TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
tässä mietiskelin sitä coolerin laittoa 2.5td pajen koneeseen... eli käykö ihan suoraan vakio 2.5tdi cooleri paikalleen 2.5td koneeseen? ja lähinnä imusarjaa tarkoitan, putkien lähtöjä ja tuloja...

EDIT lisätty hakusanoja: intercooler, cooleri, välijäähdytin, asennus asentaminen laitto laittaminen laittaa turbo 4D56 Pajero L200, td, td-ic
 
mL200 sanoi
tässä mietiskelin sitä coolerin laittoa 2.5td pajen koneeseen... eli käykö ihan suoraan vakio 2.5tdi cooleri paikalleen 2.5td koneeseen? ja lähinnä imusarjaa tarkoitan, putkien lähtöjä ja tuloja...
Imusarjat on erinlaiset 2,5TD ja 2,5TDIC:ssä,mutta kyllä sen saa kun tekee itse sen imusarjan putken uusiksi,siis sen joka on ruuveilla kiinni.
 
Mulla vois olla ylimääräisenä tdic vakio cuuleri ja imusarja jos ja kun saan ton vaparin imusarjan kiinni. :peukku
 
Tääläkin olisi joutilaana cooleri ja imusarja ahtoletkuineen...
Nimim. "isoveljellä ilmeisesti mL200:n entinen L200" ;)
 
Nuhapumppu sanoi
Imusarjat on erinlaiset 2,5TD ja 2,5TDIC:ssä,mutta kyllä sen saa kun tekee itse sen imusarjan putken uusiksi,siis sen joka on ruuveilla kiinni.

niin se mutkaputki, mikä kääntyy alaspäin...? sehän on kahdella pultilla kiinni imusatsissa.

kädetön; tarkoitatko "Nimim. "isoveljellä ilmeisesti mL200:n entinen L200" tällä, et veljelläs olis mun ex-auto? hopea -99 L200 vai...?
 
mL200 sanoi
niin se mutkaputki, mikä kääntyy alaspäin...? sehän on kahdella pultilla kiinni imusatsissa.

kädetön; tarkoitatko "Nimim. "isoveljellä ilmeisesti mL200:n entinen L200" tällä, et veljelläs olis mun ex-auto? hopea -99 L200 vai...?

Jep, juurikin samainen auto...

Kääntää sen mutkaputken toisin päin ja soveltaa siihen jotkut ahtoputket coolerilta.
TDIC:ssä ahtoputki tulee keskelle imusarjaa.
 
Kädetön sanoi
Jep, juurikin samainen auto...

Kääntää sen mutkaputken toisin päin ja soveltaa siihen jotkut ahtoputket coolerilta.
TDIC:ssä ahtoputki tulee keskelle imusarjaa.

speermanilta(ko) hommas auton..? missäspäin nykyään se Lälläri200 menee?

niin, pitänee kokeilla käykö suoraan jos kääntää sen ylöspäin. tai sitten vaan pitää muokkaamalla tehdä siihen uudenlainen putkenpätkä.
 
Jostain liikkeestähän se kävi sen vaihtamassa motskariinsa ja Lappeenrannassa majailee nykyään.

Itellä oli tuolleen laitettu se imusarja, tosin turbolta lähtevään ahtoletkuun piti tehä vähän mutkaa...
 
nytten ois hankittuna pajeron koneesta cooleri... siinä reunassa oli jokin johto kiinni, ilmeisesti äkkiä katsottuna ylimääräinen. sitten oli toinenkin, se meni siihen nurkkaan kiinni. mikäs siitä johdosta lähtee, joku lämpö anturi juttu vai...?

ja tuota kytkentä... riittääkö jos kytkee moottorin toimimaan suoralla virralla katkasijan kautta? ja mikäs se alipaineletkun kohta siinä moottorin kupeessa on?
 
mL200 sanoi
nytten ois hankittuna pajeron koneesta cooleri... siinä reunassa oli jokin johto kiinni, ilmeisesti äkkiä katsottuna ylimääräinen. sitten oli toinenkin, se meni siihen nurkkaan kiinni. mikäs siitä johdosta lähtee, joku lämpö anturi juttu vai...?

ja tuota kytkentä... riittääkö jos kytkee moottorin toimimaan suoralla virralla katkasijan kautta? ja mikäs se alipaineletkun kohta siinä moottorin kupeessa on?
Felktin lämpötila anturi,itse ajattelin valjastaa tuon joskus vesimetaruiskua varten tuon lämpötila anturin.
 
Nuhapumppu sanoi
Felktin lämpötila anturi,itse ajattelin valjastaa tuon joskus vesimetaruiskua varten tuon lämpötila anturin.

joo, näin vähän ajattelinkin. mikäs se letkun paikka siin flektin moottorin kupeessa on?
 
mL200 sanoi
joo, näin vähän ajattelinkin. mikäs se letkun paikka siin flektin moottorin kupeessa on?
Tuota en tiefä kun en moista saanut oman coolerin mukana saanut. Laitappa kuva niin katsotaan.
 
pena sanoi
ei se letkunpätkä mulla missään kiinni ollu roikku vaan pumpun päällä vapaasti. :peukku
Itsekkin vähän epäilen että voisi olla joku ilmanvaihto systeemi moottorille,niinkuin sisätilan puhaltimissakin on.
 
Nuhapumppu sanoi
Itsekkin vähän epäilen että voisi olla joku ilmanvaihto systeemi moottorille,niinkuin sisätilan puhaltimissakin on.

Juu joku semmnen on. omassa on kans siinä noin 5 sentin kumiletkun pätkä vaan.
 
Coolerin tuuletin on vedelle alttiissa paikassa, eli jos moottorille menee vettä joko roiskeena tai lämpötilan vaihtelun ajamana tiivistymisenä, letkun kautta se vesi pääsee pois. Näin luulen ma.
 
joo, pitänee huomenna kehitellä kuva siitä tänne. eli siis jos katsotaan cuuleria niin päin ku se oikeasti on käytössä, niin siitä flektin moottorin kyljestä 90 asteen mutkalla suoraan alaspäin lähtee viistosti leikattu n. 5cm lerssinpätkä.
 
viel en saanut kuvaa aikaseks... ei muistanut. mutta asennuksesta, ei ole omas koslas edes pulttien paikkoja cuulerille valmiina. saati sitten cuulerin teline ei yletä ihan syylärin etupuolelta (siis siihen kiinni) tulipeltiin asti. jää jonkun 5cm vajaaks...
vakioahtoletkut pitää katkaista ja laittaa putkenpätkät letkuihin jatkoks väliin. just ja just käy ahtoletkut turbolle ja imusarjalle niin, että eivät mene suuremmin ruttuun.
 
Gen 1 TD-IC:n coolerin (tukiraudan) etukiinnike, eli se lukkopellin puoleinen ei ole ongelma: se on IC-mallissakin kiinni pulteilla lukkopellissä, eli sen pystyy siirtämään. Ainakin bensa-HT-malliin pystyi. Takimmaiset, eli rintapellin/tulipellin puoleiset coolerin korvakkeet sen sijaan ovat hitsaamalla kiinni korissa -eli jos niitä ei ole valmiina, niin pykälää hankalampi homma.

Mutta löytyivätkö ne tulipellin puoleiset korvakkeet siis TD:n korista valmiina? Tärkeä tieto cooleriasennusta suunnittelevalle.
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

ei löytynyt ainakaan mun koslasta mitään valmiita korvallisia/tms muita vastaavia kohteita joita olisi pystynyt hyödyntämään kummastakaan päästä. porasin etureunaan uudet reiät, kun ei ollut kuin yksi ainut pultti siin mikä yhdisti 2 eri peltiä. tulipeltiin tein lattaraudasta korvalliset, ruuveilla ja pulteilla yhdistelin osat. letkujakaan ei tarvitse jatkaa, mutta sitten ei cooleri osu ilmanottoaukon kohdalle, joten pienet jatkot piti laittaa. ja ilmeisesti vielä paremmat klemmarit ;D vielä huomenna pitää kytkeä tuulettimelle sähköt ja katkaisija ohjaamoon. ainut mikä huono tossa on, niin joutuu varmaan virittelemään jonkinlaisen jatkot öljynmittatikkuun... se jää ikävästi sinne alle. ja pientä muokkausta on kyllä havaittavissa myös etupäässä... coolerin telineen tanko ottaa syyläriin kiinni, joten lievää taivutusta tehtävä.
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

OK. Eli Pajeroiden (bensa vs. TD vs. TD-IC) koreissa on yllättävän paljon pikku eroja konehuoneessa, eri osien kiinnikkeiden osalta.
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

näin on pajeroitten valmistajilla päässyt käymään. ja tänään pitää muistaa ottaa kuvat, kun käyn auton luona... niin selventää hieman vielä tuota miun selostusta.
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

nyt olis kuvia, pitänee jossain välissä siirtää koneelle ne. ja vielä pitää tehdä pitempi jatkoputki ahtoletkulle, hyppää koko ajan päältä pois ku on vedätyksellä liian lyhyen jatkoputken takia.
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

tavalliset klemmarit ei pidä kunnolla niissä ahtoputkien liitoksissa pamahtelee irti kun annat vähän kenkää. Motonetissä on siihen tarkotukseen olevia klemmareita eikä ole sen jälkeen itellä liitokset posahdellu auki. Ja hydrauliikkaliikkeissä vielä parempia mut on vaan vähän hintavia.
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

pena sanoi
tavalliset klemmarit ei pidä kunnolla niissä ahtoputkien liitoksissa pamahtelee irti kun annat vähän kenkää. Motonetissä on siihen tarkotukseen olevia klemmareita eikä ole sen jälkeen itellä liitokset posahdellu auki. Ja hydrauliikkaliikkeissä vielä parempia mut on vaan vähän hintavia.
Kyllähän nuo itsellä on normi klemmareilla pysynyt ihan hyvin paikoillaan. Ja kyllä ne motonetissä on ne kunnon klemmarit kalliita,oikeat kakspuoleisella kiristyksellä olevat maksaa jonkun ~2€/kpl riippuen tietty koosta.
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

joo, tuli laitettua tommoset etrasta ostetut kakspuoliset klemmarit. hintaa kertyi 6kpl/21€.

koeajoa suoritettu, ihmettelen edelleenkin et mikä tuolla ahdistaa... coolerin laiton jälkeen humina suureni, meinasin et onko muka taas imuputki jostain irti mutta ei... ja on ihme, et vieläkin on täydet 0.9bar paineet koko ajan kun ajaa 80km/h :nykii en tiedä, et mitä tolle enää tekis. isompi turbo varmaan auttaa seuraavaksi, mutta ennen sitä taitaa joutaa piha/mettäautoks. siis mikä voi enään ahdistaa; putki turbolta 3", 33" renkaat, vakiocooleri flektillä, syötöt käännetty vajaa 4 kierrosta... alkaa vaikuttamaan siltä, että pitää lähtee hakemaan gmc takas ajoon.
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

onko se kara käännetty ja heitetty se rinkula mäkeen sieltä eli ahdonalainen syöttö maksimille ja sen jälkeen vasta lisäsyöttöä tarpeen mukaa. Itellä lisäsyöttöä vaan varttikierros lisää tällä hetkellä ja hyvin rötää. Toi 4 kierrosta kuulostaa aika hurjalta. Itellä olis maksanut 2.5" klemmarit etrasta 8e kappale niin tyydyin motonetin 4.90e kpl hintaan. Oli alkuun normi klemmarit niin riitti kun 2kertaa posahti liitos irti.
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

elikkäs on aloitettava alusta tuo säätöjen teko
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

pena sanoi
onko se kara käännetty ja heitetty se rinkula mäkeen sieltä eli ahdonalainen syöttö maksimille ja sen jälkeen vasta lisäsyöttöä tarpeen mukaa. Itellä lisäsyöttöä vaan varttikierros lisää tällä hetkellä ja hyvin rötää. Toi 4 kierrosta kuulostaa aika hurjalta. Itellä olis maksanut 2.5" klemmarit etrasta 8e kappale niin tyydyin motonetin 4.90e kpl hintaan. Oli alkuun normi klemmarit niin riitti kun 2kertaa posahti liitos irti.

mulla oli ällän kanssa samoja ongelmia klemmareiden kanssa...
hommasin niitä kahdelta puolen kuuskolo avaimella kiristettäviä ja hitsailin putkiin kohoumat niin sain kestämään....
mulla ahdot 1,6-1,7 ;)
 
Vs: TD-IC Pajeron coolerin laitto coolerittomaan 4D56 TD-koneeseen

joo, kuvia nyt vihdoin ja viimein.
 

Liitetiedostot

  • 2005-01-07 07.26.12.jpg
    2005-01-07 07.26.12.jpg
    210.4 KB · Lukukerrat 289
  • 2005-01-07 07.26.38.jpg
    2005-01-07 07.26.38.jpg
    199 KB · Lukukerrat 288
  • 2005-01-07 07.26.50.jpg
    2005-01-07 07.26.50.jpg
    205.8 KB · Lukukerrat 271
Takaisin
Ylös Bottom