Taloudellinen ajo PHEV:llä

Pertti.O

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2024
Mielekiinnolla luen näitä viestejä, kysymyksiä ja vastauksia, kun näin uutena Outlander PHEVin omistajana haluan oppia autosta mahdollisimman paljon.
Yhtä aihealuetta en yrityksistä huolimatta ole löytänyt. Nimittäin "taloudellinen ajo". Ohjekirjasta en ole osannut poimia kaikkia asioita niin ajattelin kysyä teiltä jotka ovat ajaneet pitempään ja on enemmän kokemusta.

Eli minkälaisia asetuksia pitäisi laittaa että ajo olisi mahdollisimman taloudellista. Autosta löytyy mm. Eco, charge, EV, sport nappi. Mitä näistä kaikista kannattaa pitää päällä niin matka- kuin kaupunkiajossakin?

Kiitokset jo etukäteen jos antaa hyviä vinkkejä
 
Esilämmitys tai viilennys auton ollessa latauksessa.
ECO-mode päälle. Etenkin maantieajossa regen pienimmälle B0. Jarrutuksissa pyrin tilanteen mukaan jarruttamaan pelkällä regenillä eli B5 asentoon.
Muuten pätee samat asiat kuin muihinkin autoihin eli
Ennakointi
0,1 bar suosituksia kovemmat rengaspaineet ja niitä kannattaa sit seurata kun kelit vaihtelee.
Pienen vierintävastuksen renkaat auttaa paljon.
Itse käytin TammerSuojan viimasuojia ainakin vielä +5C lämpötilaan saakka.
 
Ok kiitoksia. Tarkoititko esilämmityksellä sisätilan lämmitystä/viilennystä? Remotella ilmeisesti toimii. Senkin käyttö täytyy opetella kunnolla. Ajoakun lämmitystä tuossa ei ole automyyjän puheesta poiketen.

Tuossa on ruotsissa asennetut Nexenin kitkarenkaat. Kulutuspintaa on reilusti niin ajelen ne loppuun.

Mahtaako ajotietokoneen näytöstä mistään löytää rengaspaine näyttöä? Muuta kuin jos paineet laskee niin varoitusvalo ilmestyy mittariin.

Tuo viimasuoja täytyy ostaa pikimmiten.
 
Sitten kun haluaa alkaa todella nuukailemaan, niin kevät- ja kesäaikaan A/C pois päältä (käyttää ajoakkua), kun ei ole hiostavaa keliä, ja miksei myös tuuletinkin (ajoakusta muunnetaan virtaa 12 V akulle tarpeen mukaan). Jo 15-asteen lämmössä tarkenee ja ajoviima kyllä vaihtaa ilmaa matkustamossa. Noin viiden vuoden ja 90 tkm ajolla kaikkien ajojen keskikulutus vähän alle 5,6 l/100km. Siinä on mukana myös peräkärryn vetoa ja pitkän matkan ajoa talvipakkasella. Kesäisin sitten lähiajot mahdollisuuksien mukaan omalla aurinkosähköllä ladaten. Matkanopeuden lasku vähentää luonnollisesti kulutusta varsinkin etupinta-alaltaan näin isossa autossa. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliöön ts. jos ajonopeus kasvaa kaksinkertaiseksi, niin ilmanvastus kasvaa nelinkertaiseksi.
 
Okei hieno homma. Kiitos paljon vinkeistä. Kaikkia ei itse hoksaa niin hienoa että täältä saa vastauksia
 
Se on huomattu, että nopeus on suurin rosvo (lämmityksen lisäksi). Minulla on työmatla noin 50 kilsaa, josta 4 kilsaa maantietä, 35 kilsaa moottoritietä ja sit kehä 3 loput ( jonka liikenne on mitä sattuu olemaan).
Mikäli motarilla ajaa sen 120-130 kmh, niin kulutus huutaa 8-8,5 l/100km. Jos ajan 110 kmh niin kulutus on 6,5-7 l/100 km. Eli maaginen raja on kokemuksieni mukaan just se 110-115 kmh, sen jälkeen alkaa bensa maistumaan aika paljon säästettyihin minuutteihin nähden.
Sitten tulee kaupunkiajoja, muksujen kuskaamisia, kaupassa käyntejä ym. sen verran, että minulla keskikulutus pyörii siinä 3-4,5 l/100km tankilla. Lämmityksen kanssa tulee kikkailtua, motarilla Save-modella, Eco-tila ei tunnu säästävän mitään (vastaa heikommin kaasuun, mutta säästöjä en sillä saa). Rengaspaineet mulla on siinä +0.2 baarin verran.
 
Kiitoksia! Arvokasta tietoa hyviä neuvoja! Otan tästäkin opiksi
Noin pieni kulutus tuon painoiselle autolle on Siihen pitää itsekin pyrkiä.
 
Olen todella tyytyväinen autoon, ja sen kulutukseen huomioiden sen kokoa. Kaverilla on Volvo XC60 D5, ja sen keskikulutus on korkeampi kuin Outlanderilla. Vaatii tosin vähän kikkailua ja kiireen välttämistä, mutta se on osaa peliä
 
Juuri näin. Minä oon ajanut vasta reilut 2000 km tuolla autolla pääasiassa lyhyttä matkaa ja kaupunkiajoa mutta nyt alkaa mökkikausi ja pitemmät matkat niin näistä vinkeistä ja ohjeista on todella apua! Ja auto tuntuu TODELLA hyvältä!!
 
Aina kun auto kotona tai missä vaan voi ladata niin lataustöpseli kiinni. Sillä tavalla omat ajot kaupungissa kesäkelillä menee lähes täysin sähköllä

ECO-mode ei ole kyllä tosiaankaan paljoa säästänyt mutta eipä juuri haitannutkaan.

EV-nappi pohjaan kaupungissa niin käyttää mahdollisimman paljon sähköä.

Regen ei toimi adaptiivisen vakkarin kanssa jota kuitenkin tulee käytettyä aina kun mahdollista mutta kun jarruttelee niin vedän sen aina 5:lle.

Auton oma lämmitys ei lämmitä polttomoottoria joten autoon asennettua moottorinlämmitintä olen käyttänyt aina kovemmilla pakkasilla. Säästää moottoria ja alentaa kulutusta. Autossa on myös sisäpistoke jossa sisälämppäri joka lämmittää sisätilaa kun lohkari on päällä. Itse asiassa en ole edes kokeillut tuota auton omaa lämmitystä kun lämpenee minun ajoihin tuolla sisälämppärillä ja ymmärtääkseni se ei lämmitä myöskään ajoakkua. Toki ei voi yhtä aikaa pitää 16 A pistokkeessa lohkolämppäriä+sisälämmitintä ja latausta, johdonsuoja laukeaa. Kuusamossa kun oli -33 astetta pakkasta niin en edes yrittänyt käynnistää autoa ilman lohkolämppäriä - joka on itse asiassa säteilylämmitin mutta lämmittää kuitenkin sen verran että öljypohja on haalean kädenlämpöinen -20 asteessa kahden tunnin lämmityksen jälkeen.
 
Aina kun auto kotona tai missä vaan voi ladata niin lataustöpseli kiinni. Sillä tavalla omat ajot kaupungissa kesäkelillä menee lähes täysin sähköllä

ECO-mode ei ole kyllä tosiaankaan paljoa säästänyt mutta eipä juuri haitannutkaan.

EV-nappi pohjaan kaupungissa niin käyttää mahdollisimman paljon sähköä.

Regen ei toimi adaptiivisen vakkarin kanssa jota kuitenkin tulee käytettyä aina kun mahdollista mutta kun jarruttelee niin vedän sen aina 5:lle.

Auton oma lämmitys ei lämmitä polttomoottoria joten autoon asennettua moottorinlämmitintä olen käyttänyt aina kovemmilla pakkasilla. Säästää moottoria ja alentaa kulutusta. Autossa on myös sisäpistoke jossa sisälämppäri joka lämmittää sisätilaa kun lohkari on päällä. Itse asiassa en ole edes kokeillut tuota auton omaa lämmitystä kun lämpenee minun ajoihin tuolla sisälämppärillä ja ymmärtääkseni se ei lämmitä myöskään ajoakkua. Toki ei voi yhtä aikaa pitää 16 A pistokkeessa lohkolämppäriä+sisälämmitintä ja latausta, johdonsuoja laukeaa. Kuusamossa kun oli -33 astetta pakkasta niin en edes yrittänyt käynnistää autoa ilman lohkolämppäriä - joka on itse asiassa säteilylämmitin mutta lämmittää kuitenkin sen verran että öljypohja on haalean kädenlämpöinen -20 asteessa kahden tunnin lämmityksen jälkeen.

Sen verran lisään/korjaan, että auton oma remote ctrl lämmitys lämmittää nestettä mikä kiertää myös moottorissa. Ainakin watchdog näyttää pakkasilla myös moottorin lämmenneen, eikä kone ole näissä Lapin pakkasissa lämmityksen jälkeen nikotellut käynnistäessä.

Myös ajoakkua se lämmittää, mikäli varustetaso on instyle tai parempi ja auto on suomi auto (myös jossain tuonti autoissa on akun lämmitys, mutta niissä ei voi sanoa varmaksi varustetason perusteella).
Näyttäisi watchdogin mukaan myös mummolaturissa ollessaan pitävän akun jotenkuten lämpimänä. 30 pakkasilla oli siellä -7 ... -10 akun lämmöt.
 
Tuo on uutta mulle että säteilylämmitin lämmittää noi hyvin
Sehän on hieno homma. Ja sisälämppäri kans toimii.
Mulle nimittäin yks asentaja sanoi ettei voi edes asentaa lohkolämppäriä Voi tulla kuulemma monenlaisia ongelmia!
Nytpä tiedän että voi.
Mulla on instyle varustelu mutta ruotsin mallia niin akun lämmitystä ei harmikseni ole siinä.
Nyt täytyy vielä kysyä tyhmä kysymys että mikä on "watchdog".
 
Tuo on uutta mulle että säteilylämmitin lämmittää noi hyvin
Sehän on hieno homma. Ja sisälämppäri kans toimii.
Mulle nimittäin yks asentaja sanoi ettei voi edes asentaa lohkolämppäriä Voi tulla kuulemma monenlaisia ongelmia!
Nytpä tiedän että voi.
Mulla on instyle varustelu mutta ruotsin mallia niin akun lämmitystä ei harmikseni ole siinä.
Nyt täytyy vielä kysyä tyhmä kysymys että mikä on "watchdog".

PHEV watchdog on puhelinsovellus millä saa järkyttävän määrän reaaliaikaista tietoa autosta, vaatii toki myös OBD lukijan autoon lähettämään sitä dataa puhelimeen.
 
Ja regenerointi toki toimii adaptiivisen vakkarin kanssa, miksei toimisi? Ei se toki osaa optimoida ennakoimalla, niin kuin viitseliäs ja ajatteleva kuski osaa, mutta ei se silti pois pelistä ole vakkarin kanssakaan.
 
Sanoin väärin tuosta regeneroinnista se tietysti toimii mutta vaan 0-tasolla, jarrutellessa tason voi säätää isommaksi vaihdekepillä kun adaptiivinen vakkari on pois päältä, tarkoitin tuota EV-tilaa. Onkin tullut tavaksi risteystä lähestyessä heittää vakkari pois ja heilauttaa kepistä...kotia päin se on amppeerin osakin.

Minulla on ruotsi-auto ja ei ole Instyle eli puuttuu akun ja moottorin lämmitys vaikka onkin -19 mallinen. Näin minulle selitti Mitsu-huollon työnvastaanottaja.

Tuo vakkari-asia on ihan manuaalissa sanottu.

Säteilylämmitin tuintuu olevan samaa tasoa kuin esim VW Golfissa eli juuri parempi kuin ei mitään mutta kaukana lohkarista tai webastosta. Webastoa tarjottiin mutta melkein parin tonnin hinta vei valinnan tuohon säteilijään ja sisäpistokkeeseen.
 
Ehkä menee saivartelun puolelle, mutta silläkin uhalla: jos regenerointi on 0-tasolla, niin silloinhan se ei regeneroi vaan rullailee joutavana.

Se on tietysti selvä, että parasta suoritetta hakeva näppää hyvissä ajoin ennen risteystä vakkarin pois päältä ja rullaa 0-tasolla mahdollisimman pitkään. Viimeisen vauhdin voi sitten tappaa räpsyttämällä regeneroinnin vitoselle.

Mutta tokihan se vakkarikin hyödyntää regenerointia, oli adaptiivinen tai ei: passaa siis nopeutta säätelemällä vetoa sekä, mikäli vauhtia tarvitsee rajoittaa, niin annostelemalla ensisijaisesti regenerointia, ja tarvittaessa jarrua. Kyllä sillä silloin on käytössä kaikki regeneroinnin tasot, koska tietenkin vauhdin säätelyyn käytetään kaikki otolliset keinot. Jos sitä yrittäisi regeneroinnin vakiotasolla, niin senhän tietyissä tilanteissa pitäisi räpsyä edestakaisin on-off.

No, nämä tuuminnat on tuohon minun 2014 malliin. Voihan noissa uudemmissa olla jotenkin eri tavalla järjestetty. Vanhemmassa ainakin toimii vakkari (adaptiivinenkin) ihan tolkusti ja miellyttävästi. Jarrutteleehan se ihan jarrullakin, mutta harvakseltaan sentään.
 
Adaptiivinen vakkari toimii ihan hyvin, ei siinä mitään. Ainoa miinus on tuo ettei EV tilaa voi sen kanssa käyttää. Auto nakkaa bensalle herkemmin kuin EV:n kanssa manuaalisti (pedaalisti?) ajaessa. Kesällä eroa ei juuri huomaa mutta talvella ero on melko selvä. Polkimella ajaessa sähköajon saa EV-tilassa pysymään päällä mutta kun laittaa vakkarin päälle niin menee bensalle ja ei vaihda kovin helposti takaisin sähkölle. Normivakkarilla en ole kokeillut (senhän saa päälle painamalla vakkarin kytkintä pitkään). Koko asia koskee lähinnä kaupunki- ja taajamaliikennettä ertyisesti 60 km/h nopeusrajoitetuilla alueilla. Maantiellä en ole eroa huomannut.

Regeneroinnin tasoista ei ole tarkkaa tietoa vakkarin kanssa, kyllä se sininen palkki siellä vilahtelee.

Tuo vaihtoehtoinen normaali vakionopeussäädin on todella hyvä ominaisuus räntä/loska kelillä kun keula ryytyy umpeen ja adaptiivinen ei mene päälle. Normaali vakkari ei keulan ryytymisestä välitä vaan toimii - sensoreina kuskin silmät. Edellisessä autossa (Ford Kuga) tuota vaihtoehtoa ei ollut (tai en tajunnut kokeilla) ja se oli aika ärsyttävä ominaisuus kun paljon ajan Oulu-Kuusamo väliä ja kelit on talvella kaikenlaisia. Tietysti voi kysyä pitääkö vakkarilla ajaa kun keli on tuollainen mutta suoralla tiellä kun sataa räntää tai vastaantulijat roiskuttaa kuraa keulaan se ei varmaan ole sen vaarallisempaa kuin pedaaliajokaan. Turvaväli tosin voi jäädä liian lyhyeksi adaptiivisella talviaikaan. Siinä saisi kaikissa autoissa olla talvimoodi joka jättäisi perusasetusta pitemmän välin edellä ajavaan.

Olen ollut melko tyytyväinen Outlanderin taloudellisuuteen. Bensaa menee auton koko huomioon ottaen siedettävä määrä. Edelliseen autoon nähden mittarikentällä menee vähemmän rahaa vaikka Ford olikin diesel ja sitäkin koetin ajaa taloudellisen ajon koulutuksen opeilla. Kurssi tosin käyty raskaalla kalustolla mutta samat periaateet pätee pienemmilläkin ajopeleillä. Verot huomioon ottaen edullisempaa ajamista kuin edellisellä autolla.
 
Ilmaisen saivartelun ja perustelun vähän eri sanoin - aina tehtäessä regenerointia tehdään muunnosta energiamuodosta toiseen eli tässä tapauksessa liike-energiasta sähköenergiaan ja myöhemmässä vaiheessa takaisin sähköenergiasta liike-energiaan. Muunnos ei koskaan tapahdu 100 % hyötysuhteella, vaan sen yhteydessä tapahtuu hävikkiä. Eli vapaa rullaus ilman regenerointia ei ole huono vaihtoehto siinä tilanteessa, kun on tarkoituskin jatkaa matkaa. Sitten kun on tarve hidastaa, niin regenerointi on aina parempi vaihtoehto kuin jarrun polkeminen silloin, kun liikenneturvallisuutta ei vaaranneta. Regenerointihävikki ilmenee todennäköisesti hukkalämpönä, mutta sen määrä on todennäköisesti pienempi kuin jarrutuksen hukkalämpö, ja osa liike-energiasta saadaan kuitenkin regeneroinnilla takaisin hyötykäyttöön. Jarrutuksessa tuo hukkalämmöksi muuntuva liike-energia menee täysin hukkaan (lukuunottamatta sitä, että jarrulevyt voi säilyä ruosteettomana, jolloin auto ei pomppaa katsastusmiehen hampaissa ; ).
 
Ilmaisen saivartelun ja perustelun vähän eri sanoin - aina tehtäessä regenerointia tehdään muunnosta energiamuodosta toiseen eli tässä tapauksessa liike-energiasta sähköenergiaan ja myöhemmässä vaiheessa takaisin sähköenergiasta liike-energiaan. Muunnos ei koskaan tapahdu 100 % hyötysuhteella, vaan sen yhteydessä tapahtuu hävikkiä. Eli vapaa rullaus ilman regenerointia ei ole huono vaihtoehto siinä tilanteessa, kun on tarkoituskin jatkaa matkaa. Sitten kun on tarve hidastaa, niin regenerointi on aina parempi vaihtoehto kuin jarrun polkeminen silloin, kun liikenneturvallisuutta ei vaaranneta. Regenerointihävikki ilmenee todennäköisesti hukkalämpönä, mutta sen määrä on todennäköisesti pienempi kuin jarrutuksen hukkalämpö, ja osa liike-energiasta saadaan kuitenkin regeneroinnilla takaisin hyötykäyttöön. Jarrutuksessa tuo hukkalämmöksi muuntuva liike-energia menee täysin hukkaan (lukuunottamatta sitä, että jarrulevyt voi säilyä ruosteettomana, jolloin auto ei pomppaa katsastusmiehen hampaissa ; ).

olin juuri kirjoittamassa, että käyttäkää hyvät ihmiset välillä niitä jarrujakin jos ette halua vaihdella jarrulevyjä joka vuosihuollossa.
 
Ajattelin sanoa samaa tuossa omassa kirjoituksessa mutta ei liittynyt suoraan aiheeseen. Regen-kepinheilutusta teen kun näen että pitää pysähtyä valoihin tms, muuten kyllä rullailen.

Taloudellinen ajo näkyy henkilöautoissa erityisesti takajarrulevyjen ruosteisuutena ja takajarrujen jumimisena. Välillä pitäisi jarrutella reilummin että kaikki jarrut toimii. Raskaassa kalustossa tilanne on vähän toinen, siellä jarrujen säästö on merkittävä kokonaiskulujen kannalta. Ajoneuvoyhdistelmässä on melko monta jarrupintaa uusittavana.
 
Tuli ajettua vähän päälle 500 kilsan reissu, josta noin 200 kilsaa motaria, loput 80 ja 100 rajoitukset ja noin 10 kilsaa mökkitietä. Keskikulutus asettui 6,5 litran kohdalle kun käänsin mökin pihalle. Nopeutta pidin "melkein tutkankestävänä", eli nopeus oli yläkantissa juridisesta näkökulmasta.
En tiedä mitä vaikutti näin rajusti kulutuksen laskuun, vaihdoin äsken jarrulevyt ja palat eteen. No anyways, todella pienellä meni tämä matka.
 
Takaisin
Ylös Bottom