Pajeron mittarista ääntä

model88

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2007
Sijainti
Pohjois-Karjala
Onko kellään tietoo? Pajero vm.-1990 2.5 ICTD nopeusmittarista kuuluu naputtava ääni n. 40 km/h nopeudessa. Autolla ajettu 325 tkm. Ääni kuuluu varsinkin nyt kylmemmillä keleillä ja häviää kun auto lämpiää sisältä. Olisiko kellään esiintynyt samanlaista ääntelyä ja onko selvinnyt mistä johtunut?
 
Vs: Pajeron mittarista ääntä

Kokeileppa tehdä tuo ohjeen mukainen huolto,itsellä poistui jurinat ja neulan hyppiminen tuolla.
http://www.mitsubishi4wd.com/foorumi/index.php/topic,299.0.html
 
Vs: Pajeron mittarista ääntä

Meinasit että kaikki tietoa kaipaavat rekisteröityy tuonne?
 
Vs: Pajeron mittarista ääntä

Slider sanoi
Meinasit että kaikki tietoa kaipaavat rekisteröityy tuonne?
Enpä tuota hoksannut,vaikka onhan tuo niin monessa muussakin paikassa. Jottei nyt kukaan saa mitään traumoja ja menetä elämän iloaan niin tuossa tuo ohje.
Nopeus mittari alkoi temppuilemaan kun vauhti kasvoi yli 50km/h,eli viisari pomppi hillittömästi kylmänä,jurisi kuin laakeri olisi menossa renkaasta ja näytti jo 60km/h vauhdissa 140km/h,kiihtyvyys oli ainakin kohdallaa ;D Tosin tasottui kunhan lämpesi tuo vaijeri vähän.
Tällainen vika jos tulee muille niin tässä ohjeet kuinka siitä voi päästä eroon,korjaantui myös jo aiemmin ollut pieni heiluminen neulasta.
Purku
Homma alkaa mittariston irroituksella,ensin irroitat alapuollella olevat kaksi ruuvia. Mittariston takana,tuulilasi puolella,oleva muovikotelo lähtee meisselillä vääntämällä irti,tämän kopan alta pitäis löytyä vielä yksi ruuvi. Sen jälkeen irroitat kaikki mittaristoon tulevat johdot sekä nopeusmittarinvaijerin ja hoblaa,mittaristo on kädessäsi.
Mittariston irroituksen jälkeen könyät auton alle ja irroitat vaijerin laatikon kyljestä,sellainen alumiininen pyöreä "mutteri",papukaija pihdit ovat tähän aivan ehdottomat. Kun mutterin saa auki ja vaijerin pään pois laatikosta tulee vaijeri pois kuorestaan helposti vetäisemällä alaspäin.
Puhdistus
Sitten puhdistat mittarin vaijerin kaikesta p*skasta,esim itsellä oli ruostetta yms. kerääntynyttä likaa, puhdistusaineena bräckleen tai Whürtin jarrukliineri on todella pätevää ainetta tähän. Sen jälkeen puhdistat paikoilleen jääneen kuoren,myöskin samaa ainetta reilusti sisään ja seurailee milloin auton alle valuu vain puhdasta puhdistusainetta. Samalla kannattaa puhdistaa myös itse mittaristossa oleva vaijerin paikka
Voitelu
Vaijeri kannattaa voidella jollain moottoriöljyllä,itse käytin 5W-40,eli vaijerin vain upottaa öljyyn ja antaa olla siellä tovin. Moottoriöljyä siksi ettei kerää p*skaa niin paljon kuin nämä silikooni pohjaiset rasvat esim. HHS ja on kylmänä notkeampaa. Samalla kun vaijeri marinoituu öljyssä,on hyvä kaataa vaijerin kuoreenkin vähän öljyä voitelun takaamiseksi. Mittariston voi voidella kuivavaseliinilla koska se ei kerää niin paljoa p*skaa kuin HHS. Öljyä sinne ei passaa kaataa koska se valuu sitten joka paikkaan ja voi tuhota mittariston muuten.
Kasaus
Voitelun jälkeen työnnät vaijeri takaisin kuoren sisään,saattaa vähän ahdistaa muutamassa kohdassa mutta nitkuttelemalla menee.
Sitten vain mittaristo kiinni,kasaus päinvastoin kuin purku ja nauttimaan toimivasta mittaristosta 8)

Tämä ei tietenkään korjaa poikki olevaa vaijeria taikka rikkinäistä mittaristoa mutta tuon heilumisen,jurinan ja utopisen näyttämän.
 
Takaisin
Ylös Bottom