilta mennä läpiki, kun ei kaikkea kerro ;DNiko Päivinen sanoiAika samansuuntaisia ajatuksia itselläkin. Runkopalkki on vaan aika korkea, korotuksesta tulee aika reilu, jos tiputtaa ylätukivarren runkopalkin alapuolelle..
No jos näin on niin laillinenhan tuo on. Coilovereitahan löytyy sopivia alkuperäsen iskarin kiinnikkeisiin, eli lenkki alapäähän ja tappi yläpäähän. Eri pituisinakin löytyy ja jopa säädettävinä. Mites jousituksen muutokseen suhtaudutaan jos kierrejousi tulee vääntösauvan korvaajaksi. Vai jättääkö vääntösauvat paikoilleen ja vääntää ne vaan niin löysälle kuin mahdollista, niin menis coiloverit "lisäjousina". Pitää vaan siirtää vääntösauva tässä tapauksessa tulemaan jakolaatikon kannatinpalkin alapuolelta.Niko Päivinen sanoiKyllä kai runkoon saa tehdä kiinnikkeitä itse... eli kyllä sen voisi saada katulailliseksi. Vrt. se miljoona nelilinkkiasennusta, kaikki korvakkeet niihinkin on tehty itse.
Tukivarsien kanssa on nihkeämpää, esim. se coilovereiden vaatima kiinnike alatukivarteen on jo aika rajatapaus. Mutta nätisti kun tekee, niin menee varmasti "huomaamatta" leimalta läpi....
Janne sanoiJos tarvii vääntösauvat jättää, niin jätetään malliksi ja sorvataan boorit pois niin ei ainakaan vaikuta coilovereiden säätämiseen Milläs sen vilpin näkee Ei oikiasti millään.
Ajoneuvon jousitustyypin saa vaihtaa erityyppiseksi
Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa, ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä säädetyin ehdoin.
Runkomuutoksissa on käytettävä tarkoitukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinnitettäviä valmisosia. Hitsattaessa on käytettävä rungon perusaineelle soveltuvia hitsauslisäaineita ja hitsaustapaa. Runkorakenteen sekä kiinnikkeiden ja korvakkeiden liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava kasvaneet rasitukset. Hitsaussaumat on varauduttava tarvittaessa esittämään tarkastettaviksi viimeistelemättöminä.