sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

pekval

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2009
... tätä ei voi sattua :seina !

Rakkaan sigmani (3.ol / vm 94) vikalista piteni taas. Nyt irtosi ulkokehä kampiakselin päässä olevasta hihnapyörästä (siitä joka pyörittää laturia ja tehostajaa). Yleensähän autoissa tuo pyörä on umpirautaa, mutta Sigmassa pyörän ulkokehä on keskiöstä erillään ... jotenkin kuitenkin yritetty liittää tehtaalla .. kai. Onko tätä sattunut muille? Mikä voisi olla syy irtoamiseen / miten korjata? uusi hihnapyörä? ??? Pekka
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

Juu sama sattui itselle evossa kylläkin,kehien välissä on kumia ilmeiseti tärinän vaimennuksen takia.
Hommasin uuden hihnapyörän,merkkiliikkeessä tahtoivat evon hihnapyörästä jotai 200e onneksi löysin käytetyn joka kesti ainakin sen aikaa mitä auto mulla oli.
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

Lancereista menee myös, ja Galanteista, se on tuota hitekkiä jotka ei kestäkkään miljoonaa kilsaa..
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

Omasta edellisestä 24v sigmasta oli myös edellisen omistajan mukaan korjattu kyseinen vika. Eli pätee myös Sigmaan.
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

Niin ja tarvikkeina näitä ei löydä (tietääkseni), eli timantti-tiskille (Varmasti maksaa jokusen euron, varmasti yli 200e, kun maksaa ameriikassakin 225$).
Nämä sattuu aina jollekkin omistajalle auton elämän aikana. Mutta itsessään tuo eristetty pyörä on keksintönä hyvä.
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

Paljos oli pekvalilla kilsoja takana.?

Itse olen ollut aina siinä uskossa,että mitsuissa nämä kestävät hyvinkin pitkään,kun taas euroautoissa saattaa mennä jo +100tkm..

Pun/vihr galluissa on ~350tkm mittarissa,eikä vikaa.

Sigussa on 286tkm,eikä vikaa.

Kipossa on ~300,eikä vikaa.

SW:ssä on ~220 (mutta 22 vuotta!),eikä vikaa.


Johtuisikohan tämä osittain myös remminvaihtajasta,jos laittaa liian kireälle,"pinkeänä" remmi koko ajan ja kuormittaa kumia koko ajan liikaa.?
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

myös laturin säätämällä kireälle saa parhaimmillaan pyörän ja/tai laturin paskaksi.
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

J. Puhakka sanoi
myös laturin säätämällä kireälle saa parhaimmillaan pyörän ja/tai laturin paskaksi.
Sitähän tuossa ylempänä kirjoittelinkin..

Ja sigussa ei laturi säädy,vaan on erillinen kiristinpyörä,ja erillinen ohjainpyörä.
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

ST sanoi
Johtuisikohan tämä osittain myös remminvaihtajasta,jos laittaa liian kireälle,"pinkeänä" remmi koko ajan ja kuormittaa kumia koko ajan liikaa.?

Varmaan osittain, mutta veikkaan että ihan valmistusteknisistä syistä johtuu, eli kyseinen keksintö ei vaan ole ikuinen. Noita vulkanoituja osia duunissakin eri laitteiden eri osissa separoituu..
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

... pakenin maasta kauaksi autostani (ajettu 270tkm) , sillä olisin muuten potkaissut sitä. Nyt olen takaisin samassa taloudessa ja rauhallisemmalla mielellä. Vastauksistanne kiitollisena alan etsiä ko pyörää. Mukava kuulla, että kohtalo ei ole potkinut vain minua. Koitan välttää riistokapitalistien (=veho) tiskin ja löytää pyörän muualta. Olisiko jossain jonkun toverin jemmassa ko. pyörä vapaana... maksaisin siitä asevelihinnan. Voisiko pyörän korjata vaikka liimaamalla kumia metalliin??
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

Meidän autoo sorvari teki sellase holki joka rympättiin sinne kumin tilalle ja hyvä tuli. :peukku
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

Jkangasmäki sanoi
Meidän autoo sorvari teki sellase holki joka rympättiin sinne kumin tilalle ja hyvä tuli. :peukku

Käsitin myös että exääni korjattiin vanha pyörä, ja sillä tavalla ettei siitä enää auton elinaikana koidu harmia...
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

kiitos vinkistä ... sitten alan hihnapyörää korjaamaan. Varmaankin se ulkokehä pitää keskittää ja saada paikoilleen todella hyvin. Katsotaan miten onnistuu. Pekka
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

eikös tuollanen tuuning billetti aja saman asian, ei taida nekään olla kovin kalliita?
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

Alupyörä on itsellä toiminut ihan hienosti tuhansia kilometrejä, hintaa oli 70$.
 
Vs: sigman kampiakselin hihnapyörä hajosi ... tyyppivika?

kuittaus keskusteluun. Sain eräältä ystävältä ostetuksi käytetyn hihnapyörän. Vaihdoin sen. Alpuperäisen irroittaminen oli haastava juttu ... tarvittiin noin 1 mitri jatko vartta vääntimeen. Prosessissa hajosi yksi väännin ja yksi holkki. Lopulta onnistuin.
 
Takaisin
Ylös Bottom