T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Tuli aika luopua legnumista :'( käytön puutteen vuoksi, auto ei yksinkertaisesti soveltunut käyttööni pitkän työmatkan takia. Haikein mielin jouduin siitä luopumaan, siinä todellakin oli sitä jotain, mutta uskon että auto pääsi vähintään yhtä hyvään huolenpitoon ja ennen kaikkea sellaiselle ihmiselle jolla sille on käyttöä :peukku

Joten, tilalle piti etsiä auto jolla voisi (ja olisi järkevää) ajella työmatkoja ja eräs ehdokas olikin jo mielessä.

Ja kuinka ollakaan, nettiautosta löytyi vallan sovelias yksilö. Kyseessä oli siis hopean värinen Galant, 2.4 GDI laihaseosmoottorilla, manuaalivaihteistolla, sedanina ja vielä facelift sport -mallina. Ja vuodelta 2001. Kilometrejä oli takana jo hieman runsaammin (244tkm), mutta koska auto näytti kuvissa hyvälle, otin yhteyttä ja kyselin autosta enemmän. Puhelinsoiton perusteella auto vaikutti jo erittäin hyvältä, joten sovittiin että legnumin ostaja (nyk. omistaja) tulee sille paikkakunnalle missä tämä galant sijaitsi.

Lauantaiaamuna, 17.10.2009 kello 0800 aikaan lähdin siis kuopiosta ajelemaan kohti turkua. Välillä piti pysähtyä tankkaamaan auto ja kuski, mutta muuten yhdellä istumalla mentiin.

Perillä pihassa nököttikin sitten todellä nätti Galant, hieman siniseen taittuva hopea väriltään. Koeajolla käytiin, ennen en ole GDI-moottorisella ajanut mutta yllätyin kyllä positiivisesti miten mukavasti siinä on vääntöä varsinkin alarekisterissä. Kulkupuoli oli kaikin puolin mallillaan, auto vastasi kaasuun todella nätisti, kytkin otti kuin uutena, vaihteet menivät äärettömän napakasti silmään ja ilman ylimääräistä väkivaltaa tai rusahduksia. Auto kulki suoraan suoralla tiellä, ei vedellyt suuntaan eikä toiseen ja alusta oli jämäkkä eikä kolahdellut tai nitissyt lainkaan. Sisustaltaan auto oli kuin tehtaalta tullut lukuunottamatta kojelaudassa nököttävää Toyotan soitinta (panasonic, kai). Penkit olivat suoraan sanottuna kovat, niinkuin kaikissa uudehkoissa autoissa (vaikkakin kaikki uudemmat mitä olen ajanut, on ollut ~100tkm tai alle ajettuja) ja erittäin ryhdikkäät.

Ulkopuolelta löytyi etupuskurista muutama naarmu, konepellistä pari paikattua kiveniskemää ja molemmista takaovista perus ovikolhut mutta muuten kunto oli hyvä. Alla olevien 19" vanteiden päällä olevissa kumeissa on pintaa vielä moneksi kesäksi. Pitihän se sitten alentua konttaamaankin myyjän edessä, eli kurkkia auton alle niin paljon kuin pystyi. Yllätys oli, että "peruspaikat" kuten helmat takarenkaiden takana, olivat ruostevapaat. Pintaruostetta kuitenkin löytyi, takapyörien etupuolelta siitä kaaren alaosasta, mistä kaikki galantit ruostuu, sekä pohjan pitkittäispalkeista ja helmojen saumoista. Kaikki nämä olivat kuitenkin vain pintakukkia, jotka tulee todennäköisesti hoidettua seuraavan viikon sisällä... :)

Eli kaupat tehtiin, ja lähdin ajelemaan hyvinkään välipysähdyksen kautta takaisin kuopioon päin. Vakionopeudensäädin on kyllä sellainen herkku että ei mitn rajaa, ei sitä oikeasti tiedä miten hyvä laite se on jos ei ole ajanut autoa jossa sellainen on. Kyllä minä sen hyväksi tiesin, mutta he*v***i, siinähän jaksaa keskittyä paljon paremmin ajamiseen kun ei tarvitse nopeutta miettiä!


Viimeiseksi vielä kuva, kännykällä otettu mutta sentään itse otettu ;)

full


Jos keskustelua herää, sen voi tyrkkiä tänne.
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Ensimmäiset pikku puunaukset tehty...

Lauantaina vaihdoin talvirenkaat alle, maanantaina ostin niille mitsun orkkis pölykapselit ja tänään vaihdoin paikoilleen uudemman soittimen (johtosarja oli ehjä vaikka paikoillaan oli jonkun toyotan orkkis soitin...!!! ) sekä kiinnitin ilmastoinnin haitariputken säätimen taakse. Ilmankos pukkasi välillä vähän lämmintä :D

ainiin, ja tulihan se tyyppivikakin korjattua. Nyt taas pysyy kello ajassa ja näkyvillä :peukku
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Ja näin taas edetään. Pesin auton liuottimen kanssa oikein huolellisesti, ja kyllähän se sävy muuttui vaaleampaan suuntaan. Pesin saman tien myös konehuoneen, ja maantiepölyn altahan löytyi melkein uutta vastaava moottoritila :) katselin samalla, että akku on aika vanha, eikö lie orkkis. Samanlainen ainakin kuin anopin autossa oli, ja se oli alkuperäinen akku vuodelta 2000, eli eiköhän tuokin samaa ikäluokkaa ole...

Suuntasin sitten kohti AD-varaosamaailmaa, josta mukaan tarttui uudet ajovalopolttimot ja Varta Blue Dynamic akku. Polttimot siksi, että paikoillaan olleet kusenkeltaiset tuningpolttimot eivät oikein napanneet joten piti saada valkoista valoa keulaan. Ja nyt sitä on. :)

Täältä löytyy kuvia, en jaksa linkittää tähän suoraa kuvaa kun kännykkäkameralla tulee niin pirun huonolaatuisia räpsyjä...
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

ML 249929. Moottoriöljyt ja suodatin vaihdettu. Öljyiksi tuli jotkut Prestige 5w-40 longlifet (jotka kyllä joka tapauksessa vaihtuu ennen kuin on 10t ajettu) ja suodattimeksi Mitsun orkkis.

Jos pohjaproppu on kettumaisessa paikassa, on suodatin vielä kettumaisemmassa, suorastaan järjettömässä paikassa. Ainut hankalampi paikka olisi suoraan pakosarjan alla. Pitkän tovin etsin suodatinta, mutta sitten muistin missä se on 4G63 pannussa ja käänsin mielikuvan 180 astetta, ja sieltähän se löytyi... :D

Ja enkö epähuomiossa laittanut liika öljyä. Eli pohjaproppua siis taas auki ja lirutellaan vähän pois sieltä. Jännä ilmiö oli se, että uusi öljy joka oli valunut kannesta öljypohjaan, oli kerännyt jo melko paljon sontaa ja muuttunut todella tummaksi matkallaan. Seuraavan öljynvaihdon aikaan taitaa tulla huuhtelu tuolle koneelle, jospa ne tasuritkin pysyisi paremmin ehjänä. Vaikka eipä nuo naputa nytkään.

Toinen jännä ilmiö oli se, miten paljon moottorin luonne muuttui tuon öljynvaihdon jälkeen :nykii voin olla tietty enemmän sekaisin päästäni kuin luulinkaan, mutta auto kiihtyy nyt huomattavasti paremmin, ja jaksoi kelata moottoritielläkin ongelmitta 160 lasiin ilman että GDI ECO -valo sammui. Viitosvaihteella. Ennen kun valo sammui jo 100->120 kiihdytyksessä vaikka hiljaksiin koitti kaasua painaa.

Noh, mene ja tiedä, ei tuosta ainakaan haittaa siis ollut :) muuten auto on pelannut hienosti, mitä nyt lasinpesurin suuttimeen joutunut roska aiheutti pään vaivaa kurakeleillä ja temppuileva sähköantenni ei päästänyt autoa koneelliseen pesuun. Mutta edelleen, en kadu hankintaa pätkääkään. :peukku
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

-18C eikä roikkaa. Laakista käyntiin, ekan yläkuolokohdan yli ja tärähti tulille. Ilman mitään ylimääräisiä ääniä. 8)
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Sähköantenni ei ole toiminut koko minullaoloaikana, vaan nytpä toimii. Samalla tein "pakkassarjan" siihen niin ei ainakaan samasta syystä pääse enää särkymään... :) tarvittavat osatkin löytyi motonetistä ja hinta jäi alle 20 euron. :)
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Hetki jos toinenkin on taas mennyt... Auto on pelannut kuin kello, ei mitään ongelmia. Katsastuksessakin se kävi, ja tuli ulos täysin puhtain paperein.

Nyt kun kesä alkaa pikkuhiljaa tehdä tuloaan, ja aikaisintaan juhannuksena uskaltaa jo kesärenkaatkin laittaa alle, niin rupesi mietityttämään josko tuota hieman madaltaisi. Keulastahan tuo on aika korkea perään verrattuna, olisiko kellään mitään hyvää vinkkiä alustasarjaan? Tai jopa myydä asti sellaista?
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

full


Kaipaisi keulaan madallusta. Mut nuo aluvanteet käy siihen kieltämättä aika hyvin. :)
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Nonni.

Galant on seissyt parkkiruudussa nyt pari viikkoa, kun olen ajellut pajerolla... Ja eilen huomasin että kylläpä kannattaa taas autoa pitää paikoillaan.

Naapuri polkaisi nissanillansa sen verran läheltä, että nisukan puskuri pyyhkäisi oikein mukavan vekin galantin kuskinpuolen takaosaan. Naarmu ulottuu siitä ihan puskurista siihen muoviseen levikepalikkaan, ja pelti on painunut koko matkalta sisään. Sen lisäksi se naarmu on vielä niin terävä, ettei sitä saa kittaamatta ja maalaamatta oikaistua. Ja jos siitä hyvän haluaa (kun en mitään muuta kelpuuta) niin koko takakylki menee uudestaan maalaukseen... Eli auto taitaa olla ajossa joskus elo-syyskuussa seuraavan kerran.

Naapuri vielä teki sen verran rehellisesti, ettei jättänyt minkäänlaista lappua tapahtuneesta. Onneksi nissanin puskuriin jäi maalia galantista niin voi osoittaa että se todellakin oli se... Pitänee käydä naapurin juttusilla, että miten edetään... Halpa korjaus tuo ei joka tapauksessa tule olemaan, se on varma.

VITUN ÄÄLIÖ :seina :seina :seina
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Joutui tekemään ihan oikeata korjausta jo tähän autoon. Eilen jo tunnustelin, että ihan kuin joku jarru laahaisi kun ei millään meinannut jaksaa kiihtyää vaikka kone kiersi nätisti. Tänään se sitten konkretisoitui, ajoin 1.5km matkan ja kuskin puolen takavannetta ei kärsinyt koskea vaikka koko matkan aikana ei tarvinnut jarruttaa...

Joten, auto ilmaan, rengas pois ja tutkimaan. Liu'uthan sieltä oli jumissa, eikä satulan mäntäkään mitenkään erityisen herkästi liikkunut. Männän suojakumi pois, varovasti polkemalla mäntää ulospäin niin paljon kuin uskalsi ja sitten ruosteenirroitusöljyä+hienoa hiekkapaperia käyttäen pinttymät pois männän pinnalta. Ruosteessa se ei ollut, mutta vanha asennusrasva oli palanut todella tiukkaan kiinni männän pintaan ja aiheutti jumimisen.

Jarrukliinerillä kumit ja liu'ut puhtaiksi, tuoretta kuparitahnaa liukupintoihin ja kasaan. Eipä laahaa enää :peukku
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Huoletonta ajoa on ollut, ei ole tarvinnut kuin bensaa lisäillä. Ja öljyä kerran, tuntuu kaupunkipyöritys ottavan osansa öljyntarpeeseen... Noh, jos se on tuota litra per vaihtoväli niin tuskin kannattaa huolestua :) matka-ajossa kuitenkin öljymäärä pysyi milei vakiona koko vaihtovälin.

Tänään pyöräytin talvirenkaat alle ja pesin auton, pitäisi vielä keretä vahaamaan tuo mokoma ennen kuin lumia rupeaa nakkelemaan enemmältikin. Hurjasti vaikuttaa kiihtyvyyteen tuo vanteiden+renkaiden paino, on taas kuin eri autolla ajaisi.
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Ja jarruremppa uusiksi. Liu'ut oli edelleen yhtä herkät kuin kesällä, mutta palat olivat kuluneet niin että pintaa oli n. 0.5mm per pala... Eli uusi paloja ostamaan. 16,40 jäi hintaa mutta kerkesin vaihtaa vain toiselle puolelle kun tulivat häätämään tallista pois :-\ noh, kerkesinpä silti puhdistella liu'ut ja kumit ja vaihtaa tilalle CRC Jarrurasvat. Ei laahaa takajarru enää. Olisiko mäntä tullut sitten jo niin ulos että laahasi siksi, tiedä häntä... Jos joku päivä saisi vielä vänkärin puolen takajarrun huollettua niin hyvä :)
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Juu, hyvä akku on tuo Vartan Blue Dynamic.

Pakkasta -28 astetta, auto lämmössä 3h, ajettu viimeksi 48 tuntia sitten 260km lenkki. Sisävalot syttyy, ajovalot syttyy, startatessa ei jaksa pyöräyttää edes yhden yläkuolokohdan yli. Mittari käteen ja akun napajännitettä mittaamaan, 11.8 volttia. Startatessa tippuu alle 6 voltin. Caddyn 4v vanhasta halpahalliakusta apuvirtaa (caddylla ajettu viimeksi 14. päivä), ja saman tien hyrähti käyntiin.

Ei voi kun suositella, perkele... Huomenna takaisin AD-varaosaan, kai noillakin joku takuu on oltava?
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

En ole vielä vaihtanut akkua mutta täytynee nyt töiden jälkeen käydä kyselemässä mitä tehdään... tuo akku ei nimittäin ota virtaa vastaan. Eilisen ja tämän päivän ajanut todella lyhyttä pätkää, max 6.5km per suunta ja startteja on kahteen päivään tullut toista kymmentä. Pyörittää todella laiskasti, juuri ja juuri jaksaa lähteä käyntiin. Laitoin tunti sitten laturiin (3.6A älylaturi) ja nyt jo näyttää täyttä...
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Jarrut rupesivat TAAS laahaamaan, joten otimma Imperion (suurkiitokset :peukku ) kanssa pienen projektin ja aukaisimme kuskin puolen takajarrusatulan. Tiivisteet olivat ehjät, mutta norjankromi oli päässyt iskemään satulan männäntiivisteen ulkopuolelle ja tämä siis hinkkasi mäntää vasten. Perusteellinen hoonaus öljyn kanssa, puhdistus, männän kevyt hionta ja paketti kasaan. Eipä laahaa enää, mäntäkin meni ihan sormivoimin takaisin satulaan, ennen käytin ulosvetäjää kun piti mäntä saada sisälle... Mut kun ei ollut työkaluja eikä paikkaa missä tehdä, niin minkäs teet.

Pyyhkijätkin tykkäsi hajota, kun erehdyin huitaisemaan vipua silloin kun sulat oli jään peitossa. Nylonholkki korkkasi moottorin päästä. Ja sitä holkkiahan ei saa erillisenä, pitää ostaa se vipusysteemi. 144 euroa. Keksitään jotain muuta...

Eli Imperiolta löytyi pajeron vivusto, joka oli miltei samanlainen. Pituudessa hieman eroa, mutta holkit kävivät ristiin. Harmi vaan ettei holkkeja saanut ehjänä irti :D eli niin ehjänä pois kuin vain mahdollista ja sitten ruuvilla kiinni. On ainakin toistaiseksi pysynyt, ja tuli vielä sen verran tiukkakin ettei pitäisi välittömästi irrota.

Pissapojan suuttimetkin on ollut enemmän ja vähemmän tukossa jo ostosta asti, aina neulalla sorkkimalla tokeni vähäksi aikaa. Ilmeisesti kalkkia tai jotain siellä välissä kun tukkiintui aina samalla tavalla kun ei vähään aikaan käyttänyt. Hartikaiselta uudet á 15€, about 10min homma vaihtaa. Nyt ruikkii taas niinkuin pitääkin :)
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

ML273tkm. Auto käytetty jakopäähuollossa, samaan syssyyn vaihtui myös kytkinnesteet ja laatikon öljyt sekä apulaitehihnat. Välissä kerkesin uusia myös jarrunesteet sekä moottoriöljyt.

Äskettäin pesin auton ja huomasin että takakaarissa alkaa olla pientä kukkaa, eli jos auto on vielä kesäloman aikaan minulla, niin takakaaret hiotaan, poistetaan ruoste, rullataan ja maalataan ja perään vielä pyöräkotelot massataan. Pitää käyttää saman tien auto ylhäällä ja poistaa pohjasta pintaruosteet ja tehdä ruosteenestokäsittely kokonaisuudessaan.

Sisustakin tuli puunattua talven jäljiltä, eli imuroin, pyyhin pölyt ja tekstiilipesuaineella puhdistin penkit. Jos viikonloppuna jaksaa, niin voisi purkaa tuon sisustan pois ja käydä painepesurin kanssa penkit ja lattiamaton läpi ja jättää työpaikalle kuivumaan.


On se vaan komia auto... Ja pelaa!
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Nuo Diablot (kesävanteet) pitäisi maalata, olisiko ideoita väritykselle?

Oma idea tuli Street Customs -sarjasta, jossa valkoiseen lamboon tuli mustapuolaiset vanteet valkoisella reunalla. Näytti ihan törkeän siistiltä, vielä kun auto oli sopivasti madallettu.

Eli jos maalaisi noistakin puolat mustaksi, ja huulen korin väriin, ja pintaan vielä kiiltävä lakka...?

Muutoin maalaisin pelkästään puolat, mutta kaksi noista vanteista tuli juuri oikaisusta ja toisessa on sen verran pahat kanttaripusut lipissä, että pakko maalata myös kehät :-\


Tuossa vielä kuva, jossa vanteet on väritetty uusiksi... (tosin on muukin auto ;D )
small



Mutta nyt, ideoita ilmoille!
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Vanteet olisi nyt hiottu, kaksi vannetta sai vähän pakkeliakin kanttaripusujen peitoksi :) ja maaliakin saivat jo pari kerrosta, eli pohjamaalin ja puoliin mustan. Vielä pitäisi käydä huulen väri ostamassa, sitten suihkia pintaan ja pääsisikin lakkaushommiin.
small
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

...ja näin se homma etenee :)

teipattu ja huuli maalattu, värinä U54 eli Millennium Silver (jota muuten on käytetty vain vuonna 2002, auton ollessa 2001 :nykii )
small


...ja lakka päälle. Ekassa meinasi jo palaa käpy ja olin vähällä lopettaa koko homman, kun maaliruiskun suutin meinasi tukkeutua vähän väliä ja joku pirulainen oli säätöruuvitkin pyöritellyt miten sattuu. Räki ja roiski ihan järkyttävällä tavalla. Loppujen lopuksi ruisku alkoi kuitenkin taas (vuoden tauon jälkeen) toimimaan, ja sain vanteisiin lakan päälle. Ensimmäisen vanteen kanssa joutunee vesihiomaan pahimmat rosot pois, mutta loput kolme onnistui aika lailla täydellisesti :)
small


ja kyllä kiiltää 8)
small
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Noniin, jospa kohta alkaisi keuliminen poistumaan ja öljypohja puhdistumaan. Tilata päräytin H&R -30mm jousisarjan, joka pitäisi olla hyvä jopa vakioiskareiden kanssa. Nuo tolpat kun ovat vain ~30tkm ajetut, niin voisivat jopa vielä toimia lievän madalluksen kanssa.

Tuli myös tutkittua pakoputken vuotoa, kun lopputalvesta jo kuuntelin että jotenkin vähän tuntuisi pörisevän putki. Pörinä paheni, mitä enemmän lumet lähti, ja käytin sitten pakokaasumittauksessa josko siellä selviäisi jotain. Ei selvinnyt. Eikä selvinnyt nosturillakaan jakopäähuollon yhteydessä. Renkaita vaihtaessa rupesin sitten kurkkimaan auton alle sen ollessa käynnissä, ja joustohan se siellä valskaa. Vaihtoon :) pitkään vaan piti tuotakin ihmetellä...

Kunhan auton saa tontimmaksi ja katsastettua, pitänee koittaa myllyttää lakkapintaa, että saa nuo pienet hiusnaarmut kiilloteltua pyöreiksi. Caddyn takalasin kanssa tuli jo testattua myllytyskonetta ja Fareclan G3, ja näillähän siitä tuli taas kirkas. Oppi samalla pari pientä jippoakin, aika kuivaksi saa hangata sienen ettei se tee hologrammeja enää, ja pinnan pitää myös lämmetä hieman ennen kuin tasoittuu kunnolla... Pleksissä näki todella hyvin, miten naarmuinen pinta käyttäytyy myllyttäessä. Maalipinnan kanssa tarkkailu on vaikeampaa.
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Nyt se olisi katsastettu, pitää käyttää vielä uudestaan leimalla kun toinen takajousi oli viimeisen kierteen lopusta poikki :-\ eipä siinä mitään, H&R jouset tuli kaksi päivää tilauksesta ja tuolla ne varastossa odottelee paikoilleen laittoa :) Selvisi sen pienen pärinänkin syy, mikä kuului talvella takapäästä kun ajoi epätasaisella pinnalla, vänkärin puolelta takaosasta oli kallistuksenvakaajan pää väljä. Jos nuo vaihtaisi molemmat, kävisiköhän sinne jotkut muut vakaajat? AD-varaosasta saisi tilaamalla vakaajan päät, mutta hinta, 31,90/kpl ei paljon houkuttele... Ja mätänet ei tunne koko osaa. Samanlaiset koiranluut ne näytti olevan kuin edessäkin, ainakin äkkiseltään katsottuna.
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Asentelimpa sitten alle sen H&R -30mm satsin. Voin suositella. Keuliminen loppui ja autosta tuli jopa mukavampi ajaa! Pintakovuus lähti kokonaan pois, mutta jouset ovat paljon entisiä progressiivisemmat eli joustoissa vastaavasti jäykemmät. Todella urheilullinen ajettavuus mukavuudesta tinkimättä :)

_smaller.jpg
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Käytinpä galantin sitten uusintaleimalla, ja hyvin kelpasi :) Katsastusmies hieman pitkään katsoi kun keula oli alempana mitä aikaisemmin (sama katsuri kun viimeksi), mutta totesin vain että taisi olla aikaisemmin väärät jouset alla, vaihdoin koko sarjan. Sanoi vaan että kyllähän se vähän erikoisen korkealta näyttikin. :)

Siitä innostuneena otin auton sitten liikennekäyttöön ja saman tien ajelin siilinjärvelle Su-Ju Teamille kylmästöinnin huoltoon. Vanhaa ainetta tuli pois jopa 10 grammaa, ei ihmekään jos ei oikein viileätä puhaltanut... Tosin eipä ole ilmastointia varmaan viiteen vuoteen huolletukaan :-\ täytön jälkeen joutui vähän herkuttelemaan magneettikytkimelle vauhtia vääntöraudan kanssa, mutta siitä se lähti kierros kerrallaan mukaan ja lopulta rupesi pyörimään samaan tahtiin kun nosti vähän koneen kierroksia ja rämppäsi ilmastointia päälle ja pois. Sittempä auto viilenikin 17 asteeseen suht rivakkaa tahtia (fluken punapistemittarin mukaan) ulkolämpötilan ollessa 28C. Etten sanoisi. ROCK ON! :peukku

Pari pikku hommaa olisi vielä ennen kuin auto olis täysin iskussa, nimittäin takakaarien laitto kuosiin ja pakoputkeen jousto-osan vaihto. Eiköhän noihin viikonloppu saada tuhraantumaan... Sitten olisi listalla vielä EGR tukkiminen ja imusarjan sekä kaasuläppäkotelon puhdistus. Ja ruostesuojaus alustaan. Eipä tuo ollut pohjasta mitenkään erikoisen näköinen, pintakukkaa siellä täällä ja siinäpä se :)

Alkaa pikkuhiljaa ajatukset tämän auton myymisestä hautautumaan, jousien vaihdon jälkeen koslasta tuli aika mielettömän upea ajettava. Ja kun vanteetkin on nyt oikaistu, ei rattikaan enää täristä. Jännä, miten ratin tärinää ei edes huomannut kun siihen oli jo niin tottunut, nyt vasta huomaa kun se ei enää tärise :D
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Kirpputorilta sattui löytymään Caliberin CW8 -subbarielementti, joka on tarkoitettu pienelle vahvistimelle (herkkä elementti) ja freeair -käyttöön. Ostin pois lojumasta. Meinasin ensin, että caddyyn laittaisi piristämään alatoistoa, mutta sitten muistin että galantin hattuhyllyssähän taitaa olla valmis paikka moiselle. Ja niinhän siellä onkin :)

joten, hattuhyllystä kaiutinritilät ja lisäjarruvalo irti, pari kiinnikettä pois ja pinta irti. Siellähän se, peltilätkällä peitetty 8" reikä. Peltilätkän tilalle pitänee tehdä vanerista pieni korokerengas, että tulee tiivis ja saa kiinni ilman ylimääräisiä reikiä. Varastossa oli sopiva pikkuinen vahvistinkin, 50W rms teholtaan sillattuna. Tämä ei tarvitse älyttömän paksuja virtakaapeleita, ja sopii hattuhyllyn alapintaan kiinnitettäväksi, aivan kuin olisi tehty tätä sovellusta varten :) pari pientä kysymystä kuitenkin heräsi...

Onko jollakulla vakiona subielementtiä hattuhyllyssä? Jos on, niin millainen on hattuhyllyn verhoilu? Siinä varmaankin on ritilä subia varten, tästä olisi kiva saada joku kuva!
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Keväisen jakopää- ym. remontin jälkipuheita on tullut tehtyä, nyt ei voi kyllä antaa kehuja korjaamolle.

Homman nimi oli siis jakopään vaihto, laatikkoöljyt, kytkinnesteet ja pakoputken vuodon etsiminen ja korjaus. Pakoputkesta ei vuotoa löytynyt. Pari viikkoa tämän jälkeen parkkipaikalla katsoin auton alle auton ollessa käynnissä, ja selvästi näki miten jousto-osa oli tummunut yhdestä kohti ja sieltä puhalsi lämmintä, aivan selvästi oli näkyvillä vaikkei auto ollut edes nosturilla.

Kytkin jäi reissun jäljiltä vähän omituisen tuntuiseksi, kumipallomainenhan se oli jo aikaisemmin mutta nyt kelien kylmettyä ei vaihteita meinannut saada millään päälle. Toissapäivänä se sitten lakkasi irroittamasta lähes kokonaan, paikoillaan ollessa kun tarjosi vaihdetta sisään niin auto vaan liikkui. Konepeltiä auki ja katsomaan mikä on tilanne... Kytkimen ilmausproppu oli jätetty löysälle, välistä oli tihkunut nestettä ja voi hyvä helvetti miten paljon ilmaa sieltä tuli. Vaihdoin nesteet uudestaan, ilmasin muutamaan otteeseen ja viimeiseksi vielä vastavirtaan. Nyt menee vaihteet silmään ihan täysin ilman väkivaltaa, jopa peruutusvaihde vaikka lähtee kylmänä parkkipaikalta.

Laturin hihna tuppaa vinkumaan liikkeelle lähdettäessä, on tehnyt tätä jakopääremontista asti. Katsoin tarkemmin, ja hihnan kiristys on vedetty ihan tappiin asti (eli olisikohan väärän pituinen hihna?).

Ei kyllä anna kovin hyvää kuvaa korjaamosta. Toivottavasti jakopääremontti on tehty asiallisesti.
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Pakoputken jousto-osa vaihdatettu, samalla vaihtui ohjaustehostimen hihnakin oikean mittaiseen. Mm. Gatesin kirja tarjoaa pituudeksi 1330mm ohjaustehostimen moniurahihnalle, mutta kiristysvara jää olemattomaksi. Tilalle tuli 1303mm mittainen hihna, eikä enää vingu edes kylmänä käynnistäessä :)

Jousto-osan vaihdolla oli aika dramaattinen ero; ensinnäkin äänet hiljenivät huomattavasti (jännä juttu!) vaikkei ääntä aikaisemmin osannut oikein yhdistää pakoääneen, kun tuli pikkuhiljaa vuodon kasvaessa. Toinen iso ero tuli siinä, ettei auto enää nyi pienillä vaihteilla ajaessa ärsyttävästi. Pientä nykimistä vielä on, kuten GDI:ssä tahtoo olla aina, mutta rauhoittui todella paljon.

Huomenna sitten ajelemaan tuolla pohjoiseen päin, ~450km matkaa suuntaansa. Eli nyt varmaan saa sitten jotain tietoa siitäkin, vaikuttiko operaatio kulutukseen :)
 
Vs: T. Laukkanen, 2001 Galant GDI Sport Sedan

Vaikuttihan se. 420km maantietä+230km kaupunkia, kulutus 7.4l/100km. :)

Eilen rupesin sitten öljynvaihtoon. Kävin ostamassa öljyt, suodattimen ja huuhteluaineen. Ei menny ihan niinkuin elokuvissa...

Ajoin auton talliin ja sammutin sen. Laitoin huuhteluaineet sisään. Laitoin auton pyörimään ja annoin pyöriä n. 10min tyhjäkäynnillä. Nostin keulan ylös, laitoin öljyastian alle ja rupesin avaamaan pohjaproppua. Ei ollut tiukassa. Pyörittelin aikani ja ihmettelin kun ei ala öljyä valumaan. Sehän pyörii tyhjää... :seina

Noh, ruuvimeisseliä väliin ja lisää räikkäystä. Ei mitään. Ketullakos sen siitä nyt irroitat?

Soitto työkaverille, ja käynti siilin autotalolla. Sieltä löytyi imupumppu ja sopivaa letkua, että saa mittatikun reiästä öljyt imaistua pois. Pari pumpullista otin ohuen letkun kanssa, mutta tuli niin toivottoman hitaasti että yritin vielä irroittaa pohjaproppua. No ei lähtenyt vieläkään. Sitten ihmettelin josko öljyt saisi valutettua jostain toista kautta... No eihän siellä ole mitään mistä valuttaa, edes öljypinnan vahdin irroitus ei auta tarpeeksi.

Hetken aikaa pähkäiltyäni piti lähteä aivopierulle, ja siellähän se ajatus sitten tuli. Imupumpun paksu letku mittatikun putken päälle ja imaisu. Öljyt pitkin lukkopeltiä ja puskuria. Siinä mittatikun putkessahan on henkireikä, rok rok. Jarrukliinerillä paikat puhtaaksi ja reiän päälle teippiä. Silloin alkoi homma rokkaamaan, ei tarvinnut kuin ~15 pumpullista imaista ja öljypohja oli tyhjä! Varmistin asian vielä kaatamalla öljyt tyhjään pönttöön, ja sieltähän tuli vähän reilu 4 litraa eli kyllä se tyhjäksi tuli. Sitten vaan suodatin irti, paikkojen puhdistus, uusi filtteri paikoilleen, öljyt koneeseen ja rok on! 4h meni mutta aikaahan se vain on. Eikä tullu kylymä!

Öljyjen valumista odotellessa kiinnitin vetokoukunkin taas paikoilleen. Kyllä se siitä. Ja öljypohjan kierreongelmaankin on tulossa ratkaisu :)


Jotkut miehet antavat aina periksi, minä en anna koskaan periksi!
 
Takaisin
Ylös Bottom