Hyundai esittelee Pariisissa kaksi uutta turboahdettua suorasuihkutus (T-GDI) -moottoria. Molemmat uutuusmoottorit; 1,0-litrainen ja 1,4-litrainen vastaavat yhä kasvaviin vaatimuksiin pienemmästä polttoaineen kulutuksesta ja CO2-päästöistä kuitenkaan vähentämättä ajamisen iloa. Uudet moottorit ovat osa Hyundain uuden sukupolven Kappa-moottoriperhettä.
Uusi 1,0-litrainen T-GDI on ensimmäinen Hyundain uuden sukupolven pienistä turboahdetuista bensiinimoottoreista. 998-kuutioinen, kolmisylinterinen moottori perustuu 1,0-litraiseen Kappa MPI-moottoriin ja siihen on lisätty polttoainetaloutta parantavia tekniikoita, kuten polttoaineen suorasuihkutus sekä turboahdin.
88 kW:n (120 hv) tehon ja 172 Nm:n väännön tarjoava 1,0-litrainen T-GDI -moottori on kehitetty Hyundain Euroopan suunnittelukeskuksessa Saksan Rüsselsheimissa. Moottori tulee täydentämään uuden i20-mallin moottorivalikoimaa vuonna 2015.
Uudessa moottorissa elektroninen hukkaportti optimoi virtausta ja parantaa vääntöä alhaisilla pyörintänopeuksilla. Moottorin GDI-suihkutussuutin tuottaa normaalia korkeamman, 200 barin paineen, jonka avulla polttoaineen palaminen on puhtaampaa, mikä taas edelleen parantaa polttoainetaloudellisuutta sekä
päästöjä. Moottori täyttää Euro 6C -normin jo kolme vuotta ennen sen tulemista voimaan vuonna 2017.
Moottori käyttää uutta split-cooling -tekniikkaa hallitsemaan lämpötiloja sylinterikannessa ja -lohkossa. Sylinterilohko lämpenee nopeasti kitkan pienentämiseksi ja tehokkaamman käynnin aikaansaamiseksi, samalla sylinterikantta jäähdytetään matalampaan lämpötilaan, jotta suihkutus ja palaminen olisivat optimaaliset. Jotta moottori on voitu pitää mahdollisimman pienikokoisena, pakosarja on integroitu sylinterikanteen ja se voidaan näin jäähdyttää tehokkaasti käyttämällä sylinterikannen vesijäähdytysmenetelmää. Tuloksena on katalysaattorin nopeampi lämpeneminen ja näin ollen parantunut
polttoaineen kulutus ja pienemmät CO2-päästöt.
Toinen Pariisissa esiteltävä uutuusmoottori on 1,4-litrainen T-GDI –Kappa -voimanpesä. Tämä uudelleen kehitetty 1352-kuutioinen, nelisylinterinen ja turboahdettu bensiinimoottori on merkittävästi kevyempi kuin edeltäjänsä, 1,4-litrainen Gamma-moottori. Moottori painaa vain 87 kiloa ja on 14 kiloa kevyempi verrattuna edelliseen moottoriin, silti se on aiempaa tehokkaampi ja taloudellisempi.
Uusi 1,4-litrainen T-GDI -moottori sisältää korkeapaine turboahtimen integroituna pakosarjaan. Uudelleen sijoitettu turbo tarkoittaa parempaa kaasupolkimen vastetta ja parantunutta matalakierrosvääntöä. Uudet
suihkutussuuttimet suihkuttavat polttoaineen suoraan sylinterin sisään. Se tehostaa palamista, lisää voimaa ja parantaa polttoainetaloutta.