T. Laukkanen, Mitsubishi Galant GLi 1991

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Ajattelimpa tehdä tästäkin projektipäiväkirjan, vaikka olen auton jo aika pitkään omistanutkin.

Kaikki alkoi siis pari vuotta sitten kesän lopussa, kun huvikseni eräs lauantai lähdin katselemaan autoja. Alla oli tuolloin harmaa Nissan Sunny vuosimallia 1990. 12 venttiiliä, 1.4 litraa ja 4 pyörää. Aivan mahtava laitos, juuri tällainen riisikupin/kauppakassin/härpättimen pitää ollakin. Varmoja kilometrejä, ainut vika autossa oli venynyt jakopään ketju, tosin takana olikin jo yli 420tkm.

Menin siis Kuopion Autokauppaan katselemaan, jos vaikka löytyisi jotain kivaa. Aikaisemmin olin käynyt katselemassa Toyota Carina II:sta ja Nissan Primeraa, mutta ruostetta tuntui olevan molemmissa aika hyvällä mallilla, joten kauppoja ei niistä tullut.

Kävelin siinä aikani, ja silmään osui tämä viininpunainen kaunotar, Mitsubishi Galant GTi 1991. Kiertelin ja katselin, koko ajan kiinnostuksen kasvaessa. Lähdin etsimään myyjää, en löytänyt, ja sitten tuli jo joku sanomaan että olisi sulkemisaika. Haikein mielin lähdin pois.

Maanantaina ampaisin kuitenkin takaisin paikalle ja etsin myyjän käsiini. Sain avaimet käteeni, ja sovittiin että tuon huomenna auton takaisin tai tulen tekemään kaupat. Nappasin ikkunasta hintalapun 2500 euroa pois, ja lähdin kiertelemään, etsimään ajotuntumaa.

Auto tuntui hyvältä, vääntöä riittii mutta kummastutti tuo GTi. Ei auto sentään niin hyvin lähtenyt...

Joka tapauksessa, auto oli mahtava ajettava, todella hiljainen ja vaikka miten tutki niin ruostetta ei löytynyt. Kaupat tuli, ja nissani jäi liikkeen pihaan josta se sitten seuraavana päivänä olikin jo lähtenyt uudelle omistajalle.

Pitkään elin luulossa, että pellin alla on 16v SOHC, kunnes tutkin asiaa paremmin ja selvisi että siellä on ihan perus 2.0 8v moottori. Ei haittaa lainkaan, koneen luonteeseen on jo tottunut ja olen varsin tyytyväinen suorituskykyyn :)


Autossa on käynyt erinäisiä CD-soittimia, kaiuttimia ja subbareita sekä vahvistmia, kunnes päätin että nyt saa sätöstelyt jäädä ja tehdään kunnolla loppuun asti.

Tästä on hyvä jatkaa :peukku

EDIT: kertokaa toki mielipiteenne!
 
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant GLi 1991

Elikkäs. Muutama kuva löytyy täältä, joista selviää auton alkuperäinen kunto. Tuossa paikoillaan ovat jo joissakin kuvissa sumuvalot, aluvanteet sekä etuovissa olevat midbassojen kotelot.

Galant on sisältä hieman persoonattoman näköinen laite näin GLi -varusteltuna, harmaata kangasta riittää eikä oikeastaan mitään "hienouksia". Joten; ensimmäiseksi muokkauksen alle lähtivät ovipahvit. Paremmat kaiutinpaikat oli saatava, joten lastulevystä muokkasin sopivat korokepalat; kaiutinritilät tulevat näin pinnan tasalle ja jäljestä tulee huolitellumpi. Kun kaiuttimien paikat oli saatu selville ja todettu hyviksi, rupesin miettimään miten verhoilua saisi parannettua. Aloitin repimällä kankaan pois. Sitten vähän auton väriin sopivaa keinonahkaa tilalle, ja a vot, johan näyttää paremmalta. Keinonahan kiinnitin takapuolelta liimalla pehmusteisiin, ja koska ovipahveissa kulkee nätit rajat, läimin niihin niittejä. Niittien päälle sitten liimasin kromilistaa. Ja kummasti se ohjaamon ilme muuttui huolitellumpaan suuntaan.

Seuraavaksi oli sitten vuorossa penkkien uudelleen verhoilu, eihän harmaa kangas käynyt enää ovipahveihin ollensakaan! Ensimmäinen penkki näytti siis tältä. Ja kyllä, penkki on verhoiltu kokonaan omin käsin. Äiti antoi käyttää ompelukonetta ja hävisi itse maalaamaan ulkosaunaa. Toisin päin olisi ehkä tullut parempaa jälkeä... ::)

Kaikki penkit on siis nyt verhoiltu, ja takapenkin selkänojassa on suksiluukku, kiitos Nikon ja Cristanin ;) täytynee laittaa kuvia kunhan joutaa ottamaan.

P.S. lähteeköhän purukumi helposti pois keinonahasta?
 
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant GLi 1991

Dodii. Otimpa sitten työn alle takajarrusatulat, joissa luonnollisesti käsijarru toimii paskasti ja jarru jää välillä laahaamaan. Eikä se kunto ulkoapäinkään niin häävi ollut...
Kuva

Joten asialle piti tehdä jotain. Purin siis satulat aivan atomeiksi, tosin käsijarrun käyttövipua joutui liottamaan yön yli ruosteenirroittajassa ja sen jälkeen vasaralla paukuttaa liikkeelle, mutta lähtipähän. Sitten kun vähän näytti dremeliä sisuskaluille ja työnsi reilusti kuparitahnaa perään, niin a vot, johan rupesi pelaamaan! Samalla tuli maalattua satula, näyttääpähän vähän siistimmältä sitten kun josksu hamassa tulevaisuudessa saa isommat vanteet alle... :)
 
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant GLi 1991

Ja sittä. Lissee iäntä aotoon.

Diskantit piti saada jonnekin järkevään paikkaan siististi, mahdollisimman alkuperäistä teemaa noudattaen. Joten niille väsäsin paikat A-pilareihin. Hionnan jälkeen patti näyttää tältä, ja sitten vaan keinonahka pintaan, ja tsädäm, muovi muutti muotoaan. Siihen itse elementti paikoilleen, ja lopputulos näyttää tältä.

Tuossahan sen paikka olisi, sinne pitää vaan vetää [urlhttp://nostokurki.1g.fi/kuvat/Galant+E33A/%C4%E4nentoiston+parantelua/Picture+015.jpg]johdot.[/url] Muovi paikoilleen ja johdot kiinni suotimeen, suodin piiloon ja valmista tuli.

Hattuhyllyn väkersin jo jonkin aikaa sitten kasaan, pohjalle tuli ohut vaneri jolla haettiin muoto, sen alapuolelle vaimennusvillaa ja päälipuolelle keinonahalla verhoiltu 18mm MDF- levy jossa reiät kaiuttimia varten. Ja se luomus näyttää tältä.

Subikotelokin tuli tehtyä, ja rumahan siitä tuli, mutta käytännöllinen; peräkonttiin tulee pikakiinnittimet subia varten, ja signaalin liitäntä on toteutettu XLR -liittimellä. Näin subin saa nopeasti pois, jos välttämättä tarvitsee 12cm lisää pituutta konttiin :D Kotelo on verhoiltu, yllätys yllätys, keinonahalla. Saumat linjasin ovistakin tutulla krominauhalla, joskin kulmat tarvitsevat jonkin paremman ratkaisun. Ehkä alumiiniprofiilia, tulisipahan kestävyyttäkin... Joka tapauksessa, kotelo on siis takapenkin selkänojaa mukaileva ratkaisu. Leveys ~77cm, korkeus 40cm ja syvyys vain 12cm. Vie vähän tilaa kontista, eikä paina paljon mitään. Tosin kiinni tuo tulee vasta, kunhan saan kontin pohjan tehtyä uusiksi; pohjaan tulee "hahlot" ja koteloon tapit, jotka käyvät hahloihin (ihanks totta!) ja yläreunasta kiinnitys tapahtuu lukkosokalla. Tukeva ja nopea........"irroitteinen" ratkaisu.

Ja kun niin nätisti on pyydetty, siinä kuva kuskin paikalta. Vänkärin penkkiin tulee samanlainen mitsun merkki. Tässä vielä kuva kabiinista. Hirmu supparit mulla autossa!

...eiku...
 
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant GLi 1991

Niin totta tosiaan, galantti tuli siis "valmiiksi". Sisusta alkaa olla kuramattoja vaille iskussa, ja varsin tyytyväinen olen tulokseen :) Leimallakin käytin, ja niin vain päjähti tuoretta mustetta paperiin klo 9.30 päivän ollessa torstai, 2.8.2007 ja mittarilukeman näyttäessä 307tkm.

Sen jälkeen meninkin tuonne reilun 60km päähän, ja tulin sieltä pois vakituisen CNC-koneistajan työsoppari kädessä. :peukku


Niin, mitenkäs, se autoon liittyy, häh?

No jotta tuloo aika kalliiks ajaa bensalla tuota ~65km väliä, vaikka sen saakin suoraan veroissa pois. Ja kun paikallisliikennekään ei kulje kaksivuorotyön aikana tuonne suuntaan, niin diiselihän alkaa haisemaan yhtäkkiä aika hyvälle.

Auto kun on kuitenkin erittäin hyvässä iskussa niin moottorilta, korilta kuin alustaltaankin, niin voisipa alkaa katselemaan uutta konetta keulille... Eli mielessä on pyörinyt dieselmylly, ehkä jopa turbollisena versiona. Vaihtoehtojahan on ainakin näin äkkiseltään muisteltuna 1.8TD, 2.0TD ja 2.3TD ja eikö lie kaikista vapariversiotkin. Voitte varmaan arvata, mikä noista kiinnostaisi eniten... ::)

Nyt kaikki viisaat jotka tätä lukee, kertokaa, mitä eroja löytyy bensa E33 2.0i ja vaikkapa E3# 2.0TD mallien väliltä? Vai olikos siitä edes 2 litran turboversiota?

P.S. jos kiinnostaa tämä kyseinen galantti, niin myydä en kehtaa, mutta vaihtaa voin kiisselikulkineeseen, pick-upiin voisin jopa maksaa väliä ;)
 
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant GLi 1991

Galantti ei ole siis vaihtunut yhtään mihinkään, eikä kyllä ole mikään kiire vaihtaakaan. On sillä vaan niin hyvä ajella pitkääkin matkaa... :)

Ja mikä tärkeintä talviautolle, auto etenee lumessakin. Vaikka vajaavetoinen onkin ja 8 -venttiilisellä koneella, ei ole kertaakaan ollut lähelläkään kiinnijäämistä ja aika pahoista paikoista tuolla on menty. Jos pahempiin pitäis päästä niin ostaisin pajeron, nii!
 
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant GLi 1991

ei ole päivitetty, ei. Sillä on vaan ajettu. Mittarissa 354tkm. Ensimmäiset maalaustyöt tein tänään:
full

full


godlike.
 
Takaisin
Ylös Bottom