Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä
Tarkoitan sitä että etuakseli ja taka-akseli pyörii täsmälleen samaa nopeutta. Tuohan ei suinkaan ole mitenkään tavoitetila normaaliajossa, siksi noihin perhesedaneihin noita tasauspyörästöjä laitellaan.
Tolla fiftisixti (50/50) voimanjaolla varmaankin tarkoitetaan vaan sitä että sitä voimaa ei voi mitenkään hallitusti jakaa niin että esim takapää saisi aina enemmän. Hallitusti sitä vaan saadaan lukittua lähemmäs sitä 50/50% tilannetta.
ACD:hän lukitsee sen keskitasauspyörästön. Ja dokkarin mukaan se osaa tehdä sen älykkäästi, ja aika pitävästi.
ACD (tai vaikka VCU) estää sen että et voi jäädä "nelivetoautolla" jumiin silleen että nostat etupään tunkilla ilmaan ja koitat lähteä ajamaan, jos on pelkkä avoin keskitasauspyörästö, niin kaikki voima välittyy eteen ja auto ei liiku. Näitä videoitahan on youtubessa kun on joku lukottomalla keskitasauspyörästöllä varustettu auto pitänyt työntää pois rullilta.
Sitten jos on nelivetoratkaisu kuten tuossa minipajerossa, että nelivedon kytkeminen ottaa vaan etupään mukaan ilman mitään tasauspyörästöjä, niin silloinhan myöskin estyy tuo tilanne että toinen akseli ilmassa auto ei liiku. Tämä ratkaisu ei vaan ole kovin käytännöllinen normiajossa.
Tästähän päästään sitten ristiriipuntaan, eli jos edestä on toinen pyörä ja takaa toinen pyörä ilmassa, ja vaikka keskellä olisikin 100% lukko tai tasauspyörästötön kytkentä, ajoneuvon voi saada taaskin sellaiseen jumiin että se ei liiku mihinkään. Koska etu ja takapään lukottomat tasauspyörästöt tietysti välittää voiman niille pyörille missä on vähiten vastusta.
Ristiriipuntatilanteesta pääsee taas sillä eroon että laittaa taakse (ja eteen) lukot, älylliset tai älyttömät.
Tulipa pitkä postaus, mikä ei varmaan hyödyttänyt alottajaa pätkääkään, ja en minäkään näistä mitään ymmärrä. Joku fiksumpi vois tosiaan käydä kertomassa että miksi se takapyörä haluaa sutia tai jarruttaa tiukoissa käännöksissa, luulis että sillä on sama matka kulettavana kun etupyörälläkin.