Pajeron laatikko

mikatrogen

New Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2005
Pajero 2.5 td -88

Alko vaihteet vähän "ulvomaan". Kaikki muut paitsi nelosvaihde pitää sellasta ääntä kun ajaa. Vedättäessä pitää enemmän ja kun nostaa kaasua niin että veto vähenee niin ääni lähes häviää.

Taitaa olla tuttu vika pajeroissa. Mitä olis tehtävissä.

Öljyjä en vielä ole kattonut. Miten vaihdelaatikon öljyjen tarkastus tapahtuu ja mistä sinne lisätään tarvittaessa.

Voiskos joku viisas neuvoa....
 
Vs: Pajeron laatikko

Jep, vitosella alkanut vieno vinkuna on evolvoitunut susimaiseen ulvontaan kaikilla muilla vaihteilla vedätettäessä paitsi nelosella (ja pakilla ;D ).
Lienee siis laatikkojuNppa edessä tuon sivuakselin laakerin vaihdon myötä? Mitäs muuta kannattaa samalla rähinällä vaihtaa, esim. synkrorattaita etc.? Kyseessä siis -90TD ns. "canter" lootalla, kytkin on about 100tkm sitten uusittu ja toimii vimosen päälle hienosti, joten ei välttämättä tule niitä hiluja uusittua. Vaihtolistalla on jo kampuran stefa, joka laskee läpi.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan asiantuntevista ja kustannustehokkaista laatikonkorjaajista/korjaamoista Uudenmaan liepeillä. Eli itse kyllä irroittelen laatikon ja kuskaan rempattavaksi.

-Ville
 
Vs: Pajeron laatikko

Eikös se Canterin laatikko ole kestävämpi ja valurautaisilla kuorilla.
Autokorjaamo jarrupoljin oy:stä ainakin sai niitä "ns.Calantin" pajeron
laatikoita korjattuna ja rikkinäinen vaihto palautuksena takaisin.

Sako
 
Vs: Pajeron laatikko

Se virheellisesti Canterin laatikoksi kutsuttu V5MT1-laatikko on kestävämpi, mutta ei todellakaan ole valurautaisilla kuorilla. Ja kyllä senkin rikki saa.

EDIT: höpö höpö, ei se ainakaan alumiinikuorilla ole.
 
Vs: Pajeron laatikko

Mistä mahtaa käsitys valurautakuorista tullut? Ja miksi Tamgears mainitsee ns. Canter-vaihteiston olevan valurautainen, vanhempi ns. Galant-vaihteisto olisi alumiinikuorinen.

http://www.tamgears.com/ ja sieltä vasemmalta sopiva Mitsu.
 
Vs: Pajeron laatikko

Niko Päivinen sanoi
Se virheellisesti Canterin laatikoksi kutsuttu V5MT1-laatikko on kestävämpi, mutta ei todellakaan ole valurautaisilla kuorilla. Ja kyllä senkin rikki saa.

Ihan miellenkiinnosta, mitähän ainetta tuo mahtaa olla, kun pelkkä kuori painaa ihan sikana (toim. huom. kontrastina: komentoijan mielestä alle 130 kg ihmiset punnitaan neuvolassa ;D ;D )
 
Vs: Pajeron laatikko

Canterissa se loota onkin varmaan rautakuorinen, ja Pajeron lootaan käy varmaankin joitain samoja laakereita tai muita osia -> virheellinen päätelmä, että myös Pajeron loota on valurautaa.

Ja kyllä se alumiinikin painaa, jos sitä on tarpeeksi. Ja maasturin lootissa sitä yleensä on.
 
Vs: Pajeron laatikko

Sanotaan niin jotta IC malleissa eli "canter" niin itse vaihteiston kuori on jotain valurautaa tai muuta sellaista ja kytkinkoppa on alumiinia tai jotain sen näköistä.
 
Vs: Pajeron laatikko

Se on mukava tietää, että jumppauksen kohteeksi tuleva laatikko on ehkä valurautaa, ehkä ei. Tai sitten alumiinia. Tai yhdistelmä näistä, mutta jok. tap. painava ;D
Noh, jahka saan ton ruåtsinraudan niputettua (oli talven projektina ja vielä ns. "osissa", kun toi Pajen laatikko teki temput), niin aloitellaan Pajeron lootan työstö.

Kuinkahan paljon tuohon tarvitsee "erikoistyökaluja", vai riittääkö ihan normaalit ulosvetimet? Ja onko kuinka kellosepäntarkkuutta vaativaa hommaa? Jos kokeilisi itse tuota uudellen laakerointia...nykyiset kokemukset "laatikkorempoista" kun ei ole kovin kummoiset: vanhan polven 900 Saabin laatikon perämurikan siirto lootasta toiseen.

-Ville
 
Vs: Pajeron laatikko

No, oon varmaan muutaman kerran tän kirjottanu, mutta:

laakeri ulosvetimen tarviit, tai normi ulosvetäjästä (huom. hyvästä) hiot jalat pohjiltaan tasasiks, lisäät jalkoja yhteen kiristävät pultit tjms.
iso, mielellään suora, lenkki jotta saat laatikon pääakselin mutterin auki.

eipä oikeestaan muuta..... tarkkuutta JA rauhallisuutta, nimittäin pelkkien laakeriden vaihto ei toden näköisesti ole pitkä ikäinen ratkaisu, ei mulla ainakaan ollu.

totaali purku, pesu ja puhdistus + kytkin / pääakselin neulalaakerin vaihto kannattaa tehdä samalla ....
 
Vs: Pajeron laatikko

pajeron ns."canter" lootan muutamaan kertaan irroittaneena voin sanoa että se on alumiinia ja sen pystyy kyllä ilman nostureita ottamaan pois ja laittamaan takas. olen tenhyt tuossa omassa pihassa hammaskehän vaihdon ja silloin otin koko laatikon pois alta.
 
Vs: Pajeron laatikko

OffiOnPajero sanoi
pajeron ns."canter" lootan muutamaan kertaan irroittaneena voin sanoa että se on alumiinia ja sen pystyy kyllä ilman nostureita ottamaan pois ja laittamaan takas. olen tenhyt tuossa omassa pihassa hammaskehän vaihdon ja silloin otin koko laatikon pois alta.
Jos se itse laatikon kuori on alumiinia niin sitten se ei ole alkuperäinen -90 IC Pajeron laatikko. Shogun mallissa on alumiinia se kuori mutta laatikkokin on eri. IC-mallissa kytkinkoppa kyllä on alumiinia tai jotain sen näköistä.
 
Vs: Pajeron laatikko

Olin väärässä, Uge oli jälleen kerran oikeassa. Tutkin jarruputkia vaihtaessa lootaa tarkemmin: tämä ns. Canterin lootan runko on todellakin jonkin sortin rautaa. Tai sitten japsit ovat keksineet alumiinilaadun, joka ruostuu. ;D

Olin aiemmin raaputellut vain kytkinkoppaa (alumiinia) ja olettanut erheellisesti koko kopan olevan alumiinia.
 
Vs: Pajeron laatikko

sako sanoi
Eikös se Canterin laatikko ole kestävämpi ja valurautaisilla kuorilla.
Autokorjaamo jarrupoljin oy:stä ainakin sai niitä "ns.Calantin" pajeron
laatikoita korjattuna ja rikkinäinen vaihto palautuksena takaisin.

Sako

Eikös jollain kohtalotoverilla, siis mitsulla matkaavalla ollut karvaita kokemuksia Jarrupoljin Oy:stä

Mulla tosin on Kouvolan moottorikoneistamosta vielä karvaampia kokemuksia eli en suosittele enään kenellekkään kyseistä nysväämöä.
 
Vs: Pajeron laatikko

Noniin, piti käydä reilu vuoden päivät ulkoisilla mailla hakemassa motivaatiota ja jostain ihmeen syystä Pajeron laatikko ei ole itsestään korjaantunut ladon takana autoa seisottamalla ??? ;)
Loota on nyt irti ja pukilla, tarttis saada vielä kuoret aukikin, että pääsee laakereita vaihtelemaan. Tamgearssilta saanee passelit laakerit ja stefat edukkaasti, mutta mistäpä löytyisi jotain vinkkiä tuon lootan avaamiseen? Pultit auki ja kun järki loppuu niin väkivalta kehiin ei liene se paras taktiikka?
Haku löysi keskustelun 2004 vuodelta, jossa oli linkkiä vanhemman "pikkulootan" korjausoppaaseen, mutta "yllättäen" se linkki ei enään toiminut. Eli kaikki vinkit lootan sisukalujen penkomiseen tai linkkivinkit johonkin lootan korjausoppaisiin tms. olisi nyt kova juttu! Kiitos ja kumarrus jo etukäteen vastauksista :peukku
 
Vs: Pajeron laatikko

Juu, eli tämän näköistä tavaraa löytyi lootan sisuksista:

http://www.elisanet.fi/stormbacka/alkavaa_vauriota01.jpg

http://www.elisanet.fi/stormbacka/alkavaa_vauriota02.jpg

http://www.elisanet.fi/stormbacka/pepsodent01.jpg

??? Mitenhän se nyt noin on mennyt? Ei pitäis ainakaan liian tehon takia porsia :p
Muuta en oikein keksi, kuin että edellisen turaajan toimesta ei ole hammaskosketus osunut ihan kohdilleen. Laatikko oli selkeesti avattu ennenkin, tai sitten Mitsun lootatehtaalla käytettiin rutkasti punasta silikoonia...
Onkos muut Pajeromiehet löytäneet tuon näköistä apuakselia (vai mikälie ryhmäpyörästöakseli se nyt oli...) lootansa syövereistä?
 
Vs: Pajeron laatikko

Oiskohan joku joskus yrittänyt korvata tuon öljypropun liianpitkällä pultilla ja vastannut tuohon rattaaseen. Sitten on pyöräytetty ja rusahtanut. Korjaustoimenpide on ollut lyhyemmän propun vaihto, kokeilu että toimiiko... toimiihan se ja eiku kovaa ajoa tai myyntiin koko roska.
 
Vs: Pajeron laatikko

Veikkaisin että Jannen arvio on oikea - ei tuollaista vauriota synny muuten kuin "sorvaamalla" ;D. Näkyy vielä "syyllisen" paikkakin ihan selvästi kuvassa ;D.
 
Vs: Pajeron laatikko

Ihan mahdollista, mutta ihmeen pitkään tuo kesti oletetun vaurion jälkeen :)
On nimittäin ollut meikäläisellä ajossa vajaa 40tkm tuo Pajero, viimeiset ehkä 5tkm laatikko hieman ulvoi, loppua kohden ulvoi jo vähän enemmän kuin hieman, mutta liikkui kuitenkin ongelmitta omin voimin lootan irroitukseen asti.

Ainakaan sinä aikana kun tuo on meikäläisellä ollut ei ole proppua vaihdettu, eli damage on siis tullut aiemmin. Lootaan olen kerran ölpät vaihtanut. No, sama se, p*skanahan tuo on, eli uutta laatikkoa tai akselia pitäisi jostain saada edukkaasti tai menee Pajero lihoiksi.
 
Vs: Pajeron laatikko

Mulla olis täysin remontoitu (galantin) laatikko, jossa jakarikin vielä kiinni. Ajoin laatikko rempan jälkeen sillä n.puoli vuotta kunnes kone leikkas kiinni...Ostin varaosa auton josta vaihdoin koneen sekä uudemman mallisen (canter) laatikon ja tämä täysin kunnostettu laatikko jäi ylimääräiseksi ja onkin maannut tallissa parisen vuotta.

Jos tosta nyt 650€ sais... (laakeri remontti 2006 makso reilu 1000€) Paketti Espoossa.

Puh.0405731284

T:Aarne
 
Vs: Pajeron laatikko

shishkebab sanoi
Mulla olis täysin remontoitu (galantin) laatikko,...

Jos tosta nyt 650€ sais... (laakeri remontti 2006 makso reilu 1000€) Paketti Espoossa.

Juu, taisinkin sulta ehkä parisen vuotta sitten hakea tuohon omaan Pajeroon puhaltimen kotelon yms. kojelaudan sisushiluja muodottamiksi sulaneiden tilalle, kun meinasin polttaa koko laitoksen hitsaillessa ::)
Kiitoksia tarjouksesta, mutta valitettavasti vaan tuohon hintaan joutuu skippaamaan. Vaikka onkin varmasti hyvä loota, niin pari hunttia pois hinnasta niin katsellaan uudemman kerran :)
Eli toistaiseksi plääni olisi hommata Tamgearssilta uusi akseli (248€) ja sen laakerit (n. 20€/kpl), eli yhteensä kolmisen sataa menisi noihin. Toki pienenä muttana vielä se, että löytyykö pääakselista jotain damagea johtuen tuosta apuakselin hammaspyörän "kuoriutumisesta", jolloin lootan korjaaminen uusilla osilla on jo aika lailla järjetöntä, koska ei tuo Pajero ole tällä hetkellä "välttämätön", eli ilmankin pärjätään. On vaan kunnossa ollessaan sen verran etevä peli, että ihan vähällä ei tee mieli kuitenkaan luopua :driver
 
Vs: Pajeron laatikko

Hmmm, no pistetään riita poikki ja sovitaan 550€ hinnaks? ;)

Tamgearsilta homma olis siis ilman synkroja,tiivisteineen 500€ hujakoilla...En muista vaihdettiinko multa kaikki syncrot, mutta ainakin 1-2 vaihdettiin, joten mielestäni aika kilpailukykyinen hinta olis toi 550€?
 
Vs: Pajeron laatikko

Juu, kiitoksia vaan, mutta jätän tällä kertaa väliin. Eli siirrän tuon porsineen laatikon eläkkeelle, tänään tarkoitus hakea ehjä loota persaukiselle budjettiystävälliseen hintaan ;) Katotaan kauan se sitten kestää.
Kiitoksia vielä kaikille ohjeista, tarjouksista yms.!
 
Takaisin
Ylös Bottom