nostokurki
A121 Galant Sigma 1600GL
- Liittynyt
- 5 Marraskuu 2005
Tuli aika luopua legnumista :'( käytön puutteen vuoksi, auto ei yksinkertaisesti soveltunut käyttööni pitkän työmatkan takia. Haikein mielin jouduin siitä luopumaan, siinä todellakin oli sitä jotain, mutta uskon että auto pääsi vähintään yhtä hyvään huolenpitoon ja ennen kaikkea sellaiselle ihmiselle jolla sille on käyttöä eukku
Joten, tilalle piti etsiä auto jolla voisi (ja olisi järkevää) ajella työmatkoja ja eräs ehdokas olikin jo mielessä.
Ja kuinka ollakaan, nettiautosta löytyi vallan sovelias yksilö. Kyseessä oli siis hopean värinen Galant, 2.4 GDI laihaseosmoottorilla, manuaalivaihteistolla, sedanina ja vielä facelift sport -mallina. Ja vuodelta 2001. Kilometrejä oli takana jo hieman runsaammin (244tkm), mutta koska auto näytti kuvissa hyvälle, otin yhteyttä ja kyselin autosta enemmän. Puhelinsoiton perusteella auto vaikutti jo erittäin hyvältä, joten sovittiin että legnumin ostaja (nyk. omistaja) tulee sille paikkakunnalle missä tämä galant sijaitsi.
Lauantaiaamuna, 17.10.2009 kello 0800 aikaan lähdin siis kuopiosta ajelemaan kohti turkua. Välillä piti pysähtyä tankkaamaan auto ja kuski, mutta muuten yhdellä istumalla mentiin.
Perillä pihassa nököttikin sitten todellä nätti Galant, hieman siniseen taittuva hopea väriltään. Koeajolla käytiin, ennen en ole GDI-moottorisella ajanut mutta yllätyin kyllä positiivisesti miten mukavasti siinä on vääntöä varsinkin alarekisterissä. Kulkupuoli oli kaikin puolin mallillaan, auto vastasi kaasuun todella nätisti, kytkin otti kuin uutena, vaihteet menivät äärettömän napakasti silmään ja ilman ylimääräistä väkivaltaa tai rusahduksia. Auto kulki suoraan suoralla tiellä, ei vedellyt suuntaan eikä toiseen ja alusta oli jämäkkä eikä kolahdellut tai nitissyt lainkaan. Sisustaltaan auto oli kuin tehtaalta tullut lukuunottamatta kojelaudassa nököttävää Toyotan soitinta (panasonic, kai). Penkit olivat suoraan sanottuna kovat, niinkuin kaikissa uudehkoissa autoissa (vaikkakin kaikki uudemmat mitä olen ajanut, on ollut ~100tkm tai alle ajettuja) ja erittäin ryhdikkäät.
Ulkopuolelta löytyi etupuskurista muutama naarmu, konepellistä pari paikattua kiveniskemää ja molemmista takaovista perus ovikolhut mutta muuten kunto oli hyvä. Alla olevien 19" vanteiden päällä olevissa kumeissa on pintaa vielä moneksi kesäksi. Pitihän se sitten alentua konttaamaankin myyjän edessä, eli kurkkia auton alle niin paljon kuin pystyi. Yllätys oli, että "peruspaikat" kuten helmat takarenkaiden takana, olivat ruostevapaat. Pintaruostetta kuitenkin löytyi, takapyörien etupuolelta siitä kaaren alaosasta, mistä kaikki galantit ruostuu, sekä pohjan pitkittäispalkeista ja helmojen saumoista. Kaikki nämä olivat kuitenkin vain pintakukkia, jotka tulee todennäköisesti hoidettua seuraavan viikon sisällä...
Eli kaupat tehtiin, ja lähdin ajelemaan hyvinkään välipysähdyksen kautta takaisin kuopioon päin. Vakionopeudensäädin on kyllä sellainen herkku että ei mitn rajaa, ei sitä oikeasti tiedä miten hyvä laite se on jos ei ole ajanut autoa jossa sellainen on. Kyllä minä sen hyväksi tiesin, mutta he*v***i, siinähän jaksaa keskittyä paljon paremmin ajamiseen kun ei tarvitse nopeutta miettiä!
Viimeiseksi vielä kuva, kännykällä otettu mutta sentään itse otettu
Jos keskustelua herää, sen voi tyrkkiä tänne.
Joten, tilalle piti etsiä auto jolla voisi (ja olisi järkevää) ajella työmatkoja ja eräs ehdokas olikin jo mielessä.
Ja kuinka ollakaan, nettiautosta löytyi vallan sovelias yksilö. Kyseessä oli siis hopean värinen Galant, 2.4 GDI laihaseosmoottorilla, manuaalivaihteistolla, sedanina ja vielä facelift sport -mallina. Ja vuodelta 2001. Kilometrejä oli takana jo hieman runsaammin (244tkm), mutta koska auto näytti kuvissa hyvälle, otin yhteyttä ja kyselin autosta enemmän. Puhelinsoiton perusteella auto vaikutti jo erittäin hyvältä, joten sovittiin että legnumin ostaja (nyk. omistaja) tulee sille paikkakunnalle missä tämä galant sijaitsi.
Lauantaiaamuna, 17.10.2009 kello 0800 aikaan lähdin siis kuopiosta ajelemaan kohti turkua. Välillä piti pysähtyä tankkaamaan auto ja kuski, mutta muuten yhdellä istumalla mentiin.
Perillä pihassa nököttikin sitten todellä nätti Galant, hieman siniseen taittuva hopea väriltään. Koeajolla käytiin, ennen en ole GDI-moottorisella ajanut mutta yllätyin kyllä positiivisesti miten mukavasti siinä on vääntöä varsinkin alarekisterissä. Kulkupuoli oli kaikin puolin mallillaan, auto vastasi kaasuun todella nätisti, kytkin otti kuin uutena, vaihteet menivät äärettömän napakasti silmään ja ilman ylimääräistä väkivaltaa tai rusahduksia. Auto kulki suoraan suoralla tiellä, ei vedellyt suuntaan eikä toiseen ja alusta oli jämäkkä eikä kolahdellut tai nitissyt lainkaan. Sisustaltaan auto oli kuin tehtaalta tullut lukuunottamatta kojelaudassa nököttävää Toyotan soitinta (panasonic, kai). Penkit olivat suoraan sanottuna kovat, niinkuin kaikissa uudehkoissa autoissa (vaikkakin kaikki uudemmat mitä olen ajanut, on ollut ~100tkm tai alle ajettuja) ja erittäin ryhdikkäät.
Ulkopuolelta löytyi etupuskurista muutama naarmu, konepellistä pari paikattua kiveniskemää ja molemmista takaovista perus ovikolhut mutta muuten kunto oli hyvä. Alla olevien 19" vanteiden päällä olevissa kumeissa on pintaa vielä moneksi kesäksi. Pitihän se sitten alentua konttaamaankin myyjän edessä, eli kurkkia auton alle niin paljon kuin pystyi. Yllätys oli, että "peruspaikat" kuten helmat takarenkaiden takana, olivat ruostevapaat. Pintaruostetta kuitenkin löytyi, takapyörien etupuolelta siitä kaaren alaosasta, mistä kaikki galantit ruostuu, sekä pohjan pitkittäispalkeista ja helmojen saumoista. Kaikki nämä olivat kuitenkin vain pintakukkia, jotka tulee todennäköisesti hoidettua seuraavan viikon sisällä...
Eli kaupat tehtiin, ja lähdin ajelemaan hyvinkään välipysähdyksen kautta takaisin kuopioon päin. Vakionopeudensäädin on kyllä sellainen herkku että ei mitn rajaa, ei sitä oikeasti tiedä miten hyvä laite se on jos ei ole ajanut autoa jossa sellainen on. Kyllä minä sen hyväksi tiesin, mutta he*v***i, siinähän jaksaa keskittyä paljon paremmin ajamiseen kun ei tarvitse nopeutta miettiä!
Viimeiseksi vielä kuva, kännykällä otettu mutta sentään itse otettu
Jos keskustelua herää, sen voi tyrkkiä tänne.