- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Lahti
Jees, tuli vaihdettua Naperoon (-89 td-ic) jakohihna, tasapainoakselin(=TP)-hihna, molemmat kiristäjät.
Työn tuoksinassa(kin) tein mm. seuraavia huomioita:
-älä ryhdy hommaan yksin, tarvitset apukäsiä joissain työvaiheissa
-varaa kampuran hihnapyörää varten sopiva, matala ulosvetäjä (oli kovassa).
-kun jakopää on levällään, on helppo vaihtaa vesipumppu ja nokan tai kampuran stefa, eli kannattaa varautua osien puolesta myös näihin hommiin, jos pumpun tai stefojen kunto epäilyttää. (itse jätin pumpun vaihtamatta kun se vaikutti varsin hyväkuntoiselta). Varaa ruuvilukitetta kampuran hihnapyörän pulttia varten.
-ennen töiden aloittamista, oikeastaan minkään konehuoneessa tehtävän työn, leikkaa sopivasta letkusta hieman tuulihakaa pidempi pätkä ja pujota se tuulihakaan. Itse tajusin tämän vasta kolmannen osuman jälkeen. Se tuulihaka on terävä ja sen verran mukavassa paikassa, että myös verta saa kupolista esiin sopivalla osumalla...
-pidä purkaessa osat ja pultit järjestyksessä ja huomioi mm. miten kiristäjien jouset asettuvat. Ota tarvittaessa kuvia.
-tuulettimen "tunneli" jäähdyttäjän edestä kannattaa ottaa ensimmäisenä pois ja se pitää HALKAISTA (kaksi pulttia sivuilla) ennenkuin se mahtuu tulemaan pois
-ohjaustehostimen pumpussa on niiden kahden etummaisen lisäksi takana yksi pultti, joka pitää löysätä, jotta saa hihnan pois.
-kampuran alimmaisen hihnapyörän pultin saa nätisti löysälle pitkällä (750mm) jatkovarrella, jonka pujotat runkopalkin ja simpukan välistä niin, että se nojaa runkopalkkiin (kuskin puolelle siis). Sitten nykäiset sammutus-solenoidin piuhan irti ja hivautat virta-avaimesta (moottori pyörähtää myötäpäivään-> pultti löystyy).
-varo murjomasta jäähdytintä työn kuluessa, suojaa se tarvittaessa.
-ennen hammashihnojen irroittamista jakomerkit on käännettävä paikoilleen -TP-hihnan lukitusreikiä ei todellakaan ole helppo löytää lohkon kyljestä, mutta ei tarvitsekaan jos kääntää merkit paikoilleen ennen purkamista ja varoo liikuttamasta hihnapyöriä (onnistuu kyllä).
-purkuvaiheessa kiristäjät saa löysälle toisen vetäessä vanhasta hihnasta toisen kiristäessä pultin, jolloin kiristäjä lukittuu "löysä" asentoon.
-alimmat TP-hihnan merkit on hieman hankala nähdä, epävarmuus riivaa asentajaa, mutta sitten kun hetken järkeilee, niin kyllä ne menevät paikoilleen.
-vanhaa hihnaa voi käyttää hyväksi uuden kiristäjän lukitsemisessa "löysä" asentoon ennen uuden hihnan asennusta, TP akselin hihnan tapauksessa.
-jakohihnan kiristäjän sain itse "löysä" asentoon vääntämällä sitä sopivan ohuella puulistalla, kaverin lukitessa mutterin räikällä. Jakohihnan kiristäjä on oltava TÄYSIN auki-asennossa jotta saat uuden hihnan murjomatta paikoilleen.
-uutta jakohihnaa paikoilleen laittaessa huomaat ruiskupumpun ajoitusmerkin siirtyneen -se siirtyy heti kun hihnan irroittaa, sitä kiristää joku jousi tai nestepaine tms. Kun laitat uuden hihnan, käännät vain merkit kohdalleen ja pyöräytät hihnan järjestyksessä -ruiskupumppu-nokka-akseli-kampura-kiristäjä. Co-mechanic on hyödyksi tässäkin työvaiheessa.
-muista päästää kiristäjät "kireä" asentoon JA lukita ne sen jälkeen sillä mutterilla / pultilla.
-tarkista ajoitusmerkkien asento moneen kertaan asennuksen kuluessa ja asennuksen jälkeen, pyöritä kone ympäri ennen käynnistystä ja tarkista vielä kerran.
-käytä kampuran alahihnapyörän pulttiin lukitetta kasatessa.
-tuulettimen tunnelin yläosa, vesipumpun hihnapyörä ja visko tuuletin pitää pujottaa samalla kertaa paikoilleen. Sitten tunneli kiinni ja askartelemaan hihnapyörän ja tuulettimen kanssa (juu on tosi kiva pikku homma)
Työn tuoksinassa(kin) tein mm. seuraavia huomioita:
-älä ryhdy hommaan yksin, tarvitset apukäsiä joissain työvaiheissa
-varaa kampuran hihnapyörää varten sopiva, matala ulosvetäjä (oli kovassa).
-kun jakopää on levällään, on helppo vaihtaa vesipumppu ja nokan tai kampuran stefa, eli kannattaa varautua osien puolesta myös näihin hommiin, jos pumpun tai stefojen kunto epäilyttää. (itse jätin pumpun vaihtamatta kun se vaikutti varsin hyväkuntoiselta). Varaa ruuvilukitetta kampuran hihnapyörän pulttia varten.
-ennen töiden aloittamista, oikeastaan minkään konehuoneessa tehtävän työn, leikkaa sopivasta letkusta hieman tuulihakaa pidempi pätkä ja pujota se tuulihakaan. Itse tajusin tämän vasta kolmannen osuman jälkeen. Se tuulihaka on terävä ja sen verran mukavassa paikassa, että myös verta saa kupolista esiin sopivalla osumalla...
-pidä purkaessa osat ja pultit järjestyksessä ja huomioi mm. miten kiristäjien jouset asettuvat. Ota tarvittaessa kuvia.
-tuulettimen "tunneli" jäähdyttäjän edestä kannattaa ottaa ensimmäisenä pois ja se pitää HALKAISTA (kaksi pulttia sivuilla) ennenkuin se mahtuu tulemaan pois
-ohjaustehostimen pumpussa on niiden kahden etummaisen lisäksi takana yksi pultti, joka pitää löysätä, jotta saa hihnan pois.
-kampuran alimmaisen hihnapyörän pultin saa nätisti löysälle pitkällä (750mm) jatkovarrella, jonka pujotat runkopalkin ja simpukan välistä niin, että se nojaa runkopalkkiin (kuskin puolelle siis). Sitten nykäiset sammutus-solenoidin piuhan irti ja hivautat virta-avaimesta (moottori pyörähtää myötäpäivään-> pultti löystyy).
-varo murjomasta jäähdytintä työn kuluessa, suojaa se tarvittaessa.
-ennen hammashihnojen irroittamista jakomerkit on käännettävä paikoilleen -TP-hihnan lukitusreikiä ei todellakaan ole helppo löytää lohkon kyljestä, mutta ei tarvitsekaan jos kääntää merkit paikoilleen ennen purkamista ja varoo liikuttamasta hihnapyöriä (onnistuu kyllä).
-purkuvaiheessa kiristäjät saa löysälle toisen vetäessä vanhasta hihnasta toisen kiristäessä pultin, jolloin kiristäjä lukittuu "löysä" asentoon.
-alimmat TP-hihnan merkit on hieman hankala nähdä, epävarmuus riivaa asentajaa, mutta sitten kun hetken järkeilee, niin kyllä ne menevät paikoilleen.
-vanhaa hihnaa voi käyttää hyväksi uuden kiristäjän lukitsemisessa "löysä" asentoon ennen uuden hihnan asennusta, TP akselin hihnan tapauksessa.
-jakohihnan kiristäjän sain itse "löysä" asentoon vääntämällä sitä sopivan ohuella puulistalla, kaverin lukitessa mutterin räikällä. Jakohihnan kiristäjä on oltava TÄYSIN auki-asennossa jotta saat uuden hihnan murjomatta paikoilleen.
-uutta jakohihnaa paikoilleen laittaessa huomaat ruiskupumpun ajoitusmerkin siirtyneen -se siirtyy heti kun hihnan irroittaa, sitä kiristää joku jousi tai nestepaine tms. Kun laitat uuden hihnan, käännät vain merkit kohdalleen ja pyöräytät hihnan järjestyksessä -ruiskupumppu-nokka-akseli-kampura-kiristäjä. Co-mechanic on hyödyksi tässäkin työvaiheessa.
-muista päästää kiristäjät "kireä" asentoon JA lukita ne sen jälkeen sillä mutterilla / pultilla.
-tarkista ajoitusmerkkien asento moneen kertaan asennuksen kuluessa ja asennuksen jälkeen, pyöritä kone ympäri ennen käynnistystä ja tarkista vielä kerran.
-käytä kampuran alahihnapyörän pulttiin lukitetta kasatessa.
-tuulettimen tunnelin yläosa, vesipumpun hihnapyörä ja visko tuuletin pitää pujottaa samalla kertaa paikoilleen. Sitten tunneli kiinni ja askartelemaan hihnapyörän ja tuulettimen kanssa (juu on tosi kiva pikku homma)