Pajeron vuotava ilmastointi

ällä2

New Member
Liittynyt
7 Lokakuu 2009
Tere. 2001 mallin pajeron takailmastointi vuotaa.Mistä on helpoin tukkia taakke menevät putket pois käytöstä ja millai.
 
Täällä 2010 vuosimallin potilas: viime kesänä täytettiin kaasut kun oli vähän vajetta, sitten rikoin loppukesästä kompuran hihnan kiristimen lukituspultin ja lopputalvesta sain sen korjattua. Nyt ilmojen lämmettyä ei viileää enää pukannut ja kun koitin suhauttaa täyttönipasta ainetta niin mitään ei tullu pihalle. Systeemi siis täysin tyhjä.

Onko näissä jotain vakiopaikkoja mistä vuotaa, että osaa tiirailla uv-lampulla jos käytän taas täytössä?
 
Ootko kuivainta vaihtanu?
Olisko ollut jtn.-19 kun vaihdatin sen kuivaimen filtterin ja olihan sinne vettä kertyny.
 
Takayksikön putket on helposti korroosiolle jos ei ole suojattu, itse laitoin suojaputkea varalta pintaan
 
En ole tuolle systeemille mitään ikinä tehnyt, huoltokirjassa ei mainintoja asiaan liittyen.

Viimeisimmässä täytössä lisättiin ainetta muistaakseni noin puolet, eli sen verran oli huvennut useamman vuoden aikana ja sen jälkeen toimi normaalisti. Nyt oli sitten kaikki hävinnyt talven aikana.

Juuri mietin, että mitä on tullut touhuttua ilmastoinnin komponenttien lähellä;
- raidetangon vaihdoin, en muista pitikö siinä ilmastoinnin putkien kiinnikkeitä/putkia vähän siirrellä, vai oliko ne tehostimen putkia..
- välijäähdytin irti ja uusi keulalle syylärin eteen, tuossa piti vaihteistoöljynlauhduttimen kiinnitystä vähän mulkata että mahtui uuden välijäähyn eteen.

Mahdollista siis on, että joko putki/liitos ottanut itseensä tai ilmastoinnin syyläri (onko se nyt sitten höyrystin viralliselta nimeltään) ottanut osumaa.

Takailmastoin putket näytti ihan terveiltä kun alla viimeksi könysin.

Vuotaako noissa helposti täyttöventtilien sielut? Pieni "tuhaus" kuului kun (muistaaksemi) korkeapainepuolen suojatulpan avasin. Ehkä pitää varulta sielut vaihtaa ja sitten käydä täytättämässä systeemi. Konehuonekkin juuri pesty niin mahdollinen vuotopaikka pitäisi näkyä suht selvästi kun vuoto kai aika iso kun talven aikana itsensä täysin tyhjäksi puskenut.
 
Ilmastointi toimii taas, Öljypisteessä käytin kun oli halvin (85€ sis kylmäaineen).

Mitään selvää vuotoa ei löytynyt, pitää nyt tsiigailla uv-lampulla kotona silloin tällöin että alkaako jossain päin loistelemaan. Onse mukava kun tuo toimii, pari päivää ollut lähes 30C auton mittarissa töistä lähtiessä kun parkkiksella ei varjon varjoa..
 
Kyllä siellä joku isompi vuoto on, systeemi on taas typötyhjä. Huollosta kun lähdin, olin luulevinani sellaista "pihinää" auton lähistöllä, ihankuin ilma vuotaisi pienestä raosta paineella. Auton vieressä oli ilmastoinnin täyttölaite joten luulin sen siinä pihisevän ja koska auto pukkasi kylmää ja oli kiire töihin takaisin niin en enempää jäänyt tutkimaan. Töihin päästyä sammutin auton ja ilmastoinnista kuului "kurlutusta" ja edelleen kuulin "pihinää" auton vieressä seistessä, mutta ei enää yhtä kovaäänistä kuin aiemmin. Taisi se ääni sitten loppuakin melkein heti.

No kotio lähtiessä kylmä ilma oli muuttunut haaleaksi ja lopulta sekin loppui, eli ilmastointi ei enää pelittänyt.

Kotona uv-lampulla kävin kaikki näkyvät paikat läpi, mutta väriaineläiskiä ei näkynyt sitten missään. Ehkä auringonpaiste vähän haittasi tutkimusta, pitää illemmalla vielä tsekata uusiksi.

Eli ilmeisesti vuoto on sellainen, että alipaineella sitä ei havaita, mutta ylipaineella vuotaa. "Pihinä" kuului jostain moottoritilan alueelta, eli sisäkennot ei varmaankaan vuoda.

Onkohan Tampereella mitään lafkaa, joka tekee ylipaineella vuototestejä? Nopea googletus kertoi että vuototestit tehdään noissa täyttöhuolloissa yleensä vain alipaineella..
 
Typpitäytössä käyty, takakennolta palaavassa putkessa reikä kiinnikkeen kohdalla takakardaanin päällä.

Tämmösellä aattelin korjata, just sopivasti saa ohitettua vuotopaikan:

 
Miksei kävis, kunhan saa pinnat puhtaiksi niin luulis pitävän.
 
Typpitäytössä käyty, takakennolta palaavassa putkessa reikä kiinnikkeen kohdalla takakardaanin päällä.

Tämmösellä aattelin korjata, just sopivasti saa ohitettua vuotopaikan:

Tämä tuli ja asensin heti. Aika helppo homma, vaikka hetken sai putkia putsailla että tuli puhdas alumiini vastaan. Aika tarkka myös, että on tasan suora putki, ei muuten mene puristusholkki paikalleen. Sitten vaan mutterit ja holkit putkien päälle ja letku väliin, kiristys niin tiukkaan kuin menee. Pitää odotella kovempia helteitä, että näkee vieläkö vuotaa isommilla paineilla, mutta nyt vajaa 20 ulkolämmöillä kylmää puskee eikä kuulu pihinöitä auton alta.

IMG_20240610_153818.jpg
 
Viimeksi muokattu
Takaisin
Ylös Bottom