Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

sissi69

New Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Terve.
Auttakaahan aloittelijaa.. :p

Onko normaalia? (Pajero 2,5 -88)

-Parkkipaikalta lähtiessä (peruuttaen) naperon takapäästä kuuluu muutama erittäin ikävän kuuloinen "klonksahdus", ääni tulee mielestäni molempien takarenkaiden kohdalta.

Liittyykö ääni kun autom.lukot vapautuvat?
Olen kokeillut lähtemistä ilman käsijarrua, neliveto päällä ja pois päällä...
..mutta aina klonksahtaa..

Ja sitten vielä, onko vakava juttu kun vas. takarenkaan keskelle on vuotanut jotain mömmöö, siis siihen kohtaan josta manuaalisesti laitetaan lukot päälle.

Kiitän :peukku
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Napalukkojen vapautumisesta ei kovin kummoista ääntä lähde. Nehän ovat siis etuakselilla..
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

sissi69 sanoi
Ja sitten vielä, onko vakava juttu kun vas. takarenkaan keskelle on vuotanut jotain mömmöö, siis siihen kohtaan josta manuaalisesti laitetaan lukot päälle.

siis mitä??? öljyä sieltä voi tulla jos vetarin tiiviste vuotaa, siis rummun ja vetarinlaipan välistä. mutta mitään lukko hommaa siinä ei ole.
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Olisko mitään villejä veikkauksia mistä moinen ääni voisi johtua? Jos lukot tosiaan on edessä, niin pelottavaa edes arvailla mikä takapäässä bashana, ääni ei ole mikään ihan pieni kolahdus... :'( Ja ääni tosiaan tulee silloin vain, kun auto on pidempään seissyt (yli 3-4 tuntia... .)

Ja takarenkaan möhnä on siis taka-akselin navassa... :-\
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Liittyykö ääni käsijarrun käyttöön? Talvella kengät voivat jämähtää lievästi rumpuihin, ja paukahtaa irrotessaan. Ääni voi tulla väljistä kardaanin nivelistäkin, tai perän sisältä jos välityksessä on klappia.

Peräöljyn vuotaminen rumpuihin tarkoittaa stefaremonttia....
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Jep..

Käsijarru testaus on tehty.. ..ei ollut siellä vika :p

Klappia saattaa olla, nimittäin rasvasin alustan nipat about viikko sitten, ja hokasin että nipoista joita löysin (n. 10 kpl.)
oli tukkiintunut suurin osa. Pariin sain rasvat sisään, muut turvotti rasvan heti ulos... Nyt on seuraavaksi kaikkien nippojen vaihto ja uudelleen rasvaus.. Onkohan toi 10kpl oikea luku?
Etsin täältä rasvaus nippojen sijainti-juttuja... yhden löysin ja siellä mainittiin nippoja olevan 17 vai olikse 19 kpl?!?!?

Onko tietoa monta nippaa on tapaus pajero 2,5 tdi -88??? :driver
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

...onko minkä hintanen/miten työläs toi stefojen vaihto??

:driver
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Mie muistelisin nippojen määräksi 12. Eli kaikki 4 kartaanin ristikkoa, ala- ja yläpallot (4) ylätukivarsien sisäpään saranapultit (4) ja oiskohan simpukassa ja apusimpukassa. (2) hmm.. 16 ois tuossa. taitaa olla väärä muistikuva tuo 12 ;D Etupäässä on aikalailla jokaisessa liikkuvassa nivelessä nippa, jos ovat orkkikset.

Tuo takapään stefa ei oo paha vaihtaa. Ratas irti. Jarrurumpu irti. Vetoakselin 4 mutteria irti ja kiskasee akselin ulos. Stefa näkyykin jo siittä putken päästä.

Tuo pauke aamuisin liikkeelle lähdössä kuuluu vuosimalliin. Mulla -88 pajero paukkuu samalla lailla ilmeisesti takarummuista+ 4-5 muuta kolahdusta ja pamahdusta etupään nivelistä.

Oisko mahollista et renkaat jäätyy maahan kiinni ja paljon ajetussa autossa on aina väljää voimansiirrossa niin se siellä paukkuu. Tai sitten jarrukengät pääsee jäätymään rumpuihin kiinni ja paukahtaa irti. En ole menettäny yöuniani tuon paukahduksen takia, mut jos se jatkuu viel kesällä niin sitte saattaa ruveta jo valvotuttaankin :nykii
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

MVa~1 sanoi
Eli kaikki 4 kartaanin ristikkoa, ala- ja yläpallot (4) ylätukivarsien sisäpään saranapultit (4) ja oiskohan simpukassa ja apusimpukassa. (2) hmm.. 16 ois tuossa.

Minkäköhän laskuopin mukaan sä olet ton määrän saanut ;D

Tosta laskelmasta puuttuu ainakin raidetankojen nipat, 3-4kpl??
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

voisko olla että jakolaatikon tukikumi on pettäny ja kolahtaa ku tulee tietynlainen veto laatikolle. itelläni kolahtaa myös kun lähtee eteenpäin tai taakse kun tietyllä tavalla kaasua käyttää ei tosiaankaan aina.
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Uldiz sanoi
Minkäköhän laskuopin mukaan sä olet ton määrän saanut ;D

Tosta laskelmasta puuttuu ainakin raidetankojen nipat, 3-4kpl??
Ihan puhtaasti vain muistelin, mutta taisin olla väärässä ;D Pitäis varmaan rasvata oma alustaki vähän useammin niin muistais, et mitä siellä on :p
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

ja lisäyksenä vielä, peruuttaessa n.1,5-2m kohdalla klonksahtaa, ja sitten seuraavaksi kun siitä lähtee liikkeelle renkaat käännettynä äärimmilleen, klonks! ja vielä yhdet: parkkikselta kun ajaa pois, pieni alamäki ja tiukka mutka oikealle, kloks! ne on siinä sen ajelun klonksahdukset :driver. Kunnes auto lepää yön yli... :seina ???
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

sissi69 sanoi
ja lisäyksenä vielä, peruuttaessa n.1,5-2m kohdalla klonksahtaa, ja sitten seuraavaksi kun siitä lähtee liikkeelle renkaat käännettynä äärimmilleen, klonks! ja vielä yhdet: parkkikselta kun ajaa pois, pieni alamäki ja tiukka mutka oikealle, kloks! ne on siinä sen ajelun klonksahdukset :driver. Kunnes auto lepää yön yli... :seina ???

Rasvaa ne ohjauksen rajoitin tapit :)
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Ei sattumalta jollain olis kuvaa tai piirrustusta noista :p ---> "kallistuksen vakaajan pultit /kumit" ja "ohjauksen rajoitin tapit"?

T-Aloittelija ;)
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Tattis :peukku

Hokasin että ainakin lehtijousien väleissä jäätä... :p
Voisko sieltä kuulua noi (suht) kovat pamaukset?
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

sissi69 sanoi
Tattis :peukku

Hokasin että ainakin lehtijousien väleissä jäätä... :p
Voisko sieltä kuulua noi (suht) kovat pamaukset?

Juu voi hyvinki. Mun paje paukahtaa kans liki joka aamu (talvisin) eka kertaa liikkeelle lähdettäessä. Tai ei se kyl varsinaisesti paukaha,sellanen kova rusahus ennemminki,taitaa olla vaan jäätä jousissa ku ääni kuuluu kaks kertaa,kerran per puoli. Tarkistele paikat ja jos ei näy mitään erikoista ni ei siitä kannata murehtia :driver
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Mulla jytisee pajero myös... Kuuluu takaperästä ja vain pakkasella, eli siellä varmaan vettä. Joka siis jäässä ja se jymähtää. En tosin asiasta sen enenpää huolestu, kohtahan tuo on aika taas vaihtaa öljytkin sinne. Ja aiemmin kolahti jostain aivan muusta syystä. Olin jo pitkään miettinyt että mikä hel... siellä kolisee aina kun vedon ottaa päälle. Noh siellähän olikin peränkiinnitys U-pultit löysällä ja perä pääsi heilumaan ihan hervottomana. Onneksi ei särkenyt kardaania. Ainoa paha tässäkin hommassa oli ettei varaosa tiskiltä löytynyt kuin 2 pulttia (maksoivat aivan vi... 26€ yhteensä), niillä sai kiinni kun teki pariin toiseen hieman remonttia. Ja pulttitalostakaan ei löytynyt sopivia.
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Tattis vaan :peukku

Täytyy nyt odottaa "kesäkelejä" ja jos ei paukahtelut lopu niin sit täytyy tutkia napero uudestaan ja huolellisemmin, mut nyt :driver
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Hmmm... No nyt päivällä auto seiso 1h 30min ja ulkona oli n. +1,3c silti "klonksahti" liikkeelle lähtiessä??!?!? :-\
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Kannattaa tarkistaa myös rungonpuoleiset iskarien kiinnitykset ettei ole revenneet rungosta. Sama juttu myös takakallistuksenvakaajan kohdalla. Meillä oli vastaavat oireet ja syyksi selvisi, että kallistuksenvakaajan rungonpuoleinen kiinnike revennyt osittain irti. Vika korjautui tällä, kunnes palasi jonkinajan päästä uudelleen (reilun puolenvuoden kuluttua) ja tutkimisen jälkeenselvisi, että oli iskarin yläkiinnike revennyt rungosta osittain irti.
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

ja ainakin minulla takakallistuksenvakaaja kolahti kun se ei ollut riittävän tiukalla kiinni ja se akselissa oleva kumi oli vähän huonossa hapessa
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Pajerossa on automaattisesti säätyvät takajarrut, eli joka kerta kun polkaiset jarru niin säätää niitä. Eli illalla kun tulet kotia ajat auton parkkiin niin lopuksi painat jarrua. Tällöin takajarru kengät kiristyy ja tulevat ihan liki jarrurumpua. Kun auto seisoo paikallaan niin alkaa ruostuminen ja takertuminen jarrukenkien ja jarrurumpujen välillä. Kun auto on seissyt tarpeeksi kauan "pamahtaa" jarrut aina liikkeelle lähtiessä irti rummuista. Ei sen vaarallisempaa. Tapahtuu myös minun pajerossa.
 
Vs: Peruuttaessa kolahtaa?!?!?!

Pieni korjaus. Pajeron takajarrut säätyvät kuten suurin osa muistakin rumpujarruista. Eli aina kun käytät käsijarrua. Oikein tarkkaan tais olla et aina kun löysäät käsijarrun niin se säätö tapahtuu jos kengät on ollu liian kaukana käsijarrua vedettäessä. Siellä rummussa on se ruuvisysteemi jossa hammasratas ja sitä käyttää se peltilipare joka on kytkettynä käsijarruun.
 
Takaisin
Ylös Bottom