Sininen Sapporo (rata&drifting-harrastukseen,ei kisoihin...)(samitsu)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Tuli nyt eteen tällainen projekti joka ohittaa ainakin osittain kaikki muut projektit mitkä ovat vireillä,ihan pakon sanelemana... Koska olen jo kauan aikaa ajatellut tehdä jonkinlaisen ajokin vain radalle ja muuhun leikkimiseen,ja tietysti sen pitäis olla takavetoinen,ja Sapporo sattui sopivasti kohdalle... Kiireen vain aiheuttaa se että autoa oli jo valmiiksi hiekkapuhallettu,hiottu muutenkin pellille,ja hitsailtu,sitä ei siis hirveesti kannata ulkona seisottaa tai sais tehdä kaiken sen uudelleen...

Yleensä ei kuulu tapoihini ottaa mitään valmiiksi peukaloituja projekteja,vaan tehdä alusta saakka itse vaikka jostain lahosta paskasta,mutta noita Sapporoja ei juuri löydy valinnanvaraksi asti,ja toisaalta itse vaivalla rakennetulla autolla ei "uskaltaisi" edes täysillä ajella ettei vaan vaiva menis hukkaan... Kori on sinänsä yllättävän ehjä alunperinkin,paikkaukset nyt ovat mitä ovat mutta onhan sitä ainakin yritetty laittaa,vahvistushitsauksiakin on jo jonkin verran...

Yksi hyvä syy ottaa tämä auto ja laitella sitä,on se et kyseessä on jonkinlainen muuttoauto tai tuontiauto,erikoista on esimerkiksi nelivalosysteemi vaikka auto on "uudempaa" koria... Lisäksi takana on erillisjousitettu akselisto ja levyt joka nurkassa,helpottaa varmaan hieman jos haluaa saada vaikka kilpiinkin föönatulla pannulla... ;) Sähköikkunatkin löytyy,eihän niitä jaksa veivailla rata-autossakaan... Noin muuten tätä on tarkoitus laihduttaa ihan sietokyvyn rajoille... ;D

Ei kannata vielä liikaa udella millainen tästä tulee,tiedän kyl itse enemmän kuin kerron,mutta tulee siihen ainakin penkit,vyöt ja ratti... (oli sekin vitsi,eikös ne oo kaikissa autoissa...) Kenties kaaretkin... (ainakin pyöränkaaret...) Ja ESABIN valmistama 100% lukko,koska vihaan sitä ettei nykyisillä autoilla meinaa ringin pyörityksestä tulla mitään... :( Ja pakko siihen on joku konekin laittaa,alkuun ehkä joku laiska vakio alle 200 hepoa,mutta myöhemmin jos lompakko suo,vain sen rajoissa... :)
 
Tänään hommaa on siis jo aloitettu,kuljetuksen kurat on nyt pesty pois vaikka auto on ollut pihassa jo melkein viikkoja... Siellä se viettää joulua tallissa ja kuivuu,ja jo samana iltana alkoi paineilmasaha laulamaan konehuoneessa että saadaan ilma kulkemaan pannuhuoneeseen ja poiskin sieltä...

Alkuun on ohjelmassa ainakin tehdä hitsaukset ja vahvistukset loppuun,ja tehdä tarvittavat muutokset koriin,ja sen jälkeen maalailla pinnat kuntoon että ruostuminen loppuu... Sen jälkeen voi välillä tapahtua jotain muihinkin autoihin,mutta pitäis tätäkin kasailla jos aikoo tulevan kesän aikana jossain ajella...
 
Vs: Sininen Sapporo (rata&drifting-harrastukseen,ei kisoihin...)(samitsu)

Homma etenee,hitaasti mutta varmasti... Konehuone on päässyt ensimmäisenä käsittelyyn,joku neropatti on jossain vaiheessa
leikellyt tuulilasin edessä olevat ilmanottoritilät pois,joten ei auttanut kuin hyödyntää tilanne ja leikata vielä hieman lisää ulkoa
sekä "sisältä",ja jättää rintapellistä peltilätkä pois ja laajentaa pyyhkijänmoottorin aukkoa viereen suuremmaksi... Johan mahtuu
ilma kulkemaan konehuoneesta pois... Lisäksi tuli tehtyä vastaavanlainen poistoaukko kuin takavetoturbogalantissa,eli oikeaan
takakulmaan kotelon läpi ruostumattomalla pellillä tuollainen pikku "tunneli"... Ja joskus vielä lokasuojaan ritilä sille kohdalle...

Keulaan on lisäksi leikelty parannetut versiot jonkun leikkelemistä singolla ammutun näköisistä coolerin rei'istä... Nyt niitä on
varmuuden vuoksi joka kulmassa ja riittävän suurina ja reunoiltaan siistimpinä... Joku on jo joskus jaksanut hieroa kiekolla
pannuhuoneen melkein peltipuhtaaksi,pitihän sekin tehdä loppuun saakka niin ei jää paljoa ruostetta ja on sitten siisti alusta
maalille,vaikka koko ajan pitää muistaa ettei tässä vehkeessä pintakiiltoon panosteta paljoakaan... Toisen takakaaren kesken
jääneet korjaukset on myös saatettu loppuun,pari pikku paikkaa ja yhtä paljon kittiä kuin aikaisemmassa sepityksessä,tällä
kertaa vaan parempaa lasikuitulaastia... Seuraavassa jaksossa pitäis jotain olla jo maalattunakin että alkaisi tuo laikukas lehmä
muistuttaa vähitellen autoa,eipähän pääsisi innostus hyytymään... :p :)
 
Vs: Sininen Sapporo (rata&drifting-harrastukseen,ei kisoihin...)(samitsu)

Edistystä on taas tapahtunut monena päivänä,ei vaan kehtaa kaikista pikkuasioista erikseen kirjoitella... Konehuone on maalattu
pensselillä samalla miranoolilla kuin tulee kai koko autokin,väristä voi olla mielipiteitä mutta eivät vaikuta lopputulokseen... :)
Kuvassa väri näyttää hieman kirkkaammalta kuin oikeasti,mutta "liikennemerkin sininen" pitäis olla värisävy... ;D
Toisessa kuvassa on esimerkkinä aikaisempien paikkaajien tyylinäyte,vastaavaa on auto täynnä,siinä siis syy miksi "raaskin"
tehdä autosta ratarassin... Tietysti nuo lukuisat päällekkäiset laput ja saumat tavallaan vahvistavat kun metallia on reilusti,
mutta silti olisin toteuttanut asian vähän toisella tavalla... No pääasia ettei leimaajan meisseli mene läpi... ;D

Lisäksi on takakyljet "duunailtu" maalausvalmiiksi,ja antenninreiät on paikattu hitsaamalla piiloon... Häntäpään pelti on myös
maalattu,ja etupyöränkoteloita on jo suojailtu erilaisilla myrkyillä... Toisaalta tuntuu hassulta suojata niin paskasti paikattuja
pyöränkoteloita kalliilla aineilla,mutta minkäs teet,ei jaksa koko autoa uusiksi rakentaa eikä sillä tosiaan raaskisi enää ajaa...
Lisäksi ainakin konehuoneen johtosarjan teippasin uudelleen,se oli hieman räjähtänyt hiekkapuhalluksessa ja vanhuuttaan,
nyt pitäis olla parempi kuin alunperinkään... :) Katotaan mitä seuraavaksi ollaan saatu aikaan,kyllä se siitä valmistuu vaikkei
aina mitään kuulukaan,ei kehtaa täyttää sivustoa kaikenlaisella rihkamatiedolla...
 
Vs: Sininen Sapporo (rata&drifting-harrastukseen,ei kisoihin...)(samitsu)

Pitkästä aikaa jotain kirjoitettavaa tännekin,on ollut vähän muuta hommaa lähiaikoina... Tänään tuli sinisestä Sapporosta
astetta sinisempi kun koriin tuli vedettyä ensimmäinen maalikerros... Tyyliin sopivasti Miranolilla ja telalla ja pensselillä,ja sen on
näköinenkin jos rehellisesti sanon... Pinnassa ja ilmassa oli vaan pientä ylimääräistä "roskaa",eikä telakaan ollut ihan paras
mahdollinen vaikka pitikin,seuraavaksi pitää kokeilla toisenlaista... Vaik vähän pilallahan se on jo,mutta ehkä toinen kerros vielä
jotain pelastaa,tai ihan sama kun ajatuskin on sellainen ettei tarvi sitten itkeä jos joskus lipsahtaa vähän radan sivuun...!? :( :)

Kuvia ei vielä aiheesta tule,kunhan nyt saa tuon vaiheen edes "valmiiksi" ja näkee miten paska siitä lopulta oikein tuli... Onneksi
käyttö kuluttaa pinnan kai paremmaksi,tuoreenahan kaikki aina parhaiten pistää silmään syystä ja toisesta... Toisena hommana
koneen alakerta on jo liuottimella puhdistettu päällisin puolin,mukavampi käydä purkamaan ja tietysti sen on oltava puhdas
käyttöönottaessakin vaikka käyttötarkoitus onkin mitä on... Lähipäivinä maalaus jatkuu,ja kaikenlaista muutakin olis syytä saada
aikaiseksi koska kesällä tuon homman eteen ei voi tehdä läheskään niin paljon kuin talvikaudella... Penkit on jo muuten ostettu...
 
Vs: Sininen Sapporo (rata&drifting-harrastukseen,ei kisoihin...)(samitsu)

Tänään tuli sit vedettyä toinen kerros,tilanne hieman parani mutta hirveän näköinen pinta siinä on vieläkin... Huomenna varmaan
näkee pitäiskö laittaa vielä kolmaskin kerros,sinänsä ei paljon kiinnosta pinnan laatu tuossa tapauksessa mutta jotain rajaa... :(
Pääasia kumminkin että on maali pinnassa ja yksivärinen ja sopiva sävy... Takaluukku ja konepelti ja lokasuojat sun muuta pitää
maalata vasta myöhemmin,eli turhaa on mitään kuviakaan keskeneräisestä hirvityksestä laittaa,katellaan sitten myöhemmin... :(
 
Vs: Sininen Sapporo (rata&drifting-harrastukseen,ei kisoihin...)(samitsu)

Kolmas kerta (kerros) toden sanoo,eli ei siitä (ainakaan enää...) hyvää saa,mutta ihan sama,pääasia että on maali pinnassa...
Laitetaan nyt pari kuvaa tuoreeltaan vaikka ei oo hurraamista,näkeehän niistä ainakin miten paljon kamera ja valaistus voi
valehdella,loistevaloissa ja valokuvassa väri näyttää "liian kirkkaalta",jälkimmäisessä hämärissä salamalla otetussa on hieman
lähempänä totuutta... Onneksi kummastakaan ei oikein näe miten roskainen appelsiini tuo pinta oikein onkaan...!? :( ;D
 
Vs: Sininen Sapporo (rata&drifting-harrastukseen,ei kisoihin...)(samitsu)

Vähän jotain juttua tännekin ettei kukaan luule projektin hautautuneen... Tuli purettua kojelauta ja lämmityslaite pois,koska
joku pönttö-einari oli murjonut lämppärin putket sen näköisiksi että piti tarkistaa niiden kunto lähemmin... Samalla tuli käytyä
systeemi läpi muutenkin,vivut liikkuvat nyt paljon herkemmin... Ja olihan syitä muitakin,turboksi muuttamisen takia pitää esim.
asentaa nestekäyttöinen kytkin ja viritellä hieman sähköpuolta ruiskun systeemejä varten... Ovat pikkasen helpompia hommia
kun ei tarvi missään kojelaudan alla rypeä asentelemassa... Samalla jää sitten kaikki ylimääräiset osat pois kojelaudasta...

Vaikka tämän piti olla "helppo,halpa ja nopea" projekti,aikaa tulee vielä menemään,sen näkee jo nyt... Nyt kun alkaa tarkemmin
tajuta mitä kaikkea autosta puuttuu (koska oli valmiiksi purettu ja osittain tehty aihio...) niin hohhoijaa... :( Ai niin,tulevan
koneen purkuakin on jatkettu,eikä mee hukkaan sekään vaiva... Öljypohja pois niin oli "mukava" näky,imusiivilä puoliksi tukkeessa
kaikesta moskasta... Ihan hyvä ettei tullut heitettyä sellaisenaan keulalle,ja joka tapauksessa täytyy tehdä kaikenlaisia
hienosäätöjä ja tiivisteiden vaihtoa,että saadaan minimaalinen öljyvuoto ja maksimaaliset tehot... :) ;)
 
Vs: Sininen Sapporo (rata&drifting-harrastukseen,ei kisoihin...)(samitsu)

Taitaa olla kulunut vähän kauemminkin kuin tuo kuuluisa "120 päivää" kun tänne on tullut kirjoiteltua... ::) No mikään projektini ei edelleenkään ole haudattu vaikkei mitään kuulukaan-ei vaan yksinkertaisesti nykyisin ole aikaa tehdä omille autoille paljoakaan... Kaiken lisäksi tämän auton konesuunnitelmahan on vaihtunut silleen että V(6)-poweriin on tarkoitus turvautua jos homma onnistuu-eli Sigman 3.0 V6 24V on tarkoitus yhdistää 2.0 turbon laatikkoon ja muokata autoa tarpeen mukaan sille paketille sopivaksi... :)

No sehän ei todellakaan ihan heittämällä onnistu-hyvä jos mitenkään-katsellaan... Nyt kun olin pari viikkoa kipeänä ja vieläkin parantumassa siitä köhästä niin malttoi/joutui sisähommia tekemään-viimeisinä kolmena päivänä meni aika monta tuntia piirustuspöydän äärellä että sain tehtyä noista kahdesta mööpelistä teoreettisen mallin sovitekappaleille mitä voisi kesän tullen lähteä leikkauttamaan... Tuo osuus on kuitenkin top secret-tietoa ainakin kunnes paketti mahdollisesti joskus on toimiva... ;) :)

Sen verran voin valaista asiaan perehtymättömille että ensinnäkin koneen ja laatikon jako on täysin erilainen pulttien määrältä sekä malliltaan ja starttikin on noissa täysin vastakkaisella puolella keskenään... Lisäksi kytkinkin pitäisi saada toimimaan jotenkin ja mieluiten vielä Mitsun vakiopalikoilla kun niitä nyt sattuu aika hyvin tuolta tallista löytymään... Eli pieniä haasteita on edessä ja voihan olla että jossain kohtaa homma kaatuu johonkin mahdottomuuteen-siihen saakka kumminkin mennään tuon mukaan... :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom