Garrett
Vain nelivetoja
- Liittynyt
- 6 Lokakuu 2013
- Sijainti
- Nurmijärvi
Mitä enemmän sähköautojen latausta opettelee, sitä enemmän huomaa, että on opittavaa. Pari kurssia korkeakoulutasoista sähköopetusta on ollut hyvä pohja + tietysti sähköautoihin liittyvät turvallisuus ja pätevöitymiskoulutukset auttavat tietämään, että mitä ei saa tehdä, ja kuinka vaarallista se oikeasti on tehdä asioita väärin.
Ensimmäisen erän PHEV:n tilaajat saivat Plugit.fi firman käynnin ilmaiseksi (=Delta maksoi), jossa käytiin lävitse talon sähköjärjestelmät, että miten ne kestävät latausta. Usein ei oikein kunnolla kestä edes sitä vakiona tulevaa 10A latauspiuhaa.
Outlanderhän pystyy lataamaan myös 15A:n virralla, jolloin tarvitaan uusi latauspiuha. Ongelma vaan on, että suurin osa 16A pistorasioista, mitä rakennuksissa on, eivät kestä tuota 16A virtaa. Tai siis kestävät, kun niitä kerran on, mutta niiden kestävyys on mitoitettu hetkellisen käytön mukaan, eikä jatkuvan käytön mukaan - jollaiseksi sähköauton lataus katsotaan.
Eli kotiin ei oikeastaan voi hankkia mitään laturia, joka liitettäisiin normaaliin Schuko rasiaan, ja joka lataisi 16A. On olemassa erikseen 16A luokiteltuja rasioita, eli tuollaisen voisi sitten sähkärin avustuksella tehdä ja ostaa vaikka i-Mievin laturin, jolla saisi Outlanderiin potkua.
Kotikäyttöön suositellaan ja on turvallisinta asentaa kiinteästi kytketty latausboksi. Hinnat ovat jo vuodessa tippuneet ihan hyvin, ja varmasti tippuvat vielä lisää, jos vain malttaa odottaa. Nykyinen kaupallinen hintaluokka on jotain tuhannen euron luokkaa.
Julkiset latauspisteet ovat suurimmaksi osaksi schuko pistorasioita, jotka kestävät tuon 10A kuorman hyvin, mutta 16A lataus voi olla jo vähän riskimpää. Normaalisti tuossa sulaa vain ne rasian sisuskalut, eikä esim laturin pistokkeet (ymmv)
Joissain (en ole käynyt kaikissa) Fortumin pisteitä on Schukon yhteydessä myös euroopan hyväksymä Mennekes tyylinen liitin (mutta mm- Hyvinkään Willassa on VAIN Mennekes), josta saa ulos enemmänkin kuin 16A, mutta jos siitä liittää piuhan Outlanderiin, niin latausmaksimi on aina 15A, jonka määrittelee Outlanderiin asennetun laturin teho.
Tämä tarvitsee erillisen piuhan, eli Mennekes type 2 adapterin Outlanderin J1772 type 1 piuhaan. Noiden hinnat on euroopan nettikaupoissa £170 - 229e. + rahti.
Sitten on tietysti pikalaturi ChaDeMo, josta tulee n. 300V tasavirtaa suoraan akuille - Fortum/ABC pisteissä maks 50A virralla. Tuosta tulee se n. puolituntia akun 30->80% lataus. (26-27 min todelliset käynnit) Näissä piuha on aina kiinni laturissa, eli tätä latausjohtoa ei tarvitse olla itsellä.
Tuossa pikakooste.
Ensimmäisen erän PHEV:n tilaajat saivat Plugit.fi firman käynnin ilmaiseksi (=Delta maksoi), jossa käytiin lävitse talon sähköjärjestelmät, että miten ne kestävät latausta. Usein ei oikein kunnolla kestä edes sitä vakiona tulevaa 10A latauspiuhaa.
Outlanderhän pystyy lataamaan myös 15A:n virralla, jolloin tarvitaan uusi latauspiuha. Ongelma vaan on, että suurin osa 16A pistorasioista, mitä rakennuksissa on, eivät kestä tuota 16A virtaa. Tai siis kestävät, kun niitä kerran on, mutta niiden kestävyys on mitoitettu hetkellisen käytön mukaan, eikä jatkuvan käytön mukaan - jollaiseksi sähköauton lataus katsotaan.
Eli kotiin ei oikeastaan voi hankkia mitään laturia, joka liitettäisiin normaaliin Schuko rasiaan, ja joka lataisi 16A. On olemassa erikseen 16A luokiteltuja rasioita, eli tuollaisen voisi sitten sähkärin avustuksella tehdä ja ostaa vaikka i-Mievin laturin, jolla saisi Outlanderiin potkua.
Kotikäyttöön suositellaan ja on turvallisinta asentaa kiinteästi kytketty latausboksi. Hinnat ovat jo vuodessa tippuneet ihan hyvin, ja varmasti tippuvat vielä lisää, jos vain malttaa odottaa. Nykyinen kaupallinen hintaluokka on jotain tuhannen euron luokkaa.
Julkiset latauspisteet ovat suurimmaksi osaksi schuko pistorasioita, jotka kestävät tuon 10A kuorman hyvin, mutta 16A lataus voi olla jo vähän riskimpää. Normaalisti tuossa sulaa vain ne rasian sisuskalut, eikä esim laturin pistokkeet (ymmv)
Joissain (en ole käynyt kaikissa) Fortumin pisteitä on Schukon yhteydessä myös euroopan hyväksymä Mennekes tyylinen liitin (mutta mm- Hyvinkään Willassa on VAIN Mennekes), josta saa ulos enemmänkin kuin 16A, mutta jos siitä liittää piuhan Outlanderiin, niin latausmaksimi on aina 15A, jonka määrittelee Outlanderiin asennetun laturin teho.
Tämä tarvitsee erillisen piuhan, eli Mennekes type 2 adapterin Outlanderin J1772 type 1 piuhaan. Noiden hinnat on euroopan nettikaupoissa £170 - 229e. + rahti.
Sitten on tietysti pikalaturi ChaDeMo, josta tulee n. 300V tasavirtaa suoraan akuille - Fortum/ABC pisteissä maks 50A virralla. Tuosta tulee se n. puolituntia akun 30->80% lataus. (26-27 min todelliset käynnit) Näissä piuha on aina kiinni laturissa, eli tätä latausjohtoa ei tarvitse olla itsellä.
Tuossa pikakooste.