Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

legend

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2008
Ostin ensimmäisen pajeron ja olisi muutama problemos :seina

Numeroin kysymykset:


1:Kertokaas tyhmälle miten toi laatikko pelaa, Ei meinaa jakeluun mennä sitten mitenkään ja ei viittis rikkoa kokeiluilla

2:Auto tuntuu pirun laiskalta entiseen 1.9TD Portteriin joten auttaako suodattimien yms vaihto, syöttöäkin voisi hippasen nostaa mutta mistä?

3:Käynnistys kylmänä nihkeetä ---> hehkut vaihtoon?

4: Ketä tekee etelä-suomessa korin korotuksia? Joku yksityinen?
Miten katsastus?

5:Koneen pitäis olla 2.5TD mutta papruissa 2,3TD joten mistä tiedän kumpi siellä on?

Kiitoksia hyvästä forumista :)
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

1. Jakolaatikossa on neljä asentoa.
2H: Takaveto, ajoon pitävällä alustalla (kuiva asfaltti etc.)
4H: Nopea neliveto, normaaliin ajoon lumella, jäällä, hiekalla yms.
4L: Hidas neliveto (ns. alennusvaihde). Kunnon offailuun etc.
N: Neutral, eli voiman ulosotto jakolaatikosta (ei ole kaikissa vakiona).

Auto PITÄÄ aina pysäyttää (moottori voi kuitenkin käydä) kun kytketään takavedolta nelivedolle. Nelivvedolta takavedolle voi kytkeä "vauhdissakin", mutta parempi aina hoidella vetotavan muutokset auton ollessa paikallaan.
Neliveto vaatii sitten toimiakseen, että etupyörien napalukot on "LOCK" asennossa (manuaalilukoilla). Takavedolla ajellessa napalukot "FREE" asennossa.

2. Pajero ei ole kiireisen miehen auto. Syötön lisäys ja hukkaportilta lissee ahtoja, niin ei ole niin mahroton. IC olisi hyvä olla, kun aletaan paineita nostelemaan...
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

tuon ikäisessä jos on 2,3 td niin taitaa olla jo hukkaportillakin, ellei sinne sitten ole vaihdettu -83 tai -84 kone, jossa ei hukkaporttia olekkaan. Silloin kai paineet nousee suoraan syötöllä ;D

Automaattinapalukot on mukavat päivittäisessä käytössä ja kestää jonkin verran metsässäkin, mutta jos tosissaan aiot metsässä rymytä päivästä toiseen, niin silloin suositellaan aika yleisesti niitä manuaalinapalukkoja.

Automaattilukothan menee kiinni, kun vaihdat auto paikallaan takavedolta jommalle kummalle nelivedolle ja liikutat autoa. Tässä vaiheessa ei ole kovin suotavaa päästää renkaita lyömään tyhjää, sillä silloin napalukot hajoaa helposti. Tietenkin jos olet jossain kiinni takavedolla niin nelikko päälle ja oikein varovasti vain nostat kytkintä.

Napalukot aukeaa kun peruutat takaveto päällä ohjekijan mukaan 1,5-2 metriä, mutta kannattaa varmaan vähän pitempään peruuttaa, kun ei kai noista vanhoista väljistä lukoista tiedä.

4H asennosta voi vaihtaa 2H asentoon vauhdista ja jos olet AIVAN varma, että napalukot on kiinni niin 2H asennosta voi vaihtaa 4H asentoon. Tähänkin taitaa olla maksiminopeus suositus 80km/h ja kannattaa tehdä suoralla tiellä.

Sitten jos yrität vaihtaa vauhdissa 2H asennosta 4H asentoon napalukot auki, jakovaihteisto rusahtaa aika ilkeästi ja napalukoista alkaa kuulumaan hurina kun eivät kytkeydy kunnolla päälle. Silloin pysäytä auto mahdollisimman nopeasti ja kytke neliveto päälle, että napalukot menevät kunnolla kiinni.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

ihan hyvä ohjeistus miten laitteen kanssa toimitaan.. mutta..

lisäkysymys.. siis vakio nelivedolla (autom) lukot päällä ei voi peruuttaa pahasta paikasta pois? aukeavat itsekseen aina peruuttaessa? Kovin huonolta toiminnolta kuullostaa näin aloittelijan korviin.

Tai laitan nelivedon ja lukot päälle kun alan laskemaan painavaa venettä veteen ja parin metrin päässä luiskaa alas niin lukot ovat jo auki? hmmm.. ei hyvä.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

Automaattinapalukot kytkeytyvät siis peruuttamalla pois päältä vain, jos olet vaihtanut nelivedolta takavedolle. Ei ne nelivetomoodilla lähde peruuttamalla pois päältä, sillä se olisi tosiaankin älytön ratkaisu.
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

Kiitoksia V.J.S:lle kun kertoi laatikon toiminnasta :driver

Turbo ahtaa kyllä ihan normaalisti, voihan sekin olla elämänsä ehtoopuolella joten katsellaan muuttuuko kulku paljonkin kun laittaa hieman syöttöä.

Eiköhän joku sen korotuksen tee kun sovitaan summa vaan ;)
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

tiitus sanoi
Juu tekee. ;D mielummin sulan aikaan tosin.
Tarvittaessa saa "vaihtoauton" vkl:n ajaksi.
Asun kylläkin länsi-suomessa, ei niin etelässä.

Kantsii lueskella offipalstan jutut tosta korottelusta. :)

voin mä sen auton sinne tiputtaa, millos sulla olis aikaa tehdä? en mä tartte vaihtoautoa :D
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

Yks kysymys vielä, Mikäs tuo vipu missä lukee on/off tuossa penkkejen välissä on? ::)

Tuntuuhan toi nelikkona ihan kivalta :driver
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

31x10,5" saa katsastettua, ja ne myös mahtuvat korottamatta. Jos ei leimaaminen ole ongelma, niin loksujen muotoilulla varmaan joku 33-35" menee. Makuasia, mutta 33" ja siitä yli, niin renkaan halkaisija, dieselin voimavarat ja vakion jakolaatikon välitykset eivät oikein enää kohtaa...
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

Niko Päivinen sanoi
31x10,5" saa katsastettua, ja ne myös mahtuvat korottamatta. Jos ei leimaaminen ole ongelma, niin loksujen muotoilulla varmaan joku 33-35" menee. Makuasia, mutta 33" ja siitä yli, niin renkaan halkaisija, dieselin voimavarat ja vakion jakolaatikon välitykset eivät oikein enää kohtaa...

Olisko kuvia 31" kumeilla olevasta pajerosta?
Tuntuu ihan rykivän nyt kun syöttöä ruuvattii pikkusen lisää
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

tiitus sanoi
Tuo Nikon harmaa paje tais olla 31" rinkuloilla..
kuvia ainakin tuol --> http://www.offroad.fi/jami/
Siin keltases on 35" vetailukohdaksi ;D

31" näyttää aika pieniltä mutta hinta aika kohtuullinen uusina, Taitaa mahtua ihan vakio vanteellekkin noin 31" ::)
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

Tilasin samalla uudet vanteet kun "halvalla sai" :seina
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

legend sanoi
Olisko kuvia 31" kumeilla olevasta pajerosta?
Tuntuu ihan rykivän nyt kun syöttöä ruuvattii pikkusen lisää

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13643.0

Tuolta kun selailet niin löytyy kuvia 31" renkaista ainaki mun auton alla. Siis se valkee,2 kuvaa päällekkäin. Ylemmässä kuvassa on 235/75/15 talvirenkaat 7x15 vanteilla,alemmassa samat vanteet mutta 31x10,5 gummit. Eli ei järin suuri ero ole. Nyt on noi talvirenkaat orkkisvanteilla ja ohan se kamalan näkönen ku renkaat jää niin sisään.. etenki ku on levikkeet paikallaan :-X
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

Ketäs asuu pk-seudulla, Vois hieman tulla vilkasee mun pajea ja katsomaan onko ihan normaalia et se pitää tollasta ääntä. Huomasin eilen vasta kun ajoi yli 80km/h :seina
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

Skydiver sanoi
Automaattinapalukot kytkeytyvät siis peruuttamalla pois päältä vain, jos olet vaihtanut nelivedolta takavedolle. Ei ne nelivetomoodilla lähde peruuttamalla pois päältä, sillä se olisi tosiaankin älytön ratkaisu.

Joo, tuota mieltä minäkin olen. Ja pakilla taitaa liikkuakin paremmin pahoissa paikoissa
 
Vs: Tyhmiä kysymyksiä pajerosta vm 86

legend sanoi
Ketäs asuu pk-seudulla, Vois hieman tulla vilkasee mun pajea ja katsomaan onko ihan normaalia et se pitää tollasta ääntä. Huomasin eilen vasta kun ajoi yli 80km/h :seina

Mää mutt aika paljon töissä,kännissä ja en mää mitään autoista tiedä.Vaikka tuollainen pajero löytyy kyllä ja aika moneskin.

Jos joskus liikut vantaalla päin akseli kaivoksela,martinlaakso,louhela niin asustelen siellä päin ja voidaan ainakin vertaa minun autoon.

Puh:0405008957/Antti (ps joskus en voi puhua tai vastata soitan kyllä takaisin)
 
Takaisin
Ylös Bottom