pajeron perämurikka etumurikan tilalle

road star

New Member
Liittynyt
11 Elokuu 2007
onko kukaan istuttanut pejeron takaakselia etuaksein tilalle. ajattelin voisiko se onnistua jos ottai etuperästä ne jäykät osat ja laittais ne taka murikkaan. sitten vaan paikalleen ja ois kitkalukko myös edessä. niin tietääkö kukaan asiasta mitään. vai täytyykö rueta kokeilemaan!
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

Ei onnistu.

Ongelma 1 :etuperä ja takaperä ovat täysin eri kaliiberia, takaperän rattaat ja lukko eivät sovi etuperän kuoriin.
Ongelma 2: takaperää ei voi kääntää eteen, koska pyörimissuunta menee vääräksi
Ongelma 3: jos takaperän kaikesta huolimatta sovittaa eteen ja kääntää sen ylösalaisin, jotta pyörimissuunta on oikein, perän voitelu ei toimi suunnitellulla tavalla.

Kannattaa lukea aussien foorumeita, siellä on Pajeron lukkoja käsitelty laajemmin. Linkkejä esim seuraavassa threadissa:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19596.0
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

hienoa tehtävä on siis melko mahdoton. tuosta pyörimis suunnasta eikös se ole aivan sama mihin päin pyörii voihan sita pakittaakkin. no riski se on mikä kannattaa ehkä!
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

Ei ole aivan sama mihin päin pyörii. Välityksen rattaat on suunniteltu pyörimään (ja kestämään) pääasiallisesti/parhaimmin yhteen suuntaan, joka on tietenkin se suunta johon ne pyörivät kun autolla ajetaan eteenpäin. Koska autoa peruutetaan ainoastaan hiljaisella nopeudella ja matkasta ehkä 0,001%, väärinpäin pyörimisestä ei ole hampaille haittaa. Ei vaihdelaatikonkaan pakkirattaita ole mitoitettu kestämään samaa kuin eteenpäin vievien vaihteiden rattaita. Jos perän rattaat pistetään pyörimään jatkuvasti väärään suuntaan, tai jos välityksen pikkupyörä käännetään alhaalta (öljyn seasta) ylös kuivaan pyörimään, perän kesto ei ole enää sama kuin "oikein" asennettuna. Autoinsinöörit voivat kertoa lisää noista rattaiden pyörimissuunnista, hampaiden kulmista ja lujuuksista, minun tietoni loppuvat tuohon.

Jos lontoo sujuu, niin amerikan pojat ovat sivunneet aihetta tässä artikkelissa:

http://77cj.littlekeylime.com/Dana60.htm

Jos kyseessä on joku offi-viritelmä, jolla ajetaan muutama hassu kilsa metsässä ja hitaalla nopeudella, perän ylösalaisin kääntämistä voisi harkita. Sillä tavalla muistaakseni Suomessakin tehtiin rallicrossiin ensimmäiset 4wd Porschet: bemarin murikka eteen ylösalaisin.

Helppoa se takaperän sovittaminen eteen ei ole, tekee sen miten hyvänsä.
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

masentavan murskaava vastaus. mitä nyt ei tietoa. pajeroihin ei vissiin ole eteen oikeen saatavilla tasauspyörästön lukkoja?
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

saa kyllä mutta siinä täytyy hyödyntää halpaa dollaria........... eli jenkeistä sellasia saa.... ainaki... :peukku
yhden olen tavannut urani aikana... :)
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

mikäs tuo pajeron perän malli on dana? osais katella peremmin!?
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

Ja kitkalukko eteen on aika hazardi viritys jos meinaa ajaa viel maantiellä. Ei välttämättä enää käänny liukkaalla mihinkään vaan työntää joka mutkan suoraan.
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

no jostakin on tingittävä. miten ois helppo ratkaisu kemppi lukko eteen.tietysti pitäisi olla manuaalilukot. sen jälkeen pitää olla ilmeisesti lentokenttä kääntymiseen. niin ja miten on kestävyyden kans. oisko kellään käyttö kokemuksia?
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

Dana ei ole Pajeron perämalli, mutta tekniikka on samaa, kuten myös ongelmat perän kääntämisessä.
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

Kyselin itse juuri viime viikolla lukkoa eteen. Ajatuksissa oli laittaa Detroit locker tms. palalukko. Nelivetoa kun käytän pelkästään maastossa. Ei ollut suurta kannatusta kun myyjiltä kyselin asiasta. Päädyttiin siihen että paineilmatoiminen ARB olisi hyvä vaihtoehto. Hinta vaan on aika kova mutta samalla saisi murikkaan uudet sisuskalut.
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

road star sanoi
no jostakin on tingittävä. miten ois helppo ratkaisu kemppi lukko eteen.tietysti pitäisi olla manuaalilukot. sen jälkeen pitää olla ilmeisesti lentokenttä kääntymiseen. niin ja miten on kestävyyden kans. oisko kellään käyttö kokemuksia?

Kemppilukko vielä pahempi kuin kitkalukko, koska 100% lukko. Veikkaan ettei kestä murrokset kovin pitkään. Missä sää ajat jos eteenkin tarttee lukko?
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

totta joka sana. 4wd käyttö on turhaa muualla kuin metsässä tai pehmeässä. no lähinnä 4wd tartten vaan hirvijahdin aikana. ja nyt kun on toi etuperä rikki niin vois jotain hilpettä lisätä samalla ku korjaa sen! kemppi lukko,kytkettävä lukko tai palalukko tyypinen.
 
Vs: pajeron perämurikka etumurikan tilalle

pajero22 sanoi
Päädyttiin siihen että paineilmatoiminen ARB olisi hyvä vaihtoehto. Hinta vaan on aika kova mutta samalla saisi murikkaan uudet sisuskalut.
Ainoa järjellä ajateltava vaihtoehto, mistä kysyit, paljonko makso?
 
Takaisin
Ylös Bottom