Pakosarjan toiminta ja mitoitus

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Mikähän mahtaa olla järkevin selitys mitsun vapari V6 koneiden pakosarjojen "onnettomalle" toteutukselle. Nelisylinterisissähän on jo vakioinakin pitkään nähty näitä 4-1 peltisatseja kollektoreineen, joissa putkienkin pituudetkin ovat samanlaisia. V6 koneiden yhteydessä pakosarjat ovat "kynttilänjalka" tyylisiä pakokanavat nopeasti yhdistäviä osia, joissa kanavat ovat keskenään tyystin eri muotoisia ja pituisia. Vähän samantapaisia, kuin vanhemmissa turbodieseleissä! Tuskin ovat parhaita mahdollisia resonaattoreita?
Mikähän mahtaa olla syy ???

MITOITUS:
Neljä ja kahdeksansylinterisille taitaa olla useempiakin karkeita "laskimia" pakosarjojen mitoitukselle, mutta onko jollakulla tiedossa linkkiä vastaavaa laskinta, jolla voisi laskea myös 6-2-1 pakosarjan. Vai voisiko linkin laskimen tulokset jotenkin sovellettaa myös kuusisylinteriseen moottoriin.

Linkki pakosarjalaskimeen.
http://www.btinternet.com/~mezporting/exhaust_length.html
 
Laskeskelin 6-2-1 sarjoille tuollaisia mittoja. Pystyisikö joku vahvistamaan, että metsään menee ja pahasti ;D. Suurin erohan kuusipyttyisen satsin mitoituksessa taitaa tulla työtahtien välisestä erosta joka on kuutosessa 120° ja neljäsylinterisessä 180°.

6A13 V6 24V SOHC
Työtahtien väli 120°
AEKK=53°
Kierrosluku=4000
Yhden sylinterin tilavuus=416cm³
Pakosarja L=858 mm
Ensiöputki L=254 mm vai  381 mm
Ensiöputken sisämitta 35,8 mm / 1,41”
Toisioputken halkaisija 46,7 mm / 1,84”
Pakoputken sisämitta 61 mm

Liitteenä kuva puolimoottorin orgis satsista. Miltäs näyttää?
 
kannattaa ehdottomasti vakoilla esim. RPW:n valmiita sarjoja sekä muita vastaaville moottoreille tehtyjä sarjoja...
 
Niko Päivinen sanoi
kannattaa ehdottomasti vakoilla esim. RPW:n valmiita sarjoja sekä muita vastaaville moottoreille tehtyjä sarjoja...

Toihan se olisi kyllä varmin keino, mutta huonosti olen löytänyt valmiita sarjoja tohon 6A13 koneeseen, tiedätkö jostain?
Alkuun olikin tarkoitus ostaa valmis setti ja tarjouspyyntöjäkin olen muutamalle
"pajalle" jättänyt. Mutta aika hiljaista on :-\.
Takaporttina on siis vielä tämä oma tekele. Kuulavetovehkeet, tig yms. löytyisi, mutta ei minkäänlaista hajua siitä mitä pitäsi tehdä ;D. Matkallahan sitä oppii, erehdyksen kautta ::).

Useissa lähteissä on kyllä noita jonkinsortin mitoituskaavoja tarjolla, mutta niiden soveltuvuus on vain 1, 2, 4, tai 8 sylinterisille koneille. Kaavat pitää niin paljon sisällään "suhdelukuja", joidenka alkuperää tai selitystä ei ole tarkennettu. Jotenka lausekkeiden räätälöinti tiheämpi iskuiseen koneeseen ei ainakaan meikäläiseltä luonnaa :-\.

Kaavoissa usein esiintyvät luvut:
Putkimitat:
180 = tää on vielä selvä, eli eikö ole juurikin  työtahtiperiodi
850 = onko tämä paineen alaisen kaasuvirran nopeuden jokin keskiarvo?

Putkihalkaisijat:
4,4 = ? olisiko jokin kerroin räjähdyksen tuomalle tilavuudeltaan kasvaneelle kaasulle?
25 = ? voisiko olla jokin laskennallinen keskiarvo putken aiheuttamalle virtausvastukselle?

Edes noille kun löytäisi jonkinlaiset selitykset, niin saisi ainakin karkean mitoituksen pakosarjalle. Eihän se varmasti vielä paras mahdolline olisi, mutta kuitenkin jotain mistä lähteä.

Yleensä aiheesta vielä. Kävin piruuttani autovahinkokeskuksessa "vakoilemassa" vakioautojen tehdas pakosarjoja. Tulin entistä vakuuttuneemmaksi pakosarjan vaikutuksesta moottorin ominaisuuksiin, nimittäin niin monimutkaisen ja kalliin oloisia ratkaisuja oli monessa vakio autossa. Tuskin valmistajat panostaisi asiaan niin kamalasti, mikäli pakosarjan merkitys olisi aivan minimaalinen. Aivan peinimmissäkin 1.6 ja 1.8 litraisissa koneissa oli "pitkillä" ensiöputkilla toteutettuja 4-2-1 peltisarjojasarjoja, kokonaispituuden ollessa metrin luokkaa ihan silmämääräisesti arvioituna. Ei se voi olla enään mitään markkinointia, varsinkaan kun hienot käärmeenpesät on verhoiltu tulipelleillä katseilta suojaan.

p.s. onko kenelläkään tietoa, käsitelläänkö Alfamerin myymissä Graham Bellin moottoritekniikka kirjoissa pakosarjoja kuinka syvällisesti?
 
On sellaisessa kirjassa aika hyvin selostettu myös
pakosarjoista,sen verran pikaisesti katselin ettei sen
kirjan mukaan ainakaan juuri kannattaisi ryhtyä hirmu
projekteihin pakosarjan suhteen jos käytetään esim.
vakionokkaa/nokkia,ja siitä sai käsityksen että enintään
muutamia hevosia olis mahdollista saada,itse kun
katsoin kuvastasi,niin ei se NIIN huonolta näyttänyt että
huomattavia tehoja saisi toisenlaisella,uskoisin...???
 
samitsu sanoi
On sellaisessa kirjassa aika hyvin selostettu myös
pakosarjoista,sen verran pikaisesti katselin ettei sen
kirjan mukaan ainakaan juuri kannattaisi ryhtyä hirmu
projekteihin pakosarjan suhteen jos käytetään esim.
vakionokkaa/nokkia,ja siitä sai käsityksen että enintään
muutamia hevosia olis mahdollista saada,itse kun
katsoin kuvastasi,niin ei se NIIN huonolta näyttänyt että
huomattavia tehoja saisi toisenlaisella,uskoisin...???

Kumpi kirja:
Forced Induction Performance Tuning
vai
Tuning Four-Stroke Performance
ja käsiteltiinkö siinä myöskin kuusimukisia, vai pelkästään noita jenkkien kaseja.

Eikä tässä pakosarjan suhteen todellisuudessa mitään aivan ihme odotuksia ole, lähinnä uuden oppimisen kannalta ja mielenkiinnosta moottoritekniikkaan :D. Eikä sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 
Mikkom sanoi
Laskeskelin 6-2-1 sarjoille tuollaisia mittoja. Pystyisikö joku vahvistamaan, että metsään menee ja pahasti ;D. Suurin erohan kuusipyttyisen satsin mitoituksessa taitaa tulla työtahtien välisestä erosta joka on kuutosessa 120° ja neljäsylinterisessä 180°.

6A13 V6 24V SOHC
Työtahtien väli 120°
AEKK=53°
Kierrosluku=4000
Yhden sylinterin tilavuus=416cm³
Pakosarja L=858 mm
Ensiöputki L=254 mm vai 381 mm
Ensiöputken sisämitta 35,8 mm / 1,41”
Toisioputken halkaisija 46,7 mm / 1,84”
Pakoputken sisämitta 61 mm

Liitteenä kuva puolimoottorin orgis satsista. Miltäs näyttää?

karkeesti katottuna noi 381mm ensiöputken pituus lähempänä totuutta (vertailen omaan 4-2-1 kaavaan mitä joskus laskeskelin)
oli "piikki" mitoitettu 5500 ja yhen syl iskutilavuus 500cc, pituus n.470mm toisio 430mm muistaakseni ja ensiö sisähalkasija jotain 40mm tms... yhdistys kartionden kulmat jotain 9astetta ja pituus 150mm noin.

varmaan tärkeintä olisi se että kaikki putket olisivat saman mittaisia...
taitaa tulla koneen alle aika käärmeen pesä ;D
 
Kirja oli siis "uusi moottoritekniikka-virittäminen ja
säätäminen" ja juttuja 4-6-8-pyttyisistä koneista...
 
Vs: Pakosarjan toiminta ja mitoitus

nostetaanpas tämä ylös.

turbon pakosarjasta olisi kysymys
mitenkäs sellainen mitoitetaan oikein?
onko siihen suuntaa antavaa laskukaavaa?

periaatteessahan se on 4-1 sarja ::)
 
Vs: Pakosarjan toiminta ja mitoitus

vanha aihe löytyi... pitääpäs nostella tämä ylös.
lisä ideointi ei olisi pahitteeksi

tuli ite rakennettua tälläinen kötöstys....
mielipiteet olis RoK ;D
materiaali 48mm putki/90ast mutkat paksuus 3mm eli sisähalkaisia ~42mm
 

Liitetiedostot

  • pakosarja.jpg
    pakosarja.jpg
    171.6 KB · Lukukerrat 3,702
Vs: Pakosarjan toiminta ja mitoitus

Mr mmc sanoi
vanha aihe löytyi... pitääpäs nostella tämä ylös.
lisä ideointi ei olisi pahitteeksi

tuli ite rakennettua tälläinen kötöstys....
mielipiteet olis RoK ;D
materiaali 48mm putki/90ast mutkat paksuus 3mm eli sisähalkaisia ~42mm

Ihan näin mistään mitään tietämättä näyttää aikas yläpainotteiselta?
 
Vs: Pakosarjan toiminta ja mitoitus

Aika isoa putkea on joo, selvästi pienempikin riittäisi (=toimisi paremmin käytännössä) ja mitä lyhyemmät putket sen parempi. Molemmat seikat tähtää parempaan spooliin ja minimaaliseen lämpöenergian hukkaamiseen ennen turbiinia. Varmasti tuokin toimii, mutta pienemmällä sarjalla heräisi ahdin paremmin.
 
Vs: Pakosarjan toiminta ja mitoitus

jcarlson sanoi
Aika isoa putkea on joo, selvästi pienempikin riittäisi (=toimisi paremmin käytännössä) ja mitä lyhyemmät putket sen parempi. Molemmat seikat tähtää parempaan spooliin ja minimaaliseen lämpöenergian hukkaamiseen ennen turbiinia. Varmasti tuokin toimii, mutta pienemmällä sarjalla heräisi ahdin paremmin.

muistan lukeneeni virittäjän käsikirjasta että ~40cm ensiöputkilla saavutettaisiin paras teho turbo autossa.
toki kirjanen taisi olla 90luvun alusta :nykii

siitä olen samaa mieltä että taisi tulla liian isosta putkesta tehtyä... sattui olemaan tuollaista käytettävissä
pinta-alan kun laski pakokanavasta niin tuo 42mm on 3,4mm2 pienempää kuin pakokanava.

pitäisi tehdä samanlainen toinenkin sarja käyttäen vaikka 36mm sisä mitalta olevaa putkea.
saisi hyvän vertailun.
 
Vs: Pakosarjan toiminta ja mitoitus

Paras huipputeho vaan on melko merkityksetön juttu, pinta-ala käyrän alla merkkaa lähes aina enemmän.
 
Vs: Pakosarjan toiminta ja mitoitus

Jaahas minkäslaista mutkaa sitä pitäs tollaseen 1g ja evo6 ahtimen kombinaatioon laittaa? Olis kohta aiheellista hankkia mutkia ja ruveta heppaamaan sarjaa.
 
Vs: Pakosarjan toiminta ja mitoitus

Ilotalo sanoi
Jaahas minkäslaista mutkaa sitä pitäs tollaseen 1g ja evo6 ahtimen kombinaatioon laittaa? Olis kohta aiheellista hankkia mutkia ja ruveta heppaamaan sarjaa.

mulla on 42mm sisämitta, oletettavasti liian paksua tavaraa, 32mm sisämitta vois olla huomattavasti parempi.
olis osat tuolla kuhan kerkeis hitsailla loppuun. penkkiin kyllä vasta pääsn keväällä :'(
 
Vs: Pakosarjan toiminta ja mitoitus

laitetaanpas jatkoksi tähän...

alkaa olemaan tuo mun viritelmä pian koossa...
mielipiteihän saa vapaasti laukoa, tiedossa on että ainakin ensiöputket ovat liian isot (42mm sisä)

http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant%20HB/pakosarja/DSC_0069.JPG
 
Takaisin
Ylös Bottom