Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle
Ei ole aivan sama mihin päin pyörii. Välityksen rattaat on suunniteltu pyörimään (ja kestämään) pääasiallisesti/parhaimmin yhteen suuntaan, joka on tietenkin se suunta johon ne pyörivät kun autolla ajetaan eteenpäin. Koska autoa peruutetaan ainoastaan hiljaisella nopeudella ja matkasta ehkä 0,001%, väärinpäin pyörimisestä ei ole hampaille haittaa. Ei vaihdelaatikonkaan pakkirattaita ole mitoitettu kestämään samaa kuin eteenpäin vievien vaihteiden rattaita. Jos perän rattaat pistetään pyörimään jatkuvasti väärään suuntaan, tai jos välityksen pikkupyörä käännetään alhaalta (öljyn seasta) ylös kuivaan pyörimään, perän kesto ei ole enää sama kuin "oikein" asennettuna. Autoinsinöörit voivat kertoa lisää noista rattaiden pyörimissuunnista, hampaiden kulmista ja lujuuksista, minun tietoni loppuvat tuohon.
Jos lontoo sujuu, niin amerikan pojat ovat sivunneet aihetta tässä artikkelissa:
http://77cj.littlekeylime.com/Dana60.htm
Jos kyseessä on joku offi-viritelmä, jolla ajetaan muutama hassu kilsa metsässä ja hitaalla nopeudella, perän ylösalaisin kääntämistä voisi harkita. Sillä tavalla muistaakseni Suomessakin tehtiin rallicrossiin ensimmäiset 4wd Porschet: bemarin murikka eteen ylösalaisin.
Helppoa se takaperän sovittaminen eteen ei ole, tekee sen miten hyvänsä.