Seosmittarin asennus?

||mOqA

Mitsubishi Galant VR-4 -97
Liittynyt
16 Lokakuu 2010
Sijainti
Rauma
Terve taas. Tarvis galanttiin seos mittari laittaa kiinni, johdot olen jo vetänyt konehuoneen puolelle asti mut kattelin auton alle ku ettisin sitä lambdaa ja tulin siihen tulokseen et tähänkin voisi olla helpompi ratkaisu joten olisko täältä joku laittanu kyseisen mittarin kiinni ja mihin? Jos sieltä lambdasta menis tämä kyseinen piuha mihin se pitää kytkeä niin jonnekkin helpompaan paikkaan?

Öljynlämpötila mittari olis kans tarkotus laittaa mut kyllä se jo on selvillä miten tulee ja minne. Huomasin tossa samalla kun mittailin akusta paljon se antaa virtaa niin auton olessa sammuksissa ulos tulee 10-11V ja tyhjäkäynnillä 11,9V mikä on aika vähän ;D Kävin ostamassa laturiin säädinpaketin ku ajattelin et olis hiilet lopussa mut en oo kerenny vaihtamaan sitä vielä. Uusi hyvä akku on juuri vaihdettu et tuskin on akusta kiinni. Ja muutaman kerran on käynyt niin että kun virrat on avaimesta laittanu päälle ja yrittäny käynnistää nii ei mitään tapahdu, ei valon valoa mittariin eikä startista kuulu pihahdustakaan, sitten kun hetken odottelee niin kaikki toimii taas normaalisti. Ja volttimittari näyttää niin vähän että joskus auton käynnistäminen tapahtuu todella laiskasti. Kattelin myös sullakkeet läpi ja yksi oli hieman huonosti kiinni. Kun painoin sen pohjaan niin se paloi mutta silti kaikki toimii ;D Se on konehuoneen puolella, 30A sulake ja symbolissa on joku ihan kuin avaimen kuva minkä yläpuolella menee ns. viiva mikä on keskeltä poikki viistosti, numero on 14. Mikä tämä mystinen sulake mahtaa olla kun kaikki olennainen ainakin toimii ja yritin vikaa etsiä mutta ei löydy?
 
Vs: Seos mittarin asennus?

||mOqA sanoi
Terve taas. Tarvis galanttiin seos mittari laittaa kiinni, johdot olen jo vetänyt konehuoneen puolelle asti mut kattelin auton alle ku ettisin sitä lambdaa ja tulin siihen tulokseen et tähänkin voisi olla helpompi ratkaisu joten olisko täältä joku laittanu kyseisen mittarin kiinni ja mihin? Jos sieltä lambdasta menis tämä kyseinen piuha mihin se pitää kytkeä niin jonnekkin helpompaan paikkaan?

Lambda löytyy auton alta, läpivienti kabiini puolelle ECU:n alta, liitin löytyy apukuskin jalkatilasta (nelinapainen liitin, kaksi keskimmäistä muistaakseni maadoituksia).
Mulla on itellä seosmittarista (suoraan omaan lambdaan kytkettävästä) huonoja kokemuksia. Eipä se paljoo muuta näyttäny kuin noin 14,5, tai sitte äärilaidassa rikkaalla / laihalla. Ei paljoo ollu hyötyä jote asentelin kuukautta myöhemmin innovaten laajakaistalambdan (en tiedä sitte saako noita edes suoraan asentaa lambdaan kiinni?)
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Käytitkö mitään häiriösuojattua johtoa? Itellä on jotain häiriösuojattua ku niin olen kuullut sanottavan et se voi ottaa tosi herkästi häiriöö mistä vain ja näyttää mitä sattuu.. Juu löysin lambdan mut tosiaa on nii v-maisessa paikassa et jokin yksinkertasempi tapa olis helpotus. Eli siis apukuskin jalkatilassa olis joku mötti mihin johdon voi laittaa? Minkä värinen se johto on? Tai parempi jos sais kuvan siitä mötistä :)
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Yritin ettii koneelta kuvaa mutten löytänyt. Kuiteskin, eka otat apukuskin puolelta sen keskikonsolin sivumuovin irti, sitte raotat lattiamattoa ecun kohdalta keskikonsolin puolelta sen verra että näät valkosen liittimen keskitunnelin kyljessä kiinni (ei ole siis keskikonsolin sisällä, vaan siinä kyljessä maton alla), siinä on 4 johdinta. mystinengalant saattaa muistaa mikä oli mikäkin, mutta yleismittari kertoo viimeistään, kun mittää jännitteitä rungon ja näiden johtimien väliltä :)
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Kiitoksia :) Jos joku muistaa johtojen värit ja sen johdon värin mihin mun tulis se seosmittarin johto laittaa nii kertokaas ;D Itellä ei ole yleismittaria nii helpommin kävis ku tietäis vaan mikä johto värin perusteella
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Yritin ettii siitä maton alta mut löysin vaan yhen valkosen mötin mihin meni enemmän ku 4 johtoa ja kaikki oli mustia, ja mötti meni runkoon pultilla kiinni eikä siis johtanut enää minnekkään eli ei varmaan ollu kyseinen liitin sitte.. Tuolla hieman enemmän keskikonsolin takaa löytys sellanen pienempi valkoinen liitin mihin meni neljä johtoa mut en sitte viittiny koittaa ku olin hieman epävarma.. jotai hyviä neuvoja nyt kaivattais??
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Meet auton alle ja irrottelet läpivientikumin lambdalta, heiluttelet piuhaa jolloin joku tarkistaa mikä piuha heiluu keskikonsolin kieppeillä. Jotenkin myös muistelen että keskikonsolin alle se piuha kyllä tuli eikä ulkopuolelle (voin muistaa väärin mut sillä tavalla itse lambdan piuhan paikansin) joten irrottele vaan ne keskikonsolin sivumuovit pois.
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Keskikonsolin alla se on..lähes radion alla suoraan mutta aavistus "kartturin" puolella (vasemmalla) paremmin katsottavissa. Liitin on päällystetty muistaakseni "vaahtomuovilla".
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Siinä on kaksi mustaa piuhaa lambaadan lämmitykselle,valkonen segnaalin maa ja sininen signaali.Näin muistelisin.
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Ahaa nonii nyt alkaa hieman selkenee ;D Juu itseasias näinkin sellasen liittimen mikä on päällystetty "vaahtomuovilla", elikkäs se olis sitte se sininen piuha minne mun tulis kytkeä mittarin johto?
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Seuraa sitä johtoa että se menee kardaanitunneliin ja siittä läpi ni tiedät että on oikea :D
 
Vs: Seos mittarin asennus?

||mOqA sanoi
Niin mut eikös sieltä tullut 4 johtoa? ::)

Jos nyt vähän offtopic:
Johdin: Yksittäinen sähköä johtava säie / monta säiettä, jotka on päällystetty muovieristeellä
Johto: muovi / kumieristeinen kaapeli, jonka sisällä menee monta erillistä ja eristettyä johdinta
(epäsuorasti ulkomuistin varassa lainaten sähkö-opin kirjasta).

Yleensä puhutaan johdosta, mutta monesti tämä "johto" sana saa kaksi merkitystä, kuten yllämainitussa tapauksessa.

Eli siinä vaahtomuovipäällysteisessä liittimessä on neljä johdinta, ja se muuttuu johdoksi / kaapeliksi kun siihen laitetaan vaippa päälle. Toivottavasti selvensi :)
 
Vs: Seos mittarin asennus?

No tarkoitus olikin kysyä että mihin niistä neljästä johtimesta, kaikki nää menee sinne tunneliin niin nyt vaan tarvis saada selville että mikä niistä johtimista on oikea
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Ilmeisesti oli koska siihen kytkin sen johdon ja toimii ;D se vaan että näyttää käyvän liian rikkaalla ???
 
Vs: Seos mittarin asennus?

||mOqA sanoi
Ilmeisesti oli koska siihen kytkin sen johdon ja toimii ;D se vaan että näyttää käyvän liian rikkaalla ???
No kuinka rikkaalla ? ??? Missä tilanteessa näyttää mitäkin? Toimiiko auto muuten normaalisti?
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Se on tollanen autogaugen smoke mittari ja siinä ei oo mitää lukemii ku lukee vaan että lean, optimal ja rich.. Pinta kaasulla ajettaessa mittarin valot menee edes takas leanista richiin niinkun kuuluukin mut sitten kun lähtee kiihdyttää niin lukemat menee ihan tappiin asti tai hieman vajaaksi mut rikkaalla näyttää menevän.. En sitte tiedä näyttääkö noi täysin oikein nuo mittarit et minkälainen luottamus niihin on. Itellä on myöskin voltti mittari ja se näyttää 12-13 volttia vaikka kunnon yleismittarilla mitattaessa tulee ulos 14,3 volttia.. Mut tietääkseni täysin vakio säädöt autossa on, ainut mitä on vaihdettu niin joku apexin vapari ja ahtoja nostettu 0.8 baariin eikä nuo nyt mitää pitäis vaikuttaa.. Ja joku bypass venttiilikin sinne on vaihdettu
 
Vs: Seos mittarin asennus?

Ei tuossa oo mitään outoo. Sulla on kapeakaistalambda vissiin vielä niin noinhan se toimii :peukku
Hommaa laajakaistasetti jos haluut oikeesti että siitä on jotain iloa :D
 
Vs: Seos mittarin asennus?

osittain offtopic, mutta mulla on kesäautos (300zx TT) AEM UEGO laajakaista ja on mielestäni hyvä peli ollut (bosch anturi tuossa mukana). Näkee tarkkaan seoksen muutoksen, ei vain "sinnepäin".
 
Vs: Seos mittarin asennus?

||mOqA sanoi
En sitte tiedä näyttääkö noi täysin oikein nuo mittarit et minkälainen luottamus niihin on.
=
Hemppis sanoi
Mulla on itellä seosmittarista (suoraan omaan lambdaan kytkettävästä) huonoja kokemuksia. Eipä se paljoo muuta näyttäny kuin noin 14,5, tai sitte äärilaidassa rikkaalla / laihalla. Ei paljoo ollu hyötyä jote asentelin kuukautta myöhemmin innovaten laajakaistalambdan
Kapeakaista näyttää sen, että onko seos 14,7 +-0,2 (vai oliko se 0,3?). Eli toisinsanottuna se mittari näyttää vain tasakaasulla edes jotenki "järkevää" lukemaa, muuten siit ei oo mtn iloa (muutaku disko kojelaudassa) ;D. Eli jos haluut oikeesti tietää kullakin hetkellä moottorin seokset, Laajakaistaa tilaukseen.
 
Vs: Seos mittarin asennus?

k.aheli sanoi
osittain offtopic, mutta mulla on kesäautos (300zx TT) AEM UEGO laajakaista ja on mielestäni hyvä peli ollut (bosch anturi tuossa mukana). Näkee tarkkaan seoksen muutoksen, ei vain "sinnepäin".

amen to that! :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom