TYHJÄKÄYNTI

M

miksu2003

Guest
Niin missä vika autokun hyppii samall lail kuin jänis. tyhjäkäynnil vedätettäes parkkipaikoil ykköselläkin. ja kun tulen hitaasti valoihin kiiruhtaen. alkaa nyppääminen samoin alkaa nyppimään alamäkeen tultaes kun nostan jalan kaasult.??? onko se tyhjk. moottoris vika. Vaik ei tuota vika koodia teetäkkään. ???
 
Ootko tehny jotain remppaa tyhjäkäyntiservon läheisyydessä tai yrittäny säätää tyhjäkäyntiä?

Se servo on väärin säädetty tai rikki.
 
molemmista tps ja mps tä testeril katottuna arvot on kohallaan ja ei niinku pitäs olla vikaa. joo alkaa noin niinku jo kypsyttään. kai se mps pitäs si vaihtaa ja kokeilla sit mitä tekee mut mistäs sellasenki saa ehjän uuskun maksaa aivan älyttömästi.
p-suodatin on vaihdettu, tulpat ja pyörijä sekä kansi. johtoja en koska olen testannu et ne ei lyö läpi vesi suihkulla. uudet ku ei ole nekää mitenkää halvat. joo ja toisia suuttimiakin on kokeiltu mut ei vaikutusta. enkä usko kyl et johdoista johtuukaan.
MPS on siis rikki tämäkö on tuomio.
 
Hmm. MPS? tarkotatko TPS (throttle position sensor?)

Taustaa viasta:

Ruiskumitsut lopettaa bensansyötön jos kierrokset on yli 1400(?) ja kaasua ei paineta (moottorijarrutuksessa)
Sulla voi olla tyhjäkäynti niin korkeella että ecu katkasee bensansyötön kun et paina kaasua.

Vika on luultavasti tyhjäkäyntimoottorissa, sen säädöissä tai "ei-kaasua" kytkimessä.

Koita säätää tyhjäkäyntiä pienemmäksi kaasuvaijerin pyörältä. Se toinen tyhjäkäyntiruuvi kaasuläppäkotelossa on tarkoitettu vikatilanteisiin joissa oma säätöjärjestelmä ohitetaan. Eli se ruuvi ei saisi ottaa kiinni vaijeripyörään.
 
Siis MPS= Motor Position Sensor tämä laite säätää tyhjäkäynnin eli pitäs pitää se siinä noin 750-850.
TPS= throttle Position Sensor tutkii si vaan sitä missä asennossa kaasuläppä on. ovat siis yhteistyössä ja tarvitsevat toinen toisiaan.
tosiaankaa tyhjäkäynti ei ole liian korkeella noin 820 kierrost per min.
Joo eli näillä ohjestuksil tullaan sit todellakin siihen et uus MPS olis löydettävä. se onki isomötikkä ja kalliskin. Kiitoksia siulle kovasti et varmistit epäilyni oikeeks. ;Dluulisin... ;D
No ei si muut ku osaa metsästään. ;D
 
Niinno, se voi kyl johtua muustakin. Ootko mitannu tyhjäkäyntiservon sähköset arvot? (ISC = Idle Servo Control ;D) Jos otat koko mötikän irti ja pidät sitä kädessäs kun virta on päällä niin siellä pitäis tapahtua jotain. Jos ei tapahdu vaikka painat sitä nappia siinä päässä niin sit se on luultavasti sökö. Kantsii kuitenki mitata ennenku alkaa hankkimaan uutta.
 
Joo täytyy tutkia tilanne. : ;) palailen jos jotain löytyy. ja kun löytyy on pakko kyl se sen verta häiritsee ajoa.
 
ei se ihan kuollu ole juu tuli testattua kaverin tallist löytynyttä servoa ja se ei si pelittäny olleskaa. et on se mun sitä parempi. joo joo et sellast etelleen siin on pientä nykytyst. :(
 
Topicia sivuten:
Mistä johtuu tälläinen "hauska" juttu kun ottaa akun kengät esim. hitsauksien tai akun vaihdon ajaksi pois niin mitsu unohtaa tyhjäkäynnin? Eli kun ajelee ja vaikka valoihin tullessa painaa kytkimen pohjaan niin kiekat tipahtaa sinne 500 tai sit joskus sammuu. sit jos sitä jatkaa vaan niin se alkaa hiljalleen oppia.. eli tiputtaa 500 ja siitä nostaa 700 jne.. sit opetuksen loppuvaiheilla se jääkin siihen 800-900 kytkimen painon jälkeen. Opetustapahtuma nopeutuu jos antaa auton käydä tyhjäkäyntiä rauhassa.. ECIstä menee joku tyhjäkäyntimuisti tai jotain?
 
ECU ottaa käyttöön tehtaalla asetetun ROM-muistissa olevan seoskartan. Siitä sitten pikku hiljaa opetellaan moottorin kunnon ja ilmaston perusteella parhaaseen tulokseen. Varsinkin jos autoasi on viritetty esim. isommilla suuttimilla, tämä voi olla ärsyttävää. Esiohjelmoitu seoskartta ei oikein silloin toimi.
 
Ok.. jotain tuollasta epäilinkin.. Tuo on kieltämättä aika rasittavaa. Kiitoksia. Nyt on epäilyillä varmistus. :)
 
mistä tämä mps löytyy ja minkä kokonen? ei kellään olisi ruiskusuuttimia joita kokeilla?
 
Tulipa nyt tällänen mieleen et itellä on kans joskus ton tyhjäkäynnin kans ongelmia, jos "lähettelee" ja muutenki revittää hiuka autoo ni sitte ku tulee vaiks liikennevaloihin ni auto meinaa sammua, kierrokset tippuu..sitte ku auton on ollu hiuka aikaa sammuksissa ni sitte taas toimii tyhjäkäynti :) :)Mikäs tälläsen mahtaa aiheuttaa?
 
Voisko olla bensanpaineen putoaminen. Sullahan on se bensapumppuongelma.

Pumppu ehkä antoi tarpeeksi tilavuusvirtaa normaaliin ajoon, mutta kasvanutta kulutusta ei pystynyt hoitamaan.
 
miksu2003 sanoi
Niin missä vika autokun hyppii samall lail kuin jänis. tyhjäkäynnil vedätettäes parkkipaikoil ykköselläkin. ja kun tulen hitaasti valoihin kiiruhtaen. alkaa nyppääminen samoin alkaa nyppimään alamäkeen tultaes kun nostan jalan kaasult.??? onko se tyhjk. moottoris vika. Vaik ei tuota vika koodia teetäkkään. ???

Olikohan tähän vikaan tuomio aikoinaan mikä kun en löytänyt? ??? Koska itselläni on hiukkasen samantyylistä vikaa että kun ajan ruuhkassa todella hiljaa 2- vaihteella niin auto hieman nykittelee.Olen ajatellut sen johtuvan ratin ja penkin väliseksi viaksi koska vaimonkyytissä en ole huomannut sitä vikaa :-[.Mutta olisi suuri helpotus jos se epäilys saisi poistettua. ;)
 
ettei tässä nyt vaan ole kysymys siitä, kun ajatetaan lähellä pistettä, jossa kaasuläpän tunnistin kertoo läpän "kiinni" asennosta.... siinä tienoilla ei tarvii paljoa jalan väpättää niin siellä tapahtuu kaikenlaista: jos ECUlle menee tietoa vuoron perään että läppä on kiinni ja perään taas hieman auki ja taas kiinni: jo tämän luulisi aiheuttavan nykimistä, varsinkin jos läppä anturi on vähääkään väärässä asennossa tai muuten kulunut. Soppaa sekoittaa vielä lisää ECUn taipumus katkaista polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa ja vielä entisestään sekoittaa kaasun (polkimen) liikkeen taipumus olla vanhemmiten hieman "kulmikas" pienillä läpän avautumilla. Välissä kun on vielä cruisen käyttö systeemi, niin voi olla että yksiselitteistä vastausta tähän hommaan ei ole, vaan "vika" on monien pikku sattumien summa.

PS. lähinnä tämä vastauksena "galant93alun" ongelmaan, "miksun" ongelma liittynee tyhjäkäynti moottorin/kaasuläpän likaisuuden aiheuttamiin ongelmiin
 
kokeilin tänäään O-Jayn E39:iä, ei sitä kyllä saa nykimään vaikka yrittää (eli se siitä äskeisestä teoriasta?)

Mitenhän se kaasuläpän putsaaminen... jollakin oli hyviä kokemuksia siitä tämän kaltaiseen ongelmaan liittyen?
 
Ájattelinkin putsata ton kaasuläpän mutta kun täällä peräkylällä ei löydy mistään sopivaa putsusainetta.tyrkyttävät vain sitä"jarrulevyjen"putsausainetta ja se erään asentajan mukaan kuivattaa jotenkin liikaa ei kuulema suositeltavaa.Mutta eiköhän tässä pääse tonne "maalikyliin"ostoksillekkin joskus. ;D
 
miksu2003 sanoi
Niin missä vika autokun hyppii samall lail kuin jänis. tyhjäkäynnil vedätettäes parkkipaikoil ykköselläkin. ja kun tulen hitaasti valoihin kiiruhtaen. alkaa nyppääminen samoin alkaa nyppimään alamäkeen tultaes kun nostan jalan kaasult.??? onko se tyhjk. moottoris vika. Vaik ei tuota vika koodia teetäkkään. ???



minulla vika löytyi tähän samaiseen ongelmaan siitä missä kaasuvaijerit jakaantuu kahdeksi eli oli likainen



http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=11;action=display;threadid=3630
 
Takaisin
Ylös Bottom