saunan led valot ja kiuas ledit?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
onkos porukalla kokemusta noista saunan led valaistuksista?

katselin tuossa sellaista paketti missä oli 12x led + 3x kiuas led sarja

mitenköhän valo riittää ja mitenköhän kestää?
muita kokemuksia?
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Moro saunojalle.

Meikäläisellä on kaverin tekemät led-valot ja olen ollut oikein tyytyväinen valintaan. (Tekee ihan myyntiin
sarjoja..). Jos jotain kiinnostaa, niin voin laittaa yhteystiedot viestiketjuun.

Muuntajina on pistorasiaan "tökättävät" säätimellä varustetut muuntajat. Niillä voi säätää
ledin valotehon voimakkuutta. Varmasti valoteho riittää, jos laittaa voltit täysille.
Pistorasiaahan voi ohjata katkaisijalla, ei tarvitse olla nykkimässä muuntajaa pois seinästä ja takaisin.. heh.

Omassa saunassa (noin 3x2,5m) on 11 kpl katossa noin 0,5 metrin välein kolmella seinällä.
Heijastavat tyylikkäästi seinään keilamaisen kuvion..
Olen sijoittanut ne saunan kattoon noin 50mm seinästä. Valojen edessä on 20mm korkea lista estämästä
silmiin loistamista. Ja kiukaan päällä yksi kiuaslinssi (ei muuten tarvitse kuin yhden kiuaslinssin)

Kestävyydestä ei vielä ole omakohtaisia kokemuksia, kun talo valmistui tuossa 3 kk sitten.
Muutamalla muulla kaverilla on saman henkilön valmistavat ledit ja ovat kestäneet nyt melkein 5 vuotta, joten
eipä ne kovin heikkoja ole..

Ei muuten kannata niitä ihan halvimpia sarjoja valita, ovat ihan p..stä. Ei kestä muuntajat eikä ledit.

Oletuksia (paremman tiedon puuttuessa):
Kuituvalot ovat varmaan ihan jees, mutta jos hajoaa projektori, niin kallista..
Jos menee yksi kuitu, niin miten vaihdat. uuden tilalle..


-Sami-
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Annan eriävän mielipiteen halvoista sarjoista.

Ostin itse 2vuotta sitten honkkarista 20e/sarja 12led/sarja. Ja ne on kaikki käytössä kodinhoitohuone/pesuhuone/sauna -tiloissa. Yhtään ongelmaa ei ole vielä ollut. Kaikki ovat hintalaatu suhteeltaan hyvät.

Ja lisään sen verran että ovat kovassa käytössä. Päällä pitkiä aikoja ja lasten ansiosta "räpsyvät" runsaasti. Eli sen puolesta kestotesti on toteutettu :)

Enkä ala kinaamaan tästä asiasta. Tämä oli vain kokemuksen syvä rinta-ääni.


Itsellä esimerkiksi pesuohuoneessa on 12 lediä 4 neliön tilassa. Jakoa en osaa sanoa, enkä jaksa mitata, mutta ovat silleen tasaisesti. Laitoin remontin yhteydessä kyllä tavallisen hehkulamppu valaisimenkin, mutta ei ole tarvinnut käyttää kuin pesuhuoneen pesun yhteydessä. Ledit valaisevat tarpeeksi normaali käyttöön.
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

I. Nieminen sanoi
Annan eriävän mielipiteen halvoista sarjoista.

Ostin itse 2vuotta sitten honkkarista 20e/sarja 12led/sarja. Ja ne on kaikki käytössä kodinhoitohuone/pesuhuone/sauna -tiloissa. Yhtään ongelmaa ei ole vielä ollut. Kaikki ovat hintalaatu suhteeltaan hyvät.

Ja lisään sen verran että ovat kovassa käytössä. Päällä pitkiä aikoja ja lasten ansiosta "räpsyvät" runsaasti. Eli sen puolesta kestotesti on toteutettu :)

Enkä ala kinaamaan tästä asiasta. Tämä oli vain kokemuksen syvä rinta-ääni.


Itsellä esimerkiksi pesuohuoneessa on 12 lediä 4 neliön tilassa. Jakoa en osaa sanoa, enkä jaksa mitata, mutta ovat silleen tasaisesti. Laitoin remontin yhteydessä kyllä tavallisen hehkulamppu valaisimenkin, mutta ei ole tarvinnut käyttää kuin pesuhuoneen pesun yhteydessä. Ledit valaisevat tarpeeksi normaali käyttöön.

Luultavasti sulla on sellaiset halppis ledit niin kuin meilläkin.

led_sarja_revontuli_big_copy1.jpg


Hyvin nuo tuntuu toimivan vieläkin ;D Paitti että meillä ei ole mikään multicolor

Niin joo, tuo sun sarjan täytyy olla paljon huonompi kuin mun sarjan, mun sarja maksoi kuitekin 29 € :peukku Täytyyhän sen olla silloin parempikin kun se oli kalliimpikin ;) ;D
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Mr mmc sanoi
mitenköhän valo riittää ja mitenköhän kestää?
:eek:fftopic Jouni, kun rupee saunomaan siinä on ledeistä lähtien koko sauna kestotestissä ;D
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Voi Veikkanen, juuri tuollainen "Elman"-sarja löytyy. Eikä mullakaan multicolor ole, ajattelin ettei ole kiva jos suihkussa vehkeet näyttää vihreiltä.

Sun sarja on jo sen hintainen että se kestää isältä pojalle.
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

tuo sarja mitä mä katselin oli 139e hintainen muuntaja yms ihan upporasiaan laitettavia.

mulla toi sauna on n. 2x2m pitää varmaan himenin laittaa :p

Hubu: hehe... kyllä vanhat lauteet oli hiiltyny (ei ollu kunnon lämpösuojaa)
;) ;D
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Sijoittelu tietenkin vaikuttaa paljon. Mulla on saunassa ledit ylälauteen etureunassa alaspäin valo leviää alalauteeseen. Ja valoa riittää, jos ei nyt lehteä meinaa saunassa lukea. Mutta ehkä jos kattoon meinaat 12 lediä laittaa niin valaisee mielestäni aika paljon saunaa, henk.koht. en pidä siitä että saunassa on liian valoisaa.

Vois ottaa kuvia omista systeemeistä, mutta kun olen yrittänyt ottaa ennenkin enkä osaa tallentaa luonnollista tunnelmaa kameralla. Vaan aina on kuvan mukaan 500w halogeenin verran valoa saunassa tai sitten on täysin mustaa.
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Itsellä kanssa joku halpahallin 20€ sarja (12 lediä+kantaa ja muuntaja). Vaihdoin siihen super kirkkaat valkoiset ledit niin tuli hyvä.
Pelkät messinkikannat olisi maksanut paikallisissa liikkeissä 4€/kpl. Tuli halvemmaksi ostaa tuo halpis sarja.
Nyt on 1,5v ollut käytössä eikä murheita ole ollut. Juu ja ledit on katossa minulla.
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Näyte kattoasennuksesta:
http://jt.kuvat.fi/kuvat/Sekalaiset/saunavalot/
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Laita valokuidut ;D
Noissa halvoissa sarjoissa taitaa olla hyviä ja huonoja. Joutunut joskus tutuille vaihtaan noita ledejä kun ovat pimenneet. Sijoittelu vaikuttaa varmaan myös kestävyyteen.
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

maikku sanoi
Laita valokuidut ;D
Noissa halvoissa sarjoissa taitaa olla hyviä ja huonoja. Joutunut joskus tutuille vaihtaan noita ledejä kun ovat pimenneet. Sijoittelu vaikuttaa varmaan myös kestävyyteen.

noissa mitä mä katselin on linssit kierteellä ja led vaihdettavissa, linssi asennusreijässä kiinni jousilla

en mä kuituja... yli 300e sarja ja projektorin kestävyys on kyseen alainen...
työkaverilla kesti 2vuotta ja 150e oli uusi lamppu projektoriin
ja kumminkin pitäs ostaa ledit kiukaan päälle :p

suuniteltiin joko ylälauteesta valokeila alas kuten I.Niemisellä tai sitten selkänojasta ylöspäin...
ja kiukaan päälle kiuasvalo...
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Tuo on hieno kyllä tuo että laittaa selkänojasta ylöspäin. Mutta suosittelen sellaista himmennintä kyllä, että saa säädettyä mieleisekseen.

Eikös noissa vanhoissa mitsuissa ollut tuo mittaristovalon himmennys silleen että säätimeen meni yksi johto sisään ja toinen ulos!? Eli vannoutunut mitsumies virittää muuntajan ja ledien väliseen johtoon mitsun himmentimen :)
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

Mr mmc sanoi
noissa mitä mä katselin on linssit kierteellä ja led vaihdettavissa, linssi asennusreijässä kiinni jousilla

en mä kuituja... yli 300e sarja ja projektorin kestävyys on kyseen alainen...
työkaverilla kesti 2vuotta ja 150e oli uusi lamppu projektoriin
ja kumminkin pitäs ostaa ledit kiukaan päälle :p

suuniteltiin joko ylälauteesta valokeila alas kuten I.Niemisellä tai sitten selkänojasta ylöspäin...
ja kiukaan päälle kiuasvalo...

Kaverin isällä on saunassa ollu kuidut nyt n.6v..Laitettu niin että 2 valasee kiuasta,yksi pataa,2 lauteilta ovelle päin ja loput valasee ylälauteita. Saunan koko n. 6x6m
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

pistäkäähän kuvia myös noista kiuas ledeistä joilla semmosia on
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

www.oversol.fi on yhden mallinen led setti. Valokuitua suosittelen kaikillle näin tukkumyyjänä.
www.saas.fi esim.
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

puerco sanoi
www.oversol.fi on yhden mallinen led setti. Valokuitua suosittelen kaikillle näin tukkumyyjänä.
www.saas.fi esim.

perus 6kuitua 350e vs 150e 12kpl&kiuasvalo ledit himmentimellä ei puolla ostamaan kuitusarjaa ::)

paranee olla nyt jo hyvä peruste kuituihin ;D
 
Vs: saunan led valot ja kiuas ledit?

http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/sekalaiset_anssi/ruuskalantie/IMG_5107.JPG
Tuossa kuva omasta saunasta missä on halpis sarja. Paneloin jossain vaiheessa katon uudestaan ja sijoittelen ledit uudelleen enemmän hajalleen...
 
Takaisin
Ylös Bottom