Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

kallekoo

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Eli kyseessä gen1 Pajero, josta perä revennyt auki perämurikan oikealta puolelta, en ole itse ennen nähnyt tällaista...

Mutta onko siis paha rasti vaihtaa koko akelisto?
Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon?
Onko helpomi vaihtaa koko hoito vai pitäisikö metsästää pelk´ät kuoret jostain ja askarrella niihin nykyiset sisuskalut kuten vetarit.

Mitäs mahtanee maksaa kokonainen taka-akeli?

Laitan vielä osto ilmoituksen kunhan ehdin, mutta pystyykö siis näin kotioloissa tuohon hommaan?
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

hiluksiin oon vaihtanu ja samalla laitettii uuret jousipakat,kaikki jousiin liittyvä kiinnitys oli lujas.ihan pajan laittialla pystyy laittaan kunei oo seuraavana pvänä töitä ja kaveri apuna.. jarruputket/vaijeri,iskarit ja ehkä jouset takapäästä josei tuu välistä ym. mitä siinon kii.
onko sisuskalut ehejät ja eikö pysty koriaaha sitä repeemää vai onko nii valamis?
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

Siis sen repeämän saisi varmaan umpeen kun nostais autoa oikeasta kohdasta, eli varmaan saisi liimattua kiinni, mutta mahtaako tuollainen sitten kestää??

Ja ainakaan mulla ei taito riitä sen luokan saumaan että uskaltaisin itse hitsata, eli ammattihitsaajalle menisi joka tapauksessa.

Saa vapaasti vinkata jos haluaa ottaa työn vastaan, tai tuntee jonkun jolla on riittävän järeät hitsausvehkeet sitä varten...
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

Onko sulla siinä lehtijouset vai kierrejouset takana? Mulla on myynnissä semmosen lehtijousi-mallin taka-akseli (ja muitakin osia) se on ainaki ihan helppo vaihtaa, tosin aika isotöinen ja menee kyllä koko päivä. Ne U-pultit ainaki millä se on jousien päällä kii, todennäköisesti menee poikki jos niitä muttereita yrittää avata ilman kaasupilliä.....
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

Kierrejouset mulla on alla.

Sitähän tässä mietin ja pähkäilen, yritänkö hitsaamalla, vai vaihdanko itse, vai annanko pajan vaihaa.
Ei millään viitsisi tuolla pakkasessa alkaa... ::)
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

mu mielestä kannattaa kokeella hitsata jos murikasta kyse,vaikken ookkaa nähäny miten son rikki.eihä siä tarvi ku pysyä öljy sisällä jos kerra sisuskalut murikas ehejiä.senhä voi teherä allepäin,eikä voi palio maksaa vaikka veisit jollekki hepparille,täältä kuitenki kaakana.
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

Täytynee vaikka huomenna ottaa kuva siitä, eli se akseliputki, siis se mikä lähtee siitä murikasta, on murtunut just siitä juurestaan, eli siitä mistä se yhtyy/lähtee siitä murikasta. Onkos se nyt sitten banjo nimeltään?

Eli jos renkaan suunnasta lähdetään keskemmäs autoa niin murtuma on siinä kohtaa missä akseliputki yhtyy siihen isoon perämurikkaan missä siis "rattaat" ovat. Siinä on käsittääkseni tehtaan sauma joka on jostain syystä repeytynyt, pääsee kyllä altapäin liimaamaan, kunhan täytyy olla sen verran ammattitaitoa että tietää sauman palavan läpi asti.

Soittelen perjantaina hitsausfirmaan ja kyselen.
Hellpo olis liimata jos olis kunnon vehkeet ja enempi hitsauskokemusta.
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

pakkohan se halkio on seevata että toimii sitte hitsaukses... Ja miten tää vaurio on tullu?
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

Kyllä sen perän täytyy olla ajettu johonkin kivimohkäleeseen. Ei pajeron perän tehdashitsaukset kyllä mihinkään repeä ellei niitä ole johonkin töyssytetty.
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

siksi se juuri kiinnostais saada tietää...
kun itelläki on jonkun verran selkäänsä saanu ja ei vielä halki ole
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

Satavarmasti ainakaan minä en sitä ole mihinkään kiinni ajanut, ja tuskin tuo vaimokaan, ei ainakaan myönnä, ja luulisin kyllä että myöntäisi.
On se kerran soittanut tien päältä että haluatko jotain mukaan tästä vai annanko upota...

Oli ajanut yhden vanhan datsunin jonkun laiturin päälle ja eipäs laituri kestänytkään...

Vika huomattiin siis sillein että alkoi ensin tiputtamaan hieman perä öljyä maahan, tippa silloin tippa tällöin, silloin katselin auton alla perää enkä huomannut mitään halkeaman alkua. Päätin että laitetaan keväällä tarkemmin katsottavien joukkoon, ja siihen asti seurataan vuotoa, joka oli pientä, ja tarvittaessa lisätään öljyä.

Tästä on nyt kuukauden päivät, ja siis tämän halkeaman havaitsin nyt niin että jarrut haisi nyt pakkaskeleillä, ja rupesin sitä tutkimaan, kurkkasin auton alle ja valmis. Totesin että se akseli on repeytynyt auki siitä murikan juuressa olevasta hitsaussaumasta, alapuolelta, noin 10-15 cm matkalta. Tämän seurauksena vetari ja rengas siis eivät ole täysin suorassa linjassa, ja jarru makaa hieman sillä puolella päällä.

Että ihan rehellisesti en tiedä mistä tämä on peräisin, en ole koskaan kuullut että näin voisi käydä, paitsi rallissa olen nähnyt, mutta siellä sille on ihan selitys... :)

Se alkpureräinen hitsaussauma on siis repeytynyt auki siitä murikan juuresta oikeanpuoleisesta akselista.
Tuossa Lohjalla olisi hitsausfirma, hitsaavat vissiin ihan kaikkea kuulemma, täytyy soittaa niille ja kysyä mitä mieltä ovat, valovirta migillä ei taida nyt paljoa tehdä... ;D
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

Aika oudolta tosiaan kuulostaa... on melkeen pakko saada kovasti kipeetä, ennenkun repee sauma.
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

Niin määkin aina ennen luulin... ;D

Tiedä sitten onko edellinen omistaja kolauttanut sitä mihinkään, auto ollut meillä vasta syksystä.

Mutta kumpikaan meistä ei siis ole kolauttanut sitä mihinkään, satavarmasti!

Yritän huomenna vaikka ottaa kuvan tai kaksi.
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

no iliman muuta hitsiä sitte siihen ja takuulla kestää jos osaava sen tekee hyvin.sun koneella ei kannata sitä tehä.mutta jollai 220-250a se jo pysyy kunha öljy ei pääse saumaan.
 
Vs: Pajeron taka-akseli tarvis vaihtaa, onko paha homma?

Eipä ole muuten ensimmäinen kierrejousiperä jossa on käynyt näin. itse tiedän ainakin kaksi vastaavaa tapausta ettei ole ajettu metsässä ensinkään ja on banjo murtunut....

Eräs autokorjaamopaja jojensuun tienoilla tiesi kertoa vaihtaneensa useamman taka-akselin juuri näistä, eikä kertaakaan lehtijousitetuista. Tyyppiviasta höpisi. Kaikki olivat murtuneet kuskin puolelta ihan siitä banjon juuresta.

Mullakin oli -90 vieteriperse, eikä varmasti saanut sääliä, vaan eipä murtunutkaan...
 
Takaisin
Ylös Bottom