Startin korjaus ??

miitsu

Member
Liittynyt
31 Tammikuu 2007
Oletteko kuullu tai peräti korjannu startteja näin:Kaverini kertoi et jossain päin Tamperetta, olisi joku autosähköliike laittanut, jonkin holkin jonkun jousen tilalle.Startti ei olisi rääkkäissyt mahdollisen tyyppivian tullessa esiin, vaan napsahtanut vain.Ei muistanut minkä jousen tilalle ja kuinka pitkän holkin.Ei kai startissa montaa jousta ole ::).En tiedä sitten onko perää, mutta olisi mukavaa kuulla, onko muilla tullut vastaavaa eteen.
 
Vs: Startin korjaus ??


no se holkkihan täytyy tulla siis jonnekkin solenoidin vivun ja bendixin tienoille ja toimia niin, ettei solenoidi pääse pohjaan asti ennenkuin bendix on täysin ulkona. Eli holkin pituus riippuu bendixin liikeradasta. Pitäis oikeestaan purkaa yks startti ja tutkailla. Ei ois nimittäin ollenkaan huono idea.
 
Vs: Startin korjaus ??

Olen kuullut jostain tuollaisesta korjauksesta,ja ilmeisesti aika hyvästä sellaisesta,sopiva ratkaisu on kuulemma 1 vai 2 kpl 10mm muttereita siihen sopivaan kohtaan,sen enempää en osaa asiasta kertoa,kokeilkaa ja laittakaa sitten testatut ohjeet... :)
 
Vs: Startin korjaus ??

Eiku tartti pöydälle kuhan pääsee tallille. Ekaa huutaa HEP! ja kertoo et miten käy. Yritän itse keretä, mutta en lupaa mitään.
 
Vs: Startin korjaus ??

Mielenkiintoista, odotellaan ihan tosissaan, sama vaiva on lähes kaikilla, minä olen jo oppinut vaistomaisesti sammuttaessa sen -kytkin ylös kun vielä hieman pyörii-tempun, mutta olisha se kivaa kun vois sammuttaa niinku oikean auton.
Toivotaan tuloksia, onnea jo etukäteen.
 
Vs: Startin korjaus ??

vaihtaa hammaskehä vauhtipyörään... ihan helppo ja kannattava toimi..
 
Vs: Startin korjaus ??

Mutta jos tuossa on kyseessä sama juttu mistä minäkin olen kuullut niin se vasta kannattava taitaa olla,kun sen jälkeen startin ei pitäisi syödä enää sitä uuttakaan kehää pilalle ajan mittaan... Eli ennemminkin parannus kuin korjaus olis siis kyseessä...? :)
 
Vs: Startin korjaus ??

Isellä loppui startin rääkyminen saman tien kun rupesin nykäisemään vaihteen vapaalle ilman kytkintä ennen kuin käynnistin... Sitä ennen rääkäisi joka kerta, todella harvassa oli ne kerrat kun ei rääkäissyt. Olisko crankwalkkia sit vai mitä, mut käy ja kukkuu... Ja ennen kaikkea käynnistyy :)
 
Vs: Startin korjaus ??

Myös hehkuttaminen loppuunasti vaikuttaa asiaan. Mulla rääkäsi aina ku yritti ilman hehkua käyntiin.

Tänään sitte meni tuo rääkyminen yli. Piti neljä kertaa kokkeilla, ennen ku lähti. Eiku suoraan tallille ja tartti pöydälle, eli ei oo valokuvia.

Perusideahan startissa on, että solenoidin herätteeseen annetaan + ja se saa solenoidin vetämään. Solenoidi vetää bendixin hammaskehälle ja kun solenoidi on vetänyt loppuun asti, se kytkee sähkön startille ja moottori lähtee pyörimään. Tämä rääkäisy johtuu siittä, että solenoidi pääsee pohjaan ennen kuin bendix on hammaskehällä ja tänään löysin syyn siihen

Solenoidiltä bendixille menevä vipu on jousitettu väliltä. Kun ottaa moottorin ja solenoidin irti vaihteistosta, siittä vivun päältä lähtee semmonen kumi pois ja sen alta löytyy jousi. Tämä jousi on 20 vuoden aikan kuoleentunu ja solenoidi päsee vetämään pohjaan asti, vaikka bendix ei ole perillä. (Hehkuttamatta jättäminen selittyisi tällä, koska hehkuttaminen pudottaa jännitteen hetkellisesti ja solenoidilla on vähemmän voimaa). Sen jousen otin pois ja löysin sattumalta siihen väliin jonkun sopivan kokoisen bekeliitti tai oikein kovaa muovia olevan pallukan. Siihenhän voisi myös sovitella putkenpätkää, tai laittaa kumiletkua sinne jousen sisälle, että se jäykistyisi.

Mulla korjaus kuitenkin auttoi ja startti vain naksahtaa jos se bendix ei mene hampaille. Siksi siinä pitäisi olla jonkinlainen jousto, koska se on luultavasti auttanut noita hampaita menemään kohdilleen. Tai sitten uusi bendix, jossa on kunnolliset visteet vielä hampaissa.

Mulla ei ole onneksi ehtiny hammasvikaa tulla. Vain yksi hammas oli selvästi kulunut. Mullakin tuo vika johtui vain siittä, että bendixin ja hammaskehän hampaat osuivat päällekkäin ja startti lähti pyörimään, eikä ne hampaat sitten enää ehtineet loksahtaa paikoilleen.
 
Vs: Startin korjaus ??

kyllähän sen vanhan hammaskehän voi kääntää toisin päin niin taas on uudet hampaan kulmat...( niin no jos hampaita puuttuu niin sitten tarvii kääntää sitä myös pyörintä suunnassa hiukan että on ehjä kohta startatessa, kun kone pysähtyy sammutettaessa aina niihin tiettyihin kohtiin...
 
Vs: Startin korjaus ??

Ja nyt vähän aikaa (vuorokausi?) kokeilleena, en ehkä suosittelekkaan tämmöistä. Nyt startti rupeaa vain napsumaan herkästi, kun ei jousta mistään. Muutaman kerran pitäny kymmeniä kertoja napsuttaa että on alkanu pyörittään. Tänään kokeiltiin L-200 samaa korjausta, mutta pikkusen matalammalla stopparilla, joka pudotettiin sinne jousen keskelle. Idea oli siis saada siihen vähän joustoa. ällästä oli hampaat pahemmin kuluneet ja siinä se rääkäisy ei kadonnut minnekkään.

Autot on kumpikin (minun paje ja tämä ällä) ajettu yli 400 000km. jos vain kävis kysyyn uuden kehän hintaa ja laittais uuden startin. Jos se sen 300 000 ees kestäis niin eiköhän autoista ole silloin jo aika jättänyt. Sitte jos kehä on kallis, niin käännellä sitä ja viilailla hampaat siittä.

Perusongelma on vissiin siinä, ettei kehän hampaita ole viistetty ollenkaan?? Siksi pitää sitten kehittää tuommosia joustosysteemeitä ja varmaan on uutena ollu hienoja vehkeitä, mutta ajan myötä tuleekin sitte ongelmia. Siis jos kehän kääntäis ja viisstäis hampaan ja vaohtais Bendixin rattaan kulumattomaan, niin voisi ottaa jouston pois.
 
Vs: Startin korjaus ??

Testasin tuota jännitteenalenemisteoriaa, ja totta tuntuis olevan... Kun antaa hehkuttaa loppuun asti ja sitten vielä räpsäyttää valot päälle ja sitten vasta starttaa niin eipä rääkäise.

Mulla oli startin solenoidilta mutteri lähtenyt kävelemään ja tämä sai aikaan sen että startti pyöritti todella laiskasti, ts. jännite hävisi huonoon kontaktiin. Mutta ikinä ei rääkäissyt kun tämä vika oli päällä. Jotain perää tuossa jännitteen alenemassa siis todellakin on... :)
 
Vs: Startin korjaus ??

Ja taas lisää kokemuksia. Tuohon ällään, jossa siis orkkis startti, oli kaksi jousta sisäkkäin. (tarvikkeessa ei ole kuin yksi) Tuohon siis stoppariksi laitettiin 8mm nyloc-mutteri. Sen jälkeen on kuulemma pelannu mainiosti ku on vaan hehkuttanu loppuun asti, eli jotain hyötyä oli. Eli ei saa aivan jumiin mennä, ettei ala vain napsumaan niinku mulla tekee tällä hetkellä. Pitänee ruveta laittaan ittellekki jousi takas ja mutteri sinne keskelle.
 
Takaisin
Ylös Bottom