Tuonti-Pajeron vikalista

ccmali

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2007
Ihan tuore Mitsu-omistaja tässä ihmettelee Saksan-reissunsa tuliaisia: 97 Pajero 2800 TD American Dream, varusteena kaikki vitut ja vehkeet (osa pelaa, osa ei), ulkoisesti ihan siisti, ylileveät renkaat (265) huomioon ottaen ihan hyvä kyyti.

Ihmetteli tätä tuliasista katsastusmieskin. Mielestäni aika lyhyellä vikalistalla selvisin:

ABS-valo palaa
Runkonumero pitää laittaa selkeästi
Oikea etuiskari uusiks
Kallistuksen vakaajan kiinnitys täkäna välyksellinen (v+o)

Muutama kysymys tästä heräsi, koska en ajatellut mennä Veholle nyljettäväksi (koko homman ideahan oli säästää)

1. ABS, joko anturi tai boksi, mutta pitänee viedä diagnoosilaitteeseen, että selviää missä vika?

2. Iskarin / iskarien vaihto, autossa on säädettävä alusta (tuntuu jopa toimivan). Asettaako rajoituksia uusille iskareille tai työn suorittajalle?

3. Kallistuksen vakaaja kiinnitys, mahtaako olla korjattavissa vai täytyykö ostaa paljon ja kalliita osia?

Lisäksi:

4. Tiesin jo etukäteen, että se oli Itse Saatana joka jätti maan päälle neloskoneet aiheuttamaan tärinää, resonanssia ja impotenssia. En kuitenkaan arvannut, että voi olla näin julmat seuraukset tyhjäkäynnillä: amalgaamit putoo hampaista jos sattuu seisomaan pitkään punaisissa. Koko ajan pitää pitää kierrokset vähän koholla (800-900), ettei hermot petä. Sattuisiko joku tietämään konsteja tai olemaan jossain Shellin baarin kahviporukassa, jossa joku tietäisi vastauksen?

Molempien etuovien, keskikonsolin, apukuskin penkin, kojelaudan jne purkaminen ja tsekkaaminen ei tunnu motivoivalta, mutta ei taida olla järkeä tyhjäkäynnin säätämisessäkään (vai onko iso homma?).

Kiitokset jo etukäteen pienestäkin avusta. Jatkossa voin kertoa seikkailuistani Saksassa, tullissa, pajalla ja leimalla, mikäli kiinnostusta riittää.
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

Jos kyse on kallistuksen vakaajien yhdystapin välyksestä (takarenkaan etupuolella näkyvissä) niin Motonetista saat ko. tapit hintaan 11,50 € / kpl, helppo vaihtaa itse. Vaikuttaa paljon peräpään käyttäytymiseen.
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

Se rengaskoko 265/70R15 on vakio, mutta selvästi liian leveä ainakin Suomen oloihin. Itse vaihdoin korkeampiprofiiliseen 235 jotain R16 renkaisiin ja vetely lähes poistui.
Sitä tyhjäkäyntitäristelyä minäkin hirvittelen. Säädin tyhjäkäynnin jonnekin 900 kun en muutakaan keksinyt. Säätöönhän ei tarvi kuin pikku jakarin ja ehkä meisseliä. Katselet minne kaasuvaijeri menee.
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

ccmali sanoi
Runkonumero pitää laittaa selkeästi

Käytin juuri omaa leimalla ja mun pitäsi tässä joskus uusia runkonumero. Löysi ne vaadittavat kolme viimeistä, mutta kehotti uusimaan, ennenkuin kokonaan häviää. Tuossahan se numero on oik.takarenkaan takana ja jatkuvassa hiekkapuhalluksessa. Suositteli laittamaan uuden edemmäs, esim. takaoven kohdalle. pitää tosin käydä sitten hyväksyttään se.
ccmali sanoi
Kallistuksen vakaajan kiinnitys täkäna välyksellinen (v+o)

3. Kallistuksen vakaaja kiinnitys, mahtaako olla korjattavissa vai täytyykö ostaa paljon ja kalliita osia?

Mulla oli tuo kiinnitystappi kahlannut läpi rungossa olevasta rei'ästä. helppo vaihtaa, eikä tarvinnut edes rengasta ottaa pois. Jos tosiaan tuossa on se välys. Paikallisessa Mitsu-liikkeessä oli muistaakseni 11,80€ tuollainen (ryöväystä :) )
Piti muutes tarkistaa korjausoppaasta, mihin väliin tulee mikin prikka. Ensin tuntui, että ovat laittaneet vähän varallekin, mutta kaikille löytyi paikka.

ccmali sanoi
Koko ajan pitää pitää kierrokset vähän koholla (800-900), ettei hermot petä.

Mulla oli valmiiksi tyhjäkäynti 900rpm. Pitäisikö olla muka alempi? Ilmastointi nostaa tuota noin 100rpm, kun on päällä.
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista


:eek:fftopic Paljonko kustansi ? Ilmeisesti veropäätöskin on tullut kun olet katsastuksessa käynyt. Itsellä on myös käynyt mielessä Saksan reissu. Ostitko minkälaisesta liikkeestä vai yksityiseltä ?
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

Leimalla pitää käydä 10 pv maahantuonnista, että se 3 kk ajolupa pysyy voimassa. Veropäätöksestä ei ole tietoa vielä kuukauteen. Ostin karvakäsiltä Hampurista, eli ei mitään kovin luotettavaa touhua. Oli kuitenkin siisti ja tuntui toimivan (ei ole mikään itsestäänselvyys liikkeissä), niin tein kaupat. Nyrkkisääntö on näissä yleensä, että kokonaishinta on 15-30% halvempi kuin Suomi-autossa ja kaupan päälle tulee paremmat varusteet.

Tosin käteisostajia hellitään Suomessakin tällä hetkellä. Pyyntihinnoista putoaa joissain tapauksissa jopa 25%, koska tavaraa on kauppiailla pihat täynnä. Maastureissa ym. harvinaisemmissa / halutummissa vehkeissä tämä ei tietenkään päde. Suosittelen semmosta toimintamallia, että käy tinkaamassa Suomessa liikkeestä käteishinta jollekin autolle ja vertaa sitä hintaa Saksan vastaavaan tarjontaan (mobile.de) ja lisää Saksan hintaan verot (aika hyvä laskuri löytyy ottoauto.de, ihan suomalainen palvelu)
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

Säätyyks noissa muut ku takaiskarit? Jos ei, ni ei niitten etusten vaihtaminen mikää kummonen homma oo.

Eikä vissiin ollu ees mahottoman kalliit.

neppis
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

ccmali sanoi
Leimalla pitää käydä 10 pv maahantuonnista, että se 3 kk ajolupa pysyy voimassa. Veropäätöksestä ei ole tietoa vielä kuukauteen.

Noinhan se menikin ::) Itsellä tuli traktoriin verotuspäätös seuraavalla viikolla. Olen miettinyt, että kannattaisikohan tehdä valitus siitä autoveron ALV:stä se kun on jo kertaalleen maksettu Saksaan.
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

Terve,

Menee ohi aiheen, mutta kannattaa tarkistaa jakopään tavarat. omassa laitteessa tasapainoakselin remmistä puuttui hammas, vaikka vaihdosta oli vain 44tkm(huolto oli suoritettu mitsu-huollossa).

Tervetuloa kerhoon :)

-Ville-
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

Vige sanoi
Menee ohi aiheen, mutta kannattaa tarkistaa jakopään tavarat. omassa laitteessa tasapainoakselin remmistä puuttui hammas, vaikka vaihdosta oli vain 44tkm(huolto oli suoritettu mitsu-huollossa).
Ketjuveto...
Mutta asiaa sivuten: olen ymmärtänyt että hihnavetoisissa on hyvä vaihtaa vesipumppu samalla kun paikat on auki. Mites ketjukäyttöisen jakopään kanssa tuo vesipumpun vaihtoväli? Vai sitten kun myöhäistä?
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

Luulisin että kaikki säätyy, ainakin tuntuu ihan erilaiselta eri asetukset (S-M-H), kun karjaraudasta riuhtoo.

neppi sanoi
Säätyyks noissa muut ku takaiskarit? Jos ei, ni ei niitten etusten vaihtaminen mikää kummonen homma oo.

Eikä vissiin ollu ees mahottoman kalliit.

neppis
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

jaskajokunen sanoi
Noinhan se menikin ::) Itsellä tuli traktoriin verotuspäätös seuraavalla viikolla. Olen miettinyt, että kannattaisikohan tehdä valitus siitä autoveron ALV:stä se kun on jo kertaalleen maksettu Saksaan.

Aina kannattaa valittaa, netistä löytyy ohjeita vaikka kuinka paljon.

Autoveron alvista ei kannata valittaa. Saksassa maksetaan alv vain auton kauppahinnan osalta, Suomessa maksetaan alv aina kaikkien verojen ja tullien loppusummasta. Alvin logiikka karkeasti ottaen on semmoinen, että jos uuden auton veroton (siis autoveroton ja alviton) maahantuojan tukkuhinta on 20000, niin siihen mätkitään autoveroa 30% (=26000e) ja siihen alv eli 31 720e sis alv. Eli alv maksetaan myös autoveron osalta. Ihan sama systeemi esim. alkoholi, tupakka ja polttoaineet Suomessa, alv maksetaan kaikista valmiste- ja haittaveroista, ei pelkästä tuotteen arvosta.

Autoveron alvin voi esim. autokauppias vähentää tuodessaan auton, mutta joutuu lisäämään sen auton hintaan kun sen myy. Jos ostaja on yrittäjä, yrittäjä voi sen taas vähentää omissa alveissaan (jos on siihen oikeutettu, esim. pakettiauto). Henkilöauton alvia ei pääsääntöisesti saa vähentää yrittäjäkään (vähennyksen edellytyksenä on, että henkilöautoa käytetään vain yritystoiminnan ajoihin ja se voidaan pitävästi todistaa (esim. Postin jakeluautot, ohjauslaite oikealla puolella)

Jotkut vähentävät henkilöauton alvit ihan semmoisenaan, mutta luoja varjelkoon verotarkastukselta ja naapurien kateudelta.
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

ccmali sanoi
Aina kannattaa valittaa, netistä löytyy ohjeita vaikka kuinka paljon.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15760.25

Tuolla on ihan mielenkiintoinen keskustelu käynnissä tuosta "valittamisen kannattamisesta". Omasta mielestäni ei mitenkään välttämättä kannata. ALV:sta ei ainakaan kannata valittaa kun se juuri viime vuoden lopulla todettiin lailliseksi.
 
Vs: Tuonti-Pajeron vikalista

Mulla kummitteli tuo ABS merkkivalo, hävisi kun ropasin siinä ABS boksin edessä olevaa relettä ja kopistelin varsinaista laitettakin .

Toki tuuria on jos noin vähällä selviää..
 
Takaisin
Ylös Bottom