Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Tuhannes-ja-yhdes rengaskeskustelu, mutta haulla ei näihin löytynyt vastausta. Tässä pohtinut eri rengasvalintoja ja miettinyt myös sen seurauksia mm. polttoaineenkulutukseen. Siispä olisi mielenkiintoista kuulla miten täällä olette kokeneet rengasvalintojen nostavan kulutusta. Itse ajelen enimmäkseen maantiellä, mutta ihan duunin puolesta pitäis sinne metsäänkin päästä jottei tarvi patikoida ees taas turhan paljoa ;D Senpä takia muutama rengasvaihtoehto mietityttää kesäkumeiksi:

Insa Turbo Sahara (uusiorengas) - paljon kommentteja tästä renkaasta löytyykin foorumilta, mutta kaksi asiaa kiinnostaisi mihin vastausta en vielä löytänyt: 1) onko renkaan profiili niin karkea että nostaa maantiellä kulutusta selvästi ja 2) kuinka pitkälle näillä renkailla oikein pötkii kilometreissä (noin niinkuin suunnilleen, onhan se tietenkin tapauskohtaista)? Halvat renkaat nämä olisi, 550e kieppeillä näyttäis löytyvän...

Fedima Extreme Evolution (uusiorengas) - tästäkin kiinnostaisi kuvion karheuden vaikutus kulutukseen. Insoihin verrattuna ilmeisesti kovempaa kumiseosta eli kilsoja luvataan noin 60-80tkm... kuulostaa hyvältä, mutta onko hintana liukas rengas märällä asfaltilla? Hinta ei nyt paljoa Insoja korkeampi tuntuis olevan.

Kumho KL71 - paljon ihmiset tuntuvat kehuvan tätä rengasta, kaikki muu tässä renkaassa näyttäiskin olevan kunnossa paitsi kulutuskestävyys... onko omakohtaista kokemusta?
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Ite oon ollu tyytyväinen Hankook dynapro mt rt03 renkaaseen. Yllättävän hiljainen asfaltilla ja löytyy pitoja myös maastossa. Asfaltilla ajanu 3bar paineilla. Kulutusta en oo mittaillu. Pers tuntumalla voisin väittää ettei juurikaan vaikuta kulutukseen. Hinta oli viime kesänä kärkkäisellä 550e sisältäen asennustyön vanteelle. Niin ja koko oli 32x11.5 r15
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

bf goodrich all terrain on hyvä rengas toimii hyvin myös talvella.kestää noin 70-80tkm.kulutus on pyörinyt 9-11 litran tuntumassa.koko vaatimattomat 235/75/15 ja autona paje 2,8 td.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

-90 pajero tdic manuaalilootalla ja alla 33" Fedima Trialit. Pakkasta -25 tai enemmän, pelkkää kaupunkiajoa, kulutus n. 25 litraa/100km. Sama auto 31" Fedima Siroccoilla ja vähän lievemmällä pakkasella n. 15l/100km kaupungissa. 225R16 joista nastat nypitty pois ja kesällä maantieajoa 7.8l/100km.

Siihempä rajoittui omat kokemukset :)
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

onhan noita kiekkoja ollut kaikenlaisia autojen alla.... -99 L200 2.5tdi 31"x10.5" insa turbo sahara, n. 14-15L satkulle. sitten -90 2.5td pajero, kodiak gillette at ja hankook dynapro mt koossa 33"x12.5"X15" syöttöjä lisättynä vie noin 10-12l satkulle. gmc pickup 6.5td V8 cooper discoverer stt mt 315-75-16 renkailla vie noin 13-17l satkulle. ja aikas paljonhan nuo riippuu ajotavasta, välillä menee reippaammin ja välillä kattoo :nykii et miten sitä noin vähän on mennyt.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

No huhhuh, aika järjetön kulutus nostokurjen Trialeilla :nykii

Ja saman kokoiset kiekot olis tarkoitus laittaa auton alle kuin mitä mL200:n Insat, joten kulutuksen kasvua siis odotettavissa... mutta sen siitä saa kun en kuitenkaan halua siloisia katurenkaita alle vaan vähän mettäkelpoisemmat ;D

Onko kellään muuten kokemusta Maxxisin Buckshot Muddereista? Vaikuttais arvostelujen mukaan kohtuu hyviltä, hintaisekseen ainakin. 31/10,5-15 renkaat maksais 620e. Kilsoja jotkut lupailee 45-75tkm välille, vähän tietty käytöstä riippuen. Kiinnostais kuulla kokemuksia jos joku on tällaiset jo ostanu!

Ja japejun, aikaisempien postausten perusteella sinulla näyttäis olevan kanssa -98 Pajero, mahtuiko 32/11,5-15 renkaat alle ilman sen suurempia muutostöitä ja saako ne rekisteriotteeseen vielä pelkällä muutoskatsastuksella? Minullahan rekisteriotteessa on merkattu 235/75-15 mutta kesäkumeiksi tulee 31" tai 32", kun siitä isommat tuntuis vaativan jo muutostöitä että rengas mahtuu kääntymään katsastusmiehen toivomalla tavalla... ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

ja tosin ei kokemusta ollut sillä l200 muilla renkailla, mutta vastaavat mallit kulutti kuiteski n.10l/100km perusrenkailla ni kai siitä voi jotain laskutoimenpiteitä tehdä. ja olivat ihmeen hyvät renkaat talvella, kun silloin talvella laitatin ne alle. harmi vaan ku niitä ei saa 33x12.5 koossa... tais sillon olla jonku 550€ alle laitettuna.
ja ihan sama mitkä renkaat on alla, ei tarvi ku opettelee sen ajotavan nastattomilla mt renkailla :driver ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

eipäse kulutus siitä nouse nimeksikän vaikka olis noi 33" kumit alla niinkun itsellä. Auto oli vakiosäädöissä kun laitoin alle niin kulutus nousi tyyliin muutamia litroja satasella, mutta kun nosti ahtoja ja lisäsi syöttöä ja avarampi putki siihen vielä päälle niin kulutuslukemat melkeimpä laski vakioon verrattuna. Ite en saa meneen 15l enempää kun 1300kg venepaketti roikkuu perässä. Nostokurjella kyllä jotain häikkää masiinassaan. Niin ja autoni on 93vm 2.5tdic pajero.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Tuntuis tuo koko vaikuttavan kulutukseen... tosin osittain selittyy sillä, että vierintäkehä on isompi joten todellinen edetty matka on pidempi kuin mitä mittari näyttää verrattuna pienempään renkaaseen. Niin siis olettaen että mittaria ei kalibroida siinä välissä.

Ittellähän on maantienopeuksissa 8-10km/h mittarivirhe (todellinen nopeus pienempi kuin mitä mittari näyttää), tämähän kait korjaantuu kun heittää alle 31" kumit. Alkaisko 32" renkaat tekemään mittarivirhettä jo toiseen suuntaan, eli että todellinen nopeus olisi suurempi kuin mitä mittari näyttää?

Pena, miten ahtojen nostaminen ja putkenlaajennus laskee kulutusta? Oon kyllä kelannut tekeväni molemmat noista kunhan kerkeän ja säät paranee, mut en kyllä ymmärrä miten ne voisivat laskea kulutusta... tosin en kyllä vastaankaan pistäis ;)

Niin ja tarviko tehdä muutostöitä et 33" mahtu alle ja kääntyy kunnolla?
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka, kysyppäs tuota asiaa vaikka dodge miehiltä... 5.9tdi cummins myllyllä, viritys ja polttoaineen kulutuksen lasku. jotain kummaa siinä tapahtuu ku virittää sopivasti ni sopan kulutus laskee. ja mun kohdalla ton pajen kulutus ei muuttunut juuri miksikään ku laitoin alle 33", pumppua tutkittu ja ahtopuolta aavistuksen verran kutiteltu.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka sanoi
Pena, miten ahtojen nostaminen ja putkenlaajennus laskee kulutusta? Oon kyllä kelannut tekeväni molemmat noista kunhan kerkeän ja säät paranee, mut en kyllä ymmärrä miten ne voisivat laskea kulutusta... tosin en kyllä vastaankaan pistäis ;)

Niin ja tarviko tehdä muutostöitä et 33" mahtu alle ja kääntyy kunnolla?

En o pena mutta voin vastata. Ahtojen nosto ja putken avarrus lisää tehoa, eli piristää kulkua jolloin ei tarvi hinkata lämä pohjassa sitä matkavauhtia mittariin. Sillonhan sitä soppaa menee kun kiihdyttelee. Uudemmissa autoissahan tätä kutsutaan optimoinniksi joka vaan tehdään ohjausboksia ohjelmoimalla, eli ei auto aina ole oikeissa säädöissä vakiona. Mullakin putosi td Opelista kulutus puolella litralla per sata km kun väänsin puol kierrosta syöttöä lisää. Ja kulkua tuli kivasti.
33" menee kakkoskoppasen alle ihan ilman kummempia kikkailuja niillä pajeron vakio aluilla, eli onkos niissä nyt nolla et. Ja saa leimaan muutoskatsastuksella.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Jj90 sen jo tossa hyvin kertoi että lisääntynyt voima ja väänntö sen tekee ettei se lisää kulutusta melkein päinvastoin vakioon verrattuna. 33" kumeilla kierroksetkin putoo matkaajossa 80km nopeudessa vakiokumeilla kierroksia 5vaihteella tyyliin lähemmäs 3000 ja 33" 2500rpm. Itellä 8" vanteet -20 et:llä niin joutu laittaan 2 senttiset kumisuirot lisälevikkeeksi ja ottaan edestä alkuperäiset roiskeläpät pois. Niin ja mulla toi mittari näyttää nyt 2km liikaa todellisesta nopeudesta.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka sanoi
Tuntuis tuo koko vaikuttavan kulutukseen... tosin osittain selittyy sillä, että vierintäkehä on isompi joten todellinen edetty matka on pidempi kuin mitä mittari näyttää verrattuna pienempään renkaaseen. Niin siis olettaen että mittaria ei kalibroida siinä välissä.

Ittellähän on maantienopeuksissa 8-10km/h mittarivirhe (todellinen nopeus pienempi kuin mitä mittari näyttää), tämähän kait korjaantuu kun heittää alle 31" kumit. Alkaisko 32" renkaat tekemään mittarivirhettä jo toiseen suuntaan, eli että todellinen nopeus olisi suurempi kuin mitä mittari näyttää?

Pena, miten ahtojen nostaminen ja putkenlaajennus laskee kulutusta? Oon kyllä kelannut tekeväni molemmat noista kunhan kerkeän ja säät paranee, mut en kyllä ymmärrä miten ne voisivat laskea kulutusta... tosin en kyllä vastaankaan pistäis ;)

Niin ja tarviko tehdä muutostöitä et 33" mahtu alle ja kääntyy kunnolla?
Mittari virhettä ei enää ole. Näyttä justiin oikeen. Suora putki ahtimelta perälle ja ahdonalaset syötöt tapissa, ahtopaine nostettu 1.1bar, voimaa tulee kyllä tähän 2.8:siin tosi mukavasti noilla muutoksilla. Kulutus ei tippunut ei myöskään noussut, kulutus tasan 11l. satasella. Mulla on 33x12.5 rengas tuossa alla ja mitään ei tarvinu tehdä pyörimisen suhteen,eli mahtuu. Kunhan ET oikea. 10" leveä vanne omassa. Kuluttaa kyllä 33:sella renkaalla paljo enempi ku tuolla vakio 235 renkaalla ;) Et saa katsastettua tuohon GL malliin millään ilveellä. Runkonumeron alku eri kuin noissa gls ja glx:ssä. Tuossa kuva. http://aijaa.com/v.php?i=009247931575.jpg
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Harkitsin kyl hetken et olis hommannu sitte levikkeet autoon ja sit olis menny konttorille jännäämään et meniskö läpi 33":silla, mut ei välttis maksa vaivaa ;D Eikä tarvi sit hommata uusia vanteita kun 8" vanne on pikkusen pieni 33" palloille... mut 31":sille just passeli ;)

Mut sen oon ajatellu tekeväni, et pakoputki 2,5":ksi kun 3" taitaa olla aika nihkee saada mahtumaan orkkiksen tilalle. Sit myös ahtoja nostamassa hieman ja ahdonalaisia syöttöjä. Onko syytä säätää syöttöjä muutenkin, vai onko ainoastaan ahdonalaiset syötöt kriittisiä?

Kuin paljon kilsoja muuten ootte Fediman Extreme Evolutioneilla saanu? Ja ootteko muuten ollu niihin tyytyväisiä? On harkinnassa et sellaiset hommaisin seuraavaks ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Itse ainakin tyytyväinen noihin fedimoihin. Pitää näin talvellakin ja varsinkin kun on pakkasta niin pystyy ajeleman ihan normaalisti 80. Kulumisesta ei osaa sanoo viel kun vajaa kymppitonni nuilla takana. Jäällähän nuo ei oikeen pidä mut ei taida mikään tuommonen nappularengas. Kyllä tohtisin suositella näitä.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Kyllähän 33x12,5 renkaat saa kakkoskoppasen otteeseen oli kyseessä sitten GL tai GLS malli. Se vemic auton todistus jolla nuo katastetaan on vain gls malleille ja vaatimuksena ne levikkeet. Valveutunut ja hyvin työnsä osaava katsastusinsinööri hyväksyy kyllä GL malleihinki samaisen rengaskoon kun tekee GL malliin muutokset joilla tuo saadaan turvallisuudeltaan GLS mallia vastaavaksi... eli GLS mallista levikkeet tai omalla kohdallani kelpasi omavalmistelevikkeet (näin ainakin Rovaniemellä). Itellä mittari näyttää gps:n kans oikein 33 tuumasilla renkailla ja 35 tuumasilla kun ajaa 90km/h mittarin mukaan niin todellinen nopeus gepsillä 100km/h.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

japejun sanoi
Ite oon ollu tyytyväinen Hankook dynapro mt rt03 renkaaseen. Yllättävän hiljainen asfaltilla ja löytyy pitoja myös maastossa. Asfaltilla ajanu 3bar paineilla. Kulutusta en oo mittaillu. Pers tuntumalla voisin väittää ettei juurikaan vaikuta kulutukseen. Hinta oli viime kesänä kärkkäisellä 550e sisältäen asennustyön vanteelle. Niin ja koko oli 32x11.5 r15
Muuten voin kompata tätä mielipidettä,mutta maastossa tai lumella ko. renkaalla ei tee yhtikäs mitään,ja tämä on ihan oma kohtainen kokemus joten jos maastoon tekee yhtään mieli niin katseet toisaalle. Aika reilusti nuilla kestää ajaa asfaltilla eivätkä juurikaan kulu,ovat hiljaiset ja menevät todella helposti tasapainoon,ennemminkin sanoisin että kyseessä on karkea AT kuin MT.
Kulutuksessa ei ollut huomattavaa eroa 31x10,5R15 vs 225x75R15 renkaisiin,tämä siis 1gen pajerossa jota hieman säädetty.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka sanoi
Harkitsin kyl hetken et olis hommannu sitte levikkeet autoon ja sit olis menny konttorille jännäämään et meniskö läpi 33":silla, mut ei välttis maksa vaivaa ;D Eikä tarvi sit hommata uusia vanteita kun 8" vanne on pikkusen pieni 33" palloille... mut 31":sille just passeli ;)

Mut sen oon ajatellu tekeväni, et pakoputki 2,5":ksi kun 3" taitaa olla aika nihkee saada mahtumaan orkkiksen tilalle. Sit myös ahtoja nostamassa hieman ja ahdonalaisia syöttöjä. Onko syytä säätää syöttöjä muutenkin, vai onko ainoastaan ahdonalaiset syötöt kriittisiä?

Kuin paljon kilsoja muuten ootte Fediman Extreme Evolutioneilla saanu? Ja ootteko muuten ollu niihin tyytyväisiä? On harkinnassa et sellaiset hommaisin seuraavaks ;D
Leveyshän renkaassa määrittää suositeltavan vanneleveyden, eli jos laitat 33x10,5 renkaan leveys on sama kun 31x10,5 renkaassa eli kasituumanen vanne on ihan ok. 12,5 tuumaa leveään renkaaseen minimisuositus vanteelle on 8,5 tuumaa, mutta toimii hyvin ja pysyy päällä kasituumasellaki, jopa mielestäni paremmin ku leveemmällä vanteella. Mulla oli joskus 33x12,5 rengas 7" leveällä vanteella ja ikinä ei tippunu päältä ja katsastuksestaki meni läpi ei tosin tullu edes puheeksi vannekoko. Myöhemmin laitoin samaiset kumit kymppituumaselle vanteelle ja petyin kun tippuili haastavissa maasto-olosuhteissa herkemmin vanteelta kuin niissä seiskatuumasissa.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukalle; Hyvin mahtuu pyöriin 32" kumit ilman korotusta. Mulla tosin vanteen et0 jos orkkis oli +10 Mut pitäis mahtua hyvin tuolla orkkis et:llä. Eikä tarvinnu edes muutoskatsastaa.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Janne sanoi
Valveutunut ja hyvin työnsä osaava katsastusinsinööri hyväksyy kyllä GL malleihinki samaisen rengaskoon kun tekee GL malliin muutokset joilla tuo saadaan turvallisuudeltaan GLS mallia vastaavaksi... eli GLS mallista levikkeet tai omalla kohdallani kelpasi omavalmistelevikkeet (näin ainakin Rovaniemellä).

Näinpä, kakkoskoppaseen pajeroon saa maks. 33x14,5x15 kumet leimattua riippumatta varustelutasosta. Kunhan vain sopivat levikkeet on paikallaan, eli kulutuspinta ei ole esillä ratti suorassa.
Vemicin lappu+suoraan suurimmat sallitut eli 50mm levikkeet ja konttorille mars. :peukku
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

JJ90 sanoi
Näinpä, kakkoskoppaseen pajeroon saa maks. 33x14,5x15 kumet leimattua riippumatta varustelutasosta. Kunhan vain sopivat levikkeet on paikallaan, eli kulutuspinta ei ole esillä ratti suorassa.
Vemicin lappu+suoraan suurimmat sallitut eli 50mm levikkeet ja konttorille mars. :peukku
En kyllä omaani ole saanut. Juuriki tuon korinumeron takia!!!
Vit*n suomi justiin tämmönen paikka että erimenetelmät eripuolella maata s**tana! Tuola tuo vemicin lappu. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38196&highlight=pajeroon+33%26quot%3B%26quot%3B V40 korisiin saa muttakun tuo GL ei ole V40 alkuinen.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Joo, Suomi on byrokratian luvattu maa :seina

Mut kyl miulle 31" riittää, mie oon vaatimaton ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Tähän ilmeisesti tarvitaan katsuri, joka osaa ajatella omalla päällään.

Susihukalle: Otahan sitten huomioon, että niitä kolmiykkösiäkin on eri kokoisia. Mun 31" malatestat ei häviä 33" bfg mt:lle kuin vajaan tuuman verran korkeudessa... ;) 33" malatesta on jo lähellä 35" ja sen kanssa voisin kuvitella ahdasta olevan Pajeron kaarissa ilman lekaa ja korikorotusta.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Mulla löytyy sähköpostissa tuohon V20 mallisarjaanki samanlainen lappu, pistäkää sähköpostiosotetta vaikka yv:nä niin lähettelen tarvitsijoille. ROI:ssa katsuri otti kopion lapusta konttorille, niin ei tarvi kaikilta olla erikseen sitä vaatimassa. Kilpailu tekee hyvää tohon katsastustoimintaanki kun kaupungissa neljä konttoria niin palvelu paranee ja vit..ilu vähenee :peukku
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Hei juu, nyt päästiin taas itse asiaan ;D Noi Malatestat on minuu ennenki kiinnostaneet, erityisesti kobra kun se on 80% off ja 20% on eikä se 100% off kun se ei minun käyttööni sopivin.

Mitkäs Malatestat sinulla on ja millaisia käyttökokemuksia? Millainen rengasmelu ja kuluuko rengas nopeaan (ja tiellä vai maastossa)? Osaatko heittää faktaa tai edes villiä veikkausta siitä kuinka paljon noinkin karkea kuvio vaikuttaa kulutukseen?

Paljon kysymyksiä, toivottavasti jaksat vastaa ku noi Malatestat kiinnostaa oikeesti ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Mulla oli nuo insa turbot 31 koossa ennen alla ei kulutseen kyllä vaikuttanu juuri ollenkaan. Mutta niissä oli niin kova tuo kumiseos ettei niillä tehny talvella mitn. Miten noissa malestoissa on? Yhdet yokohama geolanderit on kaverilla 33:sena ja ihan pirun hyvät! Muttakun niitä ei tehdä enää.. Nyt tuossa alla cooper stt ja on kyllä kans jotenki liika jäykkä runkoset omaan käyttöön. Ilmeisesti haettu noille kestoa viiltoihin maastossa. Joutuu pitää rengaspaineita niin pieninä että on mukava kyytiset ja sitte saaki yks olla äyskäröimäsä löpyä koko ajan tankkiin ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Niin ja yks kyssäri viel ;D

Pitääkö olla ne maksimikoon renkaat alla mitä rekisteriin haluaa silloun kun katsastukseen menee vai voiko sinne rekisteriin muutoskatsastaa isoimman teoreettisen rengaskoon ilman että katsastaja näkee ne alla? Kun jos katsastais all-terraineilla niin samankokoiset mutikat sais laillisesti heittää tilalle mut ottais jo ihan eri tavalla kaariin kiinni...

Ja hei, kertokaa niistä Malatestoista vielki kokemuksia ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

pitäähän ne olla alla että katsuri näkee ettei tule yli kaaresta mistään ja niinpäin pois. :peukku
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka sanoi
Hei juu, nyt päästiin taas itse asiaan ;D Noi Malatestat on minuu ennenki kiinnostaneet, erityisesti kobra kun se on 80% off ja 20% on eikä se 100% off kun se ei minun käyttööni sopivin.

Mitkäs Malatestat sinulla on ja millaisia käyttökokemuksia? Millainen rengasmelu ja kuluuko rengas nopeaan (ja tiellä vai maastossa)? Osaatko heittää faktaa tai edes villiä veikkausta siitä kuinka paljon noinkin karkea kuvio vaikuttaa kulutukseen?

Kaimanit on mulla ja ihan jäätävä mekkala niissä on yli 50km/h nopeuksissa, mutta onpa pidotkin sitten kohdillaan ja rapa lentää pipon kokoisina paakkuina. :driver
Pehmeät kohdat menee helposti läpi, jos liikaa antaa happea, mutta niinhän se on kaikilla tosikarkeilla kumeilla. Sitten vaan lisää sitä happea koneeseen...
Kestosta ei voi juuri sanoa, vasta pari tonnia ajettu mun kumeilla. Eipä noista 400€ kumeista paljoa kestoa tohdi vaatia.. Ja kulutus mulla on sellasta että kaikki menee joka tankkiin pistetään, eli ei oo tullu tarkkailtua. Rupeaa vaan vituttamaan.

Ja leimalle mennessä saa alla olla jotku minimikokoset loppuunajetut lisut, kunhan kyljessä vaan seisoo se koko, mitä on haluamassa otteeseen. Melko velho inssi saa olla joka oikeasti noilla alkaa äärijoustoja ottaan leimatessa, kunhan vaan normaaliajossa tasasella pihalla ei rapise kaariin/alustaan niin on hyvät.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

JJ90 sanoi
Kaimanit on mulla ja ihan jäätävä mekkala niissä on yli 50km/h nopeuksissa, mutta onpa pidotkin sitten kohdillaan ja rapa lentää pipon kokoisina paakkuina. :driver
Pehmeät kohdat menee helposti läpi, jos liikaa antaa happea, mutta niinhän se on kaikilla tosikarkeilla kumeilla. Sitten vaan lisää sitä happea koneeseen...
Kestosta ei voi juuri sanoa, vasta pari tonnia ajettu mun kumeilla. Eipä noista 400€ kumeista paljoa kestoa tohdi vaatia.. Ja kulutus mulla on sellasta että kaikki menee joka tankkiin pistetään, eli ei oo tullu tarkkailtua. Rupeaa vaan vituttamaan.

Ja leimalle mennessä saa alla olla jotku minimikokoset loppuunajetut lisut, kunhan kyljessä vaan seisoo se koko, mitä on haluamassa otteeseen. Melko velho inssi saa olla joka oikeasti noilla alkaa äärijoustoja ottaan leimatessa, kunhan vaan normaaliajossa tasasella pihalla ei rapise kaariin/alustaan niin on hyvät.

Tekeekös noilla talvella mitään? Noin niinku normaalissa liikenteessä. Värkkäilin tossa että jos ei ne aivan suutarit oo niin ens talveks hommailis noi kaimanit 235/85/16 koossa ja koittas saada nastotettua ne jossain.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Ihan yhtä paskat kuin muutkin nastattomat ja lamellittomat halparenkaat, eli hengenvaarallisen ja kauhean väliltä. Paineet pitää olla matalalla ja nopeudet alhaalla jos aikoo ajella.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Onko kellään faktaa siitä kuin herkästi joutuu hommaamaan levikkeet GL-Pajeroon? Meneekö 10,5" leveet ihan vaan sopivalla ET:llä? Mikä on sopiva ET? Entäpä 11,5" tai 12,5"? Kuin paljon vaikuttaa renkaan merkki ja malli?

Paljon kysymyksiä mut toivottavasti joku jaksaa vastaa ku kiinnostaa niin pirusti ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Isännän samanlaisessa pätkässä on alkuperäsillä aluvanteilla 31/10.5-15 renkaat je ne juuri ja juuri menee ilman levikkeitä. Tuo vanne on muistaakseni 7 tuumaa leveä mutta et:tä en muista millään. Riiippuu tosin varmaan renkaastakin. Ainakin omat fedimat näyttää leveämmiltä mitä sen gt radialit.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka sanoi
Onko kellään faktaa siitä kuin herkästi joutuu hommaamaan levikkeet GL-Pajeroon? Meneekö 10,5" leveet ihan vaan sopivalla ET:llä? Mikä on sopiva ET? Entäpä 11,5" tai 12,5"? Kuin paljon vaikuttaa renkaan merkki ja malli?

Paljon kysymyksiä mut toivottavasti joku jaksaa vastaa ku kiinnostaa niin pirusti ;D
12.5 ja 10" tuumaa levee vanne jolloin ET-10 menee alla hankaamatta normiajossa mihkään. Ulos kaaresta tulee n.5cm.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Noni, täytyypä viel käydä kattoo omien vanteiden ET... ovat tosin sadan kilsan päässä kun just muutin mut ei täs vielä hoppu oo ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Mulla oli aikoinaan 31 10.5 renkaat 7" leveellä vanteella ja et oli+10 ja pysyi hyvin kaaren sisällä.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Nyt kun olen lukenut tätä aihealuetta niin eipä ole paljonkaan keskustelu liikkunut varsinaisen otsikon ( Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu) asettaman kysymyksen ympärillä, vaan on enempikin lipsahtanut siihen mitkä renkaat mahtuu alle ja millä on hyvät pito-ominaisuudet. Olisi ihan mielenkiintoista tietää miten mikin rengaskoko vaikuttaa kulutuksen kasvuun tai pienenemiseen, ihan kuten otsikossa kysytään.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

eikös otsikossa ole teksti RENGASVALINNAT ja jos tässä on nyt keskusteltu niistä niin mikä tässä nyt sitten häiritsee. Ja on siellä mun mielestä siitä kulutuksestakin keskusteltu????
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Lueppas nyt se otsikko uudestaan ja älä ota siinä mainittuja sanoja erilleen koska niitä ei ole erotettavaksi tarkoitettu koska siinä välissä on ja-sana. Jos taas olen käsittänyt aiheen ihan väärin niin antaapi olla.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Näin topicin aloittajana oon hieman antanu omienki kysymysten rönsyillä itse aiheesta kuin myös vähän aiheen ympäriltä. Joka kysymykselle kun ei viitti omaa topiccia aloittaa kun tätä topiccia jo seuraa aktiivisia kysymyksiin vastaajia :)

Mutta edelleen kiinnostaa renkaan kuvion ja koon vaikutus kullutukseen kuten myös eri renkaitten käyttöikä!
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Fedimat oli alla kesällä avolavassa. Ihan kiva maastossa kun takavedollakin mentiin hämmästyttävän pitkälle. Ja lopputalven lumihangissakin eteni hyvin. Maantieajossa ajoinkin sitten pidemmät siirtymät kuulosuojaimet päässä...jaksanut kuunnella sitä rallatusta. Lisäksi perä lähti luistoon tiukemmassa mutkassa sopivalla vääntöalueella märällä pinnalla. En kyllä missään nimessä kokoaikaiseksi talvirenkaaksi uskaltanut ottaa.

Täksi talveksi tuli Nokian hakkapeliitta LT:t ja kulutus tippui jotain 2l/100km ja auto hiljaisempi mitä keskiverto VAG kippo. Yleiset ajo-ominaisuudet ja mukavuus lisääntyi myös potenssiin 10. Hangessa ei sitten enää leikitäkään mutta näillä polttoaineen hinnoilla voin tinkiä hieman etenemiskyvystä kun kaikki muut asiat parani...

Ensi kesäksi pitäisi jotain kehitellä. Olen jopa harkinnut ihan katurenkaita kun alhaiset kulutuslukemat alkoi veronkorotusten jälkeen kummasti kiinnostamaan...mutta ehkä sitä pitää ne All Terrainit vaan ostaa että säilyy edes pieni katu-uskottavuus :peukku :p
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Kaiken tässä ketjussa tulleen inffon jälkeen alan kallistua siihen et 31" riittää eikä sen tarvi ollä järeä mutikka vaikka tietty katu-uskottavuus pitää miunki kärryssä säilyä ;) Siis sen lisäks et wunderbaumin kohdalla roikkuu öljyntyoksuinen moton teräketju ;D

Hankookin dynaprot lienevät tarpeeksi karheat mettätielle, mutta samalla myös yllättävän hyvät asfaltilla. Hiljaiseksikin kehuttu, minkä uskoisin korreloivan myös renkaan vierintävastuksen kanssa minkä uskon korrelloivan kulutuksen kanssa. Sopiva kompromissi minulle.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Bfg:n allterrain on ainaki hyvä "sileämpi" vaihtoehto, kestää pitkään jos kulmat on kohdallaan ja talvellakin kohtuullinen. Laatukumi, ainakin oma kokemus on näin. Dynaprokin varmasti hyvä valinta.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka sanoi
Kaiken tässä ketjussa tulleen inffon jälkeen alan kallistua siihen et 31" riittää eikä sen tarvi ollä järeä mutikka vaikka tietty katu-uskottavuus pitää miunki kärryssä säilyä ;) Siis sen lisäks et wunderbaumin kohdalla roikkuu öljyntyoksuinen moton teräketju ;D

Hankookin dynaprot lienevät tarpeeksi karheat mettätielle, mutta samalla myös yllättävän hyvät asfaltilla. Hiljaiseksikin kehuttu, minkä uskoisin korreloivan myös renkaan vierintävastuksen kanssa minkä uskon korrelloivan kulutuksen kanssa. Sopiva kompromissi minulle.
Jossei kovemmin halua pehmeässä ajaa niin ihan ok rengas tuo Humpuukki on,itse ajoin jotain ~15tkm nuilla rattailla josta 60% tiellä ja 40% metsässä ja pintaa oli vielä silloin kun nuo möin niin ~13mm,eli kuluneet eivät nimeksikään. Mutta kuten jo aiemmin sanoin,hyvä AT rengas,muttei tee mitään pehmeässä. Nuo Humpuukit onkin enemmän sellaiset "city offarin" renkaat,eli näyttävät kadunmiehen silmään hyvältä ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Humpuukit taitaa olla halvemmat ku bfg:t joten se vaikuttais ihan hyvältä ;D

Kyl minul tulee eniten asfalttikilsoja ja se mikä ei oo asfaltilla on sit semmossii kisasia mettäteitä :) Eli AT:t lienee fiksu vaikkei näyttävin ratkaisu ;D

Toivottavasti joku päivä minul on sit varaa ostaa erikseen kunnon mutikat offausriehumiseen :driver
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

meikäläinen päätyi tälläiseen valintaa....
kunhan taas vähän köyhtyminen vähenee niin
http://www.camskill.co.uk/m26b0s3040p21512/KUMHO_TYRES_4X4_KUMHO_834_-_31_1150_R15_LT_110Q_TL
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka sanoi
Humpuukit taitaa olla halvemmat ku bfg:t joten se vaikuttais ihan hyvältä ;D

Kyl minul tulee eniten asfalttikilsoja ja se mikä ei oo asfaltilla on sit semmossii kisasia mettäteitä :) Eli AT:t lienee fiksu vaikkei näyttävin ratkaisu ;D

Toivottavasti joku päivä minul on sit varaa ostaa erikseen kunnon mutikat offausriehumiseen :driver
Tarkoitin että laitat Nuo Humpuukin Dynapro MT,ovat siis vähän rouheamman kuvion TA renkaat. Ja ovat aika edulliset jos tilaa esim. camskilliltä.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Viittaus bfg:hen oli aiempaan viestiin liittyen, siun viesti taas sai minut vakuuttuneeks et mie kuulun just tohon city-offareihin sit ;D Tai siis, duuniin ku meen niin varmaan 10-100km asfalttia ja sit ehkä enintään pari kilsaa rouheempaa tietä et pääsee töihin, ni menee se aikalailla tohon kastiin ;D
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Susihukka sanoi
Viittaus bfg:hen oli aiempaan viestiin liittyen, siun viesti taas sai minut vakuuttuneeks et mie kuulun just tohon city-offareihin sit ;D Tai siis, duuniin ku meen niin varmaan 10-100km asfalttia ja sit ehkä enintään pari kilsaa rouheempaa tietä et pääsee töihin, ni menee se aikalailla tohon kastiin ;D
Kyllä minäkin valitsisin nuo humpuukit jos pitäs bfg AT:n välillä valita. Velipojalla l200:ssa nuo humpuukit kohtuu hiljaiset ja pehmeä kyytiset. Pääsee niillä kuitenkin jo johonkin. Maantiellä aivan mukiinmenevät.
 
Vs: Rengasvalinnat ja kulutuksen kasvu

Janne sanoi
Mulla löytyy sähköpostissa tuohon V20 mallisarjaanki samanlainen lappu, pistäkää sähköpostiosotetta vaikka yv:nä niin lähettelen tarvitsijoille. ROI:ssa katsuri otti kopion lapusta konttorille, niin ei tarvi kaikilta olla erikseen sitä vaatimassa. Kilpailu tekee hyvää tohon katsastustoimintaanki kun kaupungissa neljä konttoria niin palvelu paranee ja vit..ilu vähenee :peukku
Koitin käydä tuolla sun lapullas katsastaan, Ei menny läpi ei. Voi perkele mää sanon näitä suomen katsastusasemia! Katastusmiehen pitää soittaa johonki v*tun teknikolle ja selvittää miten on asian laita ja soittaa sitten mulle. Sitte voi tulla sinne niin se kokeilee vastaako mihinkään ja käy gps:n kans ajaan että valehteleeko mittari. Mitä helvettiä onko joillaki muilla muka käyty koittaan gps:n kans mittarin heitto? Anteeks avautuminen mutta v*tuttaa tämä sakaaminen. Taijan tehä niinkö ennenki ja ajaa vain :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom