Ja taas se alkaa!
Rallin Suomen Mestaruus-sarja käynnistyy ensiviikon perjantaina eli 28.1 tuttuun tapaan Rovaniemen Arctic Rallyn maisemista. Tänäkin vuonna ko. kisa sisältää 2 eri kisapäivää, joista molemmat ovat ns. omia kisojaan eli SM-pisteitä jaetaan molemmilta päiviltä erikseen.
Tänä vuonna erikoiskokeita on vähemmän määrällisesti kuin aiempina vuosina, molempina päivinä ajetaan 5 erikoiskoetta. Kuitenkin kilometrimäärä on edelleen korkeahko, sillä lyhin ek on 3.7km, toiseksi lyhimmän ollessa 23.18km ja koko kisan päättää kilpailun pisin ek, jolla mittaa peräti 46km! :driver
SM1-luokkana jatkuu edelleen tuttu neliveto-luokka, jossa kilpureina ovat N-ryhmän kategorian turboahdetut yli 2000cm3 nelivetoautot sekä viimevuosina yleistyneet S2000 vapaastihengittävät nelivetoiset autot ja lisäksi on mahdollista osallistua myös uudella FIA R4 luokituksen omaavalla autolla.
Täksi vuodeksi N-ryhmän autot ovat saaneet 1mm isomman kuristimen (34mm) sekä uudet säännöt antavat myös myöden käyttää lasikuituisia puskureita yms, jotka vähän keventävät autoa.
R4-luokitus antaa myös käyttää suorakytkennän sijasta seqventiaali-laatikkoa, mutta tätä tuskin ainakaan nähdään tunturirallissa SM1-luokassa, muissa kuin S2000 autoissa, joita on 4kpl viivalle ilmottautunut.
SM2- eli ns. etuvetoluokassa on kovasti yleistynyt R2-luokan autot. Moni on hankkinut joko Fiesta R2, Citroen R2 tai Renault R2 luokan autot. Toki luokassa on paljon myös "vanhempaa" Civic Type-R mallistoa, joissa tehoja huhutaan olevan kärkipään autoissa jo yli 250hp kun R2 luokan autojen tehot vaihtelevat välillä 180-200hp. Luokassa voidaan ajaa :Ryhmä N(etuveto) FIA R2, FIA R3 ja FIN R enintään 2000 cm3; lisäksi luokassa saa kilpailla niin kutsutuilla Super 1600 -autoilla, mutta niiden kuljettajat eivät ole oikeutettuja SM-pisteisiin.
Lisäluokkina mukana on myös SuomiCup, jonne pääsee seuraavilla autoilla mukaan:
Ralli SM -osakilpailuiden ohessa ajetaan myös Suomi Cup. Suomi Cupin neljässä luokassa kilpailevat niin nelivetoiset A-ryhmäläiset (mukaan lukien WRC-autot), entiset 1400 Rally Trophy -autot, V1600-autot kuin F-ryhmä. Uutena mukana ovat FIA R1 -luokitellut autot.
Luokka SC3 FIN R 4WD ja ryhmä A yli 2000 cm3 (sis. ennen vuotta 2011 luokitellut WRC-autot)
Luokka SC4 FIA R1, FIN R ja ryhmä A enintään 1400 cm3
Luokka SC5 V1600
Luokka SC6 ryhmä F, kuutiotilavuus vapaa
Lisäksi kaikissa luokissa käytetään normaalia "pumppubensaa" eli bensa-aseman 98E-bensiiniä. Kisabensan käyttö on 2011 vuonna kielletty.
Lisäinffoa:
http://www.rallism.fi/sarja/
http://www.arcticrally.fi
ja tuttuun tapaan ilmoittautuneet näkyvät KITI:stä:
https://kiti.akk-motorsport.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1&VID=default&SID=781355847916510&A=open%3akiti%3aregistration_listclasses%3a254764%2cset%3asession.l9%3aregistration_listclasses&S=2&C=57264
Tämänkin vuoden "tuntsassa" nähdään myös 2011 WRC autoja, sillä Ford on ilmoittanut kilpailuun mukaan Mikko Hirvosen sekä Jari-Matti Latvalan.
Uuden 2011 wrc auton ensiesiintyminen rallissa nähdään siis Suomessa ja Rovaniemellä!
Rallin Suomen Mestaruus-sarja käynnistyy ensiviikon perjantaina eli 28.1 tuttuun tapaan Rovaniemen Arctic Rallyn maisemista. Tänäkin vuonna ko. kisa sisältää 2 eri kisapäivää, joista molemmat ovat ns. omia kisojaan eli SM-pisteitä jaetaan molemmilta päiviltä erikseen.
Tänä vuonna erikoiskokeita on vähemmän määrällisesti kuin aiempina vuosina, molempina päivinä ajetaan 5 erikoiskoetta. Kuitenkin kilometrimäärä on edelleen korkeahko, sillä lyhin ek on 3.7km, toiseksi lyhimmän ollessa 23.18km ja koko kisan päättää kilpailun pisin ek, jolla mittaa peräti 46km! :driver
SM1-luokkana jatkuu edelleen tuttu neliveto-luokka, jossa kilpureina ovat N-ryhmän kategorian turboahdetut yli 2000cm3 nelivetoautot sekä viimevuosina yleistyneet S2000 vapaastihengittävät nelivetoiset autot ja lisäksi on mahdollista osallistua myös uudella FIA R4 luokituksen omaavalla autolla.
Täksi vuodeksi N-ryhmän autot ovat saaneet 1mm isomman kuristimen (34mm) sekä uudet säännöt antavat myös myöden käyttää lasikuituisia puskureita yms, jotka vähän keventävät autoa.
R4-luokitus antaa myös käyttää suorakytkennän sijasta seqventiaali-laatikkoa, mutta tätä tuskin ainakaan nähdään tunturirallissa SM1-luokassa, muissa kuin S2000 autoissa, joita on 4kpl viivalle ilmottautunut.
SM2- eli ns. etuvetoluokassa on kovasti yleistynyt R2-luokan autot. Moni on hankkinut joko Fiesta R2, Citroen R2 tai Renault R2 luokan autot. Toki luokassa on paljon myös "vanhempaa" Civic Type-R mallistoa, joissa tehoja huhutaan olevan kärkipään autoissa jo yli 250hp kun R2 luokan autojen tehot vaihtelevat välillä 180-200hp. Luokassa voidaan ajaa :Ryhmä N(etuveto) FIA R2, FIA R3 ja FIN R enintään 2000 cm3; lisäksi luokassa saa kilpailla niin kutsutuilla Super 1600 -autoilla, mutta niiden kuljettajat eivät ole oikeutettuja SM-pisteisiin.
Lisäluokkina mukana on myös SuomiCup, jonne pääsee seuraavilla autoilla mukaan:
Ralli SM -osakilpailuiden ohessa ajetaan myös Suomi Cup. Suomi Cupin neljässä luokassa kilpailevat niin nelivetoiset A-ryhmäläiset (mukaan lukien WRC-autot), entiset 1400 Rally Trophy -autot, V1600-autot kuin F-ryhmä. Uutena mukana ovat FIA R1 -luokitellut autot.
Luokka SC3 FIN R 4WD ja ryhmä A yli 2000 cm3 (sis. ennen vuotta 2011 luokitellut WRC-autot)
Luokka SC4 FIA R1, FIN R ja ryhmä A enintään 1400 cm3
Luokka SC5 V1600
Luokka SC6 ryhmä F, kuutiotilavuus vapaa
Lisäksi kaikissa luokissa käytetään normaalia "pumppubensaa" eli bensa-aseman 98E-bensiiniä. Kisabensan käyttö on 2011 vuonna kielletty.
Lisäinffoa:
http://www.rallism.fi/sarja/
http://www.arcticrally.fi
ja tuttuun tapaan ilmoittautuneet näkyvät KITI:stä:
https://kiti.akk-motorsport.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1&VID=default&SID=781355847916510&A=open%3akiti%3aregistration_listclasses%3a254764%2cset%3asession.l9%3aregistration_listclasses&S=2&C=57264
Tämänkin vuoden "tuntsassa" nähdään myös 2011 WRC autoja, sillä Ford on ilmoittanut kilpailuun mukaan Mikko Hirvosen sekä Jari-Matti Latvalan.
Uuden 2011 wrc auton ensiesiintyminen rallissa nähdään siis Suomessa ja Rovaniemellä!